Spr Hanya Terima 511 Daripada 3000 Jumlah Undi Pos



MELAKA – Esok adalah hari penentuan bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka. Namun sehingga saat akhir ini, difahamkan tidak ada mana-mana parti yang dapat menjangka sokongan dan undian yang boleh diterjemahkan pada hari pembuangan undi.
Jentera parti yang bergerak secara underground menerusi sistem culaan juga dikatakan masih buntu dan agak tertekan dalam usaha memujuk pengundi negeri Melaka keluar mengundi.
Ini, khususnya membabitkan kira-kira 6,000 pengundi luar yang didakwa menolak untuk pulang bagi menjalankan tanggungjawab masing-masing.
“Terdapat lebih kurang 6,000 pengundi luar yang perlu balik untuk mengundi. Tapi apabila panggilan telefon dibuat kepada mereka, kebanyakannya menyatakan tidak berminat untuk balik mengundi.
“Rata-rata adalah pengundi muda yang juga dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi. Mereka sudah mula masuk kampus dan jika mahu pulang memerlukan kos perjalanan. Jadi mereka tidak berminat.
“Mereka juga enggan sebab fikir perlu balik lagi untuk Pilihan Raya Umum (PRU) nanti. Sedangkan PRN ini juga penting untuk pilih Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bagi satu penggal,” kata satu sumber kepada Sinar Harian.
Sumber juga memberitahu, ada dalam kalangan pengundi luar yang bertanyakan tentang imbuhan sekiranya mereka balik khususnya melibatkan ‘duit minyak’.
“Tapi parti tidak ada sediakan apa-apa. Kita tak boleh buat apa-apa melainkan terus membuat panggilan untuk memujuk dan mengharapkan kesedaranpengundi,” katanya.
Ditanya mengenai potensi pengundi luar negara, sumber mendedahkan terdapat kira- kira 3,000 pengundi Melaka berada di Singapura.
Namun, Sinar Harian mendapati Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) hanya mengeluarkan sebanyak 511 kertas undi pos bagi kategori Borang 1B iaitu warganegara Malaysia yang berada di luar negara.
SPR terlebih dahulu sudah membuka permohonan undi pos bagi luar negara pada 20 Oktober lalu dengan tarikh tutup bagi kategori 1B (Pengundi Luar Negara) adalah pada 1 November lalu.
Sumber berkata, keadaan itu juga memberi cabaran besar kepada jentera parti setelah prosedur operasi standard (SOP) berkempen menyukarkan mereka mengenal pasti maklum balas pengundi.
“Pengundi luar tidak pulang membimbangkan. Lebih risau jika peratusan yang keluar mengundi lebih rendah daripada jangkaan. Sukar untuk memujuk mereka melalui panggilan telefon lebih-lebih lagi SOP kempen tidak boleh gunakan pendekatan bersemuka,” katanya.
Ujarnya, pengundi ada memberi reaksi positif setiap kali calon-calon turun ke kawasan namun ia tidak memberi gambaran jelas berhubung reaksi pengundi dalam skala yang lebih besar.
“Maklum balas di media sosial ada yang negatif, tapi apabila disemak, mereka sebenarnya bukan pengundi di Melaka. Jadi tidak memberi sebarang kesan,” katanya.
SPR menyasarkan kira-kira 70 peratus daripada 495,196 pengundi yang layak, akan keluar mengundi esok.
SPR hanya terima 511 daripada 3000 jumlah undi pos Baca Artikel Menarik:
Jawapan kepada tuduhan PAS kepada UMNO Pelajar perempuan cedera selepas terjun bangunan sekolah Arab Saudi bina kompleks industri terapung terbesar dunia [VIDEO] PRN Melaka: BN dijangka menang, vote swing kepada mereka – Ilham Centre PRN Melaka: Mas Ermieyati tidak yakin PN menang Pilihan pelaburan untuk nikmati pendapatan RM7,000 sebulan Roti canai terbang landing atas kepala pelanggan [VIDEO] PRN Melaka: Sah wujud dua kem dalam Bersatu ‘Minta Netizen Jangan Sibuk’, Nampak Macam Baby Shima Bercium Di Kelab Malam [VIDEO] Roti Canai Kayu Arang Viral Khasiat bunga telang, bukan sembarangan bunga Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Rakyat Melaka akan pilih yang ‘ori’, bukan ‘katak’

The post SPR hanya terima 511 daripada 3000 jumlah undi pos appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/19/spr-hanya-terima-511-daripada-3000-jumlah-undi-pos/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Pas Hanya Menyokong Dan Undi Penyandang Kerusi Jika Pertembungan Pn Bn

Prn Melaka Pas Hanya Menyokong Dan Undi Penyandang Kerusi Jika Pertembungan Pn Bn

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 212 hits
MEALAKA PAS hanya akan menyokong penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri Melaka jika berlaku pertembungan antara Perikatan Nasional dan Barisan Nasional pada pilihan raya negeri 20 November ini kata Pesuruhjaya PAS Melaka Kamarudin Sidek Je...
Hanya 36 Keluar Undi Setakat Jam 12 Tengah Hari

Hanya 36 Keluar Undi Setakat Jam 12 Tengah Hari

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 145 hits
Hanya 36 keluar undi setakat jam 12 tengah hari SPR MELAKA Setakat jam 12 tengah hari tadi hanya 36 peratus pengundi yang sudah mengundi kata Suruhanjaya Pilihan Raya SPR menyasarkan kira kira 70 peratus daripada 495 196 pengundi yang layak...
Jangan Politikkan Spr Belum Bersedia Laksana Undi 18 Kata Wan Junaidi

Jangan Politikkan Spr Belum Bersedia Laksana Undi 18 Kata Wan Junaidi

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 208 hits
Wan Junaidi memaklumkan banyak aspek pelaksanaan dan berkaitan sistem perlu diselesaikan oleh SPR terlebih dahulu serta mengemas kini senarai pengundi KUCHING Ahli politik perlu berhenti mempolitikkan isu berkaitan Undi 18 kerana ia boleh m...
Bn Hanya Dapat Undi Tradisi Di Prn Melaka

Bn Hanya Dapat Undi Tradisi Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 239 hits
Pasca Pilihan Raya Negeri Melaka BN tidak perlu mendabik dada bahawa mereka telah diterima kembali oleh rakyat Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Johor Syed Ibrahim Syed Noh prestasi BN tidaklah membanggakan dan tiada peningk...
Kes Umno Terima Rm16 Juta Wang Src International Akan Dibicara

Kes Umno Terima Rm16 Juta Wang Src International Akan Dibicara

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 162 hits
AGENDA DAILY Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan UMNO untuk membatalkan saman sivil SRC International Sdn Bhd Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan UMNO untuk membatalkan saman sivil SRC International...
Hiburan Bila Nak Tutup Aurat Bella Astillah Ucap Terima Kasih Kepada Peminat Yang Ambil Berat

Hiburan Bila Nak Tutup Aurat Bella Astillah Ucap Terima Kasih Kepada Peminat Yang Ambil Berat

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 219 hits
Penyanyi dan juga pelakon Bella Astillah nampaknya semakin lincah menari dan menyanyi terutamanya di media sosial TikTok dan Instagram ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKembali ceria namun isteri kepada penyanyi Aliff Aziz itu tetap menuai kri...
Terima Kasih Sebab Masih Ambil Berat Bella Astillah Jawab Komen Peminat Bila Nak Bertudung Tutup Aur4t

Terima Kasih Sebab Masih Ambil Berat Bella Astillah Jawab Komen Peminat Bila Nak Bertudung Tutup Aur4t

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 287 hits
Melihat hantaran hantaran yang ada pada platform media sosial penyanyi dan juga pelakon Bella Astillah pasti ramai dapat melihat kelincahan Bella menari dan menyanyi khususnya untuk kandungan TikTok serta Instagram Sungguhpun terlihat norma...
Terima Bupati Gresik Wapres Dukung Rencana Pembangunan Kawasan Industri Halal

Terima Bupati Gresik Wapres Dukung Rencana Pembangunan Kawasan Industri Halal

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 146 hits
Ma ruf mengungkapkan dukungannya terhadap rencana Pemerintah Kabupaten Gresik yang hendak membangun Kawasan Industri Halal untuk mendukung pengembangan ekonomi dan keuangan syariah di Indonesia
Didakwa Terima Rp46 M Eks Wali Kota Batu Eddy Rumpoko Disidang Tanpa Pengacara

Didakwa Terima Rp46 M Eks Wali Kota Batu Eddy Rumpoko Disidang Tanpa Pengacara

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 154 hits
Mantan Wali Kota Batu Eddy Rumpoko menjalani sidang perdana di Pengadilan Tipikor pada Pengadilan Negeri Surabaya Selasa Dia didakwa menerima gratifikasi senilai Rp46 miliar
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang