Sindiran Agar Kita Tidak Menjadi Jiran Yang Menyusahkan Bacalah


Ada yang memberi istilah ‘jiran dari neraka’ terhadap orang sebelah yang memang sudah tidak boleh dirawat lagi lukanya. Percayalah, tidak mudah sebenarnya untuk mencapai tahap ‘terbilang’ itu. Ia memerlukan sikap pentingkan diri sendiri yang luar biasa dan ‘gampang’ hingga jiran tidak sanggup lagi bersemuka, apatah lagi mendengar namanya disebut.
Berikut adalah senarai 10 petua Merrepak mengenai cara-cara menyakitkan hati jiran tetangga ke tahap maksimum, sekali gus melayakkan anda meraih anugerah ‘jiran dari neraka’:
1. Liat membayar yuran keselamatan
Selepas musim pecah rumah, jiran tetangga terutama yang kena pecah bersatu hati mewujudkan sistem kawalan keselamatan. Tentunya kena bayar yuran bulanan untuk menampung kos gaji pengawal atau agensi yang dilantik. Memandangkan anda tidak pernah jadi mangsa pecah rumah, anda buat-buat tidak tahu. Tidak perlu bayar yuran. Bayar hanya bila rumah anda kena pecah.
2. Parking depan rumah
Halaman rumah hanya boleh muat dua kereta. Mana hendak letak. Takkan hendak letak di hujung blok. Kita letak sahaja depan rumah jiran. Pandai-pandai jiran itu letak kereta dia di hujung blok.
3. Tanam pokok melangkaui sempadan
Berbudi kepada tanah memang digalakkan. Tanam pokok bunga berpuluh pasu. Kemahiran dikumpul selama ini meyakinkan kita untuk melihat pokok bunga raya atau bunga kertas berkembang luas. Kalau terlajak ke rumah sebelah, nasiblah. Jangan sesekali jiran berani potong. Kalau potong, nescaya berantakan.
4. Tanam pokok akar timbul
Ada lagi ruang tanah di belakang rumah. Elok tanam pokok mangga. Subur pasti subur sebab tangki septik pun ada di bawah tanah. Akar pokok mangga pasti timbul hingga menyebabkan dinding dan lantai rumah jiran merekah dan retak. Kita tidak salah. Itu semula jadi pokok. Nanti berbuah, kita kongsi makan buah.
5. Nampak benda aneh, suruh orang periksa
Kita pasang kamera CCTV canggih. Sambung terus ke telefon pintar. Jadi bila nampak orang mencurigakan, kita beritau jiran. Suruh dia periksa. Tidak kisahlah kalau orang itu bersenjata. Pandai-pandailah jiran itu pertahankan diri atau lapor polis. Kita dah sediakan peralatan canggih untuk pantau penjenayah. Mahal pula itu.
6. Memandang hina orang tidak ke surau
Apalah jiran sebelah ini. Sudah lanjut usia tetapi liat ke surau. Tengok kita ini yang rajin ke surau. Lepas solat, pakat-pakat duduk anjung surau borak sambil hisap rokok. Boleh gosip. Bertukar-tukar resipi. Tanya pasal anak. Anak kita, anak orang. Jangan tanya rumusan apa penceramah jemputan sampaikan. Hendak tahu, silalah datang surau, kata kita kepada jiran.
7. Tidak membuka lampu rumah
Apalah kedekut sangat jiran sebelah hendak pasang lampu bila balik kampung. Kita pula kena jaga rumah dia. Bila kita balik kampung, kita pasang. Tak tahulah dia tengok atau tidak rumah kita.
8. Berebut jawatan Pak Jabit
Pak Jabit adalah satu watak dalam filem Zombie Kg. Pisang. Seorang yang suka berceloteh terutama bila dapat mikrofon. Kita tidak macam itu. Kita borak dalam WhatsApp sahaja. Berjela-jela. Bersambung-sambung. Tidak kiralah sama ada orang hendak baca atau tidak.
9. Malas hendak campur konon tapi heboh sekampung
Awal-awal lagi kita isytihar diri menjadi Siam. Bila Jepun menyerang, kita bagi dia lalu negara kita untuk takluk Tanah Melayu. Betullah kita tidak campur. Tapi ia tidak meliputi larangan untuk kita mengulas mengenainya. Kita berhak mengulas sejajar dengan dasar kebebasan bersuara.
10. Tidak peduli larangan WhatsApp
Ada yang sudah beri peringatan agar grup WhatsApp kejiranan haruslah mematuhi Rukun Negara. Maksudnya, jangan sentuh hal perkauman dan agama. Ada yang tambah lagi, jangan sentuh hal politik secara langsung atau sindir-sindir. Tetapi disebabkan kita ini bebas bersuara, kita jangan peduli. Kita buatlah WhatsApp serupa dengan Facebook. Kalau salah, kita minta maaf sahaja. Esok ulang balik. Siapa peduli.
Nota Merepak :
Untuk mengelak daripada tohmahan terutama golongan yang lemah penguasaan Bahasa Melayu, artikel di atas adalah berbentuk sarkastik atau sindiran halus kepada kita semua, dan tidak seharusnya dijadikan panduan untuk anda laksanakan betul-betul dalam hidup berjiran. Merrepak tidak bertanggungjawab atas sebarang tindakan Exit Group daripada sesiapa yang terasa hati.
SUMBER: © Utusan Melayu (M) Bhd
The post SINDIRAN AGAR KITA TIDAK MENJADI JIRAN YANG MENYUSAHKAN!! BACALAH appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/sindiran-agar-kita-tidak-menjadi-jiran-yang-menyusahkan-bacalah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menghayati Makna Perang Nabi Agar Tak Menjadi Muslim Radikal

Menghayati Makna Perang Nabi Agar Tak Menjadi Muslim Radikal

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 275 hits
Sebelum meletus perang Badar di tahun 624 Nabi Muhammad menemani pasukan perintis dalam misi pengamanan sumur di Badar dekat jalur Madinah Dalam misi tersebut salah satu pasukan perintis bernama Hubab Al Jamuh yang sudah akrab dengan kawasa...
Ini Daftar 68 Gunung Api Aktif Di Indonesia Tetap Waspada Agar Tidak Menjadi Korban

Ini Daftar 68 Gunung Api Aktif Di Indonesia Tetap Waspada Agar Tidak Menjadi Korban

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 334 hits
Indonesia menjadi salah satu negara yang mempunyai gunung api aktif terbanyak Bahkan terdapat beberapa daerah yang mempunyai lebih dari satu gunung api aktif Sejarah mencatat sejumlah peristiwa erupsi gunung api besar pernah terjadi di Indo...
Terkini Status Sindiran Dari Lelaki Ini Khas Buat Dato Aliff Menjadi Perhatian Netizen

Terkini Status Sindiran Dari Lelaki Ini Khas Buat Dato Aliff Menjadi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 756 hits
Satu status yg menyindir Dato Aliff Syukri telah dimuatnaikkan oleh seseorang yg bernama Halid Haz dilaman facebook beliau Melalui ap Satu status yg menyindir Dato Aliff Syukri telah dimuatnaikkan oleh seseorang yg bernama Halid Haz dilaman...
Kumpulan 10 Doa Orang Tua Untuk Anak Agar Menjadi Anak Yang Sholeh Sholehah

Kumpulan 10 Doa Orang Tua Untuk Anak Agar Menjadi Anak Yang Sholeh Sholehah

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 1095 hits
Sudah beberapa postingan tentang doa untuk anak agar menjadi sholeh sholehah di banyak blog tentang doa Ada yang bersumber dari al Qur an hadis dan juga dari para ulama Semua itu adalah sebagai upaya batin dalam mengusahakan agar anak kita ...
Yuran Pibg Tidak Sepatutnya Menjadi Isu Dipertikai

Yuran Pibg Tidak Sepatutnya Menjadi Isu Dipertikai

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 183 hits
Gambar hiasan viaSEREMBAN Yuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru tidak sepatutnya dipertikaikan kerana ia dipersetujui dalam mesyuarat persatuan itu di sekolah masing masing kata Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelaburan Perindustrian Keusahawa...
Saya Tak Tahu Menahu Menjadi Kesalahan Menampal Papan Tanda Berkenaan Pemilik Restoran

Saya Tak Tahu Menahu Menjadi Kesalahan Menampal Papan Tanda Berkenaan Pemilik Restoran

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 1347 hits
Minggu lalu seorang pekerja sebuah restoran mamak di Seksyen 25 Shah Alam ditampar kerana menegur tiga pelanggannya yang mengabaikan larangan merokok di dalam premis makanan yang dikuatkuasakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia baru baru ...
Misteri Punca Mata Remaja Berdarah Dan Menjadi Buta

Misteri Punca Mata Remaja Berdarah Dan Menjadi Buta

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 309 hits
JEFFERSON Missouri Mata seorang pelajar perempuan sekolah menengah berdarah sehingga menyebabkan doktor yang merawatnya hilang punca untuk mengubati penyakit misteri itu Jordyn Walker 15 mengalami sakit perut yang teruk muntah dan cirit ber...
Hadar Nasir Profesionalitas Dan Komunikasi Menjadi Titik Lemah Kpu

Hadar Nasir Profesionalitas Dan Komunikasi Menjadi Titik Lemah Kpu

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 201 hits
Padahal hasil benar enggak ada suara tertukar dan sebagainya tapi karena enggak percaya sama KPU sehingga orang akan pertanyakan itu kata Hadar
Dari Seorang Bekas Anggota Kumpulan K Pop Kini Telah Memeluk Agama Islam Dan Menjadi Model Hijab

Dari Seorang Bekas Anggota Kumpulan K Pop Kini Telah Memeluk Agama Islam Dan Menjadi Model Hijab

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 644 hits
5 Hal Tentang Ayana Jihye Gadis K Pop Jadi Model Hijab Di tahun 2015 yang lalu nama Ayana Jihye Moon menjadi tular di Malaysia dan Indonesia Kisahnya menjadi sebutan kerana dia merupakan warga Korea yang memilih untuk menjadi seorang mualaf...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord