Susulan Kekalahan Memalukan Mukhriz Laung Amaran Kepada Jentera Kerajaan Ini Tindakan Segera Yang Akan Diambil


BN berjaya merampas kerusi DUN Semenyih daripada PH selepas calon mereka, Zakaria Hanafi menang dengan majoriti 1,914 undi dalam PRK DUN Semenyih.
Zakaria memperoleh 19,780, menewaskan tiga lagi lawannya, Muhammad Aiman Zainali (PH) 17,866 ; Nik Aziz Afiq Abdul (Parti Sosialis Malaysia (PSM)) 847 dan calon Bebas, Kuan Chee Heng mendapat 725 undi.
Keputusan diumumkan Pegawai Pengurus Pilihan Raya DUN Semenyih, Datuk Mohd Sayuthi Bakar pada jam 9.20 malam di Pusat Penjumlahan Undi di Dewan Seri Cempaka, Majlis Perbandaran Kajang.
Menurut Sayuthi, jumlah peratusan keluar mengundi pada PRK Semenyih meningkat kepada 73.24% berbanding beberapa PRK yang diadakan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tahun lalu. Kemenangan itu menyaksikan kini PH memiliki 50 kerusi DUN Selangor manakala kerusi pembangkang meningkat kepada enam kerusi DUN.
Sokongan Melayu: PH turun sedikit, BN jauh meningkat
Malaysiakini menganggarkan PH mendapat 37.73 peratus undi Melayu dalam PRK Semenyih.

Ia menurun berbanding 44.25 peratus yang diraih ketika PRU ke-14.
Bagi undi Melayu kepada BN pula, anggaran Malaysiakini adalah 59 peratus – jauh lebih tinggi berbanding 35.33 peratus pada PRU ke-14.
Ia mungkin tanda bahawa pengundi yang memilih PAS pada PRU lalu mengundi BN kali ini.
Pusat daerah mengundi (PDM) yang menunjukkan peralihan sokongan yang paling jelas adalah kantan permai dan Bukit Mahkota – dua kawasan Majoriti Melayu kelas menengah.
Pada PRU lalu, PH menang di dua kawasan itu dengan mendapat lebih separuh undi. Kali ini, kira-kira lapan peratus daripadanya dianggarkan beralih kepada BN.
Kekalahan PH ‘hukuman’ daripada rakyat – Mukhriz “KITA anggap ini (kekalahan) sebagai satu mesej yang perlu dihayati sebaik mungkin selepas ini,” kata Naib Presiden Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
Menurut beliau, kekalahan parti kerajaan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih hari ini adalah isyarat kepada mereka untuk memperbaiki segala kelemahan dan kesilapan sehingga ‘dihukum’ rakyat.
“Kita dah cuba sedaya upaya untuk memberi penerangan dan sebagainya di Semenyih, tapi rakyat lebih tahu apakah pilihan mereka dan kita terima keputusan ini dengan hati yang terbuka.

“Selepas ini, di mana-mana bahagian yang kita rasakan ada kesilapan serta kelemahan, itu tentulah kita perlu cuba perbaiki sedaya mungkin,” katanya ketika ditemui di Bilik Gerakan Utama PH di Bandar Rinching, Hulu Langat, malam ini.
Mengulas mengenai punca kekalahan itu, Mukhriz yang juga Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) berkata, pihaknya akan membuat kajian terperinci untuk mengenal pasti kelemahan selain telah mengenal pasti beberapa isu.
“Selepas ini mungkin ada beberapa lagi PRK, mungkin ada kawasan kita bertanding, saya tak tahu.
“Kita kena ambil kira isu berbangkit yang berkait rapat dengan kawasan dan negeri dalam apa juga keputusan yang dibuat,” katanya.
Kemenangan gambarkan keikhlasan kerjasama UMNO-Pas – Noraini Ketua Wanita UMNO, Datuk Dr. Noraini Ahmad menganggap kemenangan Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih jelas menggambarkan keikhlasan kerjasama UMNO dan Pas.
Jelasnya, kemenangan BN di Semenyih juga boleh dianggap sebagai referendum protes rakyat kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) kerana gagal menunaikan janji-janji yang dibuat.
“Wanita UMNO mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pengundi DUN Semenyih kerana telah memberikan kepercayaan kepada BN.

“Semoga kemenangan ini menyuntik semangat jentera parti untuk terus berusaha dan bekerja keras di PRK DUN Rantau, Negeri Sembilan nanti,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada seluruh jentera parti BN khususnya jentera Wanita UMNO dan Dewan Muslimat Pas yang telah bekerja keras menentukan kemenangan calon BN, Zakaria Hanafi.
Baginya, kerjasama kedua-dua parti ternyata mendapat sokongan besar majoriti umat Islam.
Sumber dari Utusan Online
The post Susulan Kekalahan Memalukan, Mukhriz Laung Amaran Kepada Jentera Kerajaan. Ini Tindakan Segera Yang Akan Diambil. appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/susulan-kekalahan-memalukan-mukhriz-laung-amaran-kepada-jentera-kerajaan-ini-tindakan-segera-yang-akan-diambil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jentera Dan Calon Ph Aiman Zanali Langgar Undang2 Pilihanraya Spr Mesti Ambil Tindakan

Jentera Dan Calon Ph Aiman Zanali Langgar Undang2 Pilihanraya Spr Mesti Ambil Tindakan

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 282 hits
Calon PH Muhammad Aiman Zainali mengeluarkan kata2 yang boleh di anggap sebagai memancing undi ketika di minta mengulas tentang kelancaran proses pengundian sejurus selesai membuang undi di SMK Engku Hussain Di kelilingi kira2 30 pemberita ...
Tindakan Suami Yang Penyayang Menyuap Isterinya Dan Kelakuan Mereka Segera Ditiru Oleh Anak Kecil Mereka

Tindakan Suami Yang Penyayang Menyuap Isterinya Dan Kelakuan Mereka Segera Ditiru Oleh Anak Kecil Mereka

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 328 hits
Melentur buluh biarlah dari rebungnya itulah satu satunya perkara yang terlintas di dalam kotak fikiran apabila menyaksikan rakaman yang menyentuh hati ini Kanak kanak sentiasa akan belajar daripada apa yang dipaparkan di hadapannya terutam...
Amaran Keras Lim Kit Siang Bela Dan Akur Dengan Lim Guan Eng Atau Dap Akan Kuburkan Kerajaan Pakatan Harapan

Amaran Keras Lim Kit Siang Bela Dan Akur Dengan Lim Guan Eng Atau Dap Akan Kuburkan Kerajaan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 493 hits
Lim Kit Siang yang merupakan Supremo DAP dan pada masa yang sama SUPREMO PAKATAN HARAPAN telah memberikan kata dua kepada Mahathir dan pemimpin pemimpin Melayu dalam Kerajaan Pakatan Kata Lim Kit Siang dia tidak akan teragak agak untuk meng...
Kekalahan Ph Satu Mesej Daripada Rakyat Mukhriz

Kekalahan Ph Satu Mesej Daripada Rakyat Mukhriz

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 677 hits
HULU LANGAT Kekalahan Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Semenyih adalah mesej daripada rakyat yang perlu dihayati pimpinan parti itu Naib Presiden PH Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata kekalahan itu adalah isyar...
Mp Kepong Lapor Sprm Kes Jenayah Babitkan Polis Tak Diambil Tindakan

Mp Kepong Lapor Sprm Kes Jenayah Babitkan Polis Tak Diambil Tindakan

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 280 hits
Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng hari ini mendedahkan terdapat 15 anggota polis yang didakwa terlibat dengan rasuah dan tindakan belum diambil meski laporan sudah dibuat sejak tahun lalu Susulan itu anggota parlimen DAP itu membuat laporan ...
Royalti Minyak Pas Buka Mata Hati Bezakan Sendiri Kerajaan Ph Dengan Bn

Royalti Minyak Pas Buka Mata Hati Bezakan Sendiri Kerajaan Ph Dengan Bn

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 319 hits
ROYALTI PH HANCING KATA PEMBANGKANG UMNOOkt 2018 Menteri Hal Ehwal Ekonomi janji byr royaltiDis 2018 MB T gganu tuntut RM250 jutaJan 2019 PM kata royalti tunggu ada duitFeb 2019 MB T gganu umum RM643 juta tlh dibayarZaman Najib 9 tahun PM T...
Kerajaan Ph Setuju Naikkan Elaun Anggota Rela Rm2 Sejam

Kerajaan Ph Setuju Naikkan Elaun Anggota Rela Rm2 Sejam

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 305 hits
PUTRAJAYA Kerajaan bersetuju menaikkan elaun anggota Rela sebanyak RM2 sejam mengambil kira kos sara hidup masa kini yang semakin meningkat Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata elaun anggota biasa akan dinaikkan daripada RM...
Golongan Bujang Harus Bersyukur Terima Bsh Rm100 Dari Kerajaan Ph

Golongan Bujang Harus Bersyukur Terima Bsh Rm100 Dari Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 364 hits
Berita baik untuk golongan bujang di Malaysia apabila Menteri Kewangan YB Lim Guan Eng mengumumkan Bantuan Sara Hidup untuk golongan tersebut dikembalikan Kementerian Kewangan akan membuat bayaran RM100 kepada setiap individu yang terdaftar...
Dah 3 Penggal Jadi Kerajaan Negeri Asyik Rugi Jer

Dah 3 Penggal Jadi Kerajaan Negeri Asyik Rugi Jer

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 370 hits
Jangan kata rakyat tak pernah bagi peluang kepada PH untuk menjadi kerajaan negeri Bukan sepenggal tapi dah 3 penggal terajui negeri terkaya di Malaysia ini Nah inilah masanya buat rakyat terutama warga Semenyih bangkit menolak kerajaan PH ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang