Siapakah Tujuh Wira Melayu Tragedi 15 Februari 1942



SAUDARA PENGARANG,
Kemunculan 15 Februari tahun ini menjentik ingatan kita kepada 1942, 80 tahun lalu. Tercetusnya Perang Dunia Kedua (PD2) dan kesan-kesannya kepada Malaysia dan negara-negara jiran adalah penting dalam lipatan sejarah negara.
Ini adalah masa yang sesuai untuk melewati semula peranan dan sumbangan wira-wira negara dari Rejimen Melayu dan batalion-batalion tentera sukarela dalam perang besar itu.
Rekod rasmi sebelum perang menunjukkan terdapat kira-kira 3,000 tentera sukarela berbangsa Eropah dan 7,000 tentera sukarela anak tempatan pelbagai kaum. Mereka merupakan pelopor kepada pembentukan Rejimen Askar Wataniah sekarang.
Tentera-tentera sukarela tersebut dilatih di unit masing-masing dan ditugaskan berjuang di bawah perintah rejimen-rejimen British, India dan Australia apabila penaklukan Jepun bermula. British menyerah kalah kepada tentera imperial Jepun di Singapura pada 15 Februari setelah berlaku pertempuran sengit di beberapa kawasan berikutan pengunduran tentera British ke Tanah Melayu.
Beberapa tahun lalu, melalui jalinan hubungan dengan Malayan Volunteers Group (MVG) yang dibentuk untuk mengkaji peranan tentera-tentera sukarela, saya berpeluang melihat satu senarai nama lelaki tempatan dari Kuala Selangor yang terkorban dalam peperangan. Terdapat 23 nama, 16 daripadanya berbangsa Eropah manakala tujuh lagi orang Melayu dan merupakan anak tempatan daerah itu.
Saya dapati beberapa kajian mengenai tentera Eropah yang tersenarai telah dijalankan berasaskan penyelidikan dilakukan di Arkib Negara Malaysia (ANM). Ia merupakan sumber maklumat utama bagi penyelidikan saya.
Secara kebetulan, sepucuk surat bertarikh 15 Februari 1951 yang dihantar oleh anak lelaki salah seorang tentera bangsa Eropah yang tersenarai kepada ibunya telah menyebut mengenai satu majlis membuka tirai plak peringatan (di mana tertera nama semua askar yang terkorban) yang dilangsungkan di Kuala Selangor. Ini mengesahkan kesahihan senarai nama-nama yang diperoleh.
Sayang sekali, walaupun terbukti kesahihan tarikh serta kewujudan plak peringatan dengan senarai nama ketujuh-tujuh tentera sukarela dari Kuala Selangor yang terkorban, namun kajian terhadap akhbar-akhbar tempatan pada ketika itu gagal mengesan sebarang sebutan atau liputan mengenai ketujuh-tujuh wira Melayu terbabit.
Bagaimanapun, kajian seterusnya mengesahkan tiga daripada tujuh tentera sukarela Melayu yang tersenarai adalah anggota tentera Rejimen Melayu. Korporal Napi bin Ahmad terbunuh akibat tembakan meriam katak ketika mempertahankan Jambatan Sungai Muar di Buloh Kasap pada 7 atau 8 Januari. Prebet Ismail bin Mat dilaporkan terbunuh dalam pertempuran di Pasir Panjang, Singapura pada 14 Februari. Prebet Sulong bin Sudin pula, berkemungkinan besar adalah anggota pancaragam dan berperanan sebagai pengusung strecer pada hari-hari terakhir pasukan Rejimen Melayu beroperasi di Singapura.
Kajian turut mengesahkan tiga lagi tentera Melayu yang tersenarai adalah anggota Pasukan Sukarela Negeri-negeri Melayu Bersekutu (FMSVF) dari Batalion 2 Selangor. Adalah dipercayai Zakaria bin Mat Yuda juga adalah anggota sukarela FMSVF, sementara maklumat mengenai Abdul Rani bin Malhmudin dan Busu bin Kussin pula gagal diperoleh.
Bagaimanapun, didapati koleksi ANM ada menyimpan maklumat mengenai Sarjan Idrus bin Mohd. Yunus. Sementara itu, Korporal Mohd. Radzi bin Mohd. Yunus (mungkin bersaudara) dan Leftenan II Wickens secara berasingan memperakukan peristiwa-peristiwa yang berlaku pada 10 Januari 1942.
Mengikut perintah yang dikeluarkan, Platun 14, 2 FMSVF bergerak keluar dari Klang menuju Bukit Raja Estate di mana berlaku pertempuran. Ketika berundur menuju Batu Tiga, konvoi trak mereka diserang hendap dan beberapa anggota tercedera termasuklah Mohd. Radzi dan Idrus. Wickens turut bercerita mengenai ketabahan tentera-tentera yang tercedera serta respons Idrus, “semua ada baik” apabila ditanya mengenai keadaan mereka yang berada di belakang trak. Idrus yang cedera parah ditembak di dada, akhirnya meninggal dunia di dalam trak dan dikebumikan di Tanah Wakaf Hospital Seremban.
Justeru, susulan 15 Februari menjenguk kita lagi, inilah masa terbaik untuk memperingati dan mengimbau kembali jasa dan pengorbanan pejuang dan wira ini yang diabadikan nama-nama mereka di plak peringatan di Kuala Selangor suatu masa dahulu.
Namun, siapakah mereka? Mungkin waris, ahli keluarga serta kenalan kepada ketujuh-tujuh pejuang sukarela ini dapat tampil ke hadapan untuk berkongsi maklumat, pengalaman dan penceritaan mengenai mereka untuk tatapan generasi akan datang.
Sejumlah 7,000 tentera sukarelawan anak tempatan berjuang untuk negara pada zaman perang. Bagaimana pula penceritaan mengenai mereka?
Pastinya banyak lagi pengkisahan mengenai wira-wira negara perlu dicatat, dipelihara dan dikongsi bersama pada ketika kita memperingati peristiwa-peristiwa seperti 15 Februari 1942, 80 tahun lalu yang menyumbang kepada pembentukan Malaysia berdaulat dan merdeka.
ELIZABETH MOGGIE, Kuala Lumpur
Baca Artikel Menarik:
Menara TM untuk dijual Satu hantaran Ronaldo jana RM9.76 juta di Instagram Najib sekolahkan Azmin Ali Janda gila harta Farhash lawan Amirudin, PKR Selangor kecewa Bersatu takut tekan butang sebab akan hilang jawatan Cikgu Pendidikan Jasmani Berwajah Jelita Kantoi Dituduh Hubungan Seks Dengan Pelajar Lelaki Punca Lelaki Pendam Masalah ‘Dalam Seluar’ Adalah Ego Dan Malu, Mungkin Ini Boleh Bantu! Wan Saiful beri amaran kepada UMNO Tips Halau Semut Dalam Gula, Letak 1 Bahan Saja Saya diugut pembantu Muhyiddin dan timbalan menteri – Rozman Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Resepi Mee Sup Pedas Cina, Bikin Terliur

Juri program ‘najis’, tak hadap kau sekolah tak? – Diva AA

The post Siapakah tujuh wira Melayu tragedi 15 Februari 1942? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/14/siapakah-tujuh-wira-melayu-tragedi-15-februari-1942/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Abang Viva Bakal Tamatkan Zaman Bujangnya Selepas 8 Februari Siapakah Calon Dihatinya

Abang Viva Bakal Tamatkan Zaman Bujangnya Selepas 8 Februari Siapakah Calon Dihatinya

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 130 hits
February 8 2022 Hero Banjir Azwan Omar atau lebih dikenali sebagai Abang Viva membuat pendedahan bakal menamatkan zaman bujangnya malam tadi Dengan 12 000 tontonan dan 3 300 tanda suka menerusi laman Facebooknya Azwan membuat pengakuan itu ...
Update Kasus Covid Per 12 Februari 2022 Naik 55 209 Tertinggi Sejak Gelombang Kedua

Update Kasus Covid Per 12 Februari 2022 Naik 55 209 Tertinggi Sejak Gelombang Kedua

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 159 hits
Peningkatan kasus konfirmasi positif mengakibatkan jumlah pasien Covid 19 yang menjalani perawatan maupun isolasi atau kasus aktif ikut bertambah Hingga hari ini tercatat ada 335 340 kasus aktif Covid 19
Sop Pemeriksaan Suhu Badan Di Sekolah Dimansuhkan Mulai 11 Februari 2022

Sop Pemeriksaan Suhu Badan Di Sekolah Dimansuhkan Mulai 11 Februari 2022

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 228 hits
Susulan pengumuman Prosedur Operasi Standard pemeriksaan suhu badan dan buku rekod daftar masuk ke premis dimansuhkan bermula hari ini Jumaat 11 Februari 2022 oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein maka mulai 11 Februari 20...
Tiketapasaja Com Gelar Promo Tiket Motogp Selama Februari Diskon Hingga 35 Persen

Tiketapasaja Com Gelar Promo Tiket Motogp Selama Februari Diskon Hingga 35 Persen

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 134 hits
Menariknya selama hari kasih sayang di Februari tiketapasaja com dan BRI memberikan harga promo hingga 35 persen jika membeli dengan kartu debit atau kredit BRI
Data Terbaru Kasus Covid 19 Di Indonesia Per 13 Februari 2022

Data Terbaru Kasus Covid 19 Di Indonesia Per 13 Februari 2022

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 165 hits
Total akumulatif kasus Covid 19 di Indonesia mencapai 4 807 778 orang sejak virus corona terdeteksi pada bulan Maret 2020
Kpu Pencoblosan Pilpres Dan Pileg 14 Februari 2024 Pilkada 27 November 2024

Kpu Pencoblosan Pilpres Dan Pileg 14 Februari 2024 Pilkada 27 November 2024

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 119 hits
Ilham mengatakan KPU saat ini terus menyiapkan regulasi SDM dan infrastruktur dalam rangka mensukseskan Pemilu serentak 2024
Kerajaan Melaka Buka Pengambilan Terkini Februari 2022 Gaji Rm1 205 Hingga Rm9 585

Kerajaan Melaka Buka Pengambilan Terkini Februari 2022 Gaji Rm1 205 Hingga Rm9 585

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 203 hits
Kerajaan Melaka Buka Pengambilan Terkini Februari 2022 GAJI RM1 205 hingga RM9 585 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman peng...
Sarawak Energy Buka Pengambilan Terkini Februari 2022 Minima Spm Layak Memohon

Sarawak Energy Buka Pengambilan Terkini Februari 2022 Minima Spm Layak Memohon

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 283 hits
Sarawak Energy Buka Pengambilan Terkini Februari 2022 Minima SPM Layak Memohon Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman pengambi...
Mitsubishi Motors Rilis Promo Selama Februari Ada Asuransi Kecelakaannya

Mitsubishi Motors Rilis Promo Selama Februari Ada Asuransi Kecelakaannya

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 128 hits
PT Mitsubishi Motors Krama Yudha Sales Indonesia punya program penjualan khusus selama Februari 2022 Program penjualan ini berlaku untuk seluruh konsumen dan calon konsumen
10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Plan Nak Pergi Holiday



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Kembali Kepada Pencipta

Meet The Perfect Multi Vita Lea

Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu Lakonan Harissa Adlynn Redza Rosli

Panduan Praktis Mengetahui Umur Burung Cendet

Aidil Adha

Leadership 5 0 Navigating The Future Of Leadership In A Rapidly Changing World