Jangan Politikkan Spr Belum Bersedia Laksana Undi 18 Kata Wan Junaidi


 
Wan Junaidi memaklumkan banyak aspek pelaksanaan dan berkaitan sistem perlu diselesaikan oleh SPR terlebih dahulu serta mengemas kini senarai pengundi.KUCHING: Ahli politik perlu berhenti mempolitikkan isu berkaitan Undi 18 kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan yang tidak perlu di samping membawa kepada penyebaran maklumat tidak tepat dalam kalangan rakyat.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata punca Undi 18 tidak dapat dilaksanakan sebelum 31 Dis adalah disebabkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) masih belum bersedia.
“SPR masih belum bersedia dari segi pelaksanaannya, terutama berhubung sistemnya, bukannya sebab kerajaan takut untuk membenarkan individu berumur 18 tahun untuk mengundi,” katanya dalam kenyataan seperti dilaporkan Bernama hari ini.
Pada 3 Nov lalu Wan Junaidi memberitahu Dewan Rakyat bahawa pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan berkaitan penurunan umur layak mengundi kepada 18 tahun tidak dapat dilaksanakan sebaik sahaja Rang Undang-undang itu diluluskan pada 2019 memandangkan beberapa perkara perlu diselesaikan terlebih dahulu.
Wan Junaidi menjelaskan semasa Perlembagaan Persekutuan dipinda untuk menurunkan umur layak mengundi kepada 18 tahun, ia hadir serentak dengan peraturan berkaitan pendaftaran pengundi secara automatik.
“Sehubungan itu ada banyak aspek pelaksanaan dan berkaitan sistem yang perlu diselesaikan oleh SPR terlebih dahulu, seperti soal logistik, pendaftaran pengundi serta mengemas kini senarai pengundi,” tambahnya.
Beliau berkata sebenarnya untuk berlaku adil kepada SPR, sebaik sahaja pindaan Rang Undang-undang berkenaan diluluskan pada 2019, SPR diberi masa sehingga 2023 – cukup untuk rancangan awal yakni menyediakan ia untuk diguna pakai pada Pilihan Raya Umum ke-15.
Katanya berdasarkan kepada fakta berhubung tempoh masa yang dikemukakan oleh SPR, proses berkenaan dijangka siap sepenuhnya pada 22 Sept depan bagi membolehkan sistem itu berjalan dengan lancar.
“Banyak perkara berlaku dalam tempoh itu. Daripada perubahan dalam pentadbiran kerajaan kepada wabak Covid-19, yang mengganggu proses pelaksanaan.
“Namun apapun SPR tetap akan mematuhi keputusan Mahkamah Tinggi Kuching untuk melaksanakan penurunan umur layak mengundi dari 21 kepada 18 selewat-lewatnya 31 Dis,” katanya.
Wan Junaidi berkata pelaksanaan Undi 18 dan pendaftaran automatik pengundi akan menyaksikan peningkatan lebih 40% kepada 21.2 juta pengundi berdaftar berbanding 14.9 juta dalam pilihan raya umum ke-14.
“Akibatnya SPR akan menghadapi tugas besar untuk membersihkan senarai itu bersama-sama agensi lain yang berkaitan iaitu Jabatan Pendaftaran Negara, Kementerian Kesihatan dan Jabatan Penjara untuk memastikan hanya mereka yang layak, mengundi dalam senarai itu,” tambahnya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/11/jangan-politikkan-spr-belum-bersedia.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mus

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Undi 18 Can Only Be Implemented After Several Matters Are Resolved Wan Junaidi

Undi 18 Can Only Be Implemented After Several Matters Are Resolved Wan Junaidi

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 226 hits
The amendments to the Federal Constitution related to the lowering of the voting age to 18 years cannot be implemented immediately after the bill was approved in 2019 as several matters must be resolved first the Dewan Rakyat was told today...
Kasi Wang Ambik Undi Dia Orang Jangan

Kasi Wang Ambik Undi Dia Orang Jangan

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 266 hits
Why PAS dumps UMNO in favour of weak Bersatu in Melaka state election After weeks of persuasion and ultimatum the three major parties in the current Malay centric government UMNO PAS and Bersatu have failed to reach a consensus to work toge...
Anak Muda Jangan Kecewa Dengan Politik Hari Ini Kata Muhyiddin

Anak Muda Jangan Kecewa Dengan Politik Hari Ini Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 295 hits
Golongan muda perlu menjadikan situasi yang sedang atau yang telah berlaku sebagai satu pengajaran menurut Muhyiddin Yassin PETALING JAYA Bekas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin meminta golongan belia tidak kecewa dengan senario politik sema...
Kkm Spr Jangan Melampau Tetapkan Sop Kit Siang

Kkm Spr Jangan Melampau Tetapkan Sop Kit Siang

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 174 hits
MALAYSIA POST VETERAN DAP Lim Kit Siang berkata Kementerian Kesihatan Malaysia dan Suruhanjaya Pilihan Raya tidak wajar melampau dalam penetapan prosedur operasi standard Covid 19 dengan mengenakan larangan menyeluruh terhadap kempen fizika...
Prn Melaka Pilih Biru Yang Ori Jangan Terpedaya Biru Cetak Rompak Kata Zahid

Prn Melaka Pilih Biru Yang Ori Jangan Terpedaya Biru Cetak Rompak Kata Zahid

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 251 hits
November 10 2021 12 00 AMAhmad Zahid Hamidi berkata sokongan kepada BN ia akan dapat kembalikan perpaduan yang pernah dirampas daripada rakyat Malaysia pada PRU14 PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan pengundi Melaka s...
Kepada Pengundi Negeri Melaka Sarkis Sudah Tiba Pecahkan Undi Anda Jangan Bagi Siapa Pun Menang Besar

Kepada Pengundi Negeri Melaka Sarkis Sudah Tiba Pecahkan Undi Anda Jangan Bagi Siapa Pun Menang Besar

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 229 hits
Tuan Tuan dan Puan Puan pengundi Melaka Sarkis telah sampai ke negeri anda Dalam sarkis ada badut monyet kuda liar kepala balut dan pelbagai penghiburan Dalam sarkis terbaru ini TIGA kelompok besar akan cuba menarik undi Tuan Tuan 1 Perikat...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort

Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya