Sistem Kehidupan Yang Jadikan Keupayaan Untuk Berikan Tumpuan Anda Makin Lemah




Berapa lama anda mampu berikan tumpuan terhadap sesuatu perkara yang anda mahu fahami?
Untuk jawab soalan di atas, cuba ambil buku yang terangkan satu ilmu yang memang anda berminat untuk kuasainya, dan cuba mulakan pembacaan sehelai demi sehelai. 
Agaknya lama mana anda dapat kekal membaca, menghadamkan setiap perkataan dan ayat untuk memahaminya?
Sejam?
Dua jam?
Saya sendiri rasa keupayaan untuk berikan tumpuan satu atau 2 jam terhadap sesuatu perkara makin lama makin lemah. Mulanya saya ingat itu adalah faktor umur yang makin meningkat.
Ramai kawan-kawan sama umur yang lain juga berikan alasan kepada umur. 
Tapi semua itu berubah bila saya beli dan baca buku tulisan Johann Hari yang bertajuk Stolen Focus: Why You Can't Pay Attention.
Beliau ialah seorang wartawan. Memang kerjanya adalah mencari maklumat dan berita untuk dijadikan artikel. Namun begitu, dia sendiri sedar bahawa keupayaannya untuk fokus makin nipis.
Untuk mencari jawapan kepada permasalahan itu, dia buat kajian dan tulis buku tersebut.
Kebetulan pula saya memang mencari-cari jawapan, selain dari faktor umur, kenapa daya tumpaun saya sangat lemah. Dah tak macam dulu. Banyak yang mahu saya buat, tapi semuanya berakhir dengan apa satupun tak buat. Tangguh dan tangguh.
Semua jawapannya ada dalam buku tersebut.
Saya berikan sedikit ringkasan apa yang membuatkan saya hilang daya fokus. Bukan saja saya, malah hampir semua manusia di atas muka bumi ini. Sebab menurut penulis buku tadi, para professor dan pakar yang buat kajian pasal daya tumpuan yang dia temubual juga hadapi masalah yang sama.
Kehidupan makin lajuAnda sendiri tentu perasan perkara ini. Bagi anak muda yang lahir selepas era tahun 2000 mungkin tak berapa nak perasan. Tapi anda yang lalui zaman sebelum wujudnya telefon pintar, sebelum adanya WiFi dan seumpamanya tentu sedar betapa semuanya berubah sekelip mata.
Sistem pengangkutan, sistem telekomunikasi, perubahan teknologi dan lain-lain semuanya bergerak lagu sampai tak terkejar. Baru nak belajar pasal VR, Block Chain dan sebagainya dah datang ChatGPT dan macam-macam benda baru muncul.
Berita masuk menerjah tanpa henti. Dari satu isu ke satu isu di-viral-kan tanpa henti. makanan, minuman, kedai, influencer, awek cantik, makcik luar biasa, pendakwah berskandal dan sebagainya menerjah masuk ke ruang minda tanpa henti.
Semua itu buatkan otak tak tahu nak berikan tumpuan pada apa. Layan dan layan sebab semua persembahannya menarik perhatian.
Dari kajian, isu yang viral makin lama makin tidak dapat bertahan lama menjadi tumpuan. Kalau dulu, sesuatu isu akan bertahan mingguan atau mungkin bulanan. Tapi sekarang, ia sudah tak mampu bertahan jadi perbualan dalam tempoh yang lama.
Semua orang nak cepat.
Terlalu banyak gangguanUntuk berikan tumpuan terhadap satu-satu kerja dalam tempoh yang lama, anda perlu masuk ke dalam zon yang saintis panggil 'flow'.
Perlu ada 3 perkara untuk dapatkan flow. Pertamanya perlu ada matlamat yang mahu dicapai. Kedua, perlu sesuatu yang bermakna dan ketiga mesti mencabar keupayaan anda sedikit. Tak boleh susah sangat dan tak boleh senang sangat.
Tapi untuk dapatkan flow dalam keadaan sekarang adalah satu perkara yang hampir mustahil. Terutamanya jika anda masih berada dalam sistem yang bergerak hidup 24 jam setiap hari.
Buat kerja dengan ada telefon pintar adalah mustahil untuk elakkan diri dari gangguan. Sebab ada satu kelemahan manusia yang sama seperti semua binatang lain. Terbelenggu dengan ganjaran atau kenikmatan.
Ada seorang saintis yang perhatikan bagaimana dia boleh ajar apa saja haiwan untuk buat apa saja yang dia mahu. Dia mampu ajar tikus main bola dengan menggunakan teknik tersebut.
Malah apa saja binatang boleh diajari dengan menggunakan teknik yang sama.
Perkara itu ditemuinya ketika melakukan ujian pada burung merpati. Dia perhatikan burung itu di dalam sangkar. Burung biasanya akan melakukan berbagai aksi secara rawak ketika berada dalam sangkar tersebut.
Dia hanya memilih satu pergerakan rawak contohnya, burng itu mendepakan sayapnya. Setiap kali burung buat begitu, dia akan tekan butang untuk taburkan makanan. Setelah beberapa kali burung itu mula perasan yang makanan akan bertabur bila dia depakan sayapnya.
Akhirnya burung itu akan mula sentiasa depakan sayapnya untuk dapatkan makanan. Sama juga kejadiannya bila dia lakukan ujian pada semua haiwan lain.
Rumusannya, saintis kenal pasti perkara sama boleh dilakukan kepada manusia. Jika anda buat posting dan kongsikan pada kawan-kawan di IG, akan masuk 'like' bertubi-tubi. Maka aktiviti buat posting lama kelamaan akan jadi satu ketagihan.
Anda tentu salah seorang yang ada akaun media sosial. Sering buat posting dan setiap kali post, kejap nak buka tengok apa dah jadi, kejap buka untuk kemas kini respon dari kawan-kawan.
Semua butang like, love dan seumpamanya pada medsos adalah hasil dari penemuan yang saintis dapat ada pada binatang dan juga manusia. Anda dan saya sebenarnya dengan mudah dapat dikuasai untuk melakukan apa saja perkara yang mereka mahu.
Tidakkah anda terfikir bahawa apa yang anda fikir sekarang dalam kehidupan seharian adalah, apa yang para penguasa pengatur media maklumat dan medsos mahu anda fikirkan?
Kurang tidur dan lebih kerjaSelama ini anda tentu sangka penciptaan lampu adalah satu nikmat kepada manusia. Thomas Edison disanjung seluruh dunia sebagai orang yang berikan sumbangan besar kepada manusia untuk hidup di bawah cahaya walaupun di waktu malam.
Dari buku yang saya sebut di atas tadi, baru saya sedar rupanya dialah antara manusia awal yang telah rosakkan waktu rehat untuk manusia.
Dengan terciptanya lampu, waktu siang dan malam sudah tidak ada apa-apa perbezaan lagi. Terutamanya terhadap apa yang berlaku di dalam tubuh badan manusia terhadap kehadiran cahaya.
Gelap ertinya rehat dan cerah ertinya bekerja. Itulah yang tok nenek anda dulu kala faham. Mereka ikut aturan alam dari kejadian siang dan malam. Kalau ada cahayapun, sekadar api yang masih samar-samar dan redup.
Tapi bila lampu terang dicipta, manusia mula kerja siang dan malam. Waktu tidur  bukan saja jadi makin pendek. Malah makin lama makin tidak nyenyak.
Keupayaan untuk manusia berikan tumpuan dalam keadaan tak cukup rehat, tak cukup tidur akan merosot dengan teruk berdasarkan kajian. Orang yang tak cukup tidur kalau memandu, sama bahayanya dengan orang yang memandu dalam keadaan mabuk.
Kurang tidur digantikan dengan lebih kerja. Itulah yang berlaku kepada manusia di seluruh dunia sejak penciptaan lampu makin lama makin maju.
Tak sempat merayanHang dok merayan apa tu?
Pertanyaan atau teguran sebegitu sering berlaku masa zaman kanak-kanak dulu. 
Rayan dalam bahasa utara ertinya keadaan fikiran sedang merawang melayang-layang entah ke mana. Itu aktiviti biasa yang sentiasa berlaku ketika dikampung dulu dalam keadaan tiadanya apa-apa gadget seperti sekarang.
Semua itu sudah tak ada lagi sebaik saja anda pegang telefon pintar. Tumpuan diberikan kepada melayari makhluk jahat tu dan segala aplikasi yang ada di dalamnya.
Merayan bukanlah satu perkara yang buruk, malah diperlukan untuk perkembangan pemikiran manusia. Ketika merayanlah otak jadi kreatif dalam meneroka segala kemungkinan.
Bayangkan bila anda sudah tidak lagi merayan!
Manipulasi teknologiTelefon pintar, internet dan segala aplikasi yang ada di dalamnya amat menyenangkan. Percuma pula untuk digunakan. Nak maklumat percuma, nak main game percuma,nak pakai aplikasi produktiviti percuma, nak jejak aktiviti percuma dan seribu satu macam kemudahan lagi.
Ada segelintir kecil jurutera pakar yang hebat, dibayar dengan gaji yang lumayan berlumba-lumba mencipta berbagai kaedah dengan satu matlamat sahaja. Bagaimana nak pastikan anda luangkan masa lebih lama melekat di depan skrin.
Masa yang anda berikan untuk skrin adalah duit bagi mereka. 
Para jurutera itu atau lebih tepat lagi, semua kemudahan aplikasi percuma itu seperti FB, Google, medsos lain dan game yang ada, semua pemiliknya bekerja keras untuk mendapatkan duit dari para kapitalis yang mahu manusia membeli lebih banyak bagi keuntungan perniagaan mereka.
Anda tentu sedar percakapan anda sendiri sebenarnya sedang didengari oleh telefon pintar dan apliaksi yang ada di dalamnya. Mereka sedang belajar kenali anda. Mereka sedang memahami apa kelemahan anda untuk digunakan agar anda melekat pada aplikasi yang anda buka, pada tiktok, pada fb, pada twitter, pada IG dan sebagainya.
Semua itu membuatkan anda tidak dapat atau tak sempat merayan lagi.
Salah satu ciptaan hebat yang membuatkan anda mampu melekat lama pada skrin adalah auto-load. Setiap kali anda tolak naik skrin tu, skrin akan load dan load lagi tiada penghujungnya. Dan jurutera yang reka kemudahan itu mendapat hasil yang amat hebat. Semua jurutera bekerja keras untuk hasilkan lagi banyak teknik sedemikian agar anda mati keras depan skrin tu.
Makanan dan pencemaranOtak perlukan nutrisi yang baik dan mencukupi untuk ia berfungsi dengan baik. Tapi semua itu diganggu oleh cara pemakanan manusia moden yang hancur.
Hampir semua makanan yang anda telan saban hari lebih mirip racun berbanding nutrisi. Makanan yang diproses dalam kilang, dicampur bahan tahan lama, disedapkan supaya anda ketagih dan sebagainya membuatkan otak anda lemah.
Pencemaran juga membantutkan keupayaan manusia berikan tumpuan dan menghalang pengunaan otak yang optimum.
Makanan terbaik adalah makanan segar macam tok nenek kita hasilkan dulu. Mereka tanam sendiri, mereka memburu atau ke sungai atau laut untuk cari makanan. Tiada bahan kimia dan tiada racun.
Tapi manusia sekarang nak tanam apa?
Sebidang tanah pun tak ada depan rumah tu. Tambah pula duduk di flat. Lihat apa berlaku masa PKP Covid 19 dulu. Ramai yang hampir kebuluran sebab tak dapat sediakan makanan sendiri.
Kalau di kampung masih boleh ke hutan cari pucuk paku. Kalau di bandar nak ke mana?
Tunggu orang hantar makanan ke rumah dan semuanya adalah makanan yang di proses di kilang penuh dengan racun.
Makanan dan minuman yang ada sekarang adalah antara faktor yang menyebabkan otak tidak dapat berikan tumpuan. Diburukkan lagi dengan pencemaran untuk menghasilkan semua produk yang menghancurkan manusia di muka bumi ini.
Rasanya cukup takat itu saja perkongsian apa yang saya baca dari buku tersebut di atas. Harap dapat membuatkan anda berfikir semula tentang kehidupan dan kemajuan yang sedang dikejar oleh semua manusia sekarang.
Kalau anda berjaya baca sampai ke sini, ertinya anda adalah segelintir kecil manusia yang masih mampu selamatkan akal fikiran ...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.hidupringkas.com/2023/09/sistem-kehidupan-yang-jadikan-keupayaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Piala Asia Fifa Kongsi 5 Pemain Tumpuan Bintang Malaysia Turut Tersenarai

Piala Asia Fifa Kongsi 5 Pemain Tumpuan Bintang Malaysia Turut Tersenarai

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 175 hits
Persekutuan Persatuan Bola Sepak Antarabangsa telah berkongsi 5 pemain yang bakal menjadi tumpuan di Piala Asia 2023 dimana bintang muda Malaysia turut tersenarai 5 pemain ini mempamerkan aksi luar biasa dalam saingan kelayakan Piala Dunia ...
Kawasan Tumpuan Sekitar Ibu Kota Diserbu Imigresen

Kawasan Tumpuan Sekitar Ibu Kota Diserbu Imigresen

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 74 hits
KAWASAN TUMPUAN SEKITAR IBU KOTA DISERBU IMIGRESEN KUALA LUMPUR 6 Januari 2024 Jabatan Imigresen Malaysia melakukan serbuan menerusi Operasi Kutip di sekitar kawasan tumpuan di ibu kota malam ini Operasi bermula jam 9 30 malam tertumpu di t...
Hiburan Ini Baru The Real Influencer Alif Satar Jadi Tumpuan Netizen Berjaya Tarik Ribuan Jemaah Subuh Di Masjid

Hiburan Ini Baru The Real Influencer Alif Satar Jadi Tumpuan Netizen Berjaya Tarik Ribuan Jemaah Subuh Di Masjid

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 98 hits
Pengacara dan pelakon popular Alif Satar baru baru ini meluahkan rasa terharu apabila usahanya mengajak orang ramai menghadiri solat Subuh berjemaah di masjid menerima sambutan yang amat baik dari warga sekitar 3 000 jemaah solat Subuh Mela...
Cak Imin Tanya Mahfud Soal Konflik Agraria Ini Bukan Main Main Kiamat Makin Dekat

Cak Imin Tanya Mahfud Soal Konflik Agraria Ini Bukan Main Main Kiamat Makin Dekat

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 95 hits
Menurut Cak imin banyak masalah yang menjadi kendala terlaksananya reformasi salah satunya birokrasi yaitu kesungguhan politik juga kemauan kepemimpinan
Makin Menjadi Warga Asing Selamba Duduk Rumah Kosong Yang Disangka Tiada Pemilik

Makin Menjadi Warga Asing Selamba Duduk Rumah Kosong Yang Disangka Tiada Pemilik

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 127 hits
nbsp Isu berkaitan warga asing buat onar di negara ini semakin menjadi jadi Terbaharu seorang lelaki Srilabu Kedah telah memuat naik di Facebook apabila rumah kenalannya yang kosong telah dihuni oleh sekumpulan warga asing tanpa pengetahuan...
Suami Kepada Pelakon Jelita Unbothered Dan Helok Penampilan Terbaru Aiman Hakim Ridza Jadi Tumpuan

Suami Kepada Pelakon Jelita Unbothered Dan Helok Penampilan Terbaru Aiman Hakim Ridza Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 11/1/2024 - jumlah : 89 hits
Sejak beberapa hari yang lalu nama pelakon Zahirah MacWilson dan suami Aiman Hakim Ridza menjadi tumpuan dek kerana 8216 keributan 8217 yang dicetuskan oleh aktres Fathia Latiff tempoh hari Meskipun kontroversi yang dicetuskan Fathia itu ag...
Situasi Semasa Pertahanan Malaysia Jadi Tumpuan Di Qatar

Situasi Semasa Pertahanan Malaysia Jadi Tumpuan Di Qatar

papar berkaitan - pada 12/1/2024 - jumlah : 136 hits
Aksi persahabatan antara pasukan Malaysia dan Syria tempoh hari berkesudahan dengan skuad kebangsaan berjaya mengekalkan rekod dengan keputusan seri 2 2 Dalam perlawanan pemanas badan itu pemin sayap Johor Darul Ta 8217 zim Arif aiman berja...
Anak Perfectionist Ibu Bapa Perlu Beri Perhatian Tumpuan Supaya Anak Lebih Tenang

Anak Perfectionist Ibu Bapa Perlu Beri Perhatian Tumpuan Supaya Anak Lebih Tenang

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 93 hits
Bila ada anak yang perfectionist ibu bapa perlu bersedia untuk memberi perhatian dan tumpuan yang lebih kepada mereka Dalam masa yang sama ibu bapa juga tidak perlu menekan anak dengan jangkaan dan harapan yang tidak realistik kerana bimban...
Kereta Terbang China Curi Tumpuan Di Ces

Kereta Terbang China Curi Tumpuan Di Ces

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 119 hits
Utusanonline nbsp KERETA terbang buatan syarikat Xpeng AeroHT AGENSI nbsp LAS VEGAS Kereta terbang yang dihasilkan oleh syarikat pembuat kereta terbang elektrik China Xpeng AeroHT paling mencuri tumpuan ramai di Pameran Elektronik Pengguna ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses