Siapakah Orang Yang Beramal Soleh Tetapi Diganjarkan Neraka


Pernah mendengar mengenai hadis dan dalil mengenai orang yang beramal soleh tetapi dirinya tetap dicampakkan ke dalam neraka? Agaknya apa dosa yang telah dilakukan sehingga dirinya tetap menjadi penghuni syurga sedangkan amal soleh yang dilakukan bertimbun-timbun melebihi orang yang melakukan dosa.
Malah, dalam beberapa hadis lain juga ada menyebutkan bahawa orang yang beramal soleh akan dimasukkan ke dalam neraka, manakala ada satu golongan lagi yang berbuat dosa tetapi akan dimasukkan ke dalam syurga.
Orang Yang Sombong Tempatnya Di Neraka
Pernah dengar mengenai kisah iblis yang diusir dari syurga kerana keengganannya untuk sujud kepada Nabi Adam AS? Ia merupakan perintah Allah kepada seluruh penduduk syurga, termasuk malaikat dan iblis.
Malaikat yang sifatnya patuh akan arahan Allah tidak melanggar perintahNya. Hal ini sebaliknya dengan iblis yang sombong dan memilih untuk ingkar akan arahan Allah tersebut.
Ia kerana mereka merasakan bahawa mereka lebih hebat daripada Adam yang hanya diciptakan daripada tanah berbanding kaum mereka yang diciptakan daripada api. Disebabkan itu, Allah telah mengusir mereka daripada syurga sebelum mereka berjanji untuk menghasut dan menggoda seluruh keturunan anak Adam.
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
Mafhum: “Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada malaikat: “Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam.” Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan iblis; ia enggan dan takbur dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.”
Imbas kembali kisah mengenai Iblis yang bongkak kerana merasakan dirinya hebat, namun akhirnya diusir oleh Allah dari syurga walaupun sepanjang hidupnya pernah digunakan untuk patuh dan taat kepada Allah.
Itulah dia jawapan kepada persoalan di atas berkenaan siapa golongan yang bakal ke neraka sedangkan hidupnya penuh dengan ketaatan kepada Allah.
Sombong dan takbur dengan diri sendiri, angkuh dengan kehebatan dan ketaatan kepada Allah walau sebesar zarah merupakan satu perbuatan yang dibenci oleh Allah.
“Eh, aku bangun tahajud setiap malam. Setakat ustaz itu berdakwah ke hulu, ke hilir, apalah sangat.”
“Aku tak pernah tinggal solat apatah lagi buat dosa terkutuk macam perompak tu. Mesti Allah lemparkan perompak tersebut ke neraka.”
Dan macam-mana lagi kata-kata atau lintasan hati yang tanpa kita sedar telah mengagungkan diri sendiri serta menghina orang lain, ia merupakan bukti anda sombong dan merasa selesa dengan ibadah yang anda lakukan.
Lebih memalukan jika keangkuhan tersebut disertai dengan hinaan dan cacian terhadap orang lain yang melakukan dosa seolah-olah tempatnya memang akan ke neraka.
Hati-hatilah dengan setiap kata-kata dan juga lintasan hati anda terhadap diri sendiri dan orang lain. Jangan pernah merasa selesa dengan ibadah yang anda lakukan kerana pengakhiran setiap orang adalah rahsia Allah SWT bergantung kepada amalan yang dilakukan.
Apa yang anda lihat mungkin berbeza dengan kehidupannya yang sebenar. Mungkin orang yang sentiasa melakukan dosa itu, hatinya sentiasa merasa takut dengan azab Allah dan sentiasa berusaha untuk berubah.
Hal ini pernah disebutkan oleh Syaikhul Ibnu Taimiyah dan kitabnya yang berbunyi:
إنَّ الْعَبْدَ لَيَعْمَلُ الْحَسَنَةَ فَيَدْخُلُ بِهَا النَّارَ وَإِنَّ الْعَبْدَ لَيَعْمَلُ السَّيِّئَةَ فَيَدْخُلُ بِهَا الْجَنَّةَ يَعْمَلُ الْحَسَنَةَ فَيُعْجَبُ بِهَا وَيَفْتَخِرُ بِهَا حَتَّى تُدْخِلَهُ النَّارَ وَيَعْمَلُ السَّيِّئَةَ فَلَا يَزَالُ خَوْفُهُ مِنْهَا وَتَوْبَتُهُ مِنْهَا حَتَّى تُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ
Maksud: “Sesungguhnya ada seorang hamba yang beramal kebaikan malah ia akan masuk neraka. Sebaliknya, ada pula yang beramal buruk tetapi ia akan masuk syurga. Yang melakukan kebaikan itu ialah apabila ia merasa ujub (bangga dengan amalnya) kemudian ia merasa bangga dengan diri sendiri, perkara itulah yang menyebabkan ia masuk neraka. Ada pula yang melakukan keburukan tetapi ia sentiasa merasa takut dengan azab Allah dan diiringi dengan taubat. Itulah yang membuatnya masuk syurga.” (Hadis Riwayat Abdullah bin Masud, no. 3870)
Kesimpulan
Kita sentiasa melihat ada orang yang lidahnya selalu menyebut perkara yang tidak berfaedah tetapi siapa tahu mungkin hatinya sentiasa berzikir dan meminta keampunan kepada Allah.
Kita mungkin pernah melihat ada orang yang suka membuang masa dan melakukan maksiat di tengah-tengah malam, namun siapa tahu mungkin hubungannya dengan ibu bapa amat dititikberatkan.
Oleh itu, bukan tugas kita untuk menghukum manusia dan mengagungkan diri sendiri. Sentiasa bertaubat dan perbaiki amal ibadah anda agar tidak tergolong dalam golongan yang dimasukkan ke neraka.
Wallahu a’alam.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Siapakah Orang Yang Beramal Soleh Tetapi Diganjarkan Neraka appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/orang-yang-beramal-soleh-tetapi-diganjarkan-neraka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Sebab Kenapa Wanita Paling Ramai Menjadi Penghuni Neraka

3 Sebab Kenapa Wanita Paling Ramai Menjadi Penghuni Neraka

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 293 hits
3 Sebab Kenapa Wanita Paling Ramai Menjadi Penghuni Neraka hi there fuh sebut sahaja nama neraka boleh rasa kecut gila gila seram sejuk Tak terbayang siksaan di dalam neraka jahannam aduhai wanita sungguh kita dimuliakan namun kaum kitalah ...
No Birthday Party No Problem Dah Tiga Tahun Usia Aqeef Anaqi Amar Baharin Doakan Semoga Jadi Anak Soleh

No Birthday Party No Problem Dah Tiga Tahun Usia Aqeef Anaqi Amar Baharin Doakan Semoga Jadi Anak Soleh

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 621 hits
Si comel Aqeef Anaqi yang merupakan anak kepada pasangan pelakon dan selebriti Malaysia Amar Baharin dan Amyra Rosli baru sahaja menyambut hari lahirnya yang ketiga dua hari yang lalu Memandangkan perlaksanaan semula Perintah Kawalan Perger...
Siapakah Yang Umno Lebih Percaya Muhyiddin Atau Anwar Jadi Kunci Kerajaan Baru

Siapakah Yang Umno Lebih Percaya Muhyiddin Atau Anwar Jadi Kunci Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 743 hits
malaysiadateline com Siapa yang Umno lebih percaya Bos atau Muhyiddin Terbukti Umno tidak boleh percaya kepada Muhyiddin selepas diberikan peluang untuk membentuk kerajaan bersama Umno kata orang kanan Anwar Kegagalan kerajaan Tan Sri Muhyi...
Siapakah Menteri Pendidikan Kabinet Anwar Kelak

Siapakah Menteri Pendidikan Kabinet Anwar Kelak

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 423 hits
Farid AttarSebagai rakyat biasa yang sentiasa concern terhadap isu pendidikan negara soalan ini timbul serentak dalam kepala saya saat desas desus timbul berkenaan Langkah Anwar untuk mendirikan kerajaan baharu kerajaan mandat rakyat sepert...
Siapakah Sebenarnya King Maker Dalam Kerajaan Perikatan Nasional

Siapakah Sebenarnya King Maker Dalam Kerajaan Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 237 hits
KHAS UNTUK PEMIMPIN DAN PENYOKONGPARTI UMNO PAS DAN BERSATU LATAR BELAKANGKeputusan Undi Parlimen di PRU 14 telah menunjukkan BN tidak dapat mempertahankan kemenangannya selama 63 tahun di mana BN hanya menang di 79 222 kerusi sementara PH ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis