Suspek Hina Lagu Kebangsaan Indonesia Adalah Rakyat Indonesia Sendiri Kpn


Suspek hina lagu kebangsaan Indonesia adalah rakyat Indonesia sendiri - KPN



Suspek utama yang menyunting lirik lagu kebangsaan Indonesia seperti tular di media sosial bertujuan menghina negara itu disyaki dilakukan warga republik berkenaan dan video tersebut bukan dibuat di Malaysia, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador.


Beliau berkata, maklumat itu diperoleh hasil soal siasat terhadap seorang buruh warga Indonesia berusia lingkungan 40-an di Sabah yang juga merupakan salah seorang suspek kes itu.


"Suspek itu ditahan di Sabah, pada Isnin lalu dan PDRM (Polis Diraja Malaysia) menemui petunjuk baharu dalam penyiasatan kes berkenaan.


"Ya, PDRM dapat petunjuk baharu bahawa pelakunya dikatakan berasal dari negara seberang (Indonesia) dan kami sedang menyoal siasat untuk mendapatkan maklumat lanjut pengakuannya siapa yang sunting video itu," katanya kepada Bernama di Bukit Aman.


Abdul Hamid berkata, maklumat itu sudah dikongsikan kepada pihak Polisi Republik Indonesia (POLRI) kerana kedua-dua pihak berkuasa negara mengambil serius tentang perbuatan berkenaan dan suspek utama akan diketahui dalam masa terdekat.


"Dalam kes terbaharu ini, ada manusia durjana yang tidak bertanggungjaawab dan bermotif jahat telah memperlekehkan lagu kebangsaan Indonesia Raya.


"Parodi ini menimbulkan kemarahan rakyat Indonesia dan saya memberi jaminan bahawa satu tindakan drastik telah diambil oleh Jabatan Siasatan Jenayah iaitu menubuhkan satu pasukan khusus telah diterbangkan ke Sabah pada semalam untuk menjejaki pelaku-pelaku ini," katanya.


Abdul Hamid menegaskan sebarang perbuatan atau tindakan yang mengaibkan kehormatan sesebuah negara itu merupakan kesalahan yang amat berat.


"Insya-Allah apabila tertangkapnya suspek, kita akan adili dan mendakwanya di mahkamah untuk menerima hukuman setimpalnya.


"Saya memberi amaran kepada rakyat Malaysia supaya tidak meneruskan aktiviti terkutuk ini dan (perbuatan) yang menimbulkan perasaan sakit hati dalam kalangan rakyat negara jiran kita hentikan," katanya.


Terdahulu, satu video dimuat naik dua minggu lepas oleh individu tidak bertanggungjawab di ruang komentar di laman YouTube My Asean, memaparkan lirik lagu kebangsaan Indonesia, Indonesia Raya, disunting bagi tujuan menghina Indonesia.


Video di ruang komen di YouTube berkenaan dipadamkan, namun video itu sempat dimuat naik ke pelbagai aplikasi lain dan ditularkan di platform media sosial lain di Indonesia, yang menimbulkan pelbagai komen kebencian dan kemarahan.


Sumber: Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ceberita.blogspot.com/2020/12/suspek-hina-lagu-kebangsaan-indonesia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pdrm Siasat Video Hina Lagu Kebangsaan Indonesia Kpn

Pdrm Siasat Video Hina Lagu Kebangsaan Indonesia Kpn

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 185 hits
Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador foto HAZROL ZAINAL 2020 KUALA LUMPUR Satu kertas siasatan telah dibuka oleh Polis Diraja Malaysia mengenai satu video lagu kebangsaan Indonesia yang disunting liriknya sebagai menghina republik i...
Suspek Hina Lagu Indonesia Ditangkap Bukan Warga Malaysia

Suspek Hina Lagu Indonesia Ditangkap Bukan Warga Malaysia

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 474 hits
Buletin Jejes Terciduk Ternyata Suspek Pelaku Ejek Lagu Indonesia Adalah Warga Indonesia Sendiri Polis DiRaja Malaysia hari ini menerusi kenyataan rasmi mereka telah mengesahkan tangkapan seorang suspek berhubung isu penghinaan lagu kebangs...
Pelajar Indonesia Ditahan Ubah Lagu Kebangsaan

Pelajar Indonesia Ditahan Ubah Lagu Kebangsaan

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 253 hits
JAKARTA Polis Indonesia menahan seorang pelajar warganegara itu yang dipercayai terbabit dalam mengubah suai lirik lagu Indonesia Raya dan menghina republik berkenaan Ketua Agensi Siasatan Jenayah Polis Indonesia Listyo Sigit Prabowo dipeti...
Daftar Lagu Nasional Indonesia Dan Penciptanya

Daftar Lagu Nasional Indonesia Dan Penciptanya

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 261 hits
Daftar Lagu Nasional Indonesia dan Penciptanya Lagu Nasional biasanya diajarkan waktu di sekolah yang memiliki tujuan untuk menanamkan rasa cinta tanah air menghargai dan mengingat jasa pahlawan serta meneladani semangat perjuangannya Dan d...
Google Assistant Kini Boleh Menyanyikan Lagu Tahun Baru Dengan Harapan 2021 Adalah Tahun Yang Lebih Baik

Google Assistant Kini Boleh Menyanyikan Lagu Tahun Baru Dengan Harapan 2021 Adalah Tahun Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 334 hits
Google Assistant adalah pembantu digital yang sangat pintar Ia boleh menjawab banyak soalan pengguna boleh paparkan infografik boleh bantu kawal peranti berhubung dan banyak lagi Perkara menarik dengan Google Assistant ini adalah ia boleh m...
Dalang Sunting Lagu Indonesia Raya Disyaki Warga Seberang

Dalang Sunting Lagu Indonesia Raya Disyaki Warga Seberang

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 205 hits
201 total views 201 views today Suspek utama yang menyunting lirik lagu kebangsaan Indonesia seperti tular di media sosial bertujuan menghina negara itu disyaki dilakukan warga republik berkenaan kata Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador Be...
Polri Koordinasi Dengan Kominfo Selidiki Akun Memparodikan Lagu Indonesia Raya

Polri Koordinasi Dengan Kominfo Selidiki Akun Memparodikan Lagu Indonesia Raya

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 170 hits
Polri berkoordinasi dengan Kementerian Komunikasi dan Informatika untuk menelusuri akun Youtube My Asean yang mengaku berasal dari Malaysia diduga menghina Indonesia dengan memparodikan lagu kebangsaan Indonesia Raya
Miris Ratusan Juta Rakyat Indonesia Makan Tiap Hari Pakai Tahu Tempe Tapi Kedelainya Impor

Miris Ratusan Juta Rakyat Indonesia Makan Tiap Hari Pakai Tahu Tempe Tapi Kedelainya Impor

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 246 hits
Gambar Presiden Jokowi memborong tempe di pasar tradisional di Bogor 30 Oktober 2018 Indonesia adalah negara dengan konsumsi kedelai terbesar Setiap harinya diperkirakan ratusan juta penduduk Indonesia makan dengan lauk tahu tempe tak pedul...
Pembela Pencerobohan Haram Alhamdulillah Ini Adalah Kemenangan Awal Rakyat Marhaen

Pembela Pencerobohan Haram Alhamdulillah Ini Adalah Kemenangan Awal Rakyat Marhaen

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 171 hits
KUANTAN Alhamdulillah Demikian tutur Pengerusi Pertubuhan Pembela Pembela Islam Haji Aminuddin Yahaya sebaik sahaja keputusan berhubung kes pencerobohan tanah di Raub Pahang diputuskan semalam Mahkamah Tinggi Kuantan menolak permohonan 204 ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran