Siapa Sangka Buat Simpanan Untuk Anak Dapat Pelepasan Cukai


Sebagai ibu bapa, sudah pasti kita merancang untuk menyediakan yang terbaik buat anak-anak. Kebanyakan ibu bapa mengambil inisiatif untuk membuat simpanan bagi kemudahan pembelajaran anak-anak pada masa hadapan. Banyak perkara perlu diberikan pertimbangan sebelum ibu bapa memilih cara simpanan wang yang terbaik.
Salah satu pelan penabungan terbaik untuk anak-anak adalah melalui SSPN-i Plus. Dengan pakej serendah RM1 sehari, anda berpeluang untuk menikmati pelbagai manfaat yang ditawarkan. Melalui SSPN-i Plus, anda akan menikmati semua keistimewaan SSPN-i (kecuali Geran Sepadan dan manfaat takaful Ringgit ke Ringgit secara percuma); kerana pelan ini telah lengkap dengan simpanan dan takaful.

PELEPASAN TAKSIRAN CUKAI, KEISTIMEWAAN TABUNGAN SSPN Pelepasan taksiran cukai ke atas simpanan dalam SSPN mula diberikan mulai tahun taksiran 2007 sebanyak RM3,000 setahun ke atas mereka yang berpendapatan melebihi RM2,000 sebulan. Menerusi pembentangan Belanjawan 2013, jumlah pelepasan taksiran cukai dinaikkan daripada RM3,000 kepada RM6,000. Terbaharu, menerusi pembentangan Belanjawan 2019, sekali lagi jumlah pelepasan taksiran cukai dinaikkan daripada RM6,000 kepada RM8,000 setahun.
Kelebihan yang ditawarkan kepada pendeposit ini adalah satu galakan kepada ibu bapa untuk menabung bagi simpanan pendidikan anak-anak. Istimewanya SSPN ini adalah kerana ia satu-satunya produk simpanan yang memberikan pelepasan taksiran cukai kepada pendeposit atau mereka yang membuat simpanan.
Ibu bapa yang membuat simpanan di dalam SSPN-i Plus layak menerima pelepasan taksiran cukai sehingga RM11,000 iaitu sebanyak RM8,000 bagi simpanan bersih di dalam SSPN-i Plus dan RM3,000 bagi caruman takaful. Bagi pendeposit yang memilih skim pencen layak menikmati pelepasan taksiran cukai sehingga RM15,000 iaitu sebanyak RM8,000 bagi simpanan bersih dalam SSPN-i Plus dan RM7,000 bagi caruman takaful.
SIAPA YANG LAYAK MENERIMA TAKSIRAN CUKAI INI? Bagi membolehkan pendeposit layak menerima taksiran cukai ini, ada dua kategori yang perlu diketahui. Yang pertama adalah taksiran berasingan yang memberi pelepasan taksiran cukai maksimum RM8,000 setahun untuk setiap suami dan isteri manakala taksiran bersama pula menawarkan pelepasan taksiran cukai maksimum RM8,000 setahun untuk satu pasangan.

Jika pendeposit (suami isteri) membuat taksiran cukai secara berasingan, mereka boleh membuka akaun berasingan untuk anak yang sama agar dapat menikmati pelepasan taksiran cukai maksimum sehingga RM8,000 seorang.
Syarat kelayakan bagi mendapat pelepasan taksiran cukai bagi SSPN-i dan SSPN-i Plus ini dikira berdasarkan jumlah simpanan bersih tahun semasa. Pendeposit juga mestilah terdiri daripada ibu bapa kandung atau ibu bapa angkat atau penjaga sah yang membuka akaun untuk manfaat anak.
 BAGAIMANA UNTUK BUAT SEMAKAN AMAUN? Pendeposit boleh menyemak atau mencetak Penyata Ringkasan Akaun SSPN untuk Pelepasan Cukai di Portal Rasmi PTPTN (ptptn.gov.my). Amaun yang terdapat di dalam penyata ringkas adalah amaun yang layak pelepasan cukai bagi tahun taksiran yang dinyatakan. Maklumat simpanan bersih telah dimasukkan di dalam e-filing (LHDNM) untuk memudahkan pendeposit SSPN yang merupakan pembayar cukai. Penyata Ringkasan Akaun SSPN untuk Pelepasan Cukai juga boleh digunakan sebagai dokumen sokongan sekiranya LHDNM membuat auditan terhadap pelepasan cukai pendapatan bagi SSPN.  INSENTIF LAIN YANG MENARIK!  Satu kelainan pada tahun ini kerana PTPTN menyediakan dua cabutan serentak iaitu Cabutan WOW! untuk pendeposit SSPN-i Plus dan Cabutan 15 Tahun untuk pendeposit SSPN-i. Hadiah utama yang ditawarkan Cabutan WOW! SSPN-i Plus adalah berupa kereta Proton X70 Premium manakala untuk Cabutan 15 Tahun SSPN-i adalah berupa wang tunai lebih RM151 ribu. Kedua-dua cabutan ini menawarkan dua kategori cabutan iaitu Cabutan Siri dan Cabutan Tahunan.

Untuk kategori Cabutan Siri, masih terdapat Cabutan Siri Ke-3 iaitu tempoh promosi bermula November hingga Disember 2019 manakala Cabutan Tahunan tempoh promosinya sejak Januari lalu hingga Disember tahun ini.
Jangan bertangguh lagi! Ayuh mulakan sekarang sebelum 31 Disember ini untuk simpanan anak-anak anda bagi mencapai cita-cita mereka ke menara gading. Maklumat lanjut dan pembukaan/penambahan akaun layari www.lovesspn.com.
“Simpan, Simpan, Simpan, Jaminan Masa Depan!”
The post Siapa Sangka, Buat Simpanan Untuk Anak Dapat Pelepasan Cukai appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/siapa-sangka-buat-simpanan-untuk-anak-dapat-pelepasan-cukai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Tak Sangka Saya Ejen Ibu Anak Dua Pemilik Suara Sebenar Ejen Ali

Ramai Tak Sangka Saya Ejen Ibu Anak Dua Pemilik Suara Sebenar Ejen Ali

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 757 hits
Disebalik watak utama Ejen Ali siapa sangka ia menggunakan suara seorang wanita yang sudah bergelar ibu kepada dua cahaya mata Hebatkan Memandangkan sekarang demam Ejen Ali The Movie dalam kalangan anak anak dan telah mencatat satu rekod ya...
Kem Anak Gemilang Dun Cukai 2 0 Capai Objektif

Kem Anak Gemilang Dun Cukai 2 0 Capai Objektif

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 193 hits
Oleh Ahmad Ezani RazaliKEMAMAN 9 Disember Kem Anak Gemilang DUN Cukai 2 0 berjaya mencapai objektif apabila memperkenalkan modul modul semasa seperti perkara asas fardu ain dan ibadat umum serta khusus dalam Islam kepada para peserta Pengar...
Dapat Semula Bayaran Balik Lebihan Cukai Rezeki Anak Alhamdulillah

Dapat Semula Bayaran Balik Lebihan Cukai Rezeki Anak Alhamdulillah

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 665 hits
Tadi cek email tak sangka ada email dari LHDN Email yang dah sekian lama ditunggu sejak April tahun ni Tak mengharap pun dapat claim semula duit tu iyelah untuk kemajuan negara juga membayar cukai lebih 1 email ada 2 claim masuk SyukurrrrrS...
Viral Batita Hilang Dari Daycare Tewas Tanpa Kepala Cermati 6 Hal Ini Saat Pilih Penitipan Anak

Viral Batita Hilang Dari Daycare Tewas Tanpa Kepala Cermati 6 Hal Ini Saat Pilih Penitipan Anak

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 208 hits
Sempat bikin heboh ini dugaan sementaranya Hmm bikin kamu harus makin selektif lagi nih milih tempat penitipan anak
Gemes Banget Ikut Dj Katty Butterfly Mukbang Mimik Wajah Sang Anak Justru Curi Perhatian

Gemes Banget Ikut Dj Katty Butterfly Mukbang Mimik Wajah Sang Anak Justru Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 296 hits
Cuma bisa ikut ngunyah saat lihat ibunya makan reaksi Katherine bener bener bikin gemes
Apabila Anak Bertanya Jawab Dengan Betul Mak Ayah Kena Layan Jangan Cakap Nanti

Apabila Anak Bertanya Jawab Dengan Betul Mak Ayah Kena Layan Jangan Cakap Nanti

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 498 hits
Ibu dalam perut ibu ada adik ya Macam mana adik nak keluar nanti Dulu kakak dalam perut ibu juga ke Ibu oooh ibu Jawablah Perasan tak persoalan ni yang selalu ibu bapa akan hadap bila anak dah mula mencecah usia 3 tahun ke atas Kadang soala...
Cara Menghilangkan Batuk Berlendir Pada Bayi Yang Penting Kuarantinkan Anak

Cara Menghilangkan Batuk Berlendir Pada Bayi Yang Penting Kuarantinkan Anak

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 384 hits
Bila hadapi situasi anak batuk dan berkahak pasti ramai ibu bapa yang runsing lebih lebih lagi jika anak dibawah umur 1 tahun Tentu ramai yang tertanya tanya bagaimana cara untuk menghilangkan batuk berlendir pada kanak kanak Di bawah antar...
Masa Sikat Rambut Anak Doa Dan Ciumlah Pipi Serta Dahinya Percayalah Anak Lebih Patuh Rapat

Masa Sikat Rambut Anak Doa Dan Ciumlah Pipi Serta Dahinya Percayalah Anak Lebih Patuh Rapat

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 421 hits
Banyak sebenarnya cara ibu bapa boleh buat untuk anak lebih patuh dan rapat Bukan dengan niat yang baik baik sahaja semasa memasak atau menidurkan anak tapi ketika menyikat rambut pun tetap boleh dilakukan Tertarik dengan perkongsian dari P...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi