Setahun Malaysia Prihatin Pindaan Akta Beratkan Hukuman Pemandu Mabuk Kejayaan Terbesar Mot



PUTRAJAYA: Pindaan Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020 yang antara lain membabitkan hukuman lebih berat terhadap pemandu mabuk antara kejayaan terbesar Kementerian Pengangkutan (MoT) dalam tempoh setahun pemerintahan Kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Menterinya, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, ini kerana pindaan Akta 333 melibatkan Seksyen 41 hingga 45 yang mula dikuatkuasakan Oktober tahun lalu, berjaya dibentangkan ke peringkat Jemaah Menteri dalam tempoh 100 hari selepas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memimpin negara sebelum diluluskan di Dewan Rakyat.
Beliau berkata, kementeriannya memandang serius isu berkaitan pemanduan di bawah pengaruh alkohol atau dadah atau memandu secara melulu dan berbahaya yang menyebabkan kemalangan sehingga meragut nyawa pengguna jalan raya lain termasuk penguat kuasa yang bertugas.
“Sehubungan itu, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) diminta untuk meneliti semula Akta 333 berhubung perkara itu khususnya mengenai hukuman yang lebih berat terhadap mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah secara melulu dan berbahaya.

“Rang Undang-Undang (RUU) Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020 telah dikemukakan serta diluluskan Jemaah Menteri pada 17 Julai 2020 dan pada 27 Julai 2020, ia dibaca buat kali pertama di Dewan Rakyat.
“MoT mengharapkan agar akta itu dapat memberi kesedaran kepada orang ramai terhadap pematuhan undang-undang dan memastikan jalan raya kekal selamat demi kepentingan rakyat khususnya pengguna jalan raya,” katanya dalam sidang media khas Pencapaian Malaysia Prihatin di sini, pada Jumaat.
Dalam pada itu, Ka Siong berkata, pemeteraian perjanjian projek Sistem Transit Rapid (RTS) Link antara Malaysia dan Singapura dalam tempoh 30 hari juga merupakan kejayaan dicapai setahun pemerintahan PN.
“RTS Link merupakan alternatif bagi mengurangkan kesesakan di laluan Tambak Johor merangkumi pembinaan laluan sepanjang empat kilometer menghubungkan Bukit Chagar di Johor Bahru dan Woodlands di Singapura,” katanya.
Sementara itu, beliau menambah, sehingga hari ini, hampir sejuta rakyat mendapat manfaat menerusi pas perjalanan tanpa had My30 yang diperkenalkan kerajaan menerusi Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana).
“Pas My30 memberikan penjimatan berganda untuk mengurangkan kesan COVID-19 dalam kalangan pengguna pengangkutan awam di mana pengguna hanya perlu membayar RM30 sahaja untuk tempoh sebulan,” katanya.

The post Setahun Malaysia Prihatin: Pindaan akta beratkan hukuman pemandu mabuk kejayaan terbesar MOT appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/09/setahun-malaysia-prihatin-pindaan-akta-beratkan-hukuman-pemandu-mabuk-kejayaan-terbesar-mot/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Tahun Penjara Tak Boleh Ganti 1 Nyawa Penunggang Motosikal Maut Dirempuh Pemandu Mabuk

10 Tahun Penjara Tak Boleh Ganti 1 Nyawa Penunggang Motosikal Maut Dirempuh Pemandu Mabuk

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 288 hits
The ReporterSeorang penunggang motosikal maut setelah dirempuh sebuah kereta yang dipandu lelaki mabuk dalam kejadian di Jalan Sungai Lembing Kuantan awal pagi Isnin 1 Mac 2021 Muhammad Akmal Hakim 22 pekerja kilang di kawasan perindustrian...
Rehatlah Akmal Dirempuh Pemandu Mabuk Jenazah Pemuda Selamat Dikebumi

Rehatlah Akmal Dirempuh Pemandu Mabuk Jenazah Pemuda Selamat Dikebumi

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 424 hits
Seorang gadis sebak mengenangkan pemergian sepupunya Muhammad Akmal Hakim Misnan yang maut selepas motosikal ditunggang dirempuh seorang pemandu lelaki disyaki mabuk di Jalan Sungai Lembing Kuantan awal pagi semalam Menerusi laman Twitter g...
Kes Bunuh Pengasas Ambank Mahkamah Persekutuan Kekal Hukuman Mati Bekas Pemandu Trak Tunda

Kes Bunuh Pengasas Ambank Mahkamah Persekutuan Kekal Hukuman Mati Bekas Pemandu Trak Tunda

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 175 hits
1 191 total views 1 191 views today PUTRAJAYA 1 Mac Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan sabitan dan hukuman mati seorang bekas pemandu trak tunda bagi kesalahan membunuh pengasas Arab Malaysian Bank Hussain Ahmad Najadi pada 2013 Pane...
Pemandu Kren Mabuk Dipenjara Didenda Rm10 000

Pemandu Kren Mabuk Dipenjara Didenda Rm10 000

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 200 hits
Tertuduh mengaku bersalah memandu di bawah pengaruh alkohol melebihi had ditetapkan PETALING JAYA Akibat memandu di bawah pengaruh alkohol seorang pemandu kren dipenjara sehari dan didenda RM10 000 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini M...
Pemandu Lori Edar Dadah Dijatuhi Hukuman Gantung

Pemandu Lori Edar Dadah Dijatuhi Hukuman Gantung

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 232 hits
Oleh Ambara berkerusi roda ke Mahkamah Tinggi Tawau mendengar keputusan hakim yang menjatuhi hukuman mati mandatori kepadanya kerana mengedar dadah pada tahun 2017 FOTO NSTP ABDUL RAHEMANG TAIMING TAWAU Mahkamah Tinggi di sini hari ini menj...
Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Kembar Sado

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation

Sindiket Ofu Bhai Tumpas Ubah Suai Maklumat Pasport

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Hebat Dron Kamikaze M Sia Disekat As Mengapa



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Fitnah Azmin Ali Rosakkan Hari Lahir Saya Deepak Jaikishan

Lori Dipandu Remaja Terbakar Rempuh Treler Penumpang Maut

Gelombang Hijau Pn Sudah Mencapai Tahap Maksimum

Malaysian Are Invited To A Night Filled With Music And Celebrations At Vivo S Perfect Night Party 2024

Remaja Perempuan Malaysia Menewaskan Oman 12 1 Dalam Piala Asia

Tular Kejadian Kepala Air Di Lata Iskandar Lata Kinjang