Solat Wanita Yang Tidak Bertudung Keluar Rumah


SOALAN :
Seorang perempuan yang berkerjaya apabila dia keluar dari rumah ke tempat kerja atau bersiar-siar dalam keadaan tidak menutup rambutnya dengan tudung tetapi tidak meninggalkan solat lima waktu.
Soalan saya apakah hukum solat yang dia kerjakan?
JAWAPAN :
Berkenaan dengan solat yang dikerjakan oleh perempuan tersebut yang mendedahkan rambutnya di khalayak ramai maka jika sempurna segala rukun dan syaratnya nescaya solat perempuan tersebut itu sah dan apabila solat ia dalam keadaan iklhas nescaya solatnya akan di terima oleh Allah Taala.
Ada pun perbuatan perempuan tersebut yang tidak memakai tudung yaitu mendedahkan kepala dan rambut ketika keluar dari rumah adalah satu perbuatan yang haram dan maksiat kerana kepala perempuan adalah aurat yang wajib ditutup dari dilihat oleh lelaki ajnabi.
Tersebut pada Fatwa Majlis Islam Palestin :
أنّ العبادة إذا صحت أركانها وشروطها يرجى قبولها بإذنه تعالى – إذا كانت خالصة لوجهه الكريم. ولكن نذكّر بأنّ خلع الحجاب كبيرة من الكبائر يترتب عليه سؤال ومحاسبة ومعاقبة إلاّ أن يعفو الله بفضله وإحسانه ، لذا يجب أن تبادر الأخت السّائلة إلى التوبة والعودة العاجلة لله تعالى، فإنّ التبرج من أفعال الجاهلية وقد ثبت بشأنه وعيد وتقريع شديد في السّنة المطهرة . حيث روى الإمام مسلم في صحيحه والإمام أحمد في مسنده : ( صنفان من أمتي من أهل النار لم أرهما … – وذكر منهما –: نساء كاسيات عاريات مائلات مميلات رؤوسهن كأسنمة البخت العجاف ). وفي رواية: ( لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها، وإن ريحها لتوجد في مسيرة كذا وكذا ). [ رواه الإمام أحمد ومسلم ]. فإيّاك أن تكوني أيتها الأخت السّائلة سبباً من أسباب فتنة المسلمين وضلالهم فتتحملي وزرك وأوزارهم وبذلك تأكلك سيئاتك حسناتك وتُمحق ثواب صلاتك وصيامك .
Artinya : “Sesungguhnya ibadah itu apabila sah segala rukunnya dan segala syaratnya maka diharap akan qabulnya dengan izin Allah Taala apabila adalah ia ikhlas bagi Allah. Akan tetapi kami ingatkan bahawa menanggalkan tudung kepala adalah dosa besar yang mana nanti dia akan disoal dan dihisab dan dihukum atasnya melainkan bahawa Allah memaafkannya dengan kurnia dan ihsan-Nya.
Kerana itulah wajib ia bersegera kepada taubat dan kembali kepada mentaati Allah Taala. Maka sungguhnya tabarruj itu ialah daripada perbuatan kafir jahiliyah dan sungguhnya telah sabit dengan keadaannya itu amaran yang bersangatan dari sunnah.
Telah meriwayatkan oleh Imam Muslim pada kitab Sahihnya dan Imam Ahmad pada Musnadnya sabda Nabi saw : Dua golongan ialah dari ahli neraka yang antaranya ialah perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang melihat kepada lelaki dan lelaki melihat kepadanya yang kepalanya seperti bonggol unta.
Dan pada satu Riwayat perempuan tersebut tidak akan masuk ke dalam syurga dan tidak akan mencium bau wangi syurga yang mana wangi syurga itu dapat dicium dari jarak perjalan demikian-demikian. Maka hendaklah kamu takut akan satu sebab dari beberapa sebab fitnah ke atas kaum Muslimin dan menyesatkan mereka maka kamu yang akan menanggung dosa kamu dan dosa manusia dengan sebab yang demikian itu dan dosa kamu itu akan membinasakan segala amalan baik kamu dan memadamkan pahala solat dan puasamu.”
Kesimpulan :
Solat perempuan yang cukup segala syarat dan rukun adalah sah walau pun ketika keluar rumah dia tidak memakai tudung untuk menutup kepala dan rambutnya.
Perempuan yang tidak menutup kepala dengan tudung adalah perempuan yang membuka aurat dan perempuan yang membuka aurat ini adalah berdosa tiap kali dia keluar dari rumah sekali pun dia sembahyang lima waktu.
Sekali dia keluar rumah maka sekali dikira melakukan dosa dan seorang yang melihat kepala dan rambutnya dan lehernya maka dia mendapat lagi satu dosa dan jika seribu orang yang melihat auratnya pada hari itu maka dia akan mendapat seribu dosa.
wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
The post Solat Wanita Yang Tidak Bertudung Keluar Rumah appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/solat-wanita-yang-tidak-bertudung-keluar-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dari Kuaters Biasa Wanita Ini Ubah Kediaman Jadi Bagaikan Rumah Apartment Mewah

Dari Kuaters Biasa Wanita Ini Ubah Kediaman Jadi Bagaikan Rumah Apartment Mewah

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 377 hits
Menghias rumah sudah menjadi satu perkara yang mesti untuk pasangan suami isteri yang mempunyai sifat kreatif dan rumah mereka kelihatan cantik Siapa kata rumah kuaters tidak boleh menghias dengan cantik dan nampak lebih eksklusif Ya untuk ...
Tarik Rambut Heret Isteri Keluar Dari Rumah Bakal Madu

Tarik Rambut Heret Isteri Keluar Dari Rumah Bakal Madu

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 475 hits
Seorang suami tergamak menarik rambut isterinya untuk menghalau wanita itu keluar dari rumah bakal isteri baharunya selepas hasrat berkahwin lain dihalang Perbuatan kejam itu terbongkar selepas rakaman aksi itu tular di laman sosial dan did...
Alasan Anak Anak Tidak Keluar Rumah Pada Waktu Magrib

Alasan Anak Anak Tidak Keluar Rumah Pada Waktu Magrib

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 225 hits
Berikut adalah kelanjutan dari surat Al Falaq Di dalam bahasan ini akan disinggung tentang kejahatan makhluk dan keburukan pada waktu malam termasuk kenapa anak anak kita tidak dibolehkan keluar rumah pada waktu Magrib Posting ditampilkan l...
Makin Manja Sejak Hamil Fazura Tak Mahu Lepaskan Fattah Keluar Rumah

Makin Manja Sejak Hamil Fazura Tak Mahu Lepaskan Fattah Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 302 hits
Sejak mengumumkan isterinya Fazura berbadan dua pelakon dan penyanyi Fattah Amin teruja bagi menimang cahaya mata sulung yang dijangka lahir pada Oktober depan Menerusi laporan mStar Online pemilik nama Abdul Fattah Mohd nbsp Amin itu berka...
Sbdj Siri 167 Wanita Di Rumah Batu

Sbdj Siri 167 Wanita Di Rumah Batu

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 249 hits
Semua biji mata tertumpu ke arah kotak yang berada di kedua belah telapak tangan Koyan Dari gerak mata dan air muka datuk ternyata dia cukup berminat dengan kotak kotak tersebut Semuanya untuk Haji Bagus soal datuk Tidak balas Koyan Dia ren...
Detik Detik Wanita Melahirkan Bayi Sambil Berdiri Di Parkiran Rumah Sakit

Detik Detik Wanita Melahirkan Bayi Sambil Berdiri Di Parkiran Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 465 hits
Detik detik seorang wanita melahirkan bayi sambil berdiri di parkiran rumah sakit terekam kamera CCTV Dikutip Pikiranrakyat bekasi com dari Mirror Kamis 2 Juli 2020 kejadian itu terjadi di Coral Springs Florida Amerika Serikat saat Susan An...
Wanita Ini Gali Telaga Belakang Rumah Untuk Pastikan Ibunya Tidak Lagi Berjalan Jauh Dapatkan Air

Wanita Ini Gali Telaga Belakang Rumah Untuk Pastikan Ibunya Tidak Lagi Berjalan Jauh Dapatkan Air

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 382 hits
Apabila kita dibesarkan dengan kasih sayang oleh ibu bapa ketika kita dewasa kita tentu ingin membalas jasa mereka dengan menjadi anak yang berdedikasi Terutama apabila ibu bapa sudah mula lemah dan sakit Inilah yang ingin diberikan oleh Bo...
Nak Keluar Mana Mana Rumah Mesti Kemas Tak Sangka Rumah Sangkar 12 Tahun Viral

Nak Keluar Mana Mana Rumah Mesti Kemas Tak Sangka Rumah Sangkar 12 Tahun Viral

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 324 hits
Rumahku Syurgaku Besar atau kecil kediaman jika penghuni rumah itu pandai menjaga dan semuanya tersusun elok pastinya ia sudah cukup memberi kebahagiaan dan tenang mata memandang Tak semestinya perabot yang mahal untuk menampakkan kediaman ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday