Software Basic Yang Perlu Anda Ada



Assalamualaikum...

Komputer sememangnya tidak dapat dipisahkan dari kehidupan kita seharian pada hari ini. Baik dari golongan dewasa sampailah budak-budak kecik sekarang ni.  

Kalau entry lepas fira ada tulis tentang Fine Tune Komputer , tapi kali ni , fira nak share software BEST yang korang wajib  ada.

PERTAMA
Waktu Solat 13


Yang pertama mestilah solat. So, kepada muslimin dan muslimat di luar sana, anda mesti dapatkan Software Waktu Solat ni. Ini adalah salah satu yang fira suka:

Best tu.. siap ada tazkirah lagiNi cara nak setting kawasan. Contoh nak tukar dari KL kepada Ipoh. click 'new location'Click 'setting'Pilih kawasan > click 'OK'Jangan lupa click 'Apply'Dah siap punClick 'OK'Lepas ni, kita tak yah la risau lagi sebab komputer kita pun dah boleh azan.Download sini: Waktu Solat 13 [3.46MB]
                                     (password: firasayangdia)
KEDUA
QReciter Al-Quran v5.1


Yang ni pula adalah software Al-Quran siap dengan terjemahan bahasa melayu. Software ni juga adalah percuma. 


Inilah paparan software ini.
Antara kelebihannya, korang boleh pilih surah, ada banyak pilihan Qari, ada nota tajwid, doa umrah & haji, wirid & doaDownload sini: QReciter Al-Quran v5.1 part1 [200Mb]               QReciter Al-Quran v5.1 part2 [200Mb]               QReciter Al-Quran v5.1 part3 [123Mb]               (password: firasayangdia)
KETIGA
Ujian JPJ [Clone]


Hehe.. yang ni lain pulak. Susah kot nak dapat software ni. Kepada sesiapa yang belum lagi ambik lesen memandu, memang bertuah. Nak tau kenapa, ini adalah contoh soalan JPJ berkomputer. Software ni saya dapat dari awie4352@syok. Semoga lulus dengan cemerlang!



Download sini: Ujian JPJ [Clone] [17.81MB]
                                     (password: firasayangdia)
KEEMPATStardock Fences
Masalah desktop berserabut dan tak terurus mesti selalu korang alami sebab terlalu sibuk kan? Yelah, fira sendiri pun memang suka letak sume file-file yang fira selalu guna kat desktop sampaikan gambar Wallpaper kat desktop tu pun dah tak nampak sebab dah terlindung oleh icon-icon yang banyak tu. 


Keadaan ni mesti diselesaikan segera, sebab sikit sebanyak icon yang berserabut ni, boleh menjejaskan emosi kita. Sebagai contoh, kalau rumah kita bersih dan kemas, mesti kita rasa tenaaang jerrr. kan? hehe Serupa jugak dengan desktop kita. 


So, Fences ni adalah jawapannya. Stardock fences ni, membolehkan kita buat 'pagar-pagar' untuk mengkelaskan file-file di desktop mengikut kategori masing-masing. Contoh, kalau file assignment, kita boleh letakkan di bahagian untuk assignment jer. kalau gambar-gambar, satu bahagian jer. So, takdela bercampur dan berserabut. Lagi satu, bila kita double click pada desktop, secara automatik, semua icon-icon kat desktop akan hidden. Jadi, dapatlah kita sorok icon-icon tu tadi bila kita tak perlukannya. 


Stardock Fences Configuration 


Download sini:  Stardock Fences Public [9MB]


KELIMA
SpiritPyre Extensions


Pernah tau tak camne nak 'view hidden file'? ataupun nak 'view file extension' sesuatu file tu? ataupun dengan tekan kombinasi CTRL+A pada keyboard untuk 'Select All'? Sekarang, korang sume tak perlu lagi guna step yang rumit untuk access ketiga-tiga function tu. Segalanya telah ada pada 'right-clik menu' dengan install software ni. Mudah bukan?    

Dengan hanya right click, anda dapat access ketiga-tiga fungsi ni.
Download sini: SpiritPyre Extensions [299KB]
                                     (password: firasayangdia)
KEENAM

Screensaver FLIQLO dan TUNNEL VISION


Screensaver sekarang memang macam-macam design dah ada. Tapi, fira saja nak share screensaver yang fira paling suka. Antara banyak-banyak yang ada, fira paling suka dua screen saver ni. FLIQLO yang pertama. FLIQLO akan pamerkan jam yang besar, simple and cool design. Kedua, TUNNEL VISSION. Screnn saver ni biasa jer. Cuma fira sukakan corak grunge tu. hehe smart!

FLIQLO Screen Saver.
Tips: tekan arrow key atas or bawah  untuk kecil dan besarkan saiz jamTUNNEL VISSION Screen Saver. 

Download sini: 
Fliqlo Screensaver [2MB]
Tunnel Vision Screensaver [6MB]



KETUJUH
Folder Marker Pro v3.0


Hard disk sekarang makin murah dan makin besar kapasitinya. Dah sampai bertera-tera pun sekarang. So, makin besar, makin banyak lah isinya. Makin banyak isinya, makin bersepahlah file-file dalam PC kita tu. 


Jadi, untuk selesaikan masalah tu, Folder Marker adalah penyelesaiannya. Dengan menggunakan software ni, kita dapat Warnakan, Labelkan, Kelaskan folder-folder dalam PC kita tu dengan mudah. So, tak lah susah nak recognize folder mana yang penting dan folder mana yang tak dengan hanya berpandukan pada warna folder itu. 


Just right click, untuk ubah warna folder andaDah jadi merah pun. Selain tu, boleh jugak numberkan folder tu.

Download sini: Folder Marker Pro v3.0 [5MB]                                     (password: firasayangdia)



KELAPANArdfry PSD Codec v1.2
Ok. Software ni pulak khas untuk para pengguna Adobe di luar sana. Kebiasaannya, pada file jpeg ataupun gambar, Windows boleh memaparkan 'thumbnail' untuk memudahkan kita 'view' file gambar tersebut. Tak perlulah kita open file tu, so mudahlah nak manage file gambar tersebut. 


Tetapi, untuk file PSD,Ai dan Eps, biasanya pengguna Adobe ni terpaksa bukak guna Photoshop atau Illustrator untuk view file-file ni sebab Windows takleh 'preview' file ni. Cara lain untuk preview file ni, biasanya kita akan view guna adobe bridge. Tapi still takbest sebab agak berat sikit. 


Then, inilah penyelesaiannya dengan instal Ardfry PSD Codec v1.2 ini. So, kita bolehlah preview file-file tadi macam kita view file-file jpeg yang lain. Dengan adanya software ni, editor-editor di luar sana mesti senang nak manage file-file PSD dan Ai yang bersepah tu. hehe Selamat Mencuba! (^-^)




Anda boleh lihat, file PSD boleh di 'preview' di dalam Windows  Explorer biasa.


Download sini: Ardfry PSD Codec v1.2 [2MB]                                     (password: firasayangdia)



KESEMBILANFile Scavenger v3.2
Korang pernah tak sebelum ni terdelete file yang korang sayang? macam gambar ke, document ker samada terdelete sendiri ataupun disebabkan oleh virus? Mesti pernah kan? Ha.. lepas ni kalau jadi macam kes tadi, jangan terlalu risau, kerana korang still ada harapan untuk recovery file tu semula dengan guna File Scavenger ni. Nak kata 100% tu xdela, tapi bolehlah menyedapkan hati yang sedih tu. hehe (^-^)



Pilih drive yang hendak di recover > Try mode 'Quick' dahulu, kalau takde hasil guna 'Long' > click 'Search'Select all fileStep 2: Recover > Pilih 'destination folder '> Click 'Recover'
Download sini: File Scavenger v3.2 [813KB]                                     (password: firasayangdia)



YANG TERAKHIR KESEPULUHFacebook PhotoZoom
Ok, software yang terakhir ni actually adalah plugin untuk browser kita. Kepada yang dah menggunakannya, mesti suka kan dengan plugin ni? Kenapa fira kata plugin ni best? Sebab dengan guna facebook PhotoZoom ni, kita tak perlu lagi klik sesuatu gmbar tu untuk lihat secara full size. Kita just perlu untuk hover atau tunjukkan sahaja mouse pointer pada gambar yang nak kita view. Pastu ia akan besar sendiri. Cool kan? hehe (^_^)


Just hover mouse pointer pada gambar. Simple right? (^-^)

Download sini:
 >> For Chrome User HERE
 >> For Firefox User HERE

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://firasayangdia.blogspot.com/2012/02/software-basic-yang-anda-perlu-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Techniques For Filling In On Line Software

Techniques For Filling In On Line Software

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 102 hits
Picture buying placement online And what will someone come across and therefore are presently there an array of options so that you can do well While one particular fills out a web based program he she has to remember information that will ...
The Basic Of Travel Insurance

The Basic Of Travel Insurance

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 112 hits
can help cover medical expenses or financial losses you might incur while traveling It s often pitched as the best protection for those traveling domestically or overseas This article will explain what kind of coverage you need before you s...
Basic Research Skills In Cs

Basic Research Skills In Cs

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 97 hits
I found these two links which really helps in directing your PhD research
Tawaran Kencang Software Grafik

Tawaran Kencang Software Grafik

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 251 hits
Nak buat grafik design yang pantas tak Ya lah kalau nak tunggu designer pro kena tengok juga que design dia Kalau ramai yang tempah anda kena tunggu giliran Tempah hari ni terus nak dapat design tu memang susah sikit la Lepas dah dapat mest...
Cara Paling Mudah Reset Password Windows 7 Tanpa Software

Cara Paling Mudah Reset Password Windows 7 Tanpa Software

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 144 hits
Berikut beberapa cara paling mudah Membuka Password di windows 7 Jika salah dalam memasukkan Password maka akan tampil seperti gambar di bawah iniCara paling mudah reset password windows 7 tanpa Software selanjutnya masukkanlah CD instalasi...
200 Thousand Of Malicious Software Appear Every Day

200 Thousand Of Malicious Software Appear Every Day

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 120 hits
Apparently a lot of companies in the world who does not know exactly how many new malicious programs which appears every day and just 6 who know exactly how large the amount This was revealed from a survey of Global Corporate IT Security Ri...
Malicious Software Coursera Free Class Now Online

Malicious Software Coursera Free Class Now Online

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 134 hits
Coursera previously initiated with few classes and now expands with many classes across different disciplines Good to know Dr Lorenzo Cavalero also started his class on Malicious Software which can simply being signed up Summary Malicious S...
Kecilkan Saiz Video Anda Dengan Software Avi To Mp4 Mkv

Kecilkan Saiz Video Anda Dengan Software Avi To Mp4 Mkv

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 106 hits
Posting kali ni pasal cara convert fail AVI ke MP4 supaya kita dapat fail video yang lebih kecil saiznya tapi mempunyai kualiti yang sama Cuma menggunakan software Ya Kali ni aku gunakan software Apa yang bagusnya Cyko ni Software ni pun fr...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit