Siapa Beri Anda Kuasa Takrif Islam Pengarang Terkemuka Turki Soal Putrajaya




Kerajaan Pakatan Harapan (PH) terus menarik perhatian pakar-pakar Islam dari luar negara berikutan dasar kerajaan semasa tidak memansuhkan peraturan yang mengenakan halangan kepada penceramah asing bercakap mengenai Islam di Malaysia.
Mustafa Akyol, seorang tokoh akademik Turki terkemuka di dunia yang ceramahnya pada 2017 dibatalkan oleh pihak berkuasa Islam di Kuala Lumpur sebelum menahannya kerana berceramah tanpa “tauliah”, kata alasan diberikan kerajaan bahawa ia mahu mengelak ajaran “sesat” menunjukkan tidak banyak yang berubah di bawah kepimpinan Malaysia baru.
“Pihak berkuasa Malaysia masih mengandaikan mereka mempunyai hak untuk mentakrif ‘Islam yang betul’ berbanding ‘Islam yang menyimpang Islam’.
“Tetapi kita mesti bertanya, siapa yang memberi kerajaan Malaysia, atau mana-mana kerajaan, kuasa untuk menentukan Islam?” kata Akyol, penyokong kuat kebebasan bersuara di negara-negara Islam yang sering mengkritik kedua-dua kumpulan Islam dan sekular di negara asalnya, kepada FMT.
Pada Rabu lalu, menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal Islam, Mujahid Yusof Rawa mempertahankan langkah Kementerian Dalam Negeri menyelia semua penceramah asing termasuk penceramah Islam, dengan mengatakan pihak berkuasa mahu memastikan sistem kepercayaan mereka “selaras dengan konteks Malaysia”.
Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin sehari sebelum itu memberitahu penceramah Islam dan bukan Islam dari luar negara akan dipantau untuk memastikan mereka “bebas daripada ajaran sesat”.
“Siapa pun yang datang ke sini, tanpa mengira bentuk ceramah, akan dipantau,” kata Muhyiddin.
Kenyataan itu mendapat kritikan hebat daripada ahli akademik Muslim yang berpangkalan di Amerika Syarikat, Nader Hashemi, yang sering menyampaikan ceramah kepada khalayak di Malaysia mengenai Islam.
“Penapisan ke atas penceramah yang datang ke Malaysia untuk membincangkan isu-isu agama menunjukkan autoritarianisme masih hidup dan kuat di Malaysia dan kebebasan dan demokrasi penuh kekal sebagai perjuangan dan aspirasi berterusan,” kata beliau yang mengetuai Pusat Pengajian Timur Tengah di Universiti Denver kepada FMT.
Akyol, yang bukunya “Islam Without Extremes: A Muslim Case for Liberty” diharamkan di Malaysia, mengatakan tidak ada kerajaan berhak menentukan apa yang “Islam sejati” kerana ia bermakna mengurangkan kedudukan agama kepada “kepentingan dan keinginan kuasa politik”.
“Dengan logik itu, Iran boleh mengharamkan Sunni Islam sebagai ‘menyimpang’, kerana Saudi juga boleh mengharamkan Syiah Islam dan juga Sunnah bukan Wahhabi. Atau India boleh melarang semua Islam dengan mengatakan, menurut kepercayaan Hindu, semua Islam adalah ‘menyimpang’ ,” kata Akyol.
Malah menurut beliau, semasa kegemilangan empayar Islam, pemimpin politik tidak mempunyai kuasa ke atas agama.
“Bahkan khalifah tidak mempunyai autoriti itu. Islam, sebaliknya, ditakrifkan oleh ulama yang pelbagai, penganut dan tradisi yang berkembang,” katanya.
“Kebenaran yang mesti kita terima ialah Islam tidak dimiliki oleh mana-mana kerajaan kerana ia berasal dari kuasa yang lebih tinggi daripada semua kerajaan.
“Kewajipan kerajaan adalah mengetahui had mereka, melindungi hak-hak dan kebebasan rakyat mereka, dan membenarkan masyarakat mereka dengan bebas mengamalkan kepercayaan agama mereka dan juga mengadakan perbincangan intelektual mengenai mereka,” kata Akyol.
Pada tahun 2017, lawatan kuliah Akyol di Malaysia, yang dianjurkan oleh Front Renaissance Islam, berhadapan dengan protes daripada kumpulan Muslim konservatif dan pihak berkuasa Islam.
Beliau ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ketika bersedia untuk menaiki pesawat ke Rom, beberapa jam selepas Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) membatalkan kuliahnya mengenai murtad.
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/01/siapa-beri-anda-kuasa-takrif-islam-pengarang-terkemuka-turki-soal-putrajaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Who Gave You The Right To Define Islam Prominent Turkish Author Asks Putrajaya

Who Gave You The Right To Define Islam Prominent Turkish Author Asks Putrajaya

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 318 hits
CUKUPLAH Islam dan bijakpandai yang ada di Malaysia dari mendedahkan kepada pemikiran Islam yang sulit latarbelakang mereka Asal usul dan dari negara mereka datang perlu di ambilkira Mazhab Untuk disesuaikan dengan negara majmuk kita Setaka...
Pas Yakin Akan Masuk Putrajaya Bersama Umno Dengan Islam

Pas Yakin Akan Masuk Putrajaya Bersama Umno Dengan Islam

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 379 hits
KUALA TERENGGANU PAS menaruh keyakinan akan masuk ke pentadbiran Putrajaya bersama Umno ikut pintu depan Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengingatkan ahli ahli PAS Umno agar menjaga perpaduan dengan tidak lagi berbalah Men...
Rapat Soal Anggaran Dengan Pns Dki Ketua Komisi A Ingatkan Anggota Dprd Tak Ngegas

Rapat Soal Anggaran Dengan Pns Dki Ketua Komisi A Ingatkan Anggota Dprd Tak Ngegas

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 153 hits
Pihak eksekutif dihujani pertanyaan dari para anggota Komisi A DPRD Kebanyakan dari anggota meminta penjelasan mata anggaran Misalnya dua anggaran pengurusan perkara di Pengadilan Negeri Tingkat Kota Jakarta Pusat Selain itu biaya PPSU juga...
Soal Hidup Dan Mati Pun Umno Johor Jadikan Modal Politik

Soal Hidup Dan Mati Pun Umno Johor Jadikan Modal Politik

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 284 hits
Riaknya Pengerusi Perhubungan UMNO Johor ni apa dia ingat kubur itu hanya untuk golongan yang berusia saja ke Soal hidup dan mati pun boleh dia jadikan modal politik Mengulas mengenai usia calon Bersatu bagi pilihan raya kecil parlimen Tanj...
Ganjar Soal Gibran Maju Pilkada Solo 2020 Keputusan Ada Di Tangan Bu Ketum Pdip

Ganjar Soal Gibran Maju Pilkada Solo 2020 Keputusan Ada Di Tangan Bu Ketum Pdip

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 159 hits
Kendati demikian dia menampik kabar yang menyebutkan jika DPC PDI Perjuangan Kota Surakarta telah memiliki calon sendiri
Respons Pengusaha Soal Pelarangan Ekspor Bijih Nikel Yang Dimajukan

Respons Pengusaha Soal Pelarangan Ekspor Bijih Nikel Yang Dimajukan

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 160 hits
Kepala Badan Koordinasi Penanaman Modal Bahlil Lahadalia melakukan gebrakan mengejutkan soal pelarangan ekspor ore nikel Pelarangan ini sejatinya baru dimulai per 1 Januari 2020 tetapi Bahlil memajukannya sore ini dan akan efektif besok
Puan Soal Gibran Ingin Diusung Pdip Kita Buka Lebar Pintu Pendaftaran

Puan Soal Gibran Ingin Diusung Pdip Kita Buka Lebar Pintu Pendaftaran

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 196 hits
Puan Soal Gibran Ingin Jadi Bacawalkot Solo Kita Buka Lebar Pintu Pendaftaran Puan menyebut jalur pencalonan untuk Pilkada bisa mendaftar lewat DPP dan DPD PDIP membuka pintu lebar untuk siapa saja yang berminat
Jokowi Minta Maaf Soal Penyusunan Kabinet Pdip Bilang Pemimpin Bukan Penjual Es Krim

Jokowi Minta Maaf Soal Penyusunan Kabinet Pdip Bilang Pemimpin Bukan Penjual Es Krim

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 124 hits
Sekretaris Jenderal PDIP Hasto Kristiyanto menilai permintaan maaf yang disampaikan Presiden menunjukkan sikap kerendahan hatinya meskipun memiliki wewenang dan hak mutlak dalam penyusunan kabinet
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly