Surat Kepada Pendatang Melayu


KEPADA sekalian bangsa Melayuku yang nenek moyangnya merantau ke luar tanah alam Melayu, sedarlah akan hakikat pendatang.

Walaupun sudah tujuh keturunan di tanah luar alam Melayu, di sana bangsa Melayu tetap asalnya bangsa pendatang. Tidak perlu terloncat-loncat melenting apabila dikatakan ‘bangsa pendatang’.

Menjadi pendatang bukan kesalahan jauh sekali kehinaan sekiranya kita tidak bercita-cita memijak kepala bangsa asal. Ini suatu yang alami atau berlaku secara semulajadi. Ia migrasi manusia di atas muka bumi ini ke luar alam budaya asalnya.

Saya menulis ini kerana terkenang diaspora bangsa kita, bangsa Melayu ke luar alam budaya digugusan kepulauan Melayu. Banyak Melayu berada di luar lingkaran alam Melayu dan mereka adalah pendatang pada tanah barunya.

Banyak yang berjaya tetapi masih terjaga pekerti dan tidak menggoreskan hati bangsa asal. Belum terdengar peri laku tidak senonoh misalnya mengangkat penyapu menghalau bangsa asal di kota-kota supaya lari ke hutan. Tidak pernah.

Ini tidak pernah dilakukan oleh pendatang Melayu di tanah barunya. Tetapi di tanah asal kita ada pendatang yang mahu meminda sejarah, Melayu juga pendatang, kata mereka.

Makna sebenar ‘pendatang’ adalah bangsa yang datang dari luar lingkaran budaya dan sosial sesuatu tempat. Misalnya orang Melayu yang ratusan tahun dahulu datang ke Australia, Britain, Sri Lanka, Afrika Selatan, Surinam, Madagascar, Perancis dan Belanda. Mereka adalah pendatang kerana di luar lingkaran budaya dan sosial tempat yang ditumpangi atau didatangi.

Maka sedarlah, sebagai bangsa pendatang di tanah luar alam Melayu jagalah pekerti supaya bangsa Melayu tidak dicaci.

Jangan sama sekali meminjam sifat pokok parasit yang menumpang tetapi akhirnya membunuh pokok asal. Itu bukan citra dan sifat terpuji bangsa Melayu yang terbukti bukan bangsa penakluk atau penjajah.

Jangan menjadi kaduk yang mahu menguasai junjung di negara yang ada bangsa asalnya. Sifat kaduk ini amat hina dan jangan sekutukan kehinaan itu dengan bangsa Melayu nenek moyang kita yang merantau dulunya.

Tidak ada bangsa yang menjadi pendatang di tempat barunya kecuali mahu mencari kehidupan yang lebih baik. Maka bersyukurlah dengan keterbukaan bangsa asal yang menerima kita.

Jangan mengusik perkara-perkara yang menggores perasaan bangsa asal kerana mereka yang lebih berhak di atas tanah airnya. Tidak perlulah memperjuangkan kesamarataan kerana ini bukan satu keadilan kepada bangsa asal. Mana mungkin boleh disamarata pendatang dengan bangsa asal? Sama rata bukan keadilan.

Melayu dalam konteks ini bukan sahaja Melayu yang tercatat dalam kad pengenalan Malaysia. Itu hanya Melayu yang telah difragmentasi penjajah. Bangsa Melayu adalah satu rumpun bangsa yang memdominasi alam Melayu Nusantara.

Ternyata banyak dalam kalangan bangsa Melayu yang berjaya di negara luar alam Melayu malah mengatasi bangsa asal. Tetapi mereka sedar diri dan tidak bercita-cita mahu menjadi tuan, mengubah itu dan ini di negara ditumpanginya. Tidak menuntut sekolah pengantar bahasa ibunda Melayu khusus untuk Melayu.

Tidak ada agenda untuk menggantikan bahasa asal dengan bahasa Melayu, tidak bertindak biadab mengagung-agungkan bahasa Melayu melampaui bahasa kebangsaan negara yang ditumpangi dan tidak bercita-cita menulis semula kurikulum pelajaran sejarah negara yang ditumpangi untuk menonjolkan Melayu.

Berbanggalah menjadi bangsa pendatang yang turut menyumbang kemajuan di tempat yang ditumpangi. Tumpahkan kesetiaan walau kita masih ada tanah asal di gugusan kepulauan Melayu atau Nusantara.

Jangan membuat onar untuk ‘memelayukan’ tempat yang ditumpangi.

Oleh : Ku Seman Ku Hussain


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/01/surat-kepada-pendatang-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Terbuka Kepada Nurul Izzah Martabat Bahasa Melayu Klasik Kata Mujahid

Surat Terbuka Kepada Nurul Izzah Martabat Bahasa Melayu Klasik Kata Mujahid

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 473 hits
December 29 2018 4 22 PM Mujahid berkata netizen patut berterima kasih kepadanya kerana rata rata mereka sudah mula menggunakan bahasa Melayu klasik selepas surat beliau tular di media sosial GEORGE TOWN Penggunaan bahasa Melayu klasik dala...
Pilihan Melayu Video Tiga Lagi Cawangan St Rosyam Mart Akan Dibuka

Pilihan Melayu Video Tiga Lagi Cawangan St Rosyam Mart Akan Dibuka

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 1162 hits
KUALA LUMPUR 15 Sept Pengalaman bekerja selama lima tahun di kedai runcit membuka mata penerbit dan pelakon Datuk Rosyam Nor 51 mengenai potensi perniagaan ini Berkongsi suka duka sebelum mampu membuka pasar raya ST Rosyam Mart Rosyam membe...
Apakah Bersih Dan Reformasi Akan Menjaga Kesucian Islam Dan Kepentingan Melayu

Apakah Bersih Dan Reformasi Akan Menjaga Kesucian Islam Dan Kepentingan Melayu

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 320 hits
Adalah lebih baik pilih SaHAja PAS atau pilih semula umno jika jawapannya tidak atau tidak pasti BERSATU masih kurang jelas dari segi kepimpinan dan arah tuju Sesuatu yang drastik perlu diambil seperti bergabung dengan AMANAH untuk satu uni...
Sokong Beras Juara Beras Keluaran Usahawan Melayu

Sokong Beras Juara Beras Keluaran Usahawan Melayu

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 1986 hits
Islam Melayu BersatuJom viralkan satu lagi produk buatan Melayu Islam iaitu Beras Juara keluaran syarikat Juara Selera Sdn Bhd yang berpusat di Parit Buntar Perak dan syarikat ini dimiliki oleh usahawan Melayu Islam yang berjaya iaitu Encik...
Sah G Eng Rampas Aset Th Konon Ppbm Bela Melayu

Sah G Eng Rampas Aset Th Konon Ppbm Bela Melayu

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 383 hits
SAH Guan Eng Rampas Aset TH PPBM Bela Melayu by SnapShot at Sebelum ini kerajaan PH tiba2 mengumumkan bahawa Tabung Haji telah mengalami defisit pada akhir tahun 2017 kerana mendakwa TH di bawah kerajaan BN terlalu kejam kerana terlebih mem...
Inilah Wanita Melayu Tercantik Bercuti Tapi Jaga Penampilan Jadi Tumpuan

Inilah Wanita Melayu Tercantik Bercuti Tapi Jaga Penampilan Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 286 hits
Pasangan sama cantik sama padan Fattah Amin dan Nur Fazura kebelakangan ini menjadi tumpuan di media sosial apabila mereka tidak ketinggalan berkongsi foto foto ketika bercuti di pulau Maldives buat peminat peminatnya di Instagram Selebriti...
Umno Pejuang Sebenar Melayu Dan Bumiputera

Umno Pejuang Sebenar Melayu Dan Bumiputera

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 166 hits
KUALA LUMPUR 1 Jan 8211 Ketua Penerangan UMNO Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah mempersoalkan mengapa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad beria ingin melihat UMNO dihapuskan dan apakah hal ini terkandung di dalam salah satu 8216 time capsu...
Tujuh Ekor Melayu Bahalol Ini Cabar Larangan Merokok Mahkamah

Tujuh Ekor Melayu Bahalol Ini Cabar Larangan Merokok Mahkamah

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 480 hits
HANIZA HASSAN KUALA LUMPUR 31 Dis Tujuh individu hari ini memfailkan permohonan kebenaran bagi semakan kehakiman untuk mencabar keputusan Kementerian Kesihatan yang mewartakan semua tempat makan sebagai tempat dilarang merokok bermula esok ...
Hina Raja Melayu Cabaran Pemimpin Ph Agar Tmj Masuk Politik Itu Biadap

Hina Raja Melayu Cabaran Pemimpin Ph Agar Tmj Masuk Politik Itu Biadap

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 638 hits
Baru baru ini Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan mencabar Tunku Makhota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim untuk turun dari singgahsana dan sertai politik sepenuhnya kerana tindakan baginda lantang menyuarakan suara hati rakyat dan menegur ker...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Panas Tikam Belakang Cubaan Bekas Pemimpin Ph Hati Hitam

Rebus Ubi Kayu Kena Air Bersih

Cadangan Tambah Baik Gaji Penjawat Awam Diumum 1 Mei Pm

Bupati Sidoarjo Muhdlor Mangkir Dari Pemeriksaan Kpk Ini Alasannya

Opm Berkali Kali Serang Pos Tni Di Kampung Paro Akhirnya Berhasil Dilumpuhkan

Polisi Grebek Gudang Penimbunan Solar Subsidi Di Jepara Hasilnya Pekerja Sudah Kabur