Sijil Berhenti Sekolah Kepentingan Dan Cara Mohon


Sijli Berhenti Sekola merupakan sebuah sijil atau dokumen yang menyatakan bahawa anda telah berjaya menamatkan pengajian Tingkatan 5 di sesebuah sekolah.
Sijil ini juga mungkin dikenali dengan pelbagai nama lain seperti Surat Berhenti Sekolah dan Surat Akuan Sekolah, namun mengandungi maklumat yang sama mengenai seseorang bekas pelajar.
Apa itu Sijil Berhenti Sekolah? Ianya merupakan sehelai sijil mengandungi maklumat peribadi murid seperti nama, nombor pengenalan, nama ibu bapa atau penjaga,nombor sijil kelahiran, nama sekolah dan pelbagai lagi maklumat berkaitan diri.
Selain itu, kebiasaannya sijil ini akan turut memuatkan rumusan tentang penglibatan seseorang murid tersebut di sesebuah sekolah sepert nama kelab / persatuan, badan beruniform dan sukan yang disertainya.
Sijil ini juga biasanya turut menyenaraikan pencapaian dan jawatan yang disandang oleh seseorang murid tersebut sepanjang pengajian di sekolah.
Sijil ini biasanya akan dikeluarkan sebaik sahaja murid tersebut menamatkan peperiksaan Sijli Pelajaran Malaysia (SPM) dan ditandatangani oleh Pengetua atau Guru Besar yang bertugas ketika itu.
Walau bagaimanapun, ada juga segelintir murid yang terlupa untuk mengambil sijil ini di pejabat pentadbiran sekolah mereka sehingga bertahun-tahun lamanya.
Kepentingan Sijil Berikut merupakan kepentingan Sijil Berhenti Sekolah
Penarafan pihak sekolah Kebolehpercayaan murid Bukti penglibatan murid Untuk mohon kerja Untuk mohon sambung belajar, terutamanya selepas SPM Sekiranya anda bercita-cita untuk mendapatkan kerja sebagai pegawai kerajaan, sijil ini antara dokumen yang perlu dikemukakan bersama apabila menghantar permohonan kerja dan menghadiri temuduga.
Sekiranya anda mencari pekerjaan di sektor swasta, pihak syarikat swasta biasanya jarang meminta anda mengemukakan sijil ini sebaliknya hanya meminta anda mengemukkan sijil pengajian akademik peringkat tertinggi dan lain-lain sijil berkaitan kerja yang dipohon sebagai dokumen sokongan.
Artikel berkaitan: Kalendar Kuda 2025 – Senarai Cuti Umum & Cuti Sekolah
Cara mohon Sijil Berhenti Sekolah Anda tidak perlu memohon untuk mendapatkan Sijil Berhenti Sekolah ini.
Hadirkan diri ke pejabat pentadbiran sekolah anda dan minta sahaja daripada pegawai yangbertugas untuk mendapatkan dokumen penting ini.
Sijil hilang. Apa perlu dibuat? Sekiranya anda kehilangan sijil ini, anda boleh mendapatkan salinan Sijil Berhenti Sekolah ini dengan menghadirkan diri ke pejabat pentadbiran sekolah anda.
Walau bagaimanapun, sekiranya anda sudah menamatkan pengajian dalam tempoh yang terlalu lama, misalnya 10 tahun, besar kemungkinan maklumat peribadi anda telah dilupuskan oleh pihak sekolah.
Jangan risau. Dalam hal ini, anda masih boleh mendapatkan sijil anda dengan mendapatkan bantuan daripada Pengetua / Guru Besar terkini yang sedang berkhidmat di sekolah tersebut.
Pihak kerani mungkin akan meminta beberapa maklumat daripada anda memandangkan mereka tidak lagi menyimpan maklumat peribadi diri anda yang sudah terlalu lama da mungkin telah dilupuskan.
Kebiasaannya pihak sekolah tidak akan mengenaka apa-apa bayaran untuk salinan sijil ini namun and juga segelintir pihak sekolah yang mengenakan sedikit bayaran untuk perkhidmatan sebegini namun jumlah bayarannya tidaklah terlalu mahal.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/sijil-berhenti-sekolah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sijil-berhenti-sekolah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 165 hits
Guru Malaysia adalah merupakan pekerjaan dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia yang mana KPM sentiasa memperkenalkan pelbagai inisiatif dalam pemantapan sistem bagi guru Malaysia Antaranya adalah dengan perkenalkan sijil guru Malaysia yan...
Hakim Walaupun Suka Sama Suka Buatlah Dengan Cara Betul

Hakim Walaupun Suka Sama Suka Buatlah Dengan Cara Betul

papar berkaitan - pada 22/5/2024 - jumlah : 87 hits
Alias Abd Raniam hmetro com myWEI Young dijatuhi hukuman penjara lima tahun dan empat sebatan selepas mengaku rogol dan cabul remaja perempuan FOTO Alias Abd RaniMuar Ubahlah perangai dan kamu jadilah orang baik selepas jalani hukuman ini D...
Cara Nak Bayar Bil Unifi Melalui Maybank2u

Cara Nak Bayar Bil Unifi Melalui Maybank2u

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 129 hits
Cara nak bayar bil UniFi Melalui Maybank2uLogin akaun bank anda Klik Accounts Banking Klik Bill Payment Pilih JomPAY Pilih Make a one off payment Masukkan jumlah hendak dibayar Masukkan Biller code 8888 Ref 1 masukkan no akaun UniFi
Cara Untuk Mendapat Rezeki Yang Melimpah Ruah

Cara Untuk Mendapat Rezeki Yang Melimpah Ruah

papar berkaitan - pada 22/5/2024 - jumlah : 148 hits
InsyaAllah REZEKI MELIMPAH1 DHUHA Jika kita selalu buat 2 Rakaat sekarang ubah lebih rakaat Makin lama makin meningkat Selepas Solat Dhuha kita perlu baca surah Al Waqiah Waktu DHUHA rasakan getaran kita untuk menjadi apa contohnya jika ing...
Biasiswa Ijm 2024 Syarat Kelayakan Cara Mohon

Biasiswa Ijm 2024 Syarat Kelayakan Cara Mohon

papar berkaitan - pada 22/5/2024 - jumlah : 125 hits
Bagi lepasan STPM atau setaraf yang ingin melanjutkan pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda anda dipelawa untuk memohon Biasiswa IJM 2024 yang telah dibuka untuk permohonan Teruskan bacaan untuk mengetahui syarat kelayakan dan bidang p...
Perbezaan Antara Tentatif Atur Cara

Perbezaan Antara Tentatif Atur Cara

papar berkaitan - pada 23/5/2024 - jumlah : 141 hits
Salam semua selamat bercuti sempena Hari Wesak Dua perkataan ini selalu kita jumpa sama ada dalam kertas kerja buku program pamplet atau brosur iklan atau risalah tetapi sebenarnya perkataan tentatif dan atur cara mempunyai maksud yang berb...
Cara Membedakan Daging Sapi Dan Daging Kambing Enggak Cuma Bau Aja

Cara Membedakan Daging Sapi Dan Daging Kambing Enggak Cuma Bau Aja

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 125 hits
Menjelang Idul Adha pasti sudah siap siap untuk kebanjiran daging kan Tapi bagaimana sih cara membedakan daging sapi dan daging kambing Pastinya momen Idul Adha akan jadi program perbaikan gizi sekaligus ajang jago masak hingga pesta kuline...
7 Cara Mengawetkan Daging Tanpa Kulkas Agar Tahan Lama Cara Lama Yang Mulai Terlupakan

7 Cara Mengawetkan Daging Tanpa Kulkas Agar Tahan Lama Cara Lama Yang Mulai Terlupakan

papar berkaitan - pada 22/5/2024 - jumlah : 123 hits
Pada saat hari raya Idul Adha seringkali ada banyak daging qurban yang harus segera dimasukkan ke dalam kulkas agar daging awet Namun bagi yang tidak memiliki kulkas bagaimana cara mengawetkan daging agar tahan lama Nah bagi kamu yang tidak...
Kongsi Cara Move On Sufian Suhaimi Akui Sukar Teruskan Hidup Selepas Putus Cinta

Kongsi Cara Move On Sufian Suhaimi Akui Sukar Teruskan Hidup Selepas Putus Cinta

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 97 hits
Penyanyi Sufian Suhaimi akui sukar teruskan hidup selepas hubungan cinta terputus atau terpisah dengan seseorang Menerusi satu temu bual bersama stesen radio Hot FM Sufian atau lebih dikenali sebagai Pian berkata walaupun sukar tidak mustah...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Anthony Loke Nahas Di Genting Highlands Bas Persiaran Tamat Tempoh Permit Dan Lebihi Had Usia

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Bitcoin Bull Market Is Over

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Kopi Rm3 Tepi 7 Eleven Samila Beach Songkhla

Susu Getah Masuk Sawah

Wan Fayhsal Pertahan Kenyataan Berkait Peruntukan

Day 11 Chow To Set Up Sg Bakap Forum If Joohari Wins

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

Spirit Muharram Untuk Damaikan Negara