Spesies Tiram Putih Sungai Muar Terbaik Di Dunia Tiada Di Tempat Lain



Daerah Muar bukan sahaja terkenal dengan pelbagai khazanah sejarah dan budaya, malah mempunyai hasil laut dan sungai yang pelbagai serta mempunyai keunikannya tersendiri.


Antara keistimewaan  utama daerah ini, sungai Muar yang berpangkalan di Parit Tiram memiliki tiga spesies tiram yang dipercayai antara 10 jenis hidupan akuatik berkenaan terbaik di dunia.  


Antara spesies tiram yang hidup secara semula jadi di dasar sungai Muar ialah tiram kapak, tiram putih dan tiram selipar.  Ia merupakan jenis tiram yang terbaik serta tidak terdapat di tempat-tempat lain di negara ini dan di sahkan bermutu tinggi oleh pengkaji dari UTM dan UMT, dengan kerjasama JIKA dari Jepun.



Namun, antara tiga spesies ini, tiram putih paling digemari terutama dari kalangan orang  Cina, sekali gus mendapat permintaan yang memberangsangkan.

 

Tiram yang dikutip dari dasar muara Sungai Muar mempunyai permintaan tinggi kerana khasiatnya dikaitkan dengan keupayaan meningkatkan testosteron dan kesuburan kaum lelaki.



Menariknya, teknik atau kaedah mendapatkan tiram di sungai ini masih dilakukan secara tradisional sejak lebih 100 tahun lalu bermula pada 1870-an, kaedah selaman ini masih diteruskan oleh generasi turun-temurun.





Penyelam tiram perlu mempunyai kemampuan menahan nafas selama lebih seminit. Kebolehan nelayan terbabit untuk mengutip hasil tiram adalah amat mengagumkan kerana mereka langsung tidak menggunakan sebarang kelengkapan menyelam moden.

 

Nelayan-nelayan dari Parit Tiram hanya menggunakan pancang kayu untuk dipacakkan ke dasar sungai sebagai panduan daripada arus, kemudian dengan menggunakan kedua kaki penyelam berpaut pada pancang tersebut dan mengaut tiram di bawah paras kedalaman lebih lima meter, sedikit demi sedikit untuk dibawa ke permukaan.


Masa terus berlalu, kini hanya tinggal 10 penyelam tiram berusia antara 30 hingga 65 tahun yang masih lagi aktif mencari rezeki di sekitar lokasi perikanan yang tertua di daerah ini.

 


Kegiatan menyelam tiram ini adalah bergantung kepada jadual air pasang surut dan setiap sehari para nelayan boleh memperoleh 10 hingga 30 kilogram.


Bagi memastikan tiram-tiram ini terus kekal membiak di sungai ini, aktiviti penting yg diamalkan pengutip tiram ialah mereka akan membuang semula kulit-kulit tiram yg sudah dikopek ke dalam sungai semula kerana kulit-kulit tersebut mempunyai benih semulajadi untuk pembiakkan anak-anak tiram. 

Tiram Sungai Muar unik kerana ia hanya boleh hidup di sini.  Usaha membiaknya di lokasi lain telah dijalankan tetapi tidak berjaya, malah usaha beberapa pakar dari Jepun dan universiti tempatan menternak tiram  jenis tersebut juga tidak berjaya.

 

Faktor utama mengapa tiram sungai Muar hanya boleh hidup di sini adalah kerana kewujudan plankton yang menjadi makanan utamanya yang mungkin tidak ada di sungai lain, sekali gus faktor itu juga menyebabkannya diiktiraf antara tiram terbaik di dunia.

Jika anda teringin menikmati keenakan tiram Muar, anda boleh mencubanya di warung atau restoran berhampiran tepi sungai Muar, parit Tiram, antara yang popular ialah restoran D' Tiram Terapung Muar. [pelbagai sumber]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2024/02/spesies-tiram-putih-sungai-muar-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Tempat Kena Laknat Tempat Lain Teruk Dikecam Bercuti Di Al Ula Usahawan Terkenal Tampil Pertahankan Diri

Hiburan Tempat Kena Laknat Tempat Lain Teruk Dikecam Bercuti Di Al Ula Usahawan Terkenal Tampil Pertahankan Diri

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 125 hits
Baru baru ini usahawan yang dikenali sebagai Nini Comel teruk dikecam netizen susulan berkongsikan video dirinya bercuti di Al Ula Arab Saudi Kata netizen ia merupakan tempat yang dilarang untuk bercuti tetapi masih ada yang degil untuk kun...
13 Tempat Makan Best Arab Di Sungai Buloh Selangor

13 Tempat Makan Best Arab Di Sungai Buloh Selangor

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 85 hits
Sungai Buloh ialah sebuah kawasan yang terletak di negeri Selangor Malaysia Kawasan ini terletak di utara ibu kota Kuala Lumpur dan adalah sebahagian daripada Lembah Klang Sungai Buloh dikenali dengan pelbagai ciri seperti institusi perubat...
Mp Pn Duduk Tempat Baru You Tak Selesa Boleh Pindah Speaker

Mp Pn Duduk Tempat Baru You Tak Selesa Boleh Pindah Speaker

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 99 hits
Yang Dipertua Dewan Rakyat Johari Abdul terbuka sekiranya ada ahli parlimen memohon untuk pindah ke tempat baru sekiranya tidak selesa dengan rakan sejawat disebelah Johari menjawab soalan Ketua Whip Perikatan Nasional Takiyuddin Hassan men...
Excited Bila Pergi Tempat Healing Di Johor Parit Panjang Pontian

Excited Bila Pergi Tempat Healing Di Johor Parit Panjang Pontian

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 94 hits
Antara tempat healing di Johor iaitu di Kulai dan Pontian Kenapa saya cakap begitu ini pandangan peribadi saya sendiri Suasana kampung yang best bagi saya Macam biasa kami suami isteri last minit percaturan Iaitu suami nak menginap di hotel...
Pesantren Di Kediri Tempat Santri Banyuwangi Tewas Dianiaya Belum Miliki Izin Pesantren

Pesantren Di Kediri Tempat Santri Banyuwangi Tewas Dianiaya Belum Miliki Izin Pesantren

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 104 hits
Kanwil Kemenag Jawa Timur tidak bisa melakukan tindakan secara administrasi dan menyerahkan ke polisi
Dunia Makin Jadi Mudah Tapi Manusia Makin Lama Makin Lemah Dan Mudah Dimanipulasi

Dunia Makin Jadi Mudah Tapi Manusia Makin Lama Makin Lemah Dan Mudah Dimanipulasi

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 164 hits
Untuk anda yang dah lama ikuti blog ni tentu tahu dah banyak artikel telah dimuat naik dalam blog hidup ringkas ini sejak tahun 2008 kalau tak silap Bermula dengan blogspot sekejap kemudian ubah pakai wordpress Tujuan asalnya mahu tulis ber...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni