Sisa Klinikal 13 Tan Sehari Di Sabah Akibat Peningkatan Kes Covid 19


Oleh Izwan Abdullah Sisa klinikal di Sabah bertambah susulan penularan COVID-19. FOTO NSTP KOTA KINABALU: Syarikat pengendali sisa klinikal di Sabah, Sedafiat Sdn Bhd (Sedafiat) menerima antara enam hingga 13 tan sisa sehari berikutan peningkatan pesakit COVID-19 di negeri ini.
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Masidi Manjun, berkata jumlah itu termasuk sisa buangan dikumpul dari 45 pusat kuarantin COVID-19 di seluruh Sabah.
"Syarikat berkenaan juga adalah konsesi yang dilantik oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi menguruskan pengangkutan, rawatan dan pelupusan sisa klinikal dari fasiliti kesihatan milik KKM di Sabah," katanya pada sidang media perkembangan semasa COVID-19 Sabah, di sini, malam ini.
Disyorkan Untuk Anda COVID-19: Pembuangan sisa klinikal meningkatJAS lengkapkan siasatan tapak pembuangan sisa toksik haramPencemaran Sungai Linggi: Jabatan Kimia analisis sampelCOVID-19: Kes positif di Sabah dijangka turun beberapa hari lagi Beliau mengulas aduan orang ramai yang bimbang mengenai lambakan sisa klinikal di pekarangan dan tepi jalan premis syarikat terbabit di kawasan perindustrian Lok Kawi, dekat sini.
Sedafiat adalah syarikat dilesenkan Jabatan Alam Sekitar (JAS) Sabah untuk merawat dan melupuskan sisa klinikal di seluruh negeri ini.
Masidi berkata, jumlah sisa klinikal yang tinggi itu menyebabkan syarikat berkenaan berdepan kelewatan melupuskan sisa hingga berlaku lambakan di pusat pelupusannya.
Katanya, situasi itu diakui JAS negeri yang memantau operasi syarikat berkenaan sejak penularan pandemik COVID-19 yang bermula Mac lalu.
Masidi berkata, kerajaan negeri turut menggariskan beberapa langkah untuk mengatasi lambakan sisa klinikal berkenaan termasuk memastikan pengurusan sisa klinikal syarikat terbabit adalah mengikut Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Buangan Terjadual) 2005.
Selain itu, katanya syarikat terbabit turut diarahkan mematuhi Panduan Pengendalian dan Pengurusan Sisa Klinikal di Malaysia serta prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan pihak berkuasa.
"Kerajaan juga mengarahkan syarikat berkenaan menyegerakan pembinaan insinerator. JAS juga memberi kebenaran kepada syarikat berkenaan yang sisa klinikal di negeri ini untuk dilupuskan di Semenanjung.
"Pihak KKM sudah diminta memaklumkan penghantaran kontena sisa klinikal ini kepada pihak berkuasa pelabuhan dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) bagi mempercepatkan penghantaran sisa klinikal untuk diluluskan segera," katanya.
Masidi berkata, Sedafiat juga diarahkan mencari kaedah pembungkusan sisa klinikal lebih efektif menggunakan bekas bersaiz besar bagi mempercepatkan pengisian ke dalam kontena dan mengurangkan longgokan sisa klinikal di luar premis.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/sisa-klinikal-13-tan-sehari-di-sabah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bilangan Kes Positif Covid 19 Di Sabah Dijangka Meningkat Semula Masidi

Bilangan Kes Positif Covid 19 Di Sabah Dijangka Meningkat Semula Masidi

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 501 hits
Sabah dijangka mencatatkan bilangan kes positif COVID 19 lebih tinggi bermula Selasa Bilangan kes positif COVID 19 di Sabah dijangka meningkat semula Masidi Sabah dijangka mencatatkan bilangan kes positif COVID 19 lebih tinggi bermula esok ...
Covid 19 288 Kes Baharu Kes Di Sabah Menurun

Covid 19 288 Kes Baharu Kes Di Sabah Menurun

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 266 hits
Bilangan kes baru positif COVID 19 di Sabah dilihat semakin terkawal dan dijangka turun beberapa hari lagi Covid 19 835 kes baharu kes di Sabah menurun Sabah lapor 288 kes baharu dan 372 kes sembuh B ilangan kes baru positif COVID 19 di Sab...
Kelantan Mungkin Berdepan Lonjakan Kes Covid 19 Seperti Di Sabah Kata Pakar

Kelantan Mungkin Berdepan Lonjakan Kes Covid 19 Seperti Di Sabah Kata Pakar

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 274 hits
Kelantan mungkin berdepan lonjakan kes Covid 19 seperti di Sabah kata pakar SEORANG ahli virologi memberi amaran bahawa jangkitan Covid 19 mungkin tidak akan berakhir di Kelantan kecuali langkah langkah Perintah Kawalan Pergerakan Diperting...
Kes Positif Covid 19 Selangor Atasi Sabah

Kes Positif Covid 19 Selangor Atasi Sabah

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 235 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah bercakap pada Taklimat Khas Isu Semasa Covid 19 di Kementerian Kesihatan Malaysia Putrajaya foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR Kes positif Covid 19 di Selangor mengatasi Sabah h...
Covid 19 1 075 Kes Baharu Hari Ini

Covid 19 1 075 Kes Baharu Hari Ini

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 184 hits
KUALA LUMPUR 17 Rabiulakhir 1442H Khamis Kes positif COVID 19 hari ini kembali mencatatkan empat angka dengan 1 075 kes baharu selain 11 kematian direkodkan iaitu angka kematian harian kedua tertinggi pernah dilaporkan sejak pandemik itu me...
Sabah Varsity Tests New Covid 19 Kit From Wuhan

Sabah Varsity Tests New Covid 19 Kit From Wuhan

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 355 hits
Officials of Universiti Malaysia Sabah and the Sabah China Chamber of Commerce with the test kits KOTA KINABALU Universiti Malaysia Sabah has been given the responsibility of establishing the accuracy and effectiveness of a Covid 19 test ki...
Sabah Travel Restrictions Loosened Due To Lower Covid 19 Positive Rate

Sabah Travel Restrictions Loosened Due To Lower Covid 19 Positive Rate

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 159 hits
COVID 19 The Health Ministry decided to loosen restrictions for those flying out of Sabah because the positive detection rate for Covid 19 has decreased said its director general Dr Noor Hisham Abdullah said that the ministry had started te...
Covid 19 12 Daerah Catat Peratus Pematuhan Sop Yang Tinggi Di Sabah

Covid 19 12 Daerah Catat Peratus Pematuhan Sop Yang Tinggi Di Sabah

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 258 hits
Oleh Rakyat dinasihat terus mematuhi SOP pencegahan COVID 19 Masidi FOTO NSTP KOTA KINABALU Sebanyak 12 daerah mencatat kadar pematuhan prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat melebihi purata 97 88 peratus di Sabah s...
Fasiliti Kesihatan Kkm Cukup Tampung Peningkatan Kes

Fasiliti Kesihatan Kkm Cukup Tampung Peningkatan Kes

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 187 hits
Oleh Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah ketika sidang media harian berkaitan jangkitan COVID 19 di Kementerian Kesihatan Putrajaya hari ini Foto Mohd Fadli Hamzah PUTRAJAYA Fasiliti kesihatan bawah Kementerian Kesihata...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Puasa Ayyamul Bidh Niat Keutamaan Jadwal 2024

Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan