Statistik Yang Mengejutkan 4 Kes Bunuh Diri Sehari Dalam 3 Bulan Pertama


Pandemik COVID-19 memberi impak ketara ke atas kesihatan mental apabila jumlah kes bunuh diri sepanjang tahun lalu, meningkat kepada 631 kes berbanding 609 kes pada 2019.
Statistik yang mengejutkan - 4 kes bunuh diri sehari dalam 3 bulan pertama
Kes bunuh diri meningkat P andemik COVID-19 memberi impak ketara ke atas kesihatan mental apabila jumlah kes bunuh diri sepanjang tahun lalu, meningkat kepada 631 kes berbanding 609 kes pada 2019.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata sebanyak 366 kes bunuh diri dilaporkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi tiga bulan pertama tahun ini.

Beliau berkata, pandemik COVID-19 ternyata memberi impak yang amat besar kepada kesihatan mental setiap individu di seluruh dunia dan tidak terkecuali rakyat Malaysia.

"Sesetengah individu berisiko tinggi untuk mengalami masalah kesihatan mental termasuk kemurungan terutama ketika berada dalam keadaan stress (tekanan) yang melampau serta isolasi daripada rangkaian sokongan keluarga dan sahabat handai.

"Jika kemurungan ini gagal dikenal pasti dan dirawat dengan baik, ianya boleh meningkatkan risiko tingkah laku bunuh diri. "Disebabkan itu masyarakat diminta untuk lebih cakna dan prihatin kepada ahli keluarga atau orang sekeliling dalam mengenalpasti simptom awal kemurungan yang boleh menyumbang kepada tingkah laku bunuh diri," katanya dalam kenyataan hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, terdapat beberapa perubahan tingkah laku yang akan ditunjukkan oleh individu berkenaan iaitu sentiasa kelihatan sedih dan murung, hilang minat terhadap aktiviti yang biasa dilakukan, sukar melakukan tugas harian seperti biasan dan tidak dapat tumpukan perhatian.

Terdapat 631 kes bunuh diri pada tahun 2020, peningkatan daripada 609 kes yang dicatatkan pada tahun 2019.
"Selain itu, individu ini juga dilihat mengasingkan diri daripada kawan dan keluarga; mengalami gangguan tidur dan selera makan; bertindak agresif dan kasar kepada diri sendiri dan orang sekeliling serta menyalahgunakan alkohol dan dadah.

"Mereka juga akan menyatakan perasaan hilang harapan atau bosan dengan hidup serta kehadirannya membebankan keluarga. Malah menyatakan keinginan untuk menamatkan riwayat hidup secara verbal atau penulisan.

"Jika terdapat gejala-gejala yang disenaraikan, individu ini dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat perubatan profesional dalam kadar yang segera bagi mengelakkan keadaan yang lebih buruk," katanya.

Selain itu, Dr Noor Hisham berkata, orang ramai juga boleh membantu individu yang mengalami kemurungan ini dengan cara berkomunikasi dengan mereka.

"Ini termasuk mengambil serius mengenai masalah yang dialami; meluangkan masa untuk mendengar luahan mereka dan tidak mengambil mudah atau memperlekehkan masalah mereka.

"Selain itu tunjukkan rasa empati dan elak sikap menghakimi, manfaatkan penggunaan teknologi maklumat bagi mengekalkan hubungan dengan individu terbabit serta memberi galakan sosial seperti bantu urusan seharian.

"Budaya peka dan peduli kepada keluarga, sahabat dan masyarakat sekeliling perlu diterapkan dan sesiapa yang menghadapi masalah serta erkesan dengan pandemik untuk mendapatkan pertolongan dan tidak menghadapinya seorang diri.

"Setiap individu perlu menjalankan tanggungjawab masing-masing dalam menjaga kesihatan mental diri, keluarga, dan komuniti bagi menghadapi pandemik COVID-19 ini," katanya.

Dalam pada itu, Dr noor Hisham turut meminta pihak media memainkan peranan penting dalam menyebarkan maklumat tepat serta masyarakat diminta untuk menghormati perasaan ahli keluarga mangsa untuk tidak merekod video atau menyebarkan gambar mangsa bunuh diri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/06/statistik-yang-mengejutkan-4-kes-bunuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Angka Mengejutkan 336 Kes Bunuh Diri Hingga Mac Tahun Ini

Angka Mengejutkan 336 Kes Bunuh Diri Hingga Mac Tahun Ini

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 222 hits
June 29 2021 Terdapat peningkatan kes bunuh diri dilaporkan pada 2020 iaitu 631 kes berbanding 609 pada 2019 malah sehingga Mac tahun ini sejumlah 336 kes bunuh diri dilaporkan kepada polis PETALING JAYA Pandemik Covid 19 memberikan impak b...
Kes Bunuh Diri Meningkat Ketika Pandemik Kerajaan Perlu Bantu Golongan Terkesan Teruk Kata Anwar

Kes Bunuh Diri Meningkat Ketika Pandemik Kerajaan Perlu Bantu Golongan Terkesan Teruk Kata Anwar

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 211 hits
Anwar Ibrahim berkata dengan peningkatan kes bunuh diri sebanyak 20 iaitu daripada 188 kes pada 2018 kepada 226 kes dilaporkan sepanjang tahun lalu usaha perlu dilakukan bagi membantu golongan terkesan teruk akibat pandemik PETALING JAYA Ke...
Gempar Negara Rekodkan Purata Dua Kes Bunuh Diri Setiap Hari

Gempar Negara Rekodkan Purata Dua Kes Bunuh Diri Setiap Hari

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 296 hits
July 1 2021 Negara merekodkan purata dua kes bunuh diri setiap hari bagi tempoh 2019 hingga Mei 2021 Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata mengikut pecahan kes bunuh diri yang dicatatkan pada tahun...
Jangan Jadikan Kes Bunuh Diri Sebagai Jenayah Kata Bekas Kpn Timbalan Menteri

Jangan Jadikan Kes Bunuh Diri Sebagai Jenayah Kata Bekas Kpn Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 213 hits
Bekas ketua polis negara Hanif Omar berkata tidak ada gunanya menambah tekanan kepada individu yang sudah mengalami tekanan PETALING JAYA Cubaan bunuh diri tidak harus dijadikan sebagai kes jenayah susulan desakan sebuah gabungan yang mahu ...
266 Kes Bunuh Diri Sejak Pkp Dilaksanakan

266 Kes Bunuh Diri Sejak Pkp Dilaksanakan

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 436 hits
Kebanyakan mangsa memilih untuk menggantung diri berbanding kaedah lain GAMBAR HIASAN 266 Kes Bunuh Diri Sejak PKP Dilaksanakan Bebanan hutang yang tinggi selepas hilang pekerjaan dan masalah keluarga menjadi punca utama seseorang nekad mer...
Kes Bunuh Diri Meningkat

Kes Bunuh Diri Meningkat

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 419 hits
Tiap minggu ada saja berita orang bunuh diri Mungkin depressi akibat hilang keja masalah kewangan atau rangkaian2 masalah rumahtangga akibat lockdown Wallahualam Ai terbaca satu komen mat saleh oberseas ni menarik pulak cara Allah nak panja...
Bunuh Diri Khidmat Nasihat Kepada Individu Alami Pelbagai Masalah

Bunuh Diri Khidmat Nasihat Kepada Individu Alami Pelbagai Masalah

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 209 hits
Bunuh diri Khidmat nasihat kepada individu alami pelbagai masalah Individu yang mengalami masalah seperti kewangan kesihatan tekanan perasaan kemurungan masalah keluarga dan lain lain perlu diberikan bantuan khidmat nasihat selain sokongan ...
Lelaki Positif Covid 19 Bunuh Diri Selepas Sebulan Kematian Isteri

Lelaki Positif Covid 19 Bunuh Diri Selepas Sebulan Kematian Isteri

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 332 hits
Lelaki positif Covid 19 bunuh diri selepas sebulan kematian isteri Lelaki jatuh dari tingkat 15 sebulan selepas isteri meninggal akibat Covid 19 Seorang pemandu lori yang disahkan positif Covid 19 ditemui maut sebulan selepas isterinya meni...
Covid Kesempitan Ekonomi Bunuh Diri Ah Long Tiada Peluang Kerja Menyuluhkan Bodoh Haprak Parti Lebai

Covid Kesempitan Ekonomi Bunuh Diri Ah Long Tiada Peluang Kerja Menyuluhkan Bodoh Haprak Parti Lebai

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 230 hits
Saya telah menerima poster yang berikut menerusi WhatsApp Orang ramai mengadu kegagalan struktur struktur agama dalam menangani masalah kehidupan rakyat yang sebenar Makin ramai orang makin fed up dengan kegagalan pentadbiran agama dalam ne...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan