Skandal Kepala Darah Di China Menyedarkan Kita Betapa Pentingnya Menderma Darah


Peningkatan permintaan yang tinggi dan berterusan terhadap penjagaan kesihatan diseluruh dunia menyebabkan China berdepan dengan krisis kekurangan komoditi yang dianggap paling penting iaitu bekalan darah.


Apabila bekalan darah di hospital semakin tenat, dalam keadaan terdesak pesakit terpaksa mencari alternatif lain dan mendapatkan bantuan daripada ejen yang dikenali dengan panggilan 'kepala darah' yang menjual sijil bagi memberikan pesakit akses kepada bank darah kebangsaan.

Perkara ini secara tidak langsung mencetuskan pasaran gelap di tengah sistem penjagaan kesihatan China.

"Pada pesakit seperti kami, membeli darah akan menyelesaikan masalah," kata seorang warga Shanghai juga pesara kerajaan yang menghidap sindrom myelodysplastic, sejenis kanser di mana sumsum tulang tidak mampu menghasilkan sel darah secukupnya dan kehadiran sel tidak normal dalam darah atau sumsum tulang.

"Mujur juga ada kepala darah itu, kalau dia tiada, apa saya hendak buat?" soalnya dalam satu pertanyaan yang sukar untuk dijawab.

Kekurangan yang teruk ini berlaku berikutan skandal bekalan darah tercemar dan sememang­nya amat memalukan.

Kerajaan China cuba memulihkan keadaan dengan menggalakkan orang ramai menderma darah secara sukarela.

Skandal Derma Darah

Pada lewat 1980-an dan 1990-an, pihak berkuasa tempatan menggesa petani untuk menjual darah dan plasma darah mereka dan generasi awal kepala darah kemudiannya menjual darah petani ini ke hospital dan bank darah.

Akibatnya, puluhan atau ratusan ribu pesakit dijang­kiti virus HIV kesan daripada proses pemindahan darah yang tidak memberi penekanan terhadap aspek kebersihan.

Skandal kedua yang berlaku pada tahun 2011 membuat­kan keadaan menjadi lebih parah dan menyukarkan lagi laluan kempen derma darah.

Seorang wanita mendakwa bekerja dengan Persatuan Palang Merah China memuat naik gambar yang memaparkan kemewahan hidupnya di Internet.

Peristiwa itu menjejaskan imej badan kebajikan berkenaan yang membantu kerajaan mendapatkan bekalan darah daripada penduduk.

Pada pertengahan 1990-an, China menutup stesen pengumpulan darah komersial dan pada 1998, ia memperkenalkan undang-undang pendermaan darah serta mengharamkan penjualan darah.

Sebaliknya, kerajaan menggalakkan penduduk China untuk menderma darah secara sukarela dan pada masa sama, pihak berkuasa China turut mengetatkan peraturan pengumpulan plasma darah dan ujian darah.

Undang-undang China kini mengkehendaki pesakit untuk menunjukkan sijil bahawa mereka, rakan atau saudara-mara sudah menderma darah apabila mahu mendapatkan bekalan darah daripada simpanan darah negara.

Malah, sesetengah hospital tidak akan memberikan darah kepada pesakit jika mereka gagal menunjukkan sijil berkenaan.

Namun, peraturan itu memberi kesan besar kepada pesakit yang sakit teruk dan memerlukan transfusi darah secara berkala atau dalam kuantiti besar.

Ini termasuk mereka yang tidak boleh bergantung harap kepada keluarga dan kawan yang tinggal berdekatan.

Lebih menyedihkan, undang-undang China juga mengehadkan kekerapan pendermaan darah penuh di mana seseorang itu boleh menderma dua kali saja dalam tempoh setahun.

Malah, mereka juga biasa­nya tidak berkongsi bekalan darah dengan wilayah lain di China.

Untuk memenuhi keperluan dan permintaan, generasi baru kepala darah mula memainkan peranan.

Mereka memberi wang kepada orang ramai untuk menderma darah di bank darah dan menjual sijil pendermaan kepada pesakit yang terdesak.

Generasi Baharu 'Kepala Darah'


Apabila ditanya mengenai urus niaganya, seorang generasi baharu 'kepala darah' dengan pantas memberitahu, dia mengenakan bayaran 1,000 yuan (RM582) bagi setiap 100 cc (100 ml) yang didermakan kepada bank darah.

Apa yang diperlukan selain wang ialah notis sehari awal, nama hospital dan jenis darah pesakit.

Memang ada tindakan dikenakan pada kepala darah ini, tetapi ia tidak mampu menghapuskan mereka.

"Jangan risau pasal polis. Kami ada di luar kebanyakan hospital dan kami kenal semua anggota polis," katanya lagi.

Ketika berbual dengannya, kelihatan dua kereta polis tidak jauh dari situ.

Seorang pesakit yang meminta nama penuh­nya dirahsiakan kerana bimbang pihak hospital tidak mahu memberikan dia tempat di wad lagi sekira­nya rahsia itu bocor, berasa bersyukur dengan kehadiran ejen 'kepala darah'.

Apabila permohonannya untuk mendapatkan transfusi darah secara berkala di salah sebuah hospital kerajaan terkemuka di Shanghai, Hong terpaksa berpindah ke hospital swasta.

Kakitangan di hospital swasta itulah yang memperkenalkan Hong dengan 'kepala darah'.

Perkhidmatan mereka memang boleh dipuji kerana menghantar sijil pendermaan darah ke tangan pesakit yang berada di hospital.

Skandal membabitkan pengurusan darah yang berlaku berulang kali memadamkan keinginan rakyat China untuk menderma.

Pada tahun 2011, tidak sampai satu peratus rakyat China menderma darah dan berdasarkan data Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), jumlah itu sangat rendah, di tahap paling bawah dalam julat yang disarankan badan kesihatan itu.

Bagaimanapun, kenyataan dikeluarkan Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan dan Perancangan Keluarga China pula berbeza kerana menurut mereka pada tahun itu (2011), jumlah penderma mencecah lima peratus dan dapat mengumpulkan 4,164 tan darah.

Namun, suruhanjaya berkenaan enggan memberikan sebarang komen apabila diminta penjelasan lanjut.

Di negara di mana sebahagian besar rakyatnya masih berkira atau keberatan untuk menderma darah, kebanyakan pendermaan yang 'sah' datang dari pelajar dan anggota tentera.

Malah, undang-undang juga menggalakkan kakitangan kerajaan untuk menderma.

Dokumen mahkamah China menunjukkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini badan kerajaan juga menggunakan khidmat ejen atau kepala darah untuk memenuhi kuota tahunan bagi pengumpulan darah daripada penduduk atau kakitangan. Peguam yang terbabit dalam kes ini menge­sahkan perkara berkenaan.

Kewujudan kuota ini membuatkan kerajaan tempatan juga terpaksa melakukan pelbagai kempen 'luar biasa' untuk mencari penderma baharu.

Tindakan kerajaan tempatan di satu daerah di wilayah Zhejiang menjadi tajuk utama akhbar suatu ketika dahulu apabila ia mencadangkan untuk menaikkan markah peperiksaan kemasukan sekolah bagi pelajar jika keluarga mereka menderma 4,000 cc darah.

Wilayah Hunan pula menawarkan insentif dengan tidak mengenakan bayaran penggunaan darah di bank darah kepada penduduk yang menderma sebanyak 900 cc darah.

Jumlah simpanan darah di kebanyakan tempat masih sedikit dan menjadi semakin rendah pada musim cuti seperti Tahun Baru Cina.

Di Changsa, wilayah Hunan, pegawai di pusat pendermaan darah berkata, jumlah simpanan darah di situ hanya satu pertiga daripada tahap selamat.

Kerana masalah ini, semua pembedahan ditangguhkan kecuali yang benar-benar terdesak dan sangat kritikal saja.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
12 Kelebihan Dan Manfaat Menderma Darah Anda Wajib TahuSambutan Hari Penderma Darah Sedunia
sumber: hmetro



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/07/skandal-kepala-darah-di-china.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
China Obati Pasien Virus Corona Dengan Darah Orang Yang Sembuh

China Obati Pasien Virus Corona Dengan Darah Orang Yang Sembuh

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 174 hits
Para dokter di China mengobati para pasien virus Corona baru Covid 19 dengan infus plasma darah dari para pasien yang telah sembuh Para pejabat kesehatan di negara itu mendesak para pasien yang telah pulih untuk menyumbangkan darah mereka M...
Buaian Gergasi Dipercayai Tertinggi Di Dunia Setinggi Bangunan 30 Tingkat Mula Dibuka Di China

Buaian Gergasi Dipercayai Tertinggi Di Dunia Setinggi Bangunan 30 Tingkat Mula Dibuka Di China

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 560 hits
Salah satu destinasi pelancongan di China telah membuka satu tarikan pelancong iaitu buaian dipercayai tertinggi didunia Menambahkan pengalaman ekstrim buaian ini terletak di tepi tebing yang curam yang setinggi 2 300 kaki atau kira kira 70...
Seorang Perempuan Asal China Tewas Tergantung Di Vila Kawasan Badung

Seorang Perempuan Asal China Tewas Tergantung Di Vila Kawasan Badung

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 224 hits
Seorang perempuan asal China bernama Gao Yang ditemukan tewas tergantung di vila Tamora Masti Jalan Raya Semat Desa Tibubeneng Kecamatan Kuta Utara Kabupaten Badung Rabu
China Threatens To Stop Recognising Bno Passports Of Hong Kong Residents

China Threatens To Stop Recognising Bno Passports Of Hong Kong Residents

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 189 hits
China threatened on Thursday to withdraw its recognition of British National Overseas passports held by residents of Hong Kong in retaliation for the former colonial ruler s policy of easing their path to citizenship Starting from January 2...
Us China Ties Fray In Consulates Row

Us China Ties Fray In Consulates Row

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 194 hits
CHENGDU China Workers removed the US insignia from the consulate in the Chinese city of Chengdu on Saturday a day after Beijing ordered its closure as relations deteriorated in a Cold War style standoff The Chengdu mission was told to shut ...
Penda China S New Work Life Island A Dream Mansion Between Mountain And Sea

Penda China S New Work Life Island A Dream Mansion Between Mountain And Sea

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 208 hits
Project Life Island Architects Penda China Location Shenzhen China Photographs by Courtesy of Penda China Life Island by Penda China The isolation to curb the COVID 19 epidemic has confined us quietly at home for quite some time allowing us...
Tutup Konsulat China Balas Tindakan As

Tutup Konsulat China Balas Tindakan As

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 246 hits
Beijing Beijing sedang mempertimbangkan untuk menutup konsulat Amerika Syarikat di barat daya bandar Chengdu Ia sebagai tindak balas penutupan misi China di Houston lapor agensi berita Sputnik memetik akhbar South China Morning Post pada Kh...
China Melancarkan Misi Tanpa Manusia Ke Marikh

China Melancarkan Misi Tanpa Manusia Ke Marikh

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 223 hits
Selain Amerika Syarikat antara negara yang turut sedang melihat ke arena angkasa adalah China Terbaru mereka telah pun melancarkan sebuah roket ke Marikh dalam mmisi mengenali planet berkenaan dengan lebih baik Dinamakan sebagai Tianwen 1 p...
South China Sea Australian Warships Encounter Chinese Navy In Disputed Waters

South China Sea Australian Warships Encounter Chinese Navy In Disputed Waters

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 251 hits
Australian warships have encountered China s navy in the disputed South China Sea at a time of heightened diplomatic tensions between the two countries The Australian government has played down the encounter believed to have occurred last w...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang