Sosmed Huru Hara Bila Kaum Tamil Klaim Sejarah Melayu Melaka Kepunyaan Mereka


Sejak beberapa hari lepas perkataan seperti Chola, Tamadun Melayu dan Parameswara menjadi heboh diperkatakan sana sini di sosial media terutamanya oleh pencinta-pencinta sejarah tanahair.

Parameswara bukannya orang India..


Klaim jangan tak klaim..


Semua ini dilaporkan bermula apabila terdapat seorang individu yang berbangsa India membuat satu lagu yang mendakwa Parameswara ialah berketurunan India.


Lagu itu juga katanya adalah kesinambungan dari satu pementasan teater yang claim sejarah Parameswara ada kaitan dengan India.

Berang dengan dakwaan itu, beberapa aktivis sejarah kemudiannya bertindak menafikan ia dalam beberapa penulisan. Antara The Patriots, Srikandi dan Mohd Salleh Mazukhi.

Dan berikut adalah penulisan Mohd Salleh Mazukhi

Sekarang ni dah heboh tentang satu theater yang akan di pentaskan. Theater ni cuba menggambarkan dan mendakwa bahawa kerajaan kerajaan Melayu silam didirikan oleh orang orang dari India Selatan (kononnya raja Chola dari Tamil Nadu).

Adoii la... awat la depa ni lagu ni....
Apa punya parpu punya dok ada.....

Ni atok punya hujah pulak;

1. Hampir semua kerjaan kerajaan Melayu adalah kerajaan kerajaan maritim yang orang orangnya mempunyai kepakaran dalam pembinaan kapal, ilmu belayar dan ilmu laut. Tunjukkan kepada atok contoh teknologi pembinaan kapal orang india selatan, ilmu belayar dan ilmu laut orang india selatan, jangan cuba nak kelentong, atok dah khatam ke tiga tiga cabang ilmu tersebut.

2. Alam rumpun Melayu lambang senjata peribadinya adalah keris. Tak ada bangsa lain di dunia ni yang guna keris sebagai lambang senjata peribadi. Orang india selatan ada pakai keris ka?

3. Busana;

Busana biasa lelaki Melayu zaman dulu adalah seluar, baju Melayu, ikat pinggang atau samping , tanjak. Yang wanita pula samada baju kurung atau jenis kebaya. Orang india selatan ada pakai benda ni semua ka? yang saya tahu depa pakai kain pulikat cap gadja sampai la ni.

4. Sebutkan satu lokasi di semenanjung Tanah Melayu yang dijumpai kuil lama hindu yang dah purba, dalam hutan ka, dalam gua ka? Tiada. Jadi tang mana yang kata orang Melayu dulu berugama hindu? Kalau orang india selatan yang menubuhkan kerajaan kerajaan Melayu tentulah kita boleh jumpa banyak kuil kuil hindu purba di mana mana. 

Tapi tiada, yang ada cuma yang baru contohnya di Batu Cave, Maran dan beberapa tempat lain. Orang Melayu dulu dulu sebelum kedatangan Islam kepercayaan mereka sama seperti orang asli, iaitu percaya kepada semangat alam, contohnya hingga tahun 1960 hanya masih ada kepercayaan kepada tempat tempat keras (pokok, busut batu dan lain-lain), adat buang ancak di laut, adat semah pantai , menurun dan lain lain. Orang asli pun tak pernah sembah berhala. Jadi tang mana yang kata orang Melayu semenanjung dulu-dulu berugama hindu?

5. Warna kulit;

Hampir semua orang Melayu berkulit sawo matang, kalau yang gelap sikit pun hanya sawo matang gelap  tak sama macam warna kulit orang india selatan.

6. Makanan;

Dari zaman dulu sampai la ni makanan ruji orang Melayu adalah nasi dan lauk siap ada masak lemak cili api, sambal tempoyak bagai. Dalam tradisi Melayu lama pun tak ada makanan ruji roti cicah kuah parpu macam orang india. Orang india ada masak lemak cili api, sambal belacan, masak lemak tempoyak ka?

7. Bahasa;

Dari sudut bahasa rumpun Malayo polinesia dari segenting Kera hingga ke Hawai, banyak perkataan yang sama terutama sebutan angka satu sampai 10. Tulah dia kelompok bahasa austronesia, bukan bahasa tamil. Kalau orang india selatan yang bina kerajaan kerajaan Melayu tentulah bahasa tamil tu yang berkembang luas.

8. Nama nama tempat;

Dari zaman tok Nadoq dulu pun nama nama tempat di Semenanjung, dan seluruh asia tenggara adalah perkataan lokal terutamanya bahasa Melayu, contohnya Kuala Kedah, Kuala Kerian, Klang, Palembang, Jambi, Muara Takus dan lain lain. Kalau betul orang India selatan yang asaskan kerajaan kerajaan Melayu tentulah banyak nama tempat yang guna bahasa depa. Tapi tiada ..

9. Kalau betul orang orang india selatan pendiri kerajaan kerajaan Melayu silam, di mana pewaris dan keturunan mereka. Yang paling lama pun hanya kaum Chety di Melaka, itu pun adalah berasal dari pedangang dari India selatan yang menetap di Melaka ketika zaman kegemilangan Melaka, tu pun bukan pendiri kerajaan Melaka cuma zuriat pedaggang yang menetap di Melaka. Jadi kalau orang orang india selatan yang mendirikan kerajaan Melayu silam tentu masih ada keturunan mereka macam kaum Chety di Melaka yang masih ada sampai hari ini. Tapi tiada.

10. Atok pun heran, pasai apa depa dok kalut nak claim bahawa depalah asal usul pendiri kerajaan kerajaan Melayu silam? 

Seingat atok orang Melayu tak pernah claim bahawa orang Melayu yang menubuhkan kerajaan di India, Arab , atau Afrika. Tarak. Orang Melayu tak ada masa nak buat kerja claim tu semua.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2018/10/sosmed-huru-hara-bila-kaum-tamil-klaim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejarah Bangsa Orang Melayu

Sejarah Bangsa Orang Melayu

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 273 hits
orang melayu adalah bangsa yang menerima islam secara baik orang melayu boleh sebut bahasa Arab dengan Fasih orang melayu menggunakan bahasa Arab dalam percakapan walaupun ia tidak sedar seperti sabar kubur sihat mati mayat dan lain2 lagi k...
Syed Saddiq Perlu Fahami Sejarah Ketuanan Melayu Perkasa Utusan Online

Syed Saddiq Perlu Fahami Sejarah Ketuanan Melayu Perkasa Utusan Online

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 377 hits
Syed Saddiq perlu fahami sejarah ketuanan Melayu Politik Utusan Online Syed Saddiq perlu fahami sejarah ketuanan Melayu28 Oktober 2018 7 28 PM DATUK SIRAJUDDIN SALLEH Menurut Sirajuddin amat malang bagi orang Melayu kerana mempunyai pemimpi...
Majid Salleh Pejuang Kaum Buruh Parti Kebangsaan Melayu Malaya

Majid Salleh Pejuang Kaum Buruh Parti Kebangsaan Melayu Malaya

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 497 hits
Majid Salleh merupakan pemimpin seksyen buruh PKMM Johor dan merupakan ketua kesatuan buruh Johore South Federation of Trade Unions pada tahun 1947 semasa beliau berumur 24 tahun Gambar Majid Salleh ini diambil pada tahun 1946 47 berpakaian...
Video Sungai Eufrat Hampir Kering Pegang Dengan Kukuhnya Pesanan Nabi Saw Ini Supaya Kita Selamat Dari Huru Hara Kiamat

Video Sungai Eufrat Hampir Kering Pegang Dengan Kukuhnya Pesanan Nabi Saw Ini Supaya Kita Selamat Dari Huru Hara Kiamat

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 1241 hits
VIDEO Sungai Eufrat Hampir Kering Pegang Dengan Kukuhnya Pesanan Nabi SAW Ini Supaya Kita Selamat Dari Huru Hara Kiamat VIDEO Sungai Eufrat Hampir Kering Pegang Dengan Kukuhnya Pesanan Nabi SAW Ini Supaya Kita Selamat Dari Huru Hara Kiamat
Melayu Tak Seberani Mereka Hati Garing Mereka Hanya Ketawa Sambil Kata Kitorang Ni Buat Dulu Baru Fikir 8475

Melayu Tak Seberani Mereka Hati Garing Mereka Hanya Ketawa Sambil Kata Kitorang Ni Buat Dulu Baru Fikir 8475

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 566 hits
Innalillahiwainnailaihirojiun 10 bentuk kekejaman Komunis ke atas etnik Melayu Champa Sejarah yang sukar dilupakan oleh umat Islam khususnya di alam Melayu Kekejaman rejim Komunis Khmer Rouge pimpinan Pol Pot di Kemboja di era 1970an menyak...
Punca Teksi Jadi Huru Hara

Punca Teksi Jadi Huru Hara

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 281 hits
Pendapat mamat di atas ini terang bodoh Ini umpama dah puas kau isap kau sental Altantuya bila dia mengadu dah buncit esok hari dia dah jadi arwah Teksi salah satu cabang pengangkutan awam Jgn lupa jasa geng teksi yg disuruh memborong Proto...
Sebulan Kampanye Sandiaga Klaim Disambut Meriah Emak Emak Hingga Kaum Milenial

Sebulan Kampanye Sandiaga Klaim Disambut Meriah Emak Emak Hingga Kaum Milenial

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 173 hits
Menurut Sandiaga masyarakat yang ditemuinya bukan cuma mengadukan persoalan ekonomi Isu lapangan kerja dan bahan pokok menjadi keluhan warga ditemuinya
Individu Baru Mengaku Sultan Melaka Jadi Gurauan Netizen

Individu Baru Mengaku Sultan Melaka Jadi Gurauan Netizen

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 397 hits
October 26 2018 Ada sahaja perkara atau perkongsian yang membuatkan netizen secara aktif berhubungan dalam laman sosial Terbaru seorang individu yang menggelarkan dirinya sebagai Sultan Melaka viral di Facebook Individu itu yang bernama Ten...
Masih Menarikkah Zoo Melaka And Night Safari

Masih Menarikkah Zoo Melaka And Night Safari

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 490 hits
Masih menarikkah Zoo Melaka Tahun ini perayaan Eidul Adha kami sekeluarga sungguh berlainan Ada yang terpaksa bekerja dan ada pula yang balik ke kampung sendiri Agak ralat jugalah tetapi kena rasional kalau semua nak balik ke utara dua taya...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Top Instagram Influencers In Malaysia In 2024

Oh Yeah Banana Leaf Brickfields Outlet Ke3 Wajib Korang Singgah

Cyber Eco Hunt 2023 Aktiviti Tahunan Yang Wajar Diadakan Setiap Tahun Oleh Alam Flora Sdn Bhd

5 Tempat Makan Best Di Baling Wajib Singgah Qtt X Kembarojak Fam Trip

Pengalaman Menaiki Ktm Ets Pertama Kali