Sudah Ada Hukum Faraid Untuk Harta Pusaka Mengapa Perlu Buat Wasiat




Isu-Isu Yang Menyakit Hati Mengenai Harta Pusaka


Yang tamak akan membolot harta pusaka.


Harta pusaka biasa menjadi perebutan ahli keluarga.


Sanggup membunuh kerana harta pusaka.Ini Kesannya Bila Gagal Merancang Harta Semasa Hidup


Berpuluh bilion harta orang Islam terbeku kerana antara puncanya tidak membuat wasiat melantik wasi.


Ahli keluarga pun naik nyanyuk dan huru hara kerana berebut harta pusaka.


Masa kaya gagal membuat wasiat melantik wasi - urusan tuntutan harta pusaka bukan mudah. Apa Punca Masalahnya?


Satu daripada sebabnya, masa hidup lalai tulis wasiat.


Kurang faham mengenai hukum faraid.


Sikap ego dan sukar menerima pendapat ahli keluarga.Bagaimana Menyelesaikan Isu Pembahagian Harta?


 Buat Wasiat. Ia dokumen legal bagi melantik pihak yang profesional sebagai wasi, pemegang amanah, pentadbir harta dan penjaga harta. Wasiat              


Buat Hibah. Ia dokumen legal membahagikan harta kepada seseorang semasa hidup dan dipindahmilik selepas kematian. Hibah tidak tertakluk kepada Hukum Faraid kerana ia bukan harta pusaka. Harta itu di bagi semasa hidup.Hibah boleh dibatalkan dengan persetujuan pemberi dan penerima hibah.


Buat Perjanjian Perolehan Aset Bersama - dulu dikenali sebagai Perjanjian Harta Sepencarian. Ia legal dokumen antara suami isteri yang suami bersetuju membahagi risebahagian sesuatu harta seperti rumah kepada isteri.Ia sebagai langkah pencegahan perebutan harta suami bila berlaku kematian suami, penceraian dan dimadukan. Dengar Video ini Dahulu:Kepentingan Melantik Wasi, Pemegang Amanah dan Pentadbir Harta PusakaApa Fungsi Wasiat?

Ia Dokumen Undang-UndangWasiat ialah arahan pewasiat bagaimana asetnya akan diuruskan selepas kematiannya.

Bila KuatkuasaWasiat hanya berkuatkuasa selepas pewasiat meninggal dunia.

Umur 18 TahunWasiat boleh dibuat oleh mereka yang berumur 18 ke atas dan waras.

Melantik Wasi Wasiat membolehkan pewasiat melantik wasi (pentadbir harta pusaka) yang akan menguruskan harta pusakanya.

Melantik Pemegang AmanahWasiat membolehkan pewasiat melantik pemegang amanah terutama bagi menjaga harta untuk waris atau anak di bawah umur.

Pesanan TerakhirWasiat membolehkan pewasiat menyampaikan pesanan terakhir kepada anak dan isteri. Pesanan akan dibacakan kepada waris-waris selepas kematian pewasiat.

Berbakti Ke Jalan Allah Wasiat membolehkan anda sedekahkan 1/3 harta anda ke jalan Allah seperti dana membina masjid, pusat tahfid al-Quran dan rumah anak yatim.

Sayangkan Anak AngkatWasiat membolehkan ibu-bapa membahagikan harta kepada anak angkat tanpa boleh ditentang oleh waris faraid.

Hutang PerniagaanWasiat membolehkan ibu bapa menyenaraikan hutang perniagaan bagi memudahkan anak beranak menjelaskan sekiranya mereka meninggal dunia.Mengapa Anda Harus Melantik As-Salihin Trustee Bhd Sebagai Wasi, Pemegang Amanah Dan Pentadbir Harta?

Lebih 10 Tahun PengalamanCukup pengalaman dalam perkhidmatan perancangan harta, khidmat amanah dan pentadbir harta pusaka orang Islam.

Perkhidmatan Memenuhi Kehendak PelangganMenawarkan perkhidmatan perancangan harta seperti surat wasiat, hibah dan harta sepencarian, perkhidmatan amanah, wasi dan pentadbiran harta pusaka.

Syarikat Amanah Terbesar Dalam Perancangan HartaSebuah syarikat amanah perancangan harta orang Islam terbesar di Malaysia.

Wasi Yang Lebih Dipercayai dan SelamatMelantik wasi korporat dan syarikat amanah seperti as-Salihin Trustee Bhd sebagai wasi, pemegang amanah dan pentadbir lebih dipercayai berbanding individu atau kumpulan individu kerana ia ditadbir mengikut undang-undang dan dikawal oleh Kerajaan seperti Bank Negara.

Pengecualian Bon Pentadabiran Bagi Harta Pusaka Melebihi RM50,000Melantik as-Salihin Trustee sebagai wasi atau pentadbir harta pusaka dikecualikan oleh undang-undang bagi bayar bon pentadbiran berbanding wasi individu.

Berkekalan Dan BerterusanPewasiat tentu yakin dengan masa depan As-Salihin Trustee Bhd sebagai syarikat amanah di bawah Akta Syarikat Amanah 1949 berbanding wasi individu yang mungkin meninggal dunia lebih awal dari pewasiat atau jika syarikat biasa akan ada risiko bankrap dan penutupan.As-Salihin Ditadbir Urus Oleh Profesional Dan Berintegriti


Tun Dato’ Dr. Haji Mohd Salleh AbasPeguamcara - Negara 1969-1979Hakim Mahkamah Persekutuan 1979-1984Ketua Hakim 1984 - 1988Ahli Mahkmah Rayuan Syariah Kelantan 1998 - 2000Ahli Suruhanjaya Polis Diraja Malaysia 2004-2005


Tunku Professor Dato' Dr. Hajjah Sofiah JewaProfesor Adjung Fakulti Undang-Undang, University MalayaPeguambela dan PeguamcaraPengasas Yayasan Tun Suffian BerdaftarPemegang Amanah/ Ahli Tribunal "Kuala Lumpur Foundation to Criminalise War"


Dato' Dr. Ashar AbdullahSeorang konsultan dalam bidang Perbidanan dan Sakit PuanPernah menjadi Pensyarah Pelatih di Jabatan Perbidanan dan Sakit Puan di Universiti Kebangsaan Malaysia Pernah menjadi Pensyarah dan Pakar Klinikal di Jabatan Perbidanan dan Sakit Puan di Universiti Kebangsaan Malaysia.


Encik Abdul Aziz Peru MohamedPengarah Bebas Bukan EksekutifRHB Bank Berhad,RHB Investment Bank BerhadRHB Asset Management Sdn BhdRHB Insurance BerhadPT RHB OSK Securities IndonesiaRHB Islamic International Asset Management BerhadPenah berkhidmat lebih 30 tahun di Maybank


Tan Sri Dato' Seri Abd. Ghafar Bin MahmudMantan Ketua Pengarah Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia.2001 sebagai Ketua Penolong Pengarah di Bahagian Sekolah.Pernah sebagai Pengarah Bahagian Sukan dan Pengarah Institut Aminuddin Baki.



harga wasiat as salihin, hibah dan perjanjian perolehan aset bersamaDARIRM1,400WasiatSatu dokumen wasiat diperlukan untuk setiap pewasiat. Hubungi 013 366 1242SAYA NAK BUAT WASIATDARIRM1,250Deklarasi HibahSatu dokumen wasiat biasa boleh masukkan hingga 3 harta. Hubungi 013 366 1242SAYA NAK BUAT HIBAHDariRM1,250Perjanjian Perolehan Harta BersamaSatu dokumen perjanjian perolehan harta bersama (harta sepencarian) biasa boleh masukkan hingga 3 harta Hubungi 013 366 1242SAYA NAK PERJANJIAN ASET BERSAMAHubungi SayaSebarang pertanyaan mengenai perkhidmatan perancangan harta iaitu wasiat, perjanjian harta sepencarian, hibah dan as-salihin Trustee Bhd, sila hubungi saya pada sebarang masa.Abd Rahaman A Rasid5, Jalan Budiman 13
Taman Mulia, Bandar Tun Razak, KL
6013-366-1242    Pautan
Kesah Perebutan Harta Pusaka Syed Kechik dan Kesah Raja Nong Chik - Satu Pengajaran
Cara Membuat Wasiat Dengan as-Salihin Trustee Bhd - posting di facebook sayacara buat wasiat,buat wasiat, harta pusaka,as-salihin trustee berhad,harta sepencarian,hukum faraid,hibah,prahibah,deklarasi hibah,wasi,agen as-salihin,cara buat hibah,cara buat perjanjian harta sepencarian,perancang harta islam,buat hibah,harga wasiat,perancang harta islam,kos membuat wasiat.

Untuk keterangan l;anjut sila layari Sudah Ada Hukum Faraid Untuk Harta Pusaka Mengapa Perlu Buat Wasiat?






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.addindeen.com/2019/08/sudah-ada-hukum-faraid-untuk-harta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Wanita Ikut Hantar Jenazah Ke Kubur

Hukum Wanita Ikut Hantar Jenazah Ke Kubur

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 270 hits
Soalan Adakah harus kaum wanita solat jenazah Adakah boleh kaum wanita ikut hantar jenazah ke kubur dan bagaimana pula kalau isteri yang mahu hantar jenazah suaminya ke kubur Jawapan Solat jenazah hukumnya fardu kifayah atas kaum lelaki dan...
Tengok Dahulu Drama Sebelum Jatuh Hukum Penerbit

Tengok Dahulu Drama Sebelum Jatuh Hukum Penerbit

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 232 hits
Belum lagi ditayangkan di kaca televisyen telefilem Demi Tuhan Aku Bersaksi mencetuskan kontroversi apabila dikatakan mengangkat tema lesbian gay biseksual dan transgender The post appeared first on
Ketua Dpd Dki Jadi Tersangka Penggelembungan Suara Demokrat Hormati Hukum

Ketua Dpd Dki Jadi Tersangka Penggelembungan Suara Demokrat Hormati Hukum

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 131 hits
Ketua DPD DKI Jadi Tersangka Penggelembungan Suara Demokrat Hormati Hukum Ferdinand menegaskan DPP Demokrat menghormati proses hukum Mereka akan mengawal proses penanganan kasusnya tanpa intervensi sehingga tidak ada pihak yang merasa dirug...
Hukum Waris Mendiamkan Hutang Si Mati

Hukum Waris Mendiamkan Hutang Si Mati

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 165 hits
Soalan Adakah wajib mengaku dengan hutang yang ada atas mayat Jawapan Wajib atas segala waris membuat pengakuan dengan segala hutang yang ada atas mayat Dan tidak harus bagi segala waris itu menyembunyikan segala hutang apabila adalah waris...
Hukum Melumur Darah Haiwan Aqiqah Pada Anak Atau Pintu Rumah

Hukum Melumur Darah Haiwan Aqiqah Pada Anak Atau Pintu Rumah

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 407 hits
1 Apakah hukum melumurkan darah haiwan sembelihan aqiqah ke atas kepala anak yang baru dilahirkan J Hukum melumur darah haiwan pada anak adalah makruh Ini kerana Rasulullah melarang daripada perbuatan yang sedemikian Dalam sebuah hadis dari...
Ini Hukum Orang Berkurban Tapi Belum Pernah Aqiqoh Menurut Ustadz Abdul Somad

Ini Hukum Orang Berkurban Tapi Belum Pernah Aqiqoh Menurut Ustadz Abdul Somad

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 143 hits
Dalam waktu enam hari lagi umat muslim akan merayakan Hari Raya Idul Adha 2019 Tahun ini Hari Raya Idul Adha 2019 jatuh pada hari Minggu Biasanya hal yang paling erat kaitannya dengan Idul Adha 2019 selain ibadah haji yakni memotong hewan k...
Bpk Tak Punya Dasar Hukum Honor Empat Staf Khusus Bupati Serang Boros Anggaran

Bpk Tak Punya Dasar Hukum Honor Empat Staf Khusus Bupati Serang Boros Anggaran

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 96 hits
Penganggaran dan realisasi penyedia jasa sataf khusus tidak memiliki dasar hukum Kondisi tersebut mengakibatkan pemborosan keuangan daerah senilai Rp387 5 juta
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram