Sungai Padas Sumpahan Rumah Batu Tarikan Pelancongan Di Pangi


Aktiviti kayak lasak yang menjadi tarikan di Sungai Padas, Tenom-Ihsan Billy Lebang


TENOM: Terletak jauh di pedalaman Sabah tanpa ada kemudahan jalan raya dan capaian internet yang baik menyebabkan penduduk Kampung Pangi terputus hubungan dengan dunia luar.

Namun, perkembangan sektor pelancongan di kampung yang terletak kira-kira 154 kilometer dari Kota Kinabalu ini mula menerima kunjungan pelancong asing.

Benedik Manggang Engkim, 75, berkata, kampung itu mempunyai keunikan tersendiri kerana berada di sepanjang Sungai Padas dan ia merupakan lokasi terbaik bagi melakukan aktiviti kayak mahupun perkhemahan.

Penduduk Kampung Pangi ini berkata, sepanjang perjalanan ke Pangi, pelancong boleh menikmati pemandangan indah Sungai Padas semasa menaiki kereta api dari pekan Beaufort ke Tenom atau dari pekan Tenom ke Pangi. Pekan Beaufort terletak 125 kilometer dari Tenom yang mengambil masa perjalanan kira-kira 1 jam 30 minit menaiki kereta api manakala, dari pekan Tenom ke Pangi mengmbil masa selama 30 minit.

Sebelum pandemik Covid-19, beliau mempunyai pendapatan sampingan apabila rumah tumpangannya menjadi tempat untuk pelancong berehat dan membersihkan diri selepas melakukan aktiviti di Sungai Padas.

Pemandangan Sungai Padas di Tenom, Sabah yang menjadi lokasi pilihan pelancong melakukan aktiviti kayak lasak. “Saya menyediakan bilik mandi dan tandas untuk kemudahan pelancong. Jadi, ada juga pendapatan sampingan yang saya peroleh selain daripada jualan hasil pertanian dan perusahaan kedai runcit.

“Tapi, sejak sempadan dan sektor pelancongan ditutup, pendapatan kami pun turut terjejas,” katanya Utusan Malaysia semasa ditemui baru-baru ini.

BENEDIK MANGGANG ENGKIM Berkongsi mengenai kisah di Pangi, Benedik berkata, terdapat sebuah kisah sumpahan yang menarik dan berpotensi menjadi tarikan pelancongan. Kisah rumah batu yang membabitkan sumpahan terhadap sebuah keluarga yang dipercayai dipanah petir pada tahun 1960-an.

“Sebuah keluarga dipercayai memberikan montoku atau minuman keras tradisional suku kaum Kadazan Dusun kepada haiwan peliharaan seperti ayam dan anjing. Ini menyebabkan mereka terkena sumpahan dan keras menjadi batu selepas dipanah petir di dalam rumah tersebut.

“Dipercayai sebahagian daripada anggota keluarga tersebut yang keluar memburu di tebing sungai Padas berhampiran Kampung Rayoh juga keras menjadi batu bersama perahu yang dinaiki.

“Rumah batu yang terletak di seberang sungai di Kampung Motolob berpotensi untuk dikomersialkan sebagai tarikan pelancongan. Biarpun sebelum ini ada beberapa pelancong sudah berkunjung ke situ tapi, tidak ramai yang mengetahui kisah rumah batu berkenaan.

“Perjalanan ke rumah batu itu memerlukan pelancong menyeberang lapan anak sungai dan lapan bukit yang mengambil masa perjalanan antara empat hingga lima jam. Pelancong perlu berkhemah semalaman di situ bagi menikmati keindahan air terjun berhampiran rumah batu tersebut,” katanya.

Kampung Pangi di Tenom Sabah Sementara itu, Jhayley Jinigol, 26, yang pernah bertugas sebagai river guide selama lima tahun, berkata, perkembangan sektor pelancongan di situ membantu anak muda sepertinya mendapat pekerjaan.

“Kami tidak perlu berhijrah ke bandar untuk bekerja. Tapi, penutupan sektor pelancongan sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menyebabkan ramai belia kampung ini kehilangan pekerjaan dan sumber pendapatan,” katanya.

Bagaimanapun, Jhayley melihat sektor pelancongan di Pangi berpotensi untuk dikembangkan jika kampung itu mempunyai akses jalan raya. Ketika ini, pelancong tidak dapat meluangkan masa yang lama di Pangi kerana jadual perjalanan kereta api agak terhad iaitu hanya dua kali sehari.

Tambah beliau, sekiranya banyak inap desa disediakan dan aktiviti pelancongan seperti kayak lasak, mendaki ke gua dan air terjun boleh dipakejkan, sektor pelancongan di Pangi akan dapat dipertingkatkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/sungai-padas-sumpahan-rumah-batu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rumah Dalam Kebun Tepi Sungai Youtuber Menu Kampung Ada Idea Rare Kongsi Video Makan Udang Mentah Rambutan Celup Tepung

Rumah Dalam Kebun Tepi Sungai Youtuber Menu Kampung Ada Idea Rare Kongsi Video Makan Udang Mentah Rambutan Celup Tepung

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 329 hits
BARU sebulan berjinak jinak sebagai YouTuber gadis ini ada sasarannya yang tersendiri Selain bercita cita menjadi YouTuber berjaya suatu hari nanti dia juga mahu menggunakan platform itu bagi berkongsi keunikan makanan yang dihasilkannya An...
Mural Khat Jawi Di Batu Gajah Satu Lagi Tarikan Baharu Selain Kellie S Castle

Mural Khat Jawi Di Batu Gajah Satu Lagi Tarikan Baharu Selain Kellie S Castle

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 348 hits
https rileklah com jalan jalan mural khat jawi di batu gajah satu lagi tarikan baharu selain kellies castle Mural Khat Jawi Di Batu Gajah Satu Lagi Tarikan Baharu Selain Kellie s CastleJALAN JALANFebruary 24 2020 11 41 AMSIMPANBagi yang ber...
Majlis Keagamaan Di Rumah Cetus Kluster Batu Linting Di Kuala Penyu

Majlis Keagamaan Di Rumah Cetus Kluster Batu Linting Di Kuala Penyu

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 254 hits
Jurucakap perkembangan harian Covid 19 Sabah Datuk Masidi Manjun Kota Kinabalu Penganjuran majlis keagamaan di rumah mencetuskan satu lagi kluster baharu berkaitan komuniti hari ini Kluster Batu Linting Jurucakap perkembangan harian Covid 1...
Pga Rampas 7 Murai Batu Dalam Sangkar Di Ladang Sungai Silabukan Lahad Datu

Pga Rampas 7 Murai Batu Dalam Sangkar Di Ladang Sungai Silabukan Lahad Datu

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 377 hits
7 ekor burung Murai Batu yang dirampas dalam Op Bersepadu Khazanah fi Hutan Simpan Tabin Lahad Datu FOTO IHSAN PGA Lahad Datu Sejumlah tujuh burung murai batu dirampas dalam operasi Op Bersepadu Khazanah di sempadan Hutan Simpan Tabin dekat...
Boleh Berkumpul Di Rumah Muhyidfin Tetapi Tidak Boleh Di Parlimen

Boleh Berkumpul Di Rumah Muhyidfin Tetapi Tidak Boleh Di Parlimen

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 184 hits
Kalau Ismail Sabri dan Hishamuddin tidak memandai mandai mendahului Zahid membuat KENYATAAN sudah tentu KEPUTUSAN nya tidak sebegini PALING selekeh apabila MP dari umno yang bukan MT mempertikai keputusan MT yang dibuat oleh Zahid tunjuk ke...
Dah Tua Tu Elok Mengaji Je Dekat Rumah Mat Zain Kebal Kritikan Asalkan Tak Petik Keluarga

Dah Tua Tu Elok Mengaji Je Dekat Rumah Mat Zain Kebal Kritikan Asalkan Tak Petik Keluarga

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 323 hits
AWALNYA ragu ragu namun siapa sangka penyanyi era 90 an yang pernah menganggotai kumpulan ChenG Y ini mampu membuka mata masyarakat apabila berjaya menduduki carta trending nombor 11 di laman Youtube Mat Zain 54 bagaimanapun tidak terlepas ...
Permohonan Bantuan I Suri Rm480 Suri Rumah 2021

Permohonan Bantuan I Suri Rm480 Suri Rumah 2021

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 223 hits
Permohonan untuk Suri Rumah terima insentif RM480 Setahun Golongan suri rumah kini boleh memilih untuk mencarum di KWSP dengan insentif khas di bawah i Suri i Suri bertujuan bagi memastikan kesejahteraan golongan suri rumah serta mengiktira...
Viral Sosok Mirip Sule Yang Bekerja Di Pasar Sang Komedian Langsung Undang Kembarannya Ke Rumah

Viral Sosok Mirip Sule Yang Bekerja Di Pasar Sang Komedian Langsung Undang Kembarannya Ke Rumah

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 140 hits
Saking miripnya banyak orang yang minta foto bersama Jun Kira kira nasibnya bakal seperti Dimas nggak ya
Wagub Dki Tegaskan Mayoritas Kematian Pasien Covid 19 Terjadi Di Rumah Sakit

Wagub Dki Tegaskan Mayoritas Kematian Pasien Covid 19 Terjadi Di Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 233 hits
Wakil Gubernur DKI Jakarta Ahmad Riza Patria mengatakan mayoritas kematian pasien Covid 19 berada di rumah sakit rujukan Covid Namun Riza tidak menyebut detail angka kematian di rumah sakit dari Pemprov DKI Jakarta
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Puasa Ayyamul Bidh Niat Keutamaan Jadwal 2024

Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan