Sistem Penguatkuasaan Malaysia Lemah


Aku dah lama nak tulis artikel ni. Dan baru- baru ni apabila tanah runtuh berlaku di Cameron Highland dan beberapa siri tanah runtuh di tapak pembinaan membuat aku terdetik untuk menulis di sini.

Malaysia memang terkenal dengan bermacam isu kemalangan yang berulang- ulang. Sebagai contoh tanah runtuh di Cameron Highland dikatakan berpunca dari penerokaan dan pembangunan yang tak terkawal. Padahal beberapa tahun yang lalu penyiasatan besar- besaran telah dilakukan dan beberapa pusat penerokaan kebun baru telah dirobohkan. Namun tahun ini ia berulang lagi dan pusat penerokaan yang dimusnahkan beroperasi semula.


Lepas itu mulalah aktiviti menuding jari berlaku dan ramai nak jadi hero. Haramkan pembukaan lesen baru dan pelbagai lagi. Ini semua lakonan semula yang malas aku nak  dengar. Lakonan pula di lakonkan oleh pegawai yang berkedudukan tinggi ke atas.


Sebenarnya masalah utama Malaysia ialah satu sahaja iaitu penguatkuasaan kita terlalu lemah. Aku pun tak pasti punca kenapa lemah bila bab penguatkuasaan atau pemeriksaan berkala.


Aku sampai trauma nak naik sesuatu mesin yang memerlukan pemeriksaan berkala. Sebagai contoh di Melaka ada keretapi untuk bawa pelancong. Aku sampai bila- bila pun tak akan naik sebab aku tahu Malaysia ni kalau beli barang pakai sampai rosak atau ia terjatuh. Tak akan ada pemeriksaan berkala atau penguatkuasaan untuk melihat jentera itu selamat atau tidak. Itu Malaysia stail..


Jangan kata aku nak burukkan sikap orang Malaysia ni tapi aku rasa ni adalah kenyataan pahit yang harus kita telan.  Berbanding di negara Jepun atau Eropah, penguatkuasaan dilakukan mengikut jadual dan tiada kompromi demi keselamatan rakyat dan negara.


Malaysia hanya akan ikut dengan betul pemeriksaan atau penguatkuasaan jika ada satu standard yang lebih besar mengawal mereka. Sebagai contoh standard dunia ISO9001, ISO 14001 atau OHSAS yang wajib kita buat untuk kekalkan intigriti pada dunia maka baru kita buat. Kalau nak buat sendiri, mampuih takkan buat.


Nasib baik Petronas tu ada sistem dunia standard untuk pemeriksaan audit operasi mereka. Kalau tak aku rasa dah lama meletup tempat simpanan minyak Petronas. Dan kalau tak meletup, bocor tangki simpanan tu normal ler.


Bila rakyat Malaysia nak ubah minda utk menambaik penguatkuasaan atau pemeriksaan berkala, aku pun tak tahu. Terutama agensi kerajaan berkaitan yang tak berkait dengan standard dunia. Bergerak ler!!!


Macam tanah runtuh aku rasa tak der standard dunia yang mewajibkan repot audit dari pejabat tanah dan saliran. Maka sampai bila-bila pun macam ni. Tak caya kita tunggu tanah runtuh lagi di Cameron Highland. Aku dah masak sangat sikap penguatkuasaan Malaysia ni. 


Maka, kembalikan kepercayaan kami kepada anda hai penguatkuasa. Jangan bertepik bila berlaku masalah. Sepatutnya ia di atasi jika ada penguatkuasaan yang baik. Tanya diri anda..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hanifidrus.com/2018/10/sistem-penguatkuasaan-malaysia-lemah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Sistem Kehakiman Malaysia Akan Rosak Di Bawah Mahathir

Adakah Sistem Kehakiman Malaysia Akan Rosak Di Bawah Mahathir

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 227 hits
PARLIMEN MEMILIH CALON CALON HAKIM ULASAN Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad Saya merujuk kepada ucapan YAB Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kepada pegawai pegawai di Jabatan Perdana Menteri yang dilaporkan oleh media internet pada 10 Okto...
Sandaran Saddu Al Zaraai Dalam Penguatkuasaan Undang Undang Islam Malaysia

Sandaran Saddu Al Zaraai Dalam Penguatkuasaan Undang Undang Islam Malaysia

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 352 hits
sumber Adalah menyedihkan apabila ada di antara kita masih mempertikaikan tindakan pihak penguasa dalam menutup ruang dan jalan menuju kemaksiatan di tanah air kita ini Seharusnya kita sebagai umat Islam perlu cuba bersungguh sungguh memaha...
Penguatkuasaan Sistem Mata Demerit Jpj

Penguatkuasaan Sistem Mata Demerit Jpj

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 247 hits
Sentiasa berwaspada ketika memandu di jalan raya Pertamanya pastilah untuk terhindar dari terlibat dengan kemalangan minta di jauhkanNya sentiasa Keduanya kerana mulai 1 hb September 2018 selain dari saman trafik pemandu yang melakukan kesa...
Panduan Membina Sistem Agen Stockist Online Berkualiti Di Malaysia

Panduan Membina Sistem Agen Stockist Online Berkualiti Di Malaysia

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 441 hits
Panduan Membina Sistem Agen Stockist Online Berkualiti Di Malaysia Nampaknya semua peniaga pun nak ada agen sendiri Betul salah satu cara untuk meluaskan aktiviti pemasaran anda ialah dengan memiliki agen yang ramai Ramai peserta program Ri...
Sabun Bedak Sejuk Pertama Di Malaysia

Sabun Bedak Sejuk Pertama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 363 hits
Assalamualaikum Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhanamboi romantik gituu heheHi readers hari ini nak cerita sikit berkenaan Sabun bedak sejuk pertama di Malaysia wow SABUN SEJUK SEDAP unik jak dengar nama sabun ni hehe Selalunya kita gun...
Undian Tm Piala Malaysia 2016

Undian Tm Piala Malaysia 2016

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 409 hits
Kumpulan A T Team Kedah Sarawak Johor Darul Ta zim II Kumpulan B Selangor Kelantan Pahang FC Kuala Lumpur Kumpulan C Johor Darul Ta zim PDRM Perak Selangor PKNS FC Kumpulan D KL Felda United FC Terengganu Melaka United Negeri Sembilan
Riang Ria Raya Di Lazada Malaysia Win Fujifilm Instax Mini Camera

Riang Ria Raya Di Lazada Malaysia Win Fujifilm Instax Mini Camera

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 375 hits
Assalamualaikum Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhanHi readers Korang tau tak yang LAZADA MALAYSIA tengah organize 1 contest untuk kita menang Fujifilm Instax Mini Camera wow terujanya siapalah 10 Blogger yang bertuah tu Btw Cara nak joi...
Jangan Terkejut Gambar Gambar Pelik Hanya Di Malaysia

Jangan Terkejut Gambar Gambar Pelik Hanya Di Malaysia

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 618 hits
Sekiranya anda mempunyai gambar menarik di Malaysia sila emelkan kepada kami di HimpunanCerita gmail com
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite

In Kuala Kubu Baharu Support From The Other Side A Distant Dream For Pn Ph