Sprm Perlu Buka Kertas Siasatan Ke Atas Projek Ecrl




oleh Ab Jalil Backer
Memandangkan semua coffee house, hotel, kelab dan pelbagai sumber rasuah ditutup kerana pandemik Covid-19, maka Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) patut membuka fail menyiasat rundingan semula projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL).
Terdapat surat menyatakan projek ECRL telah pun dibatalkan pada Januari 2019. Tidak ada sesiapa menafikan kepalsuan surat tersebut. (Lihat: https://www.thesundaily.my/local/najib-criticises-ph-s-ecrl-inconsistency-CA442884)
Tiba-tiba pada April 2019, Tun Daim Zainuddin berjaya meyakinkan kerajaan Malaysia dan China Commuications Construction Company Ltd (CCCC) untuk meneruskan projek ini dengan kos RM44 bilion dan penyimpangan besar dari pelan asal.
Pakatan Harapan (PH) sebelum itu mendakwa kos pembinaan ECRL yang sebenar ialah sekitar RM30 bilion sahaja. Maka kerajaan lama dituduh menaikkan kos lebih RM25 bilion bagi membayar hutang 1MDB. (Lihat: https://www.theedgemarkets.com/article/tony-pua-govts-previous-feasibility-study-shows-ecrls-rm55b-project-cost-should-be-less)
Jadi kita ingin bertanya mengapa pelan baru ECRL boleh jadi mahal RM14 bilion dari kiraan Tony Pua ke atas pelan yang lebih canggih dan panjang?
Untuk rekod pelan baharu telah mengurangkan stesen, memendekkan landasan sebanyak 40KM dan membatalkan Terowong Genting yang mesra alam sekitar yang bernilai RM10 bilion.
Jadi secara logiknya, jika mengikut pelan asal ECRL, kos (kajian Tony Pua yang merupakan perancang kewangan penting kerajaan PH) hanya RM30 bilion, bagaimana ia menjadi RM44 bilion setelah pelan baru dibuat?
Berdasarkan kenyataan Tony Pua mengenai pelan asal, maka ECRL pelan baharu ini sepatutnya berharga lebih murah mungkin sekitar RM20 bilion; atau seperti dakwaan Dr Mahathir sepatutnya hanya RM10 bilion (https://www.malaysiakini.com/news/440637)
Maka sudah tiba masanya SPRM bertanya Tun Daim Zainuddin mengapa kos boleh menjadi sebegitu mahal.
Dr Mahathir boleh membina ECRL asal dengan RM10 bilion. Tony Pua boleh membina ECRL asal dengan kos RM30 bilion. Jadi mengapa Daim merundingkan pembinaan ECRL yang lebih jimat kos pada harga RM44 bilion?
Apakah ini perancangan menaikkan harga pembinaan dan kemudiannya meletakkan syarikat-syarikat tertentu sebagai kontraktor pelaksana dengan harga lebih tinggi dari sepatutnya.
Justeru kita juga mahu SPRM menyiasat siapakah yang mendapat tender-tender pembinaan ini. Apakah ia ada kena mengena dengan kumpulan Daim?
Cara MRL menguruskan pemilihan kontraktor sangat meragukan berbanding dalam projek MRT. Dalam projek MRT, nama-nama kontraktor yang menang tender mengikut fasa diumumkan kepada awam dan dipaparkan dalam laman web mereka.
Dalam kes ECRL tiada sebarang paparan nama kontraktor yang diberi kontrak pembinaan.
Kita tidak menuduh berlaku penyelewengan, namun angka-angka yang didakwa oleh Tony Pua dan Dr Mahathir jauh lebih rendah dari rundingan Daim. Kita mahu tahu jawapan mengapa ini boleh terjadi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/03/26/sprm-perlu-buka-kertas-siasatan-ke-atas-projek-ecrl/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sprm-perlu-buka-kertas-siasatan-ke-atas-projek-ecrl

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sprm Terima Aduan Salah Guna Kuasa Berkaitan Projek Ecrl

Sprm Terima Aduan Salah Guna Kuasa Berkaitan Projek Ecrl

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 279 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini menerima satu aduan mengenai salah guna kuasa berkaitan Projek Laluan Rel Pantai Timur Tanpa mendedahkan penglibatan mana mana individu Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki berkata adua...
Sprm Buka Siasatan Kes Tunai Meragukan Syed Saddiq

Sprm Buka Siasatan Kes Tunai Meragukan Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 201 hits
Malaysiakini SPRM hari ini memaklumkan bahawa suruhanjaya itu telah membuka satu kertas siasatan berhubung seorang bekas menteri yang didakwa memiliki sejumlah wang tunai yang meragukan SPRM telah menerima aduan berhubung pemilikan sejumlah...
Kerajaan Perlu Serius Dakwaan Rasuah Projek Ecrl

Kerajaan Perlu Serius Dakwaan Rasuah Projek Ecrl

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 140 hits
By 2 April 2020Nasrul Ali Hasan Abdul LatifKUALA LUMPUR Kerajaan perlu memandang serius dengan laporan yang dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung dakwaan wujud unsur rasuah dalam Projek Laluan Rel Pantai Timur melib...
Covid 19 40 Kertas Siasatan Dibuka Sebar Berita Palsu

Covid 19 40 Kertas Siasatan Dibuka Sebar Berita Palsu

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 185 hits
Henti muat naik kongsi kenyataan tidak wajar di media sosial Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed BANGI Sebanyak 40 kertas siasatan dibuka di seluruh negara berkaitan penyebaran khabar angin dan berita tidak sahi...
Projek Rm200 Juta Bekas Menteri Ksu Kpdnhep Kepada Syarikat Kroni Pkr Disiasat Sprm

Projek Rm200 Juta Bekas Menteri Ksu Kpdnhep Kepada Syarikat Kroni Pkr Disiasat Sprm

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 541 hits
Sebelum ini Captain M mendedahkan ada banyak projek Kementerian milik kroni Menteri PH untuk menyumbang dana parti Pakatan Harapan bakal dibatalkan selepas PH tumbang Lim Guan Eng Tony Pua Menteri menteri PH dan pegawai mengurus projek resa...
Tun Daim Rasuah Babitkan Projek Bawah Ph Ecrl Rm44 Bilion

Tun Daim Rasuah Babitkan Projek Bawah Ph Ecrl Rm44 Bilion

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 195 hits
SPRM terima laporan dakwa Tun Daim rasuahSURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia mengesahkan menerima laporan mengenai dakwaan rasuah dan salah guna kuasa membabitkan Bekas Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin Laporan itu d...
Cek Fakta Hoaks Pembukaan Donasi Atas Nama Rspi Sulianti Saroso

Cek Fakta Hoaks Pembukaan Donasi Atas Nama Rspi Sulianti Saroso

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 133 hits
Melalui media sosial Instagram RSPI Sulianti Saroso menjelaskan jika informasi tersebar yang mengatasnamakan RSPI Sulianti Saroso membuka donasi untuk menyediakan APD tidak benar
Daiyan Trisha Derma Rm7 000 Kepada Individu Yang Memerlukan Atas Sebab Penularan Wabak Covid 19

Daiyan Trisha Derma Rm7 000 Kepada Individu Yang Memerlukan Atas Sebab Penularan Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 196 hits
Syukur Alhamdulillah Masih ramai lagi rakyat Malaysia mempunyai hati yang ikhlas dan baik untuk membantu orang yang lebih memerlukan di luar sana Baru baru ini pelakon dan juga penyanyi yang bernama Daiyan Trisha menyumbangkan sebanyak lebi...
Tradisi Unik Warga Sumenep Untuk Hindari Penyakit Tidur Di Atas Kasur Pasir

Tradisi Unik Warga Sumenep Untuk Hindari Penyakit Tidur Di Atas Kasur Pasir

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 137 hits
Tidur di atas kasur pasir diyakini warga Sumenep bisa mendatangkan sejumlah keuntungan Mulai dari membuat tidur lebih nyenyak terhindar dari gatal gatal penyakit pinggang bahkan bisa menyembuhkan rematik
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau