Solat Sunat Tahiyatul Masjid


Solat Sunat Tahiyatul Masjid adalah solat sunat dua rakaat yang harus dilakukan oleh setiap Muslim ketika memasuki masjid sebelum duduk.
Amalan ini bukan hanya merupakan tuntutan ibadah, tetapi juga menunjukkan penghormatan terhadap tempat yang mulia dan pusat kesatuan umat Islam.
Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Abu Qatadah Al-Ansari R.A, Rasulullah S.A.W bersabda, “Apabila salah seorang dari kamu masuk ke dalam masjid maka janganlah dia duduk sehingga dia selesai solat dua rakaat.” (Riwayat Al-Bukhari – 1167).
Dengan kata lain, semua Muslim yang memasuki masjid harus menunaikan solat Sunat Tahiyatul Masjid, tanpa kecuali.
Namun, ada juga ulama yang berpendapat bahawa tuntutan ini hanya melibatkan orang yang ingin masuk dan duduk di dalam masjid sahaja. Jika seseorang hanya ingin masuk sebentar tanpa niat untuk duduk, maka solat sunat tahiyatul masjid tidak menjadi keharusan bagi mereka.
Namun, untuk menghormati tempat ibadah yang suci, disarankan untuk menunaikan solat sunat ini setiap kali memasuki masjid.
Bagaimana jika seseorang terlupa untuk menunaikan solat sunat Tahiyatul Masjid saat masuk dan sudah duduk di dalam masjid? Adakah dia masih boleh menunaikannya? Jawapannya, Boleh, asalkan masa antara duduk dan bangun tidak lama.
Hal ini disandarkan pada kisah seorang sahabat Nabi SAW bernama Sulaik Al-Ghatafani. Saat itu, beliau hadir di masjid pada hari Jumaat dan langsung duduk. Nabi SAW yang duduk di atas mimbar bertanya kepadanya, “Adakah kamu sudah menunaikan dua rakaat solat?” Sulaik menjawab tidak, kemudian Nabi SAW memerintahkannya untuk bangun dan menunaikan solat dua rakaat tersebut. (Riwayat Muslim, no 875)
Dari kisah ini, jelas terlihat bahawa seseorang yang terlupa menunaikan solat sunat Tahiyatul Masjid dapat menunaikannya setelah disadari, dengan syarat tidak terlalu lama antara duduk dan bangun.
Oleh kerana itu, sebagai umat Islam, kita harus menjadikan solat sunat Tahiyatul Masjid sebagai tuntutan ibadah yang harus dilakukan setiap kali memasuki masjid, baik dengan niat untuk duduk atau hanya sekedar singgah.
Namun, jika terlupa atau terlambat menunaikan solat sunat ini, kita masih boleh menunaikannya selama tidak terlalu lama antara duduk dan bangun. Dengan melakukan amalan ini, kita akan mendapatkan keberkatan dan berkat dalam hidup kita.
sumber


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2023/05/solat-sunat-tahiyatul-masjid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Bukan Islam Berpakaian Pendek Masuk Masjid Ikut Solat Berjemaah

Wanita Bukan Islam Berpakaian Pendek Masuk Masjid Ikut Solat Berjemaah

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 134 hits
Sebuah video tular telah tersebar menunjukkan seorang wanita yang berambut perang bukan Islam mengenakan pakaian skirt pendek memasuki masjid di sebuah bandar di Kanada Di dalam video berkenaan memaparkan wanita itu sedang mengikuti pergera...
Singgah Solat Di Masjid Razaleigh Masjid Model Masjidil Haram Di Makkah

Singgah Solat Di Masjid Razaleigh Masjid Model Masjidil Haram Di Makkah

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 172 hits
Assalamualaikum Selalu kalau balik Kelantan bertolak awal pagi jarang nak singgah masjid sebab dalam perjalanan tiada waktu solat Kalau sampai pun mesti dah Zohor boleh solat kat rumah Ma terus Tapi kalau bertolak tengah hari boleh la singg...
Saat Ayah Ke Masjid Untuk Solat Subuh Ibu Tempah Tiket Ke Neraka Aku Tak Sangka Ibu Dah Tua Pun Masih Kejar Nafsu

Saat Ayah Ke Masjid Untuk Solat Subuh Ibu Tempah Tiket Ke Neraka Aku Tak Sangka Ibu Dah Tua Pun Masih Kejar Nafsu

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 271 hits
8220 Saat ayah ke masjid untuk solat subuh ibu 8216 tempah 8217 tiket ke neraka aku tak sangka ibu dah tua pun masih kejar nafsu 8221 Aku warga kota yang pulang ke desa diberi cuti tanpa gaji untuk merawat penyakit aku Aku mempunyai seorang...
Jemaah Masjid Gempar Lelaki Tiba Tiba Jatuh Entah Dari Mana

Jemaah Masjid Gempar Lelaki Tiba Tiba Jatuh Entah Dari Mana

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 191 hits
Sekumpulan jemaah dilaporkan terkejut apabila seorang lelaki secara tiba tiba hadir ke ruangan solat mereka Memetik laporan Banjarmasin Post sebuah video yang merakam kejadian itu yang berlaku di ruangan solat Masjid Istiqomah menerusi CCTV...
Kisah Benar Harta Pusaka Buang Bapa Tepi Masjid

Kisah Benar Harta Pusaka Buang Bapa Tepi Masjid

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 256 hits
KERANA HARTA SANGGUP BUANG BAPA TEPI MASJID Ini ialah kisah benar tentang pembahagian harta pusaka ayah sendiri yang masih hidup Waktu kecil kita kenal anak anak kita sbb kita didik mereka Tapi bila besar kalau dapat anak2 soleh solehah san...
Bakal Suami Alim Selalu Ajak Pergi Masjid Lepas Tu Ajak Jumpa Mak Dia Hairan Hari Hari Mak Dia Call Aku

Bakal Suami Alim Selalu Ajak Pergi Masjid Lepas Tu Ajak Jumpa Mak Dia Hairan Hari Hari Mak Dia Call Aku

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 138 hits
8220 Bakal suami alim selalu ajak pergi masjid lepas tu ajak jumpa mak dia hairan hari hari mak dia call aku 8221 Saya nak share kisah pengalaman saya berdepan dengan Lelaki G0ld Digger Dunia sekarang memang sudah terbalik dahulu bila diseb...
Masjid Nabawi Diserang Belalang

Masjid Nabawi Diserang Belalang

papar berkaitan - pada 18/5/2023 - jumlah : 159 hits
BERNAMAMadinah Pengunjung dan jemaah umrah yang kini berada di Kota Madinah Arab Saudi bukan sahaja diuji dengan cuaca panas membahang tetapi juga berdepan gangguan longgokan serangga ekoran gelombang bermusim serangan belalang Sehubungan i...
1 000 Pekerja Sehari Bersihkan Belalang Di Masjid Nabawi

1 000 Pekerja Sehari Bersihkan Belalang Di Masjid Nabawi

papar berkaitan - pada 18/5/2023 - jumlah : 160 hits
PENGUNJUNG dan jemaah umrah yang kini berada di Kota Madinah Arab Saudi bukan sahaja diuji dengan cuaca panas membahang tetapi juga berdepan gangguan longgokan serangga ekoran gelombang bermusim serangan belalang Sehubungan itu Agensi Pengu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord