Suntikan Vaksin Kancing Gigi Ibu Mengandung Nak Terima Atau Tolak




Sekarang jadual pemeriksaan ibu mengandung untuk juju dah melangkaui sebulan sekali ataupun 6 minggu sekali. Sebab semua sejarah kesihatan yang di semak mingguan nampak tiada yang serius setakat hari ini juju menulis. 
Alhamdulilah. Kenaikan berat badan sahaja yang merisaukan, padahal sedang jaga pemakanan pun tetap naik dengan jayanya haha. 
Cuma minggu lepas di uji dengan kesihatan selsema, batuk dan sakit urat badan yang teruk. Ambil masa seminggu lebih untuk kembali pulih. 
Sebab ubatan di Klinik Kerajaan khas untuk ibu mengandung hanya paracetamol sahaja di bekalkan, ubatan lain seperti ubat selsema dan batuk kena beli di farmasi. 
Juju cuma amal beberapa hari sahaja.
Sebab risau kesan sampingan tu kan, ahli farmasi pun kebetulan lama semak di komputer untuk cari ubat yang benar-benar sesuai untuk juju, bukan simply di beli sewenang-wenangnya tanpa semak bahan kandungan dalam setiap ubat. 
Baru ku tahu, ujian mengandung kalau kena sakit biasa pun tak semudah itu nak dapat perskripsi ubat. Apa yang elok cuba cara alami, yakni madu lebah untuk legakan batuk, kalau selsema kena rajin amal lemon sikit dan upkan vitamin C. 
Kalau sakit urat dan sakit badan yang inilah paling seksa kena layan, sebab memang tak ada ubat khas untuk ibu mengandung. 
Memang lah paracetamol selamat diambil untuk ibu mengandung, tapi sebaiknya jangan jadikan amalan. Sikit pening telan, sikit sakit badan telan, kita kena kuatkan mental dan cuba layan. Mungkin itu salah satu alahan ibu mengandung. 
Sudah tentu susah nak tidur mainan si ibu mengandung, juju alami semua ini, nak tak nak kena hadap. Pengorbanan ibu mengandung tersangatlah maha besar. 
Semalam genap 23 minggu mengandung
Setelah hampir sebulan tak pi checkup di KKIA, tibalah masanya juju di tawarkan suntikan ATT iaitu suntikan vaksin khas kancing gigi untuk ibu mengandung. 
Seingat juju lah masa mengandung anak pertama 10 tahun lepas di klinik swasta, tiada pula vaksin ATT di berikan tau. Juju ingat lagi. Tapi di Klinik Kerajaan, vaksin ATT ini diberikan percuma buat semua ibu mengandung.


Juju sukarela terima vaksin ATT, apa itu ATT?  (Sumber: http://www.myhealth.gov.my/att-vaksin/ )
ATT ialah singkatan kepada Antitetanus - Tetanus Toxoid atau senang nak faham tetanus (kancing gigi) merupakan penyakit yang disebabkan oleh racun neurotoxin yang dihasilkan oleh bakteria Clostridium tetani. 
Bakteria Clostridium tetani hidup di dalam persekitaran terutamanya di kawasan tanah yang panas dan lembap. 
Bakteria ini boleh memasuki badan melalui kecederaan kulit yang disebabkan objek yang tercemar seperti paku dan jarum. 
Berbeza dengan penyakit-penyakit cegahan vaksin yang lain, penyakit tetanus tidak tersebar antara manusia sesama manusia. 
Sebaik sahaja bakteria ini memasuki tubuh badan melalui luka yang tercemar, ia akan merembeskan racun neurotoxin dan racun ini seterusnya akan menyerang sistem saraf manusia yang akan menyebabkan gejala-gejala seperti berikut:
Sakit kepalaKetegangan pada otot rahangKetegangan otot yang tidak terkawal secara mengejut (kadang-kala ketegangan berlaku pada otot yang membantu pernafasan dan ini menyebabkan masalah pernafasan)Kekejangan otot yang menyakitkan di seluruh badanKesukaran menelanDemam dan berpeluhPeningkatan tekanan darah dan degupan jantung bertambah kencangSawanJangan menolak suntikan antitetanus (Sumber: Sinar Harian)
Antitetanus bertujuan melindungi ibu hamil dan anak yang bakal dilahirkan.Antibodi yang dibentuk dalam badan akan dihantar ke bayi untuk melindunginya sehingga beberapa bulan selepas dilahirkan. Ia juga menghalang kelahiran pramatang.Suntikan untuk mencegah ibu hamil dan bayi daripada jangkitan tetanus yang boleh mengakibatkan kejang otot dan boleh membawa maut.Suntikan itu turut menjadi tidak relevan kerana sudah banyak hospital dibina, peralatan yang digunakan bersih dan dibasmi kuman.Bukan itu sahaja kesan daripada suntikan demam dan alergi, menyebabkan ramai gynaecologist di hospital tidak memberikan suntikan ini.Tetapi hospital kerajaan masih mengamalkannya, ia dapat mengurangkan risiko jika ibu hamil tinggal di kawasan pedalaman.Ini kerana ibu tidak tahu apa yang akan terjadi kemudian hari. Kemungkinan untuk melahirkan bayi di dalam kereta, lif, dalam bangunan dan sebagainya tidak dapat dielak jika terjadi. Lebih elok ibu menerima suntikan lagipun ia diberi percuma di klinik kerajaan.
Julia semasa genap 20 minggu, sekarang 23 minggu.
Kesan sampingan Juju alami selepas suntikan ATT
Juju baca antara kesan kebiasaannya suntikan tetanus adalah gejala ringan dan akan sembuh selepas beberapa hari. Antara kesan sampingan yang juju alami hari ini ialah sedikit:
Keletihan - tidur rasa tak cukup walhal semalam tidur awal selepas solat Isyak, bila bangun pagi rasa penat sangat macam rasa tak tidur langsung hehe. Kebas - tempat suntik ATT tu rasa sedikit kebas dan tangan sedikit berat. Tapi tak menganggu juju untuk memandu ke tempat kerja dan balik kerja. Setakat hari ini tak ada gejala kenaikan suhu badan dan ke arah demam. Feel better jam 10 pagi hari ini. InsyaAllah, inilah pengorbanan setiap ibu mengandung akan lalui, jadi saranan juju jangan tolak, tapi ambil lah dan percaya setiap usaha kita berbalik semula kepada Tuhan. Kita berusaha untuk menjaga selebihnya biar Tuhan yang atur dan jangan lupa berdoa selalu.
Semoga perkongsian ini membuka mata ramai masyarakat di luar sana akan kepentingan suntikan ATT buat ibu mengandung. Jaga diri. Nanti juju update lagi.
Jejak entry lepas klik link:

Hari pertama rezeki tak disangka Ramadan 2022 - linkHari kedua ke Klinik Kesihatan pengesahan mengandung atau tidak - linkVideo rahsia, jadi viral di Tiktok - link Buku Pink - link Kesan makan tidak teratur, aku flat ! - link Jantina bayi boleh scan semasa berapa bulan? - linkObimin ibu mengandung sesuai ke? - link Ujian air gula MGGT ibu mengandung - link Surah pilihan amal sepanjang mengandung - linkKeputusan scan kandungan 13 minggu ke 18 minggu - linkKepentingan buat Detail Scan di klinik swasta - link

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.juliajohari.com/2022/08/suntikan-vaksin-kancing-gigi-att-ibu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Mengandung Suka Makan Beras Bunyi Kruk Kruk Crunchy Mengunyah Bikin Ramai Nak Cuba Tapi Nanti Mak Kata Apa Pula

Ibu Mengandung Suka Makan Beras Bunyi Kruk Kruk Crunchy Mengunyah Bikin Ramai Nak Cuba Tapi Nanti Mak Kata Apa Pula

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 135 hits
MENGIDAM cukup sinonim dengan ibu mengandung yang diterjemahkan sebagai keinginan tinggi terhadap sesuatu jenis makanan yang dirasai ketika hamil Di media sosial macam macam kisah dapat dibaca tentang ibu mengidam yang adakalanya tak tercap...
Terima Kasih Mat Motor Nak Tolak Stroller Bayi Kerusi Roda Pun Payah

Terima Kasih Mat Motor Nak Tolak Stroller Bayi Kerusi Roda Pun Payah

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 222 hits
Disebabkan ada sesetengah penunggang motor selamba menggunakan ruang pejalan kaki maka pengguna lain seperti yang berkerusi roda dan ibubapa yang membawa anak menggunakan stroller pula mengalami masalah Ciapan pengguna Twitter Shireen Shaib...
Dr Nasihatkan Ibu Mengandung Nak Berinai Sebaiknya Tangguh Dulu

Dr Nasihatkan Ibu Mengandung Nak Berinai Sebaiknya Tangguh Dulu

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 138 hits
Bagi sesetengah orang perempuan berinai antara yang menjadi kesukaannya Jika dulu dulu berinai ni untuk elokkan kuku dan majlis perkahwinan tapi sekarang ia dah menjadi trend Namun bagi ibu mengandung pemakaian inai sebenarnya tak digalakka...
Mn Apa Dia Bang Kai Umno Dah Tolak Hang Nak Terhegeh Hegeh Apa Lagi Woii Tak Malu Ka Sondoi Umno

Mn Apa Dia Bang Kai Umno Dah Tolak Hang Nak Terhegeh Hegeh Apa Lagi Woii Tak Malu Ka Sondoi Umno

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 102 hits
Tak perlu keliru status MN pilih saja Umno PAS tolak parti lain kata Khairuddin August 10 2022 Muafakat Nasional tidak terkubur dan cuma perlukan semangat untuk hidup kata Khairuddin Aman Razali PETALING JAYA Rakyat termasuk penyokong Umno ...
Tak Salah Nak Me Time Sekejap Buat Apa Ibu Suka Boleh Recharge Tenaga

Tak Salah Nak Me Time Sekejap Buat Apa Ibu Suka Boleh Recharge Tenaga

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 133 hits
Mungkin ada yang merasakan me time tak penting tapi sebenarnya ia sangat membantu iu untuk kekal positif dan sentiasa bersemangat Sesekali bila buat apa kita suka dapat merangsang aura bahagia dalam diri Tak perlu lama pun tak apa janji apa...
Pembohong Tak Ada Permit Selalunya 3 Bulan Awal Dah Habis Dan Terima Kritikan Mula Nak Siasat Tak Cekap Buat Kerja Kot

Pembohong Tak Ada Permit Selalunya 3 Bulan Awal Dah Habis Dan Terima Kritikan Mula Nak Siasat Tak Cekap Buat Kerja Kot

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 130 hits
Minggu Fesyen Kedah tiada permit penganjur akan dipanggil August 10 2022 Gambar tular menunjukkan model wanita berpakaian menjolok mata pada Minggu Fesyen Kedah PETALING JAYA Selepas tular gambar model berpakaian menjolok mata kini penganju...
Tahukah Kau Nak Apa Beza Ibu Dengan Ayah

Tahukah Kau Nak Apa Beza Ibu Dengan Ayah

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 157 hits
Ibuku selalu berpesan kepadaku Nak tertawalah riang di hadapan ayahmu apabila beliau pulang ke rumah Kerana dunia luar itu begitu kejamnya sehingga dapat membahayakan ayahmu Tahukah kau nak apa beza ibu dengan ayah Ibu membawamu di dalam ra...
Ibu Luna Maya Ulang Tahun Ini Potret Kebersamaan Keduanya Sama Sama Cantik

Ibu Luna Maya Ulang Tahun Ini Potret Kebersamaan Keduanya Sama Sama Cantik

papar berkaitan - pada 7/8/2022 - jumlah : 202 hits
Di hari ulang tahun sang ibunda Luna Maya membagikan potret kebersamaan mereka Seketika foto fotonya mendapat banyak respon positif dari netizen Ibu dan anak ini ramai dipuji sama sama cantik dan memesona Ini foto fotonya
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas