Suami Peganglah Tangan Isteri Ketika Dia Bersalin Jangan Panik Cuba 3 Tip Ini Untuk Bantu Isteri


Ramai bakal bapa yang ingin memberi sokongan kepada pasangan mereka semasa proses kelahiran, namun tidak semua yang tahu perkara yang perlu mereka lakukan bagi membantu isteri masing-masing. Artikel ini menyediakan beberapa tip untuk membantu suami memberi sokongan kepada isteri bagi menghadapi saat kelahiran.

Mengapa suami perlu menemani isteri di bilik bersalin? Sebagai bapa, bukan anda yang mengandungkan zuriat anda, tetapi anda boleh menjadi penghibur, jurulatih dan pemberi sokongan emosi kepada pasangan sewaktu di bilik bersalin.
Selepas masuk ke bilik kelahiran, anda mungkin perlu untuk membantu isteri anda pada setiap peringkat bersalin, daripada kontraksi yang pertama sehinggalah detik kelahiran. Lebih penting lagi, sebelum tarikh jangkaan bersalin, anda perlu bertanyakan pasangan anda mengenai keperluan dan permintaan mereka.
Sebaik-baiknya, anda disarankan untuk bertanya dan mendapat jawapan yang betul supaya kedua-dua anda boleh memahami antara satu sama lain dengan lebih baik. Anda perlu membantu isteri untuk mempersiapkan barang keperluan bagi dibawa ke hospital dan memaklumkan kepada ahli keluarga lain tentang keadaan isteri anda.
Apa yang boleh saya lakukan di bilik bersalin? Lebih spesifik lagi, berikut adalah tugas yang boleh suami lakukan untuk membantu pasangannya semasa proses kelahiran:
1. Fasa kontraksi Misi utama anda dalam tempoh beberapa jam terawal kontraksi adalah untuk menjadi pengalih perhatian. Anda boleh alih tumpuan isteri yang sedang menghadapi kontraksi dengan memasang muzik kegemarannya, membawa isteri berjalan-jalan di sekeliling bilik dan bertanyakan padanya jika dia memerlukan anda untuk mengurut belakang badannya ataupun kaki.
Memandangkan proses kelahiran akan menjadi lebih mudah jika wanita hamil dapat bergerak, jadi anda perlu menggalakkan isteri anda untuk melakukan sebarang perkara, dan bukannya hanya terbaring dan menunggu kontraksi seterusnya.

2. Fasa aktif Jika kontraksi isteri anda menjadi lebih kuat dan kerap, anda perlu memastikannya kekal fokus. Kesakitan yang dirasai akan menjadikannya mudah mengalah dan kurang berehat.
Tatap mata isteri anda, tenangkannya dan bantunya melakukan teknik pernafasan bagi persiapan proses kelahiran. Berikan kata semangat padanya dan sentiasa pegang tangan isteri anda.
3. Fasa kelahiran Fasa kelahiran adalah paling penting dan akan menjadi momen indah untuk kedua-dua anda; suami isteri. Disebabkan pasangan anda sedang bertarung dengan kesakitan, jadi anda perlu sentiasa bertenang. Cuba untuk tenangkan pasangan anda.
Perkara terbaik yang anda boleh lakukan ketika ini adalah memberi sokongan kepada isteri untuk meneran. Anda boleh cium dahinya, pegang tangannya dan berikan kata semangat kepada isteri anda. Anda boleh juga menunggu sehingga proses kelahiran bagi menyaksikan momen zuriat anda lahir ke dunia. Ini akan menjadi momen yang akan anda ingati sepanjang hidup anda.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Foto: Freepik
The post Suami Peganglah Tangan Isteri Ketika Dia Bersalin, Jangan Panik! Cuba 3 Tip Ini Untuk Bantu Isteri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/suami-peganglah-tangan-isteri-ketika-dia-bersalin-jangan-panik-cuba-3-tip-ini-untuk-bantu-isteri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Niat Nak Gurau Baling Ulat Kena Tangan Sekali Isteri Nangis Suami Berlari Pujuk

Video Niat Nak Gurau Baling Ulat Kena Tangan Sekali Isteri Nangis Suami Berlari Pujuk

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 382 hits
Setiap orang pastinya mempunyai perasaan fobia terhadap binatang atau serangga kecil seperti lipas cacing cicak atau seangkatan dengannya Lazimnya perasaan fobia ini lebih ketara di kalangan orang perempuan namun begitu segelintir kaum lela...
Gurau Kasar Baling Ulat Dekat Tangan Suami Berlari Terus Pujuk Isteri Menagis

Gurau Kasar Baling Ulat Dekat Tangan Suami Berlari Terus Pujuk Isteri Menagis

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 339 hits
Perasaan fobia kepada binatang kecil seperti ulat cacing cicak lipas atau katak bukan lagi benda pelik lagi lagi di kalangan orang perempuan Dengan tektur kulit yang lembik menggerutu atau melekit tidak ramai yang berani untuk menyentuh spe...
Ini Sebabnya Isteri Jadi Makin Sensitif Lepas Bersalin Emosi Kacau Bilau Suami Bantulah

Ini Sebabnya Isteri Jadi Makin Sensitif Lepas Bersalin Emosi Kacau Bilau Suami Bantulah

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 195 hits
Pengalaman melahirkan anak sudah cukup membuatkan ada ibu yang trauma dengan proses kelahiran ditambah proses bersalin yang memenatkan Ini mungkin biasa Namun satu hal yang membuatkan perubahan besar berlaku pada wanita selepas melahirkan a...
Amalkan Makan Bayam Buah Oren Dalam Pantang Antara Tip Kempiskan Perut Lepas Bersalin Mama Boleh Cuba

Amalkan Makan Bayam Buah Oren Dalam Pantang Antara Tip Kempiskan Perut Lepas Bersalin Mama Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 241 hits
Selepas bersalin pastinya kebanyakan wanita ingin mendapatkan kembali bentuk badan langsing kan Tapi wujudkah cara tanpa pembedahan yang boleh dicuba Baca artikel ini Artikel Menarik Badan langsing idaman setiap wanita Perubahan hormon sele...
Hak Hak Suami Yang Wajib Atas Seorang Isteri

Hak Hak Suami Yang Wajib Atas Seorang Isteri

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 495 hits
SOALAN Bolihkah ustaz sebutkan apakah yang wajib dilakukan olih isteri terhadap suaminya supaya dinamakan isteri itu isteri yang taat kepada suami JAWAPAN Saya rasa memadai untuk permintaan pihak tuan ini saya sertakan tulisan Syeikh Abu Ba...
Dulu Tak Cukup Tidur Sekarang Tak Cukup Tangan Dulu Suami Yana Samsudin Nak Anak Ramai Kini 2 Orang Pun Dah Bersyukur

Dulu Tak Cukup Tidur Sekarang Tak Cukup Tangan Dulu Suami Yana Samsudin Nak Anak Ramai Kini 2 Orang Pun Dah Bersyukur

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 472 hits
Bila ada anak ramai memang tak cukup tangan dibuatnya Tambah pula jika anak anak yang masih kecil perlu diuruskan pastinya hidup pasangan suami isteri agak kelam kabut pada permulaannya Pelakon Yana Samsudin dalam perkongsian terbarunya di ...
Anak Dah Masuk Setahun Tapi Tak Cukup Berat Ibu Boleh Cuba 8 Tip Ini Pasti Berkesan

Anak Dah Masuk Setahun Tapi Tak Cukup Berat Ibu Boleh Cuba 8 Tip Ini Pasti Berkesan

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 319 hits
Salah satu masalah dalam aspek penjagaan anak adalah apabila bayi kurang berat Ada beberapa cara menaikkan berat badan bayi yang boleh diamalkan Garis panduan penjagaan anak Berdasarkan garis panduan umum seorang bayi harus membesar sekitar...
Pasangan Suami Isteri Obesiti Berjaya Turun Berat Badan Kepada 2 Digit Dulu Beratus Kilogram

Pasangan Suami Isteri Obesiti Berjaya Turun Berat Badan Kepada 2 Digit Dulu Beratus Kilogram

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 344 hits
Pasangan suami isteri obesiti berjaya turun berat badan kepada 2 digit dulu beratus kilogram Faham kesusahan orang berbadan besar Isnin 04 Januari 2021 7 00 AMOleh SHUHANIZA SAIDPasangan suami isteri ini mengkagumkan netizen dengan transfor...
Hiburan Tular Video Menangis Sambil Tangan Bergari Sajat Nafi Masuk Lokap Orang Cuba Nak Khianat Kita

Hiburan Tular Video Menangis Sambil Tangan Bergari Sajat Nafi Masuk Lokap Orang Cuba Nak Khianat Kita

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 270 hits
Baru baru ini tular di media sosial apabila sebuah video mamaparkan pengusaha kosmetik terkenal Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Bin Kamaruzzaman sedang menangis sambil tangannya bergari Susulan itu warga maya telah tampil membuat...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan