Surat Terbuka Untuk Bupati Se Tanah Papua


Surat Terbuka Untuk Para Tokoh dan Bupati Di Seluruh Sorong-Merauke

Kepada Yang Terkasih
Para Tokoh dan Para Bupati
Di Tanahnya Orang Melanesia
Di West Papua.

PERIHAL: ANDA MENCARI BERKAT ATAU KUTUK DARI TUHAN ALLAH DAN ROH-ROH LELUHUR ORANG MELANESIA

Anda semua baca surat ini baik-baik.

Anda jangan berdansa-dansa dan menari-nari di atas tulang belulang Arnold C.Ap, Kelly Kwalik, Willem Onde, Theodorus Hiyo Eluay, Aristiloteles Masoka, Yawan Wayeni, Yustinus Murip, Pdt. Elisa Tabuni, Mako Tabuni, dan ribuan rakyat Papua yang dibantai penguasa Indonesia melalui TNI-Polri selama 58 tahun sejak tahun 1961.

Tulang belulang mereka berserakkan di seluruh Tanah Melanesia dari Sorong-Merauke. Tulang belulang itu sedang melihat dan memantau Anda semua. Tulang belulang itu sedang berdiri di depan pintu rumahmu. Tulang belulang itu ada di depan dan dibelakangmu.

Cucuran darah dan tetesan air mata dan penderitaan rakyat dan bangsa Papua belum berakhir. Anda semua salah dan keliru. Anda semua mau membuat luka semakin dalam, luka semakin busuk, Anda semua terlibat, berperan aktif untuk memperpanjang, dan mengekalkan penderitaan, cucuran darah, dan tetesan air mata di atas tanah leluhur mereka. Anda semua turut berperan dan mempercepat hilangnya atau pemusnahan bangsamu sendiri.

Anda jangan tamak dan rakus kedudukan dan kekuasaan.

Saya mau ingatkan kepada Anda semua, bahwa Anda sedang menciptakan lapangan penderitaan, lapangan kematian, lapangan kemiskinan, lapangan pemusnahan rakyat dan bangsa West Papua dari Tanah leluhur mereka.
Ingat! Sadar! Jangan lupa! Jangan Anda tamak dengan jabatan dan kekuasaan sesaat!

Tulang belulang, cucuran air mata, tetesan darah, penderitaan umat Tuhan, rakyat dan bangsa Papua akan menjadi MUSUH dan LAWAN ABADI dalam hidup kita, jika saya dan Anda melakukan kesalahan FATAL hari ini.

Pemekaran Provinsi Boneka Indonesia di Tanahnya orang Melanesia adalah kesalahan TERBESAR dan FATAL dalam sejarah kehidupan umat manusia. Kita sedang menciptakan tragedi dan bencana kemanusiaan dalam sejarah rakyat dan bangsa West Papua.

TUGAS SEBENARNYA PARA TOKOH DAN PARA BUPATI SEBAGAI BERIKUT:

Para Tokoh dan para bupati, mari kita bersatu melawan Pelanggaran besar HAM dan RASISME dan memperjuangkan pembebasan rakyat kita, adik-adik, dan anak-anak kita yang menderita karena korban RASISME.

Kita membela dan melindungi anak-anak kami sebanyak 41 orang yang ditahan, diproses, diadili dan dihukum di Jayapura. Nama-nama mereka sebagai berikut:

1. Yosan Wenda. 2. Yoni Weya. 3. Aldi Tabuni. 4. Pandra Wenda. 5. Persiapan Kogoya. 6. Yosan Wenda. 7. Dolvius Hisage. 8. Oktovianus Hisage. 9. Elo Hubi. 10. Mikha Asso. 11. Mikhael Hilapok. 12. Imanuel Hubi. 13. Feri Etama. 14. Welem Walilo. 15. Ronald Wandik. 16. Yoli Loho. 17. Agustinus Mohi. 18. Rupinus Tambonop. 19. Jan Piter Saramaja. 20. Jorgen Haibui. 21. Falerio Jaas. 22. Lanti Kawena. 23. Dorti Kawena. 24. Piter Meroje. 25. Yusuf M. 26. Lois Waswoi. 27. Vincen Gogopia. 28. Bendira Tabuni. 29. Pailes Yigibalom. 30. Biko Yalli Kogoya. 31. Abuwa Yikwa. 33. Jimrif Kogoya. 34. Assa Asso. 35. Meya Kamariki. 36. Yosael Gombo. 37. Elimus Bayage. 38. Yandu Kogoya. 39. Alpon Meku. 40. Tenak Wakerkwa. 41. Abraham Dote.

Kita membela dan bersuara atas penangkapan tujuh orang dan pemindahan mereka ke Kalimatan, yaitu Alexander Gobay, Ferri Kombo, Agus Kosai, Bucthar Tabuni, Hengki Hilapok, Irwanus Uromabin, Steven Itlai. Kita membela dan melindungi adik kita Basoka Logo yang ditahan, diadili dan dipenjarakan.

Saudara-saudara para tokoh dan para bupati, rakyat Papua sangat membutuhkan perlindungan dan kenyamanan serta harapan hidup damai bukan pemekaran-pemekaran.

Para Tokoh dan dan para bupati dan juga saya, apakah kita mencari berkat dan anugerah Tuhan atau kita sedang berusaha keras untuk mencari kutuk, murka, malapetaka, musibah dari tulang-belulang yang berserakkan, cucuran air mata, tetesan darah dan penderitaan umat Tuhan? Saya dan Anda HARUS jawab.

Akhirnya, saya mau pesan, kita jangan taruh beban sejarah yang salah untuk anak cucu kita. Kita jangan titipkan kutuk dan murka untuk anak cucu kita. Kita HARUS titipkan dan wariskan berkat dan harapan hidup damai untuk anak cucu kita.

Pertanyaan saya kepada Anda semua. SIAPA YANG MANDUL DIANTARA PARA TOKOH DAN BUPATI? KALAU TIDAK ADA YANG MANDUL KAMU STOP PEMEKARAN PROVINSI BONEKA DI TANAHNYA ORANG MELANESIA.

Waa....Waa.....Nowe Nawor Kinaonak.
Ita Wakhu Purom, Rabu, 6 November 2019

Badan Palayan Pusat Persekutuan Gereja-gereja Baptis Papua
Presiden, Gembala Dr. Socratez S.Yoman (Ap Ndumma).

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://phaul-heger.blogspot.com/2019/11/surat-terbuka-untuk-bupati-se-tanah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Protes Terbuka Kepada Pemerintah Republik Indonesia Dari Tanah Melanesia

Surat Protes Terbuka Kepada Pemerintah Republik Indonesia Dari Tanah Melanesia

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 280 hits
SURAT PROTES TERBUKA KEPADA PEMERINTAH REPUBLIK INDONESIA DARI TANAH MELANESIAKepada Yang Terhormat Bapak Ir Joko Widodo Presiden Republik IndonesiaDi JAKARTAShalom Melalui surat ini saya mau menyampaikan pertanyaan kepada bapak Presiden Ba...
Surat Terbuka Buat Dr Mahathir

Surat Terbuka Buat Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 301 hits
Mohamad Khaled Nordin Mohamad Khaled Nordin Surat Terbuka Kepada Tun Mahathir Saya doakan Tun senantiasa dalam peliharaan Ilahi jua Biarlah saya mulakan warkah ini dengan mengimbau Ucapan Dasar YAB Tun dalam Mesyuarat Agung BERSATU pada huj...
Surat Terbuka Untuk Barisan Merah Putih

Surat Terbuka Untuk Barisan Merah Putih

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 339 hits
Surat terbuka untuk Tuan Tuan yang ada di barisan merah putih yang memperjuangkan pemekaran dan mempertahankan kolonial bercokol di teritorial West Papua dimana saja berada terutama di Tanah Tabi Tuan Tuan dari tabi boleh perjuangkan pemeka...
Isu Pasir Surat Terbuka Untuk Kerajaan Pahang Dan Malaysia

Isu Pasir Surat Terbuka Untuk Kerajaan Pahang Dan Malaysia

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 1066 hits
Tun Dr Mahathir MohamadPerdana MenteriDr Xavier JayakumarMenteri Air Tanah dan Sumber AsliLatheefa KoyaKetua SPRMDatuk Seri Wan Rosdy Wan IsmailMenteri Besar PahangDatuk Seri Dr Sallehuddin IshakSetiausaha Kerajaan Negeri PahangKolonel Nazi...
Penjualan Tanah Peel Avenue Mahkamah Tolak Saman Guan Eng Terhadap Gerakan 2 Akhbar Cina

Penjualan Tanah Peel Avenue Mahkamah Tolak Saman Guan Eng Terhadap Gerakan 2 Akhbar Cina

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 317 hits
Mahkamah Tinggi hari ini menolak tuntutan mahkamah yang difailkan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng terhadap pemimpin Gerakan Jason Loo dan dua akhbar Cina berhubung artikel mengenai penjualan tanah kerajaan di Peel Avenue kepada hospital s...
Batukurau Mayat Mangsa Runtuhan Tanah Dijumpai

Batukurau Mayat Mangsa Runtuhan Tanah Dijumpai

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 355 hits
Mayat seorang lelaki yang terperangkap dalam runtuhan tanah di Jalan Rantau Panjang Lata Tinggi dekat Kampung Teras Ijok di sini berjaya dikeluarkan oleh pasukan bomba pada pukul 10 26 malam semalam Mayat Hanudin Bahazim 60 dikeluarkan sele...
Tanah Runtuh Lelaki Dikhuatiri Tertimbus

Tanah Runtuh Lelaki Dikhuatiri Tertimbus

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 591 hits
LELAKI dikhuatiri tertimbus selepas kediamannya di Jalan Kampung Teras Kampung Masjid Ijok Batu Kurau mengalami tanah runtuh hari ini Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Perak berkata pihaknya menerima maklumat mengenai kejadian...
Isteri Tengah Solat Dengar Bunyi Kuat Dari Dapur Rupanya Suami Maut Tertimbus Tanah Runtuh

Isteri Tengah Solat Dengar Bunyi Kuat Dari Dapur Rupanya Suami Maut Tertimbus Tanah Runtuh

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 464 hits
Semalam dilaporkan bahawa seorang lelaki warga emas telah dijumpai mati tertimbus selepas rumahnya di Kampung Teras Ijok dekat Baru Kurau dihempap tanah runtuh dalam kejadian kira kira pukul 6 petang Menurut Ketua Polis Daerah Selama DSP Mo...
Jadi Wamen Atr Bpn Surya Tjandra Diminta Berantas Mafia Sertifikat Tanah

Jadi Wamen Atr Bpn Surya Tjandra Diminta Berantas Mafia Sertifikat Tanah

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 152 hits
Ketua DPW PSI Provinsi Bali I Nengah Yasa Adi Susanto berharap Surya Tjandra bisa memberikan kontribusi yang positif dan memberantas mafia sertifikat tanah palsu di Indonesia khususnya di Bali
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats