Siapa Rizal Mansor Teks Perbicaraan Beliau Siri 3


 






SIRI 3

 

 

[123] Tentang sama ada Vellfire atau Alphard, Hakim kata benda ini tak penting sebab chasis dan jenis badan hampir sama; yang penting dua beg tersebut di bawa masuk ke dalam kenderaan yang di guna Rizal.

[134,135] Tentang persoalan lokasi beg sama ada di atas sofa hijau atau atas lantai tepi sofa; hakim kata perbezaan pendapat itu tak penting sebab yang penting ketiga-tiga saksi bersetuju yang bag tersebut di bawa ke ruang tamu oleh Shamsul. Juga sebagai nota pegawai penyiasat SPRM telah membawa saksi-saksi tersebut secara bersedirian ke lokasi kejadian untuk memastikan ketepatan bukti. Kedua saksi boleh memberi gambaran yang lengkap tentang lokasi dan tempat mereka berjumpa tertuduh.

=======================================

Mahkamah tentang kredibiliti Rizal

[146] Hakim bagi sebab kenapa dia terima testimoni Rizal

[147] Rizal tak pernah cuba lari atau sembunyi peranan jahat dia dalam kes ini dan apa laba yang dia dapat. Rizal sendiri mengaku yang dia juga meminta rasuah dari Saidi. Walaupun karektor Rizal adalah tercemar, ia tidak bermakna bukti dari mereka kena di tolak sepenuhnya. Satu karektor yang jahat masih boleh lagi memberi tahu kebenaran bergantung kepada tahap kebenaran tersebut, tapi bukti tersebut kena di ambil dengan berhati-hati.

=======================================

Kenyataan Pembelaan Tentang Rizal Mansor

[170,171] Pembelaan kata Rizal sebenarnya tak pernah di lantik jadi Pegawai Khas Rosmah. Rosmah juga tak berpuas hati dengan kerja Rizal sebab selalu ponteng kerja. Rizal hanya berhubung dengan Rosmah melalui Azizah dan pembelaan tuduh Rizal bersubahat dengan pendakwaan sengaja hendak kenakan Rosmah untuk melepaskan diri sendiri.

[172,173] Pembelaan kata Rizal but mesyuarat sendiri dengan Saidi dan Rosmah tak tahu menahu tentang ini.

=======================================

Keputusan Mahkamah pada penutup Perbicaaan

[210] Tertuduh adalah tidak bersalah sehingga di buktikan bersalah. Beban pembuktian terletak pada bahu pendakwaan untuk membuktikan tertuduh bersalah lebih dari keraguan munasabah.

[214, 215] Rosmah tuduh Rizal yang cuba merasuah sendiri dan Rosmah kata dia tak pernah suruh siapa-siapa untuk merasuah bagi pihak dia. Hakim kata penafian ini tak masuk akal sebab Rizal tak mampu nak buat benda ini sendiri. Hakim persoalkan kenapa Rizal susah payah bawa Saidi dan Rayyan berjumpa Rosmah di kediaman Rosmah, kalau Rizal sendiri ada kuasa nak meminta rasuah untuk diri dia?

[216] Hakim juga tak boleh terima hujah yang Rizal meminta 15% untuk diri sendiri sebab RM187.5 juta adalah banyak. Rizal hanya seorang perkerja di PMO, kalau dia buat benda ini sendirian, sudah tentu dia akan di ketahui lambat laun. Hakim juga percaya yang Rizal berani meminta rasuah sebab di arahkan oleh tertuduh.

[223] Hakim kata kenapa Rizal susah payah hendak memandu ke Seri Perdana kalau duit tersebut untuk diri dia dan bukan untuk Rosmah. Yang jadi fakta testimoni Ahmed mencadangkan yang Rizal membawa duit tersebut untuk Rosmah dan Ahmed juga nampak duit tersebut di ambil oleh 2 orang gaji.

[224] Rosmah mulanya tak mengaku ada di Seri Perdana, Rosmah kata saya berada di banyak tempat di Kuala Lumpur. Tapi pada hari lain soal siasat, tertuduh mengaku pula berada di Seri Perdana. Hakim mendapati kenyataan ini tidak selaras dan tak ada sebab Rizal hantar beg tersebut ke Seri Perdana kalau bukan untuk tertuduh.

[238] Dalam kenyataan tertuduh terhadap SPRM, mula-mula dia kata tak kenal Saidi dan Rayyan tapi dalam perbicaraan dia kata kenal pula mereka berdua.

=======================================

Keputusan Hukuman

[245] Benda paling penting dalam memutuskan hukuman apa-apa kes ialah kepentingan orang ramai, yang mana hukuman kena melihat kejelikan jenayah tersebut di mata masyarakat. Ini untuk mengelakkan tertuduh atau orang lain melakukan kesalahan yang sama di masa hadapan.

[249] Tertuduh di jatuhkan hukuman penjara 10 tahun untuk setiap kesalahan dan berjalan serentak. Tertuduh juga di denda 970 juta untuk 3 kesalahan dan kalau gagal membayar denda akan di tambah penjara 10 tahun secara serentak untuk setiap kesalahan.

[250] Mahkamah benarkan penangguhan hukuman menunggu rayuan dengan ikat jamin 2 juta.

=======================================

PS: saya habiskan masa lapang saya petang semalam dan pagi ini baca penghakiman bertulis Solarmah dan anda tentukan sendiri sama ada tepat atau tidak tindakan DPP bagi DAA pada Rizal untuk jadi star witness. Kalau tak ada Rizal, rasanya susah nak lekat kes ini sebab banyak bukti adalah berdasarkan testimoni saksi-saksi.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/siapa-rizal-mansor-teks-perbicaraan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Rizal Mansor Siri 1 Teks Perbicaraan Beliau

Siapa Rizal Mansor Siri 1 Teks Perbicaraan Beliau

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 125 hits
SIRI 1 Siapa dia Rizal Mansor ini dan adakah dia saksi yang boleh di percayai Rizal Mansor ini pada mulanya di tuduh dengan empat tuduhan meminta dan menerima rasuah bagi pihak isteri bekas Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor berhubung...
Siapa Rizal Mansor Teks Perbicaraan Beliau Siri2

Siapa Rizal Mansor Teks Perbicaraan Beliau Siri2

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 120 hits
SIRI 2 56 57 Rizal dah sediakan 2 pegawai UTK untuk iring duit tersebut dan Rizal bisik pada Ahmed yang duit tersebut untuk Mem 58 Rizal suruh orang gaji Rosmah ambil duit tersebut dan masuk dalam rumah Rizal jumpa Rosmah dan Rosmah tanya b...
Probe Rizal Mansor For Other Offences Says Veteran Newsman

Probe Rizal Mansor For Other Offences Says Veteran Newsman

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 116 hits
Veteran newsman A Kadir Jasin says it seems unfair that Rizal Mansor was acquitted just because he turned witness for the prosecution PETALING JAYA The authorities should investigate Rosmah Mansor s former aide Rizal Mansor for other offenc...
Pentabsub Rosmah Hentam Rizal Mansor Tuduh Dia Khianat

Pentabsub Rosmah Hentam Rizal Mansor Tuduh Dia Khianat

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 169 hits
CYTROSaya bukan nak back up Rizal Mansor Memang dia salah merembat duit jugak kes solarMah ni RM500k jugak dia dapat Tu yang kita tahu la Yang bab tak tahu tak boleh nak jangka But sebab dia jadi Crown Witness la kita boleh nampak jenayah M...
Rizal Mansor Was Used To Fix Up Rosmah Mansor

Rizal Mansor Was Used To Fix Up Rosmah Mansor

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 158 hits
It is not fair for an individual who was complicit or involved in the act of corruption and abuse of power to be freed from any punishment just because he turned witness for the prosecution The authorities should investigate Rosmah Mansor s...
Mini Cooper Parade Kibaran Bendera Terbesar Dirakam Dengan Siri Vivo V25 Baharu

Mini Cooper Parade Kibaran Bendera Terbesar Dirakam Dengan Siri Vivo V25 Baharu

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 144 hits
vivo Malaysia menaja acara perarakan eksklusif MINI Cooper yang unik untuk meraikan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke 65 dan membawa Joy of Humanity dengan siri vivo V25 serba baharu Dianjurkan oleh Aktiv Tuning Group sebuah syarikat Automo...
Disney Dedah Klip Pembuka Siri Animasi Cars On The Road

Disney Dedah Klip Pembuka Siri Animasi Cars On The Road

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 166 hits
Menjelang debutnya pada Khamis ini Disney telah mendedahkan klip rasmi dan babak pembukaan untuk siri spin off Pixar Cars Cars on the Road yang menampilkan kepulangan Lightning McQueen dan rakan baiknya Mater ketika mereka melalui perjalana...
Netflix Umum Siri Filem Original Dari Indonesia

Netflix Umum Siri Filem Original Dari Indonesia

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 189 hits
Semalam Netflix telah mengumumkan senarai kandungan filem dan siri original terbaru dari Indonesia Tujuh judul baru merangkumi pelbagai genre dari sci fi thriller komedi hingga ke period drama telah diumumkan Netflix semasa acara Waktu Netf...
Netflix Dan Pemain Industri Filem Indonesia Bergabung Terbitkan Siri Dan Filem Netflix Original

Netflix Dan Pemain Industri Filem Indonesia Bergabung Terbitkan Siri Dan Filem Netflix Original

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 283 hits
Netflix mengumumkan barisan projek besar dari industri filem Indonesia dalam satu sesi Waktu Netflix Indonesia Malah Netflix Indonesia juga akan menampilkan pengarah pengarah hebat dari sana seperti Timo Tjahjanto Joko Anwar dan Kamila Andi...
13 Ditahan Serang Restoran Kfc

Jatronics Not A Semiconductor Manufacturer In Malaysia Miti Says

Eryna Tomyam

Myjpj Renew Lesen Memandu Motor Online

Program Bantuan Budi Madani Penyasaran Subsidi Bahan Api Yang Lebih Telus

Petronas Still Most Valuable Malaysian Brand Maybank Slips In Brand Finance Rankings

Pyan Habib Dan Yang Pertama

Lelaki Maut Tertimbus Tar Dalam Kemalangan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria

Siapa Teme Abdullah Ini Biodata Penulis Buku Yang Sering Mengaburkan Mukanya Ini

Biodata Sofea Shra Personaliti TikTok Terkenal

10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan


Muat Turun Aplikasi Cimb Octo Gantikan Cimb Clicks

Daging Goreng Kunyit Berkicap

Strong Minimalist Brand Identity

Syarikat P Hailing Perlu Pastikan Prosedur Penghantaran Makanan Halal Ditambah Baik Harian Metro 05 06 2024

Tarikh Akhir Potong Kuku Rambut Bagi Korban 2024

Kata Kerja Maksud Jenis Jenis Fungsi Contoh Penggunaan