Spr Perlu Bebas Jangan Tunduk Kepada Tekanan



Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diingatkan agar tidak tunduk kepada sebarang tekanan dari kerajaan Perikatan Nasional (PN) atau bersekongkol menggagalkan pelaksanaan Undi 18.
Dalam satu kenyataan, Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia menggesa agar SPR mengelak diri daripada dijadikan alat oleh pemerintah bagi menyekat suara anak muda yang menjadi penentu pada Pilihan Raya Umum ke 15.
Menurut Ketua AMK Akmal Nasir, Setiausaha Pengelola AMK Chua Wei Kiat dan Naib Ketua AMK Thiban Subramaniam alasan yang dikemukakan oleh SPR sebelum ini bahawa pendaftaran pengundi automatik hanya boleh dilaksanakan selepas 1 September 2022 kerana kekangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) jelas mengarut dan seolah-olah direkayasa.
“Alasan ini tidak masuk akal dan mengesahkan desas-desus selama ini terdapat usaha terancang untuk menggagalkan pelaksanaan Undi 18 serta pendaftaran pengundi automatik daripada direalisasikan mengikut garis masa yang sepatutnya, iaitu pada Julai 2021.
“Ingin ditegaskan sekiranya usaha menggagalkan pelaksanaan Undi 18 dan pendaftaran pengundi secara automatik diteruskan, ini adalah terang-terangan penghinaan besar terhadap Parlimen serta sistem demokrasi negara, dan sekaligus membelakangkan suara 2/3 Ahli Parlimen yang sebulat suara bersetuju agar usul itu diluluskan.
“Tambah meragukan, Pengerusi SPR turut menyebut usul yang diluluskan di Parlimen sebelum ini bertujuan untuk direalisasikan pada tahun 2023 sewaktu PRU ke-15.
“Agak hairan, bagaimana Pengerusi SPR mengetahui bila PRU ke-15 akan diadakan sedangkan Perdana Menteri memberikan komitmen bahawa PRU ke-15 akan dilaksanakan sebaik sahaja Pandemik Covid 19 terkawal dan darurat berakhir. Adakah ini bermakna darurat akan dilanjutkan?” tanya mereka.
Sehubungan itu, pimpinan AMK menyeru kepada belia yang berumur 18 tahun untuk bangkit memprotes di media sosial demi mempertahankan hak Perlembagaan mereka memilih kerajaan.
“AMK ingin menyeru kepada belia yang berumur 18 tahun pada Julai 2021 untuk bangkit bersuara di segenap medium media sosial yang ada untuk mempertahankan hak dalam lunas demokrasi yang sepatutnya menjadi milik anda, namun telah dirobek demi ketamakan kuasa kerajaan yang dibina atas dasar pengkhianatan serta dipertikaikan keabsahannya,” kata mereka lagi.
AMK juga memberi amaran agar PN menghentikan segera tekanan terhadap SPR atau menjadikan agensi kerajaan sebagai perkakas politik demi mencapai kuasa.
Kata mereka, SPR diyakini mempunyai kemampuan dalam melaksanakan tugas serta perlu bebas menjalankan tanggungjawab dan amanah negara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31833

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hakim Perlu Bebas Buat Keputusan Tanpa Tekanan Mana Mana Pihak

Hakim Perlu Bebas Buat Keputusan Tanpa Tekanan Mana Mana Pihak

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 124 hits
MALAYSIAKINISetiap hakim perlu kekal bebas dalam memutuskan sesuatu kes tanpa rasa takut atau pilih kasih dan tanpa sebarang tekanan daripada mana mana pihak dalaman atau luaran Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat berkata sebalikn...
Lirik Jangan Langsi Syamsul Yusof

Lirik Jangan Langsi Syamsul Yusof

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 408 hits
Selayang baru representKuala LumpurHells wrong with all these haters manHahahaTelling you the truth feeling boredWith Malaysian hip hop right nowSo I mma change the gameI miss real rapMiss all the
Jangan Jadi Guarantor Vw

Jangan Jadi Guarantor Vw

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 486 hits
Ada budak muda gaji RM1300 nak beli VW Katanya mampu bayar RM500 sebulan Dia minta kakaknya jadi guarantor Pesanan ikhlas saya Bila orang bank tu minta guarantor maksudnya orang bank tu dah tahu awak tak mampu bayar Kereta nak bergerak perl...
Mui Izinkan Penggunaan Vaksin Astrazeneca Meski Haram Dpr Ingatkan Jangan Ada Fitnah

Mui Izinkan Penggunaan Vaksin Astrazeneca Meski Haram Dpr Ingatkan Jangan Ada Fitnah

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 195 hits
Majelis Ulama Indonesia telah memberikan fatwa vaksin Covid 19 AstraZeneca serta Sinovac boleh digunakan Anggota Komisi IX DPR RI Muchamad Nabil Haroen meminta semua pihak tidak ada lagi menyebar fitnah dan kabar bohong
Hiburan Yang Sakit Hati Dengan Saya Jangan Risau I Wont Be Here Forever Aishah

Hiburan Yang Sakit Hati Dengan Saya Jangan Risau I Wont Be Here Forever Aishah

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 363 hits
Penyanyi senior Aishah menerusi sebuah hantaran di Instagramnya berkata dia akan berhenti melibatkan diri dalam dunia seni usai saja hajat dan impiannya tercapai dalam bidang nyanyian yang diceburinya kini Sumber Instagram Aishah Ujar Aisha...
Jelang Pernikahan Aurel Anang Berikan Pesan Haru Jangan Sekali Kali Berkata Keras Pada Suami

Jelang Pernikahan Aurel Anang Berikan Pesan Haru Jangan Sekali Kali Berkata Keras Pada Suami

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 279 hits
Sampai menitikkan air mata Anang pun mengecup kening putrinya sembari memberi bermacam nasihat
Pertahan Islam Jangan Jadi Hamba Abdi Peti Undi

Pertahan Islam Jangan Jadi Hamba Abdi Peti Undi

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 209 hits
Kejar redha Allah SWT di situlah penilaian muktamad BANGI Sudah tiba masa umat bersatu bersama pertubuhan bukan kerajaan serta parti politik Melayu bagi menggembleng usaha dalam mempertahankan kedaulatan Islam Ini kerana campur tangan pihak...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Effective Elevator Pitch

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Kitab Tauhid Fiqih Akbar

Bermula Dari Kita

Pasangan Gbp Usd 13 Mei Pedagang Menunggu Laporan Inflasi As

Dah Tengok Shaitaan Lakonan Ajay Devgan Di Netflix