Sistem Padu Canggih Selamat Dan Terkini Dosm





Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) menegaskan bahawa reka bentuk dan pembangunan Sistem Pangkalan Data Utama (Padu) adalah yang terbaik, selamat serta berkesan.
Sehubungan itu, kenyataan yang mengatakan Padu dibangunkan menggunakan kaedah lapuk adalah tidak wajar, semberono dan jauh daripada fakta.
DOSM berkata Padu bukan hanya digunakan sebagai medium pengemaskinian data, malah ia berupaya melaksanakan pelbagai fungsi utama berbentuk analitikal serta melangkaui skop transaksi dan kemas kini data.
"Perincian sistem dan seni bina Padu juga tidak didedahkan kepada umum, maka kenyataan bahawa kaedah pembangunan sistem Padu ini lapuk adalah tidak berhemah," kata jabatan itu dalam satu kenyataan, malam ini.
DOSM menambah Padu adalah inisiatif terkini kerajaan untuk mewujudkan satu pangkalan data yang menjadi rujukan tunggal kebenaran (single source of truth) dalam mengukuhkan pelaksanaan program dan penggunaan sumber kewangan negara bagi kesejahteraan rakyat.
Dalam membangunkan sistem ini, pasti ia telah menentukan objektif yang ingin dicapai meliputi dimensi pengintegrasian data daripada pelbagai sumber (contohnya, pelbagai pangkalan data kerajaan, data banci/survei yang dilaksanakan oleh DOSM secara berkala dan pengemaskinian kendiri secara dalam talian oleh rakyat), dimensi analitik dan keselamatan, katanya.
Dalam pembangunan sistem itu, jabatan itu berkata terdapat elemen yang perlu dilaksanakan secara berperingkat dengan mengambil kira ketersediaan piawaian data, struktur, liputan, konsep dan definisi yang digunakan di pelbagai agensi pembekal data.
Seterusnya tambah DOSM, dengan aspek pemetaan dan pendataan yang perlu dilaksanakan, maka sistem itu bakal menghasilkan pangkalan data yang jitu dan menjadi aset strategik negara.
"Pembangunan sistem Padu yang dilaksanakan secara in-house telah berjaya mengambil kira keperluan yang dinyatakan dan pastinya teknologi terkini, kaedah dan reka bentuk merupakan teras kepada pembangunan sistem ini yang berpaksi kepada kebijaksanaan dan ketelitian.
"Penggunaan Antara Muka Pengaturcaraan Aplikasi (API) adalah antara mekanisme penting dalam sistem Padu ini dan akan terus ditingkatkan berdasarkan dinamika, kompleksiti dan ketersediaan pangkalan data di pelbagai agensi," kata DOSM.
DOSM berkata demikian ketika mengulas laporan sebuah portal berita yang memetik seorang pakar keselamatan siber yang mendakwa pembangunan Padu menggunakan kaedah "lapuk" (outdated) dan ia boleh menggugat integriti data (compromising its data integrity).
Selasa lepas, Menteri Ekonomi Rafizi Ramli mendedahkan terdapat lebih dua juta percubaan setiap hari untuk mengakses data yang terdapat dalam Padu pada bulan pertama pelaksanaan sistem tersebut, bagaimanapun cubaan berkenaan yang dikesan dari luar negara berjaya dipatahkan dan masih gagal ditembusi setakat ini.
Setakat semalam, pendaftaran Padu menunjukkan peningkatan kepada 9.24 juta berbanding 8.79 juta pada Rabu, dan tarikh akhir pendaftaran ialah pada Ahad ini.
- Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/03/sistem-padu-canggih-selamat-dan-terkini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rafizi Jamin Data Padu Selamat Dedah Ada Lebih 2 Juta Kali Cubaan Serangan

Rafizi Jamin Data Padu Selamat Dedah Ada Lebih 2 Juta Kali Cubaan Serangan

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 86 hits
Orang di sebalik PADU pangkalan data terbaru kerajaan yang semakin dikritik atas kebimbangan isu privasi dan keselamatan tampil mempertahankannya dengan mendakwa sistem itu berjaya menepis lebih dua juta cubaan serangan dalam tempoh semingg...
Padu Has Best Design Is Safe And Effective Dosm

Padu Has Best Design Is Safe And Effective Dosm

papar berkaitan - pada 30/3/2024 - jumlah : 105 hits
The design of the Central Database Hub is the best safe and effective the Department of Statistics Malaysia assured Hitting out at claims that it was developed using outdated methods it said Padu is not only used as a data updating medium b...
Terkini Pengasas Kk Mart Didakwa Padu Gagal Dan Beri Ancaman Amara

Terkini Pengasas Kk Mart Didakwa Padu Gagal Dan Beri Ancaman Amara

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 76 hits
1 Kadar baharu SST beri kesan kepada kadar inflasi negara PM 2 MP Bukit Gantang Mana 140 000 metrik tan beras tempatan 3 Padu boleh bertukar jadi ancaman buat kerajaan 4 Pendakwah cetus polemik perpecahan masyarakat akan diberi peringatan M...
Keselamatan Sistem Padu Teruji Dijamin Kukuh

Keselamatan Sistem Padu Teruji Dijamin Kukuh

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 64 hits
Oleh Dr Mohd Fauzi Hj Fadzil ULASAN Kerajaan MADANI telah mengambil langkah berani dengan memperkenalkan sistem Pangkalan Data Utama sistem ini adalah pertama seumpamanya yang diperkenalkan oleh kerajaan yang memerintah Malaysia di mana seb...
Aisyah Hijanah Selamat Bersalin Alif Teega Sambut Sendiri Kelahiran Anak Ke 3

Aisyah Hijanah Selamat Bersalin Alif Teega Sambut Sendiri Kelahiran Anak Ke 3

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 59 hits
Usahawan dan pempengaruh terkenal Aisyah Hijanah selamat bersalin anak perempuan apabila berkongsi video sewaktu suaminya Alif Teega sambut sendiri kelahiran anak ketiga mereka sambil dipantau doktor Proses kehamilan amp bersalin lancar Men...
Neelofa Ditemui Selamat Selepas Hilang 10 Jam

Neelofa Ditemui Selamat Selepas Hilang 10 Jam

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 66 hits
Mohd Roji Kawiam hmetro com myNeelofa Entira ditemui selamat selepas dilaporkan hilang selama 10 jam FOTO IHSAN JBPMKuching Murid Tahun 5 yang dilaporkan ghaib ketika menunggu untuk makan sarapan pagi di Sekolah Kebangsaan Engkudu Saratok p...
Selamat Hari Lahir Mak

Selamat Hari Lahir Mak

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 144 hits
26 Mac 2024 Selasa Enam tahun yang lepas pada tarikh ini aku telah melapor diri di tempat kerja di lokasi yang baru di sini Awalnya aku culture shock sebab jauh dari rumah Ketika itu aku terpaksa ketepikan perkara yang menjadi kebiasaan aku...
4 Pendaki Yang Hilang Di Gunung Sanghyang Bali Ditemukan Selamat

4 Pendaki Yang Hilang Di Gunung Sanghyang Bali Ditemukan Selamat

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 50 hits
Empat pendaki yang sempat dikabarkan tersesat di Gunung Sanghyang Kabupaten Tabanan Bali akhirnya ditemukan dalam keadaan selamat
Seks Oral Maksud Jenis Kaedah Yang Selamat

Seks Oral Maksud Jenis Kaedah Yang Selamat

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 124 hits
Seks oral merupakan salah satu dari teknik untuk membuatkan pasangan anda mencapai klimaks tanpa melakukan sebarang penetrasi Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan seks oral dan cara selamat yang boleh anda ...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Puaka Cuti Semester

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins