Sprm Harus Siasat Laporan Yang Dibuat Buktikan Ketelusan Anwar


 



Penafian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bahawa mereka tidak dijadikan alat politik oleh parti pemerintah menyiasat ahli-ahli politik pembangkang tertentu sebagaimana didakwa beberapa pihak, diterima baik oleh Pengerusi Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun, menurut Anwar, SPRM perlu membuktikan ketelusan mereka dengan menyiasat laporan-laporan yang telah dibuat selama ini berhubung usaha sogokan politik.
"Kenyataan itu umum, saya percaya SPRM boleh telus jalankan tugas kerana orang-orang ini (Ahli Parlimen pembangkang) juga dipanggil oleh orang tertentu dan diberikan maklumat atau percubaan untuk menyogok.
"Laporan banyak dibuat tentang kontrak-kontrak yang melibatkan menteri, Perdana Menteri (PM) belum ada maklumat siasatan sama sekali.
"Bagi saya harus telus, tak peduli siapa, harus ada tindakan. Kalau SPRM kata dia telus saya nak tanya apa yang berlaku kepada puluhan laporan melibatkan menteri yang mewah yang belanja terang-terang jutaan ringgit, yang menyogok orang.
"Maklumat ini sudah diketahui, sudah disampaikan dan laporan polis sudah dibuat," katanya.
Ahli Parlimen Port Dickson itu juga menegaskan, SPRM wajar bertindak tegas tanpa memilih mangsa sebagaimana yang didakwa berlaku dalam pentadbiran beberapa perdana menteri yang lepas.
"Saya ucap terima kasih kepada SPRM mengukuhkan pandangan mereka bertindak secara profesional, tetapi saya nak ini dibuktikan dengan tindakan yang tidak memilih bulu, sama ada pembangkang atau kerajaan
"Kita kena hentikan budaya ini. Bila BN perintah pembangkang kena. Bila PH perintah, dalam soal wang 1MDB Ahli Parlimen yang bersama Umno diambil tindakan, Ahli Parlimen Umno yang melompat ke Bersatu dilepaskan. Saya tidak setuju.
"Kemudian sekarang Perikatan Nasional, orang sekongkol di keliling, menteri semua tidak diambil tindakan. Ini rahsia umum. Kalau rahsia umum tidak diketahui SPRM, sila jumpa saya, kita boleh bincang," katanya.
Menjawab pertanyaan wartawan dakwaan Menteri Wilayah Persekutuan, Annuar Musa bahawa Presiden KEADILAN mempengaruhi keputusan Umno untuk tidak bekerjasama dengan Bersatu, Anwar menolak dakwaan tersebut.
"Annuar Musa ini saya tak tau dia wakili siapa dan maklumat dari mana. Nampak dia terdesak. Soal nak jaga jawatan dia jagalah, tetapi jangan sentuh orang lain.
"Saya ingat politik dia hanya nak jaga jawatan menteri. Dia tak peduli parti, tak peduli dia cakap benar atau tidak," katanya kepada wartawan selepas program pemantapan parti menjelang pilihan raya di Port Dickson semalam.
Kelmarin, Majlis Presiden Pakatan Harapan dalam satu kenyataan mengecam penyalahgunaan agensi kerajaan seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk 'menekan' Ahli-Ahli Parlimen pembangkang, pegawai-pegawai malah juga ahli-ahli keluarga mereka dalam usaha mengukuhkan parti pemerintah.
PH menyifatkan usaha itu sebagai tindakan tidak bermaruah serta mengenepikan nilai-nilai demokrasi.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/sprm-harus-siasat-laporan-yang-dibuat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mp Pkr Buat Laporan Sprm Berkenaan Tawaran Kerajaan Pn

Mp Pkr Buat Laporan Sprm Berkenaan Tawaran Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 177 hits
MP PKR Buat Laporan SPRM Berkenaan Tawaran Kerajaan PN Ahli Parlimen Sekijang daripada PKR Natrah Ismail hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung dakwaan percubaan mendapatkan sokongannya dengan janji...
Pegawai Korup Rahsia Umum Kata Anwar Kepada Sprm

Pegawai Korup Rahsia Umum Kata Anwar Kepada Sprm

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 148 hits
PETALING JAYA Ketua pembangkang Anwar Ibrahim mengajak pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk datang berjumpa dengan beliau sekiranya suruhanjaya itu memerlukan bantuan untuk menyiasat rahsia umum pegawai kerajaan yang korup B...
Anwar Ibrahim Basuh Sprm Kaw Kaw

Anwar Ibrahim Basuh Sprm Kaw Kaw

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 436 hits
Pegawai korup rahsia umum kata Anwar kepada SPRMJason ThomasPETALING JAYA Ketua pembangkang Anwar Ibrahim mengajak pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk datang berjumpa dengan beliau sekiranya suruhanjaya itu memerlukan bantu...
Sprm Siasat Bekas Menteri Ph Xavier Berhubung Dakwaan Rasuah

Sprm Siasat Bekas Menteri Ph Xavier Berhubung Dakwaan Rasuah

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 250 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengesahkan hari ini bahawa mereka sedang menyiasat bekas menteri zaman Pakatan Harapan Xavier Jayakumar dan Timbalan Pengerusi PKR Perak MA Thinagaran berhubung dakwaan rasuah Terserah kepada mereka u...
Cubaan Sogok Sokong Pm Mp Sekijang Buat Laporan Sprm

Cubaan Sogok Sokong Pm Mp Sekijang Buat Laporan Sprm

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 214 hits
Cubaan sogok sokong PM MP Sekijang buat laporan SPRMOleh March 07 2021Tidak sampai 24 jam selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengeluarkan kenyataan menafikan mereka dijadikan senjata politik bagi menguatkan sokongan kepada keraj...
Tawaran Jawatan Sediakah Sprm Siasat Muhyiddin

Tawaran Jawatan Sediakah Sprm Siasat Muhyiddin

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 149 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONAhli Parlimen DAP Lim Guan Eng mempersoalkan sekiranya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bersedia membuktikan mereka sebagai badan yang bebas dan berkecuali dengan melakukan penyiasatan terhadap Perdana Menteri Ta...
Anwar Patut Dah Jadi Pm Kata Musa Hitam

Anwar Patut Dah Jadi Pm Kata Musa Hitam

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 786 hits
MALAYSIA DATELINEBekas Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam berpendapat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya sudah menjadi Perdana Menteri Pengerusi Forum Ekonomi Islam Sedunia berkenaan berkata beliau tanpa keraguan men...
Anwar Gesa Bersiap Pru15 Bila Bila Masa

Anwar Gesa Bersiap Pru15 Bila Bila Masa

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 178 hits
FAZLI RADZIPengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan Pilihan Raya Umum ke 15 akan berlangsung dalam tempoh terdekat Sehubungan itu Ketua Pembangkang berkenaan berharap persediaan yang sewajarnya diperbanyak bagi memena...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday