Standard Guru Malaysia 2 0 Panduan Muat Turun


Standard Guru Malaysia (SGM) merupakan sebuah dokumen yang menggariskan kompetensi profesional yang patut dicapai oleh guru, dan keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi membantu guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan.
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menerbitkan Standard Guru Malaysia (SGM) pada tahun 2009.
KPM mengambil inisiatif untuk membuat semakan semula SGM dan menghasilkan Standard Guru Malaysia 2.0 (SGM 2.0) berasaskan panduan Southeast Asia Teacher Competency Framework (SEA-TCF).
Penggubalan SGM 2.0 Penggubalan SGM adalah berasaskan kepada prinsip dan proses yang berikut:
Pernyataan Standard dan Keperluan jelas, tepat, relevan, praktikal, adil dan realistik Standard dan Keperluan yang dicadangkan adalah berasaskan kajian serta penandaarasan, dan Proses penggubalan dilaksanakan secara kolaboratif, telus, terbuka dan persetujuan bersama dengan pihak-pihak berkepentingan. Tujuan SGM 2.0 Pembangunan sistem pendidikan bertaraf dunia mengikut acuan Malaysia adalah agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).
Berikut merupakan tujuan utama mengapa Standard Guru Malaysia 2.0 (SGM 2.0) diperkenalkan:
Penilaian Kendiri: Guru boleh menggunakan SGM 2.0 untuk membuat penilaian kendiri. Hasil penilaian ini, guru dapat mengenal pasti standard kompetensi yang dimiliki dan seterusnya merancang keperluan latihan bagi pembangunan kerjaya mereka.
Pembangunan Profesionalisme Berterusan: Pihak sekolah dan institusi pendidikan memanfaatkan hasil penilaian kendiri guru untuk merancang Pembangunan Profesionalisme Berterusan (PPB) dan melaksanakan program atau latihan berasaskan sekolah untuk meningkatkan profesionalisme guru dan pembangunan organisasi.
Instrumen Penilaian Kompetensi: SGM 2.0 digunakan sebagai panduan kepada pembuat dasar untuk membangunkan instrumen penilaian kompetensi guru dan penetapan kriteria serta syarat-syarat pemilihan dan pengambilan guru.
Keperluan Latihan: Pembekal latihan menggunakan SGM 2.0 sebagai rujukan untuk mengenal pasti keperluan latihan yang bersesuaian dengan keperluan laluan kerjaya dan PPB guru.
Artikel berkaitan: SKPM : Standard Kualiti Pendidikan Malaysia KPM
Kerangka SGM 2.0 Kerangka SGM 2.0 didasari oleh dua komponen utama, iaitu Standard Kompetensi dan Etika Keguruan.
Standard Kompetensi terdiri daripada empat domain, iaitu Orientasi Ilmu, Instruksional, Pelibatan Komuniti, dan Kualiti Peribadi.
Kerangka ini juga merangkumi Etika Keguruan yang dijelaskan melalui empat teras, iaitu Tanggungjawab terhadap Profesion, Tanggungjawab terhadap Murid, Tanggungjawab terhadap Ibu Bapa/Penjaga, dan Tanggungjawab terhadap Masyarakat dan Negara.
Muat turun PDF Untuk memahami dengan lebih mendalam mengenai pelaksanaan dan panduan Standard Guru Malaysia 2.0 (SGM 2.0), sila muat turun buku SGM2.0 secara percuma versi e-buku (ebook) dengan mengklik pautan di bawah:
[Muat turun PDF]
SGM menetapkan tahap pencapaian kompetensi profesional yang patut dicapai oleh guru untuk menjamin dan mengekalkan pendidikan yang berkualiti kepada warganegara Malaysia kini dan akan datang.
Buku Standard Guru Malaysia, bersama-sama dengan buku Panduan Standard Guru Malaysia dan Manual Instrumen Standard Guru Malaysia akan dapat memastikan guru yang dihasilkan mempunyai kompetensi yang tinggi dalam aspek amalan nilai profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kefahaman serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/standard-guru-malaysia/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=standard-guru-malaysia

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Garis Panduan Kemasukan Guru Bahasa Inggeris Dari Singapura Dikemas Kini

Garis Panduan Kemasukan Guru Bahasa Inggeris Dari Singapura Dikemas Kini

papar berkaitan - pada 23/7/2024 - jumlah : 88 hits
Selebriti Nur Fazura Sharifuddin memperkenalkan koleksi tudung kepada Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek pada Majlis Pelancaran Koleksi Merdeka 2024 Prospec KPM X Fazura di Kuala Lumpur KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan sedang mengemas kin...
The Hardest Singing Show Malaysia Keputusan Separuh Akhir

The Hardest Singing Show Malaysia Keputusan Separuh Akhir

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 158 hits
The Hardest Singing Show sebuah program kompetitif yang buat pertama kalinya mempertaruhkan showmanship sebagai kriteria utama penjurian diikuti vokal barisan penyanyi penyanyi hebat tempatan Program The Hardest Singing Show berteraskan kon...
Moomoo My Aplikasi Beli Saham Malaysia Us Mudah Murah

Moomoo My Aplikasi Beli Saham Malaysia Us Mudah Murah

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 201 hits
Pernahkah anda terfikir betapa hebatnya jika anda melabur dalam syarikat syarikat besar 20 tahun lalu Tahukah anda 10 000 yang dilaburkan dalam Nvidia pada tahun 2004 kini bernilai hampir 4 8 juta Inilah kuasa pelaburan jangka panjang Dan k...
Pinggan Sihat Malaysia Cara Merancang Diet Contoh Hidangan

Pinggan Sihat Malaysia Cara Merancang Diet Contoh Hidangan

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 220 hits
Pernahkah anda mendengar tentang Pinggan Sihat Malaysia Piramid Makanan Malaysia telah dijadikan rujukan dalam penyedian hidangan sihat dan menekankan jumlah makanan bagi setiap kumpulan makanan Pinggan Sihat Malaysia merupakan alat visual ...
Kadar Mas Kahwin Ikut Negeri Di Malaysia

Kadar Mas Kahwin Ikut Negeri Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 103 hits
Apakah kadar mas kahwin ikut Negeri di Malaysia yang terkini perlu para pengantin tahu Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda senarai kadar mas kahwin ikut Negeri di Malaysia yang terbaru untuk rujukan bakal bakal pengantin s...
Celebrating 20 Years Of Educational Excellence Eye Level Malaysia S Journey

Celebrating 20 Years Of Educational Excellence Eye Level Malaysia S Journey

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 146 hits
This July 2024 Eye Level Malaysia is celebrating a significant milestone 20 years of empowering young minds and fostering academic excellence across the nation Since its establishment in 2004 Eye Level Malaysia has grown into a trusted name...
Malaysia Sends Diplomatic Note To Un After Manila Claims Sabah Again

Malaysia Sends Diplomatic Note To Un After Manila Claims Sabah Again

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 91 hits
Foreign Minister Mohamad Hasan confirmed that Malaysia has sent a diplomatic note to the United Nations to reiterate the country s sovereignty following the Philippines claim towards Sabah yet again He said the diplomatic note explained tha...
Sungai Bakap And A Malaysia Without Anwar

Sungai Bakap And A Malaysia Without Anwar

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 142 hits
When the Sungai Bakap by election was announced I thought it would be a great opportunity for the unity government to hone a strong narrative for Malaysia The constituency was in Penang a DAP stronghold while the federal government holds ma...
Kekalahan Malaysia Madani Sebab Bahalul

Kekalahan Malaysia Madani Sebab Bahalul

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 156 hits
PERPADUAN MENGHIMPIT HIDUP RAKYAT MULUT CELUPAR BAHALUL PUNCA KEKALAHANNI BUDAK NI PUNCA KEKALAHANNAMPAKNYE NUAR TAK JADI BALIN P PAUHAGAK JANGGAL MALAYSIA MADANI KALAHPAKTOR BOIKOT TAK KELUAR MENGUNDI DANPEMULAUAN PILIHANRAYA M M KALAH
Pengerusi Dap Pahang Dakwa Tutup Kasino Genting Jejaskan Ekonomi Mata Pencarian Umat Islam

5 Best Electric Pickup Trucks That Will Break The Market In 2025

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Saifuddin Lepas Jawatan Setiausaha Agung Pkr Fuziah Ambil Alih

Kereta Bergoyang Di Kawasan Parkir Rupanya Janda Dan Suami Orang Sedang Bercucuk Tanam Didalamnya

Zulries D Pojok

Wanita Makan Kucing Hidup Hidup

Wanita Diuji Bila Lelaki Tak Punya Apa Apa Lelaki Diuji Bila Punya Segalanya Betul Ke


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Taquari House By Est Dio Empena In Brasilia Brazil

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Emulate The Spirit Of Social Cohesion Of Sabah And Sarawak

Man Cendol Outing

Generating Boutique Names