Sukar Redakan Tsunami Pn Dalam Tempoh Singkat Kata Penganalisis


malaysiakini.com
N Faizal Ghazali
Diterbitkan: Jan 4, 2023 8:00 AM
Penganalisis politik menyangkal keyakinan yang dilontarkan pimpinan PH Kedah bahawa 'tsunami Perikatan Nasional (PN)' bersifat sementara dan mampu diatasi pada pilihan raya negeri (PRN) tidak lama lagi.

Pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Mazlan Ali berkata walaupun dia bersetuju bahawa gelombang pengaruh PN itu bersifat sementara namun kesan pengaruh tersebut akan mengambil tempoh yang lebih panjang.

"Tsunami PN pada PRU ke-15 di utara dan Pantai Timur itu memang bersifat sementara, tetapi tempoh atau kesan trend ini masih berterusan untuk satu tempoh yang saya jangkakan akan kekal sekurang-kurangnya satu hingga dua tahun.

"Pada PRN nanti (keputusannya) mungkin masih dibentuk oleh acuan 'tsunami PN' itu, maksudnya kerangka keputusan masih lagi seperti PRU ke-15," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

Mazlan berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Pengarah Komunikasi dan Penerangan PH Kedah Dr Ismail Salleh yang menyifatkan tsunami PN akan memudar menjelang PRN dijangka tidak lama lagi.
Mazlan AliMenurut Ismail keyakinan itu berlandaskan kepada tiga faktor utama iaitu 'tsunami PN' bersifat sementara, kecemerlangan pentadbiran kerajaan persekutuan dan kerjasama politik antara PH dan Umno.

Mazlan berkata, reformasi kerajaan persekutuan dengan acuan Anwar Ibrahim mungkin boleh mempengaruhi trend sokongan kepada PN namun ia memerlukan masa yang panjang.

"Ya saya rasa reformasi yang dibuat Anwar mungkin boleh mempengaruhi situasi yang itu, mungkin juga beberapa dasar dan reformasi boleh mempengaruhi tetapi memerlukan masa yang panjang dan dasar-dasar yang lebih meyakinkan perlu dilaksanakan.

"Ia akan makan masa, (tetapi kalau) dalam beberapa bulan ini mungkin sukar. Kerjasama antara BN dan PH itu mungkin juga boleh mempengaruhi situasi sokongan terhadap PN.

"Jadi kesimpulannya saya boleh kata trend pengaruh PN ini masih wujud dan kuat, tetapi pada masa sama ada sedikit kemungkinan ia semakin melemah dengan adanya pembaharuan di peringkat kerajaan persekutuan dan kerjasama BN dan PH akan beri kelebihan apabila undi mereka bergabung untuk menentang PN," jelasnya.
Muhammad Izmer YusofSementara itu bagi penganalisis politik dari Universiti Malaysia Perlis, Muhammad Izmer Yusof, berpandangan kelebihan PN di negeri-negeri dikuasa mereka termasuk Kedah adalah sokongan pengundi PAS dan undi Melayu selain faktor kempen yang berkesan.

Jelasnya sentimen kaum dan agama sentiasa menjadi faktor penentu dalam pilihan raya melibatkan parti-parti bersifat komunal dan normal.

"Susah untuk PH counter (sanggah) situasi berkenaan, kecuali jika kebanyakan kerusi (diserahkan) kepada Umno (di Kedah) kerana Umno sahaja ada sejarah mendominasi pengaruh di negeri itu.

"Dalam aspek prestasi kerajaan persekutua pula ia perlu dibuktikan dengan proses fizikal dan bukannya sekadar pengiktirafan," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/sukar-redakan-tsunami-pn-dalam-tempoh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 136 hits
freemalaysiatoday com January 7 2023 7 30 AMKelayakan kepimpinan Ahmad Zahid Hamidi dilihat menjadi taruhan ekoran keputusan Bung Moktar Radin menarik balik sokongan kepada Hajiji Noor sebagai ketua menteri Sabah PETALING JAYA Presiden Umno...
Gabungan Manifesto Bn Pakatan Perlu Selesai Kos Sara Hidup Dan Ekonomi Kata Penganalisis

Gabungan Manifesto Bn Pakatan Perlu Selesai Kos Sara Hidup Dan Ekonomi Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 145 hits
Gabungan manifesto BN Pakatan perlu selesai kos sara hidup dan ekonomi kata penganalisis
Ph Bn Hadapi Tugas Getir Berdepan Prn Kata Penganalisis

Ph Bn Hadapi Tugas Getir Berdepan Prn Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 99 hits
freemalaysiatoday com January 3 2023 10 30 AMPRN akan datang mengundang cabaran besar buat PH diterajui Anwar Ibrahim dan BN diketuai Ahmad Zahid Hamidi dalam usaha mengekalkan kerajaan perpaduan PETALING JAYA Kerajaan perpaduan Anwar Ibrah...
Jokowi Minta Slot Penerbangan Nataru Ditambah Ini Kata Lion Air

Jokowi Minta Slot Penerbangan Nataru Ditambah Ini Kata Lion Air

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 91 hits
Presiden Joko Widodo telah menginstruksikan untuk menambah slot penerbangan guna mengantisipasi lonjakan turis pada musim Nataru Menanggapi permintaan tersebut maskapai Lion Air Group masih membaca situasi pasar terhadap demand penerbangan
Hiburan Lain Circle Dia Sekarang Azfar Heri Lepak Dengan Syed Saddiq Netizen Kata Dah Macam Member

Hiburan Lain Circle Dia Sekarang Azfar Heri Lepak Dengan Syed Saddiq Netizen Kata Dah Macam Member

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 154 hits
Pempengaruh media sosial baru baru ini telah memuat naik sebuah hantaran video di laman TikTok miliknya memaparkan ahli politik terkenal YB Syed Saddiq Menerusi video tersebut Azfar atau nama sebenarnya Azfar Herisyam meluahkan rasa gementa...
Baru Dia Tahu Sekarang Kata Hasan Malek Kepada Rafizi

Baru Dia Tahu Sekarang Kata Hasan Malek Kepada Rafizi

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 258 hits
Hampir sedekad lalu seorang menteri pernah dikecam kerana nasihatnya yang meminta rakyat tidak memakan ayam sekiranya harga komoditi itu menjadi terlalu mahal Kini Hasan Malek mempunyai kata nasihat buat Menteri Ekonomi Rafizi Ramli selepas...
Tak Wajar Orang Islam Guna Gelaran Priest Kata Mufti

Tak Wajar Orang Islam Guna Gelaran Priest Kata Mufti

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 143 hits
Muhammad Tasnim Abd HalimUmat Islam dinasihat agar mengelak diri masing masing daripada terlibat dengan tindakan yang boleh disalah faham atau dikaitkan dengan agama lain Walaupun pada asasnya sesuatu tindakan sedemikian boleh dianggap seba...
Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


There Is An Awakening

2 Aidilfitri 2024

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Life Begin At 40

Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior