Si Omot



Makcik panggil dia Omot sebab masa baru-baru sibujang makcik ambil, makcik nampak dia sangat comot.  Sibujang bagi nama Maha (Maha apa makcik tak ingat.  Kucing sebelum ini dia bagi nama Muffin Mufasa - makcik panggil Katak sebab suka duduk macam katak.  Satu lagi Mehit Muezza, makcik panggil Mok atau Omok sebab dia gemuk).
Si Omot ini masa baru diambil, diletak dalam sangkar, dia tunjuk perasaan.  Bekas makanan, minuman dan pasir semua dia terbalikkan.  Lepas itu dia baring terlentang dalam sangkar dengan kaki terjulur keluar.  Tenaganya kuat.  Dia boleh renggangkan pintu sangkar dan lari keluar.  Bila dalam sangkar, dia akan terangguk-angguk menggigil dengan air liur meleleh dari mulutnya (takkanlah air liur keluar dari mata, kan?) sehinggakan suami makcik menyangka dia berpenyakit.

Satu hari, dia terlepas.  Puas dicari, tak jumpa.  Sampai macik masukkan dalam grup whatsapp jiran setaman.  Bila jumpa, dia lari dari bawah satu kereta ke kereta yang lain.  Beberapa jam juga hendak mendapatkannya semula.
Sejak itu, Sibujang tidak lagi meletakkannya ke dalam sangkar.  Dia pandai balik untuk makan minum dan berehat di hadapan rumah.  Tapi dia sangat garang.  Kucing lain tak akan dia bagi muka.  Semua dia hambat.  Kaki kami anak beranak juga dicakarnya   Anak-anak cucu semua tak berani mendekatinya.





Tengoklah betapa besarnya dia.




Kebelakangan ini dia sudah mula mahu bermanja.  Pantang pintu terbuka, dia akan masuk ke rumah.  Tapi kena pastikan tiada kucing lain di dalam.  Nanti akan jadi perang saudara. Dia seronok bila diusap dan diurut, tapi lepas itu dia akan cuba cakar atau gigit tangan kita!  
Muffin dan Mehit terpaksa mengalah bila Omot masuk.  Kenalah diletak ke dalam sangkar mereka.  Permaidani juga tidak boleh dihamparkan takut jadi tandas mereka.  Lagipun susah hendak membersihkan bulu yang melekat...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kakciknurseroja.blogspot.com/2021/04/si-omot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kronologi Kisah Palestine 2021

Kecoh Isu Ketupat Adabi Dimasak Lembik

Tempat Simpan Duit Paling Selamat Dan Berbaloi

3 Cara Untuk Melemahkan Nafsu Syahwat

Mco Nilai Police Probe Twitter Account Owner Over Fake News On Compound Issuance For Breaking Hari Raya Sops

Tentang Alif

Kota Bharu Bawa Pulang Jari Rakan Putus Akibat Mercun

Filem Kontroversi 365 Days Akan Terbit Dua Lagi Sekuel Di Netflix



6 Selebriti Yang Sebenarnya Ahli Kumpulan Muzik Rock Punk dan Metal

Dari Mana Hamas Dapat Senjata

Info Dan Sinopsis Drama Puaka Hari Raya Astro Citra

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kekasih Hati Mr Bodyguard Slot Lestary TV3

7 Negara Yang Mempunyai Kadar Obesiti Paling Rendah Di Dunia


16 Captivating Summer Wreath Designs For Your Beach House

Gubernur Jatim 215 997 Kendaraan Diperiksa Dan 21 Pemudik Positif Covid

14 Bus Sekolah Dikerahkan Angkut Warga Masuk Jakarta Tanpa Sikm Yang Reaktif Covid

Pengunjung Meningkat 20 Museum Dan Kawasan Budaya Di Jakarta Ditutup Sampai Senin

Mk Curtain Warna Hijau Pilihan Tahun 2021

Jangan Tindas Golongan Pekerja