Simpang Pulai Lojing Gua Musang

[Catatan kisah hari Selasa, 9 Mei 2023]
Buat pertama kali kami memulakan perjalanan ke Gua Musang pada waktu pagi, juga pertama kali ke Gua Musang pada tahun 2023. Dari hotel penginapan K Garden Hotel di Ipoh, kami menuju ke Simpang Pulai. Kami singgah bersarapan di sebuah warung yang terletak di sebelah kanan jalan

Perjalanan dari Simpang Pulai, Perak bermula kira-kira pukul 8.45 pagi. Laluan pagi ini lancar dan agak santai, tak banyak kenderaan naik ke Cameron Highlands pada awal minggu. Sesekali kenderaan kami bergerak perlahan mengekori belakang lori yang menghadapi kesukaran di laluan berliku dan mendaki. Apabila tiada kenderaan lain, saya suka menurunkan cermin tingkap bagi menikmati udara nyaman di tanah tinggi. Seronok dapat menikmati keindahan pemandangan bukit-bukau dan bunga orkid yang tumbuh meliar di lereng bukit

Kemudian timbul rasa seram bila terpandang runtuhan jalan di bahagian atas (jalan yang bakal dilalui). Saya cuba merakam foto runtuhan tanah tersebut, tapi tak jelas.
Jalan Simpang Pulai.Kami tiba di laluan tanah runtuh, lokasinya sebelum sampai di semi terowong (rockshed). Jalan asal yang runtuh kini di pasang pagar pelindung (hoarding), manakala jalan yang sedang kami lalui merupakan laluan sementara (dahulunya laluan ini terletak di belakang sebuah warung)

Kejadian runtuhan berlaku pada tahun lepas dan sehingga kini masih belum siap dibaiki. Bila tengok dengan mata sendiri bagaimana teruknya runtuhan tanah di sini, saya fikir memang ambil masa yang lama untuk jalan ini boleh digunakan seperti sediakala

Jalan Gua Musang - Cameron Highlands.Pemandangan di tanah tinggi Lojing (Jalan Gua Musang - Cameron Highlands). Sana sini ladang sayur berbumbung plastik warna putih. Ada satu hal lagi yang kami perasan, di kawasan ini terdapat banyak paip-paip pecah. Setiap kali lalu, mesti ada ‘pancuran air’ di beberapa tempat. Tertanya jugak apa sebabnya

Perjalanan kali ini kami tak jumpa banyak lori balak seperti sebelumnya, hanya beberapa buah lori balak saja. Itu pun sewaktu kami sudah berada di simpang tiga ke Gua Musang. Kemudian baru kami perasan, terdapat sebuah pusat pengumpulan kayu balak di sebelah kanan jalan berhampiran simpang tiga tadi. Selama ni lalu tak perasan pulak, kali ni perasan sebab nampak deretan lori balak di tempat tersebut

Jalan Gua MusangMasjid yang sedang dalam pembinaan. Kami lalu sebelum ni, belum naik cantik begini. Kalau tak silap saya, ada sebuah lagi masjid cantik di jalan yang sama

Jambatan besi Kampung Kerinting, Gua Musang.Kami ikut jalan pintas untuk ke bandar baru Gua Musang. Perlu melalui jambatan besi merentasi Sungai Ketil. Kecut perut saya setiap kali lalu jambatan ini. Mungkin sebab jambatan ini kecil muat satu kenderaan saja dan tiada tembok di sisinya

Aliran Sungai Ketil.Dalam pada kecut perut, mampu jugak saya memotret foto jambatan dan aliran Sungai Ketil. Itu pun setelah berkali-kali lalu di sini 😅. Kali pertama kami lalu jambatan ni pada waktu malam mengikut arahan aplikasi Google Maps. Agak terkejut jugak masa tu bila tiba-tiba ada sungai depan mata dan kena lalu jambatan besi

Untuk info - pada Disember 2022 lalu, jambatan besi ini tenggelam kerana hujan berterusan lebih 24 jam yang menyebabkan peningkatan paras air Sungai Ketil

Bukit batu kapur dan menara Masjid Buluh berhampiran Muse Ecopark.Alhamdulillah selamat sampai kira-kira pukul 11.30 pagi. Tapi tak terus ke hotel penginapan, kami singgah makan di Muse Ecopark.
Warong Muse.Deretan pilihan nasi bungkus di Warong Muse. Nasi Lemak dan sup dijual selepas pukul 2 petang

Selesai makan, kami menuju ke hotel penginapan. Alhamdulillah dapat daftar masuk awal, iaitu kira-kira pukul 12.15 tengah hari. Saya berehat di bilik, encik suami pula meneruskan perjalanan ke tempat kerjanya

Rekod perjalanan dari Simpang Pulai ke Gua Musang adalah kira-kira 2 jam 45 minit

Welcome Inn Gm Gua Musang

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 288 hits
Welcome Inn GM yang terletak di Bandar Utama Gua Musang menjadi hotel pilihan kami setiap kali perlu menginap di Gua Musang Kelantan Kali ini kami pilih bilik Family Single Queen sebab nak bilik bertingkap dan saiz lebih luas selesa untuk p...
Mayat Pelajar Hilang Ditemukan Dalam Gua

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 150 hits
Utusan onlineWELLINGTON Pasukan penyelamat menemukan mayat seorang pelajar yang dilaporkan hilang ketika menyertai kursus aktiviti luar sekolah di New Zealand Menurut polis mayat pelajar lelaki itu ditemukan di dalam Abbey Caves utara Auckl...
Musang King Dan Politikus Manja

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 324 hits
Abdullahjones Alahh awok tade duit sebab tu awok kata durian kampung sedak kata seorang sahabat kepada sahabat kami yang lain Mereka berbual mengenai durian Yang seorang mengatakan bahawa musang king adalah king manakala yang seorang lagi m...
Makan Di Rumah Terbuka Hari Raya Pulai Springs Resort 2023

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 373 hits
Assalamualaikum WBTSEMALAM tengahari Sk dan Pak Inche memenuhi jemputan Rumah Terbuka Hari Raya Pulai Springs Resort 2023 Tiap tahun Pulai Springs Resort pasti mengadakan Rumah Terbuka untuk klien dan media kecuali semasa PKP Terserlah kege...
Makan Makan Hari Jadi Fire Grill Charcoal Buffet Dinner Pulai Springs Resort

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 204 hits
Assalamualaikum WBTCERITA makan makan sempena hari lahir kita yang ke 48 Rezeki tahun ini nampak kat facebook Pulai Springs Resort buat Fire Grill Charcoal Buffet Dinner setiap weekend Kebetulan tarikh hari lahir Sk jatuh pada hujung minggu...
Lunch Di Restoran Bawal Goreng Panas Simpang Lawin Kuala Kangsar Perak

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 197 hits
Alang alang dah buka cerita tentang Kuala Kangsar semalam harini mama nak sambung cerita tentang kami pergi Lunch di Restoran Bawal Goreng Panas Simpang Lawin Kuala Kangsar Perak pula Mama ke sini 29 10 tahun lepas Punyalah lama post ni ter...
Pelik Macam Mana Boleh Tempuh 3 Simpang 1 Lampu Isyarat

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 178 hits
Hamzah Osmanam hmetro com myLangkawi Penduduk kampung dan jiran keluarga kanak kanak berusia enam tahun yang memandu kereta sehingga terbabas kelmarin masih tertanya tanya dan buntu memikirkan bagaimana kejadian itu berlaku Difahamkan dalam...
Catatan Kontras 24 Tahun Tragedi Simpang Kka Di Aceh

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 169 hits
Sudah 24 tahun peristiwa penembakan massal di simpang KKA Aceh Utara berlalu Hingga saat ini tragedi tersebut masih terus diingat sebagai salah satu kasus pelanggaran HAM berat masa lalu di Aceh yang belum juga tuntas
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm