Surat Terbuka Firdaus Wong Kepada Khalid Samad Isu Peguam Negara



suaramerdeka 
BERIKUT adalah surat terbuka penceramah bebas, Firdaus Wong Wai Hung kepada Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad berhubung kenyataannya memuji tindakan Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas memberhentikan pertuduhan terhadap 12 individu dikaitkan dengan kumpulan militan, Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) baru-baru ini.

Ke hadapan YB Khalid Samad, Menteri Wilayah Persekutuan,

Saya sangat tertarik dengan ‘cicipan’ YB di mana YB menyifatkan tindakan Peguam Negara sebagai berani dan tepat dengan mengugurkan kes 12 suspek LTTE yang majoritinya adalah ahli dan penyokong DAP, rakan sekutu anda.

Tidak cukup dengan itu, YB mengatakan suasana ini dikelirukan oleh Melayu dan Muslim kumpulan kanan terlajak. Di sini saya ingin mengajak YB untuk berfikir (jikalau YB mahu berfikir),

1. Kerajaan Malaysia di bawah pemerintahan BN telah menyenaraikan kumpulan LTTE ini sebagai pengganas sejak 12 November 2014. Waktu itu YB masih pembangkang tetapi apakah YB dan DAP terutamanya membangkang penyenaraian ini?

2. Pada bulan Oktober 2019, pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menahan 12 suspek LTTE di bawah SOSMA dan pada 14 Oktober 2019, Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir mempertahankan tindakan polis dan juga berpuas hati dengan bukti yang ada pada polis sebelum membuat tangkapan.

Apakah YB sekarang mengatakan Tun Mahathir itu sebagai Melayu dan Muslim kumpulan kanan terlajak atau YB ini terlajak menjadi khadam siapa?

3. Pada 22 Feb 2020, Menteri Dalam Negeri mengatakan Peguam Negara tiada hak masuk campur dalam penyenaraian LTEE sebagai kumpulan pengganas. Apakah YB sekarang mengatakan Tan Sri Muhyiddin Yasin sebagai Melayu dan Muslim kumpulan kanan terlajak atau YB ini khadam terlajak?

4. Yang paling banyak membantah penahanan suspek ini adalah DAP, rakan sekutu YB dan yang mengizinkan penahanan ini adalah PM & Menteri Dalam Negeri tetapi nampak YB lebih senada dengan DAP berbanding dengan PM & Menteri Dalam Negeri?

5. Kenapa YB & DAP tidak mendesak Peguam Negara membebaskan suspek IS & DAESH dengan alasan yang sama diberikan Peguam Negara?

6. YB adalah ahli parlimen Shah Alam yang majoritinya adalah Melayu Muslim dan saya percaya majoriti pengundi YB di Shah Alam menyokong tindakan kerajaan menahan suspek LTTE tetapi kenapa YB lebih senada dengan DAP berbanding dengan suara rakyat yang sepatutnya diwakili oleh YB?

Saya musykil, YB ini wakil rakyat Shah Alam atau wakil parti DAP? Bukankah wakil rakyat sepatutnya bersuara bagi pihak rakyat yang diwakili kerana merekalah yang memenangkan YB?

PENUTUP

Banyak dasar kerajaan di bawah PH yang saya sokong tetapi kerana pandangan dan kritikan saya terhadap beberapa isu menyebabkan saya dituduh sebagai anti kerajaan.

Banyak dasar yang diputuskan kerajaan yang saya sokong tetapi ditentang DAP & tentangan DAP kerana mendapat sokongan YB Amanah! Tun M kata Dong Jiao Zong rasis, Menteri Agama dari Amanah kata tidak rasis. Penahanan penyokong kumpulan pengganas LTTE disokong oleh PM & Menteri Dalam Negeri tetapi ditentang oleh DAP dan YB Khalid Samad dari Amanah.

Apakah saya akan diserang penyokong Amanah kerana memberikan komentar ini? Tidak mengapa.

Sering saya disapa ahli dan beberapa pucuk pimpinan Amanah di akar umbi yang mereka tidak mahu dinamakan dan mereka melahirkan kekecewaan terhadap beberapa pendirian Menteri kabinet dari Amanah yang lebih pro-DAP berbanding dengan pro kerajaan.

Ya mungkin mereka itu tidak mewakili semua sebagaimana saya tidak mewakili semua orang. Tetapi saya tahu, mereka yang objektif akan melihat teguran saya secara objektif walaupun pahit ditelan.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/02/surat-terbuka-firdaus-wong-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Negara Tommy Thomas Hantar Surat Letak Jawatan

Peguam Negara Tommy Thomas Hantar Surat Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 379 hits
KUALA LIMPUR Peguam Negara Tommy Thomas telah mengemukakan surat peletakan jawatannya kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menurut satu laporan berita Dihubungi oleh Malaysiakini untuk pengesahan itu beliau menjawab Ya Memetik sumber ...
Tak Habis Habis Khalid Samad Kena Troll

Tak Habis Habis Khalid Samad Kena Troll

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 555 hits
Foto TweeterAnda semua masih ingat lagi bait ucapan Khalid Samad ini kalau menang subuh esok tutup kilang arak Yang merujuk kepada kilang arak di tepi highway dalam Parlimen beliau Setakat ni aku tidak nampak mana mana kilang arak yang ditu...
Ltte Tindakan Khalid Samad Bela Ag Angkat Seperti Hero Dibidas

Ltte Tindakan Khalid Samad Bela Ag Angkat Seperti Hero Dibidas

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 293 hits
Seolah pertikaikan kewibawaan pihak polis dalam bertindakBANGI Tindakan Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad mengucapkan tahniah kepada peguam negara kerana membuat keputusan berani menghentikan prosiding terhadap 12 individu yang berde...
Azmin Adalah Penggeraknya Kata Khalid Samad

Azmin Adalah Penggeraknya Kata Khalid Samad

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 324 hits
Borhan Ahmad Saya rasa group Azminlah player yang utama Mungkin kerana dia sendiri ada agenda tetapi dialah movernya sekarang kata Khalid Samad Ketika para Menteri AMANAH sibuk menyelesaikan isu negara termasuk Covid 19 dan kesannya kepada ...
Day 3 More Revelations Expected From Former Education Minister Mahdzir Khalid

Day 3 More Revelations Expected From Former Education Minister Mahdzir Khalid

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 298 hits
The corruption trial of former prime minister Najib Abdul Razak s wife Rosmah Mansor involving alleged misappropriation of funds for the supply and installation of solar energy at 369 rural schools in Sarawak continues today at the High Cou...
Peguam Cabar Kesahan Lembaga Pengampunan Diraja Isu Anwar

Peguam Cabar Kesahan Lembaga Pengampunan Diraja Isu Anwar

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 169 hits
Peguam kontroversi Mohd Khairul Azam Abdul Aziz memfailkan saman untuk mencabar nasihat Lembaga Pengampunan terhadap Yang di Pertuan Agong berkaitan kes liwat Presiden PKR Anwar Ibrahim Katanya beliau telah mengarahkan tetuan Messrs Raja Ri...
Terkini Peguam Negara Tommy Thomas Letak Jawatan

Terkini Peguam Negara Tommy Thomas Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 396 hits
Berita terkini menurut laporan The Edge Market melaporkan Peguam Negara Tommy Thomas meletakkan jawatan beliau sebagai Peguam Negara Surat peletakan jawatan itu beliau sampaikan kepada Perdana Menteri Interim Tun Mahathir di Kompleks Perdan...
Mahkamah Batal Kelayakan Adun Dap Kerana Isu Kerakyatan Dua Negara Suara Tv

Mahkamah Batal Kelayakan Adun Dap Kerana Isu Kerakyatan Dua Negara Suara Tv

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 388 hits
Mahkamah Persekutuan hari ini membatalkan kelayakan Adun DAP Dr Ting Tiong Choon sebagai wakil rakyat kawasan DUN Pujut di Sarawak Menurut akhbar Borneo Post dalam penghakiman majoriti 7 berbanding dua mahkamah itu mengketepikan keputusan M...
Rampasan Kuasa Gagal Khalid Samad

Rampasan Kuasa Gagal Khalid Samad

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 312 hits
Rampasan kuasa melalui penubuhan kerajaan pintu belakang disahkan gagal Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad berkata pertemuan politik semalam tidak berjaya kerana PM Tun Dr Mahathir tidak ke Istana Negara Beliau juga katanya tidak meny...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

What You Should Know About New Construction Plumbing

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Cara Qada Solat Fardhu

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm