Sumpah Tidak Tahu Najib Jadi Apakah Yang Najib Tahu


AGENDA DAILY
Datuk Seri Najib Razak kekal didapati bersalah dalam kes SRC.
Walaupun Mahkamah Rayuan sudah memutuskan Datuk Seri Najib Razak kekal bersalah atas perbuatan jenayahnya, namun bekas Perdana Menteri (PM) itu masih dengan taktik sama membuat sumpah ‘tidak tahu’.
Sumpah ‘tidak tahu’ Najib dengan menggunakan nama tuhan menunjukkan betapa tersepitnya beliau selepas keputusan semalam, seakan-akan hilang arah dan tidak tahu hala tujunya.
Harapan Najib dengan sumpah ‘tidak tahu’ adalah rakyat akan bersimpati dengan perbuatan jenayahnya yang sudah dibuktikan di mahkamah, sekurang-kurangnya masih terdapat makcik terpekik di luar mahkamah mendoakan bos mereka itu diselamatkan daripada pertuduhan tersebut.
Keputusan sudah dibuat Mahkamah Rayuan, lebih memalukan apabila Najib diherdik dengan label sebagai ‘national embarassment’ atau jika diterjemahkan ‘keaiban nasional’ yang menimbulkan kemarahan dan penghinaan kepada dirinya dan pasukan peguamnya.
Ia bukan suatu yang luar biasa Najib membuat sumpah ‘tidak tahu’, malah jawapan ‘tidak tahu’ seringkali diberikan Najib sepanjang perbicaraan melibatkan wang RM42 juta wang SRC International Sdn Bhd (SRC) sebelum ini.
Pada 22 Januari 2020, semasa perbicaraan berlangsung, Najib yang disoal balas Timbalan Pendakwa Raya, Datuk V Sithambaram mengakui berbelanja menggunakan wang dalam RM42 juta dalam akaunnya tetapi ‘tidak tahu’ dari mana sumber wang tersebut.
Transkrip soal balas:
Sithambaram: Pada 26 Disember 2014, adakah kamu mengetahui wang RM27 juta masuk ke dalam akaun kamu?
Najib: Tidak
Sithambaram: Tetapi kamu membelanjakan setiap sen daripada wang itu?
Najib: Saya ingat itu wang CSR
Sithambaram: RM27 juta masuk dalam akaun kamu dan kamu belanjakan RM27 juta, ia sangat menakjubkan. Bagaimana kamu boleh belanjakan jumlah yang tepat jika kamu tidak tahu?
Najib: Saya tidak tahu itu wang milik SRC
Kesimpulannya disini, Najib ‘tidak tahu’ bagaimana wang tersebut boleh masuk ke akaunnya tetapi ‘tahu’ membelanjakannya.
Jadi, pelbagai andaian boleh dibuat dengan jawapan ‘tidak tahu’ Najib tersebut, mungkin ia adalah wang menang loteri. Mungkin tauke judi tersalah masuk wang ke dalam akaunnya? Pelbagai andaian boleh dibuat dengan jawapan ‘tidak tahu’ oleh Najib semasa perbicaraan sebelum ini.
Bagaimanapun, Najib sebenarnya mempunyai pilihan untuk memulangkan wang tersebut walaupun ‘tidak tahu’ dari mana sumber wang tersebut, namun beliau tidak mengambil langkah tersebut kerana mungkin juga ‘tidak tahu’ untuk dipulangkan kepada siapa.
Malangnya, Najib tidak cuba atau sekurang-kurangnya menyiasat terlebih dahulu asal-usul wang tersebut tetapi sebaliknya membelanjakannya.
Kisah cerita Najib ini umpama seseorang yang terjumpa duit yang tercicir, mengambil duit tersebut dan berbelanja sesuka hati kerana ‘tidak tahu’ siapa pemilik wang tersebut.
Namun, Najib yang ‘tidak tahu’ mungkin terlupa atau terlepas pandang setiap butiran perbankan dan aliran wang yang dipindah milik berjumlah jutaan ringgit akan direkod untuk simpanan sebagai rujukan mana-mana institusi bank dalam negara.
Najib yang bersumpah ‘tidak tahu’ mungkin sudah ‘tahu’ sekarang bahawa setiap rekod tersebut disimpan untuk digunakan sebagai bukti bagi tujuan tertentu, sebagai contoh dalam kes perbicaraan SRC yang dihadapinya sebelum ini.
Bahkan, jika seseorang memindahkan wang ke dalam akaun orang lain menerusi mesin deposit tunai di bank sekalipun akan menerima sekeping kertas sebagai bukti transaksi tersebut, inikan pula transaksi berjuta-juta yang dipindahkan ke akaun Najib.
Najib yang bersumpah ‘tidak tahu’ mungkin tidak pernah menggunakan mesin deposit tunai yang disediakan bank, statusnya sebagai ‘bos’ tidak setara dengan rakyat marhaen yang perlu menggunakan mesin tersebut sekiranya perlu memindahkan wang kepada orang lain.
Kembali kepada sumpah ‘tidak tahu’ Najib, perkara yang diulang-ulang supaya rakyat percaya dengan muslihatnya atau sekurang-kurangnya bersimpati adalah dengan mengatakan ‘tidak tahu’ bagaimana wang tersebut boleh berada dalam akaunnya.
Sumpah ‘tidak tahu’ Najib dibuat dengan harapan rakyat juga ‘tidak tahu’ bagaimana beliau membelanjakan wang tersebut sehingga akhirnya tertangkap dan dibicarakan ke muka pengadilan.
Mungkin Najib yang ‘tidak tahu’ juga berharap orang ramai ‘tidak tahu’ perbuatan sebenarnya berhubung wang RM42 juta tersebut yang lesap begitu sahaja.
Wang RM42 juta tersebut adalah daripada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) yang dipinjamkan kepada SRC, ia adalah wang rakyat yang tujuannya untuk digunakan bagi persaraan pesara-pesara.
Bagaimanapun, Najib masih dengan sumpah ‘tidak tahu’ dengan mengharapkan rakyat juga ‘tidak tahu’ perbuatan sebenarnya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/sumpah-tidak-tahu-najib-jadi-apakah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Sumpah Najib Hina Mahkamah

Apakah Sumpah Najib Hina Mahkamah

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 202 hits
Tidak tahu Ambik ke tidak Tidak minta Belanja ke tidak Tidak arah Mentekedarah ke tidak Hukum kayangan kepada kayangan Hukum boleh sentuh Tak boleh
Mahathir Muhyiddin Di Saran Lafaz Sumpah Tidak Berkonspirasi Jahat Terhadap Najib

Mahathir Muhyiddin Di Saran Lafaz Sumpah Tidak Berkonspirasi Jahat Terhadap Najib

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 181 hits
Oleh Sirajuddin AhmadSebaik sahaja kes rayuan terhadap Datuk Seri Najib di umumkan DSNR dan peguam bela Tan Sri Shafee Abdullah telah dengan segera membuat sidang media merumuskan kes mereka Tan Sri Shafee telah menjelaskan point point yang...
Selepas Mahkamah Tolak Rayuan Kes Src Najib Sekali Lagi Lafaz Sumpah Laknat

Selepas Mahkamah Tolak Rayuan Kes Src Najib Sekali Lagi Lafaz Sumpah Laknat

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 198 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sekali lagi mengulangi lafaz sumpah laknat sebagai menyatakan beliau tidak bersalah di atas tuduhan salah guna kuasa pecah amanah dan pengubahan wang haram dana SRC International Sdn Bhd Sehubung...
Malaysia Benar Benar Jadi Korup Jika Najib Kembali Pimpin Negara Tun Mahathir

Malaysia Benar Benar Jadi Korup Jika Najib Kembali Pimpin Negara Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 245 hits
By December 6 2021TUN Dr Mahathir Mohamad mendakwa apabila Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak atau rakan rakannya memimpin kembali kerajaan pada masa depan mereka akan terus merosakkan semua orang dengan korupsi termasuk jentera...
Najib Just Trying To Delay Wednesday Src Decision With New Evidence Bid Prosecution Tells Court

Najib Just Trying To Delay Wednesday Src Decision With New Evidence Bid Prosecution Tells Court

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 221 hits
Former prime minister Datuk Seri Najib Razak is just attempting to slow down and delay the Court of Appeal s decision this Wednesday in his case involving the misappropriation of RM42 million belonging to former 1Malaysia Development Berhad...
Dari Segi Pencapaian Mahathir 22thn22bln Tidak Setanding Najib 9thn

Dari Segi Pencapaian Mahathir 22thn22bln Tidak Setanding Najib 9thn

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 222 hits
Mahathir tiada puluhan kes dakwaan di mahkamah selepas bersara Rumah dan barang nya tidak pernah disita Tiada skandal terbesar dan menggegar dunia Cukup di situ sahaja Mahathir sudah tidak SETANDING NAJIB Malah Siti hasmah pun tidak sehebat...
Jangan Lupa 3 Hari Lagi Nasib Najib Akan Ditentukan Tetapi Negara Sudah Terbelenggu Dengan 1mdb

Jangan Lupa 3 Hari Lagi Nasib Najib Akan Ditentukan Tetapi Negara Sudah Terbelenggu Dengan 1mdb

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 158 hits
Oleh BORHAN AHMAD December 5 2021Tiga hari lagi Mahkamah Rayuan akan bersidang pada 8 Disembeer 2021 ini bagi memutuskan samada untuk mengekalkan hukuman bersalah ke atas Datuk Seri Najib Razak atau pun tidak Namun bagi tokoh wartawan Datuk...
Relevant Evidence Already Tendered In Najib S Rm42m Src Trial Dpp

Relevant Evidence Already Tendered In Najib S Rm42m Src Trial Dpp

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 188 hits
The prosecution contended that there is no new evidence to be tendered in Najib Abdul Razak s appeal to quash his conviction and sentencing in the RM42 million SRC International corruption case Through an affidavit to oppose the former prim...
Allahyarham Sabbaruddin Chik Banyak Jasa Kepada Negara Najib

Allahyarham Sabbaruddin Chik Banyak Jasa Kepada Negara Najib

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 145 hits
Allahyarham Sabbaruddin Chik banyak jasa kepada negara Najib Datuk Seri Najib Razak merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham Tan Sri Sabbaruddin Chik yang meninggal dunia sekitar 8 malam tadi Menurut Najib Allahyarham mempunyai...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq