Seruan Keluarga Malaysia Dap Sedia Sambut Perlawaan Pm



Seruan ‘Keluarga Malaysia, DAP sedia sambut perlawaan PM . DAP hari ini menyatakan kesediaan mereka menyambut pelawaan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob untuk menyertai Majlis Pemulihan Negara dan Jawatankuasa Khas Menangani Covid-19.
Setiausaha agungnya Lim Guan Eng berkata pendirian itu dibuat atas pertimbangan keadaan semasa iaitu menyelamatkan nyawa rakyat serta mengatasi isu kesempitan hidup mereka.
Pun begitu kata Lim ia tawaran itu mestilah memberi makna untuk matlama tersebut dan bukannya hanya membenarkan keputusan Putrajaya.
“Demi menyelamatkan nyawa dan mata pencarian, DAP sanggup mempertimbangkan tawaran untuk kepimpinan pembangkang menyertai Majlis Pemulihan Negara dan Jawatankuasa Khas Menangani Covid-19, asalkan ia bukan sekadar untuk mencukupi syarat dan mengiakan pandangan kerajaan semata-mata.
“Yang menang tidak menang semua, dan yang kalah tidak kalah semua,” katanya dalam kenyataan balas terhadap ucapan awam pertama Ismail Sabri selaku perdana menteri.
Dalam ucapan berkenaan Ismail Sabri mempelawa pembangkang menyertai kedua-dua badan berkenaan bagi menguruskan krisis pandemik Covid-19 sekarang.
Setakat ini sebanyak 1.55 juta kes positif Covid-19 direkodkan di seluruh negara termasuk 19,807 yang disahkan sehingga hari ini. Daripada jumlah itu 232 orang meninggal dunia menjadikan kadar kematian akibat Covid-19 bertambah kepada 14,168 orang.
Sementara itu Presiden Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (Upko) Wilfred Madius Tangau, mengalu-alukan konspek Keluarga Malaysia yang dibawa Ismail Sabri.
Beri ruang buat keputusan
Bagaimanapun dia mencadangkan agar Majlis Persekutuan-Negeri (FSC)dalam Majlis Pemulihan Negara bagi menangani isu pemulihan ekonomi dan kesihatan di seluruh negara.
“FSC wajar dipengerusikan oleh perdana menteri dengan ketua pembangkang parlimen, melibatkan menteri utama, pemimpin kanan pembangkang dan menteri besar serta ketua menteri dari 13 negeri, dibantu pakar dan golongan profesional sertra pegawai tertinggi perkhidmatan awam, tentera dan polis.
“Ia boleh berfungsi seperti kabinet perang yang membuat keputusan besar mengenai ekonomi dan kesihatan, sementara kabinet melaksanakan keputusan tersebut dan mengurus masalah lain.
“Ini akan memberikan penyelarasan dasar menyeluruh dan berkongsi tanggungjawab politik untuk keputusan yang diperlukan tetapi tidak popular di pihak parti politik dan kerajaan untuk melindungi kerajaan persekutuan daripada kepincangan parti tanpa kerumitan kerajaan perpaduan,” kata ahli parlimen Tuaran itu.
Wilfred menambah mengetepikan kerajaan negara dari badan itu akan menjejaslan keberkesanan usaha memerangi Covid-9, terutama ketika pusat Covid-19 kini beralih ke negeri lain.
“Persekutuan Malaysia terlalu berpusat. Desentralisasi dalam kedua-duanya melibatkan pemerintah negeri dalam keputusan nasional (peraturan bersama) memberi lebih banyak ruang untuk negeri membuat keputusan mereka sendiri (pemerintahan sendiri) sangat diperlukan,” katanya.
Bagi Amanah pula parti itu membangkitkan isu pemilihan anggota kabinet baru selepas ini.
Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub berkata rakyat sedang memerhati dan menunggu langkah lanjut perdana menteri.
“Adakah kluster mahkamah dan mereka yang jelas menderhaka kepada titah Yang di-Pertuan Agong akan dicadangkan sebagai menteri kabinet?
“nilah ujian pertama kewibawaan perdana menteri kesembilan,” katanya.
Sementara itu PKR Selangor berkata pelantikan Ismail Sabri dibuat dibuat mengikut lunas-lunas perlembagaan, demokrasi berparlimen dan sistem raja berperlembagaan.
Ketua Penerangan PKR Selangor Halimey Abu Bakar berkata parti itu menuntut agar golongan kleptokrat dan kluster mahkamah tidak dilindungi oleh mana-mana pihak serta mesti dibicarakan dengan adil dan saksama
PKR Selangor juga, katanya, mendesak polis agar menjalankan siasatan semula kes video intim membabitkan seorang ahli parlimen kerajaan yang sehingga kini masih belum terjawab.
Mereka juga berharap pihak berkuasa tidak melengahkan siasatan kes serangan seksual yang dikaitkan dengan seorang Adun yang juga setiausaha politik bekas menteri kanan terbabit.
“Selari dengan pendirian Pakatan Harapan, PKR Selangor konsisten menganggap Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, adalah individu yang sebenarnya paling layak diangkat sebagai perdana menteri.
“Namun, dalam perlumbaan untuk mendapatkan sokongan majoriti tempoh hari, beliau telah membuktikan dirinya tidak gila kuasa dengan mengekalkan prinsip tidak mahu berkompromi dengan golongan pengkhianat serta kleptokrat.
“PKR Selangor berpegang teguh dengan pendirian bahawa seharusnya mandat rakyat pada PRU ke-14 dikembalikan kepada gabungan yang telah dipilih pada 9 Mei 2018 iaitu PH,” katanya.
Seruan ‘Keluarga Malaysia, DAP sedia sambut perlawaan PM Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Baca Artikel Menarik :
Zizan Razak Nasihat Aliff Syukri Jadi Ketua Kampung Sebelum Masuk Politik Muhyiddin Perlu Lalui ‘Ujian Integriti’ Elok jika Bersatu tidak sertai kabinet ‘Sultan Melaka’ Mangkat Akibat Covid-19 Kerajaan baharu bukan kerajaan PN, pemimpin Umno bidas Muhyiddin Resepi Maggi Bandung Sempoi Sedap Umno akan dipersalahkan jika Ismail gagal tangani Covid-19 – Khir Toyo Saya takkan lompat cari tempat berlindung-Zahid Cabaran laluan berliku Pak Long Itulah belalang, kan bapak dah bilang
Zamburger giat ambil alih hotel Layari Laman Facebook MYKMU
Tawaran Ismail permulaan baik untuk Dewan Rakyat September ini

The post Seruan ‘Keluarga Malaysia, DAP sedia sambut perlawaan PM appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/08/22/seruan-keluarga-malaysia-dap-sedia-sambut-perlawaan-pm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Must Prove It Represents Keluarga Malaysia

Dap Must Prove It Represents Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 152 hits
From Rahim ZainuddinThe joint statement issued by Prime Minister Ismail Sabri Yaakob and three opposition leaders on Wednesday must have caught many by surprise The brief communique suggests that bipartisan efforts are being made to reach a...
Shorts Keluarga Malaysia Adakah Abah 2 0

Shorts Keluarga Malaysia Adakah Abah 2 0

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 178 hits
WACANA SINAR 283 24 OGOS 2021 Berikut merupakan petikan Wacana Sinar Siri 283 bertajuk Keluarga Malaysia penawar luka rakyat bersama Ketua Pemuda DAP Howard Lee UNTUK VIDEO PENUH SILA LAYARI https bit ly 3gu3EjQ Muzik www bensound com Sin
Kerajaan Keluarga Malaysia Masih Belum Stabil Kabinet Bersaiz Mega Mungkin Berulang Kata Pemuda Amanah

Kerajaan Keluarga Malaysia Masih Belum Stabil Kabinet Bersaiz Mega Mungkin Berulang Kata Pemuda Amanah

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 191 hits
August 24 2021 Meskipun calon Perdana Menteri Malaysia ke 9 selesai mengangkat sumpah Dato Seri Ismail Sabri dilihat masih belum dapat mencari penyelesaian dalam memastikan kerajaan yang stabil dicapai Dalam tempoh tidak sampai 24 jam belia...
Keluarga Gagal Malaysia

Keluarga Gagal Malaysia

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 266 hits
Sukar untuk kita menafikan keluarga Malaysia ada banyak masalah yang tidak selesai Keluarga satu kumpulan manusia yang hidup bersama dan diikat samada oleh perkahwinan keturunan atau pengangkatan Keluarga gagal pula bermaksud keluarga yang ...
Keluarga Malaysia Well Received

Keluarga Malaysia Well Received

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 218 hits
Busy day Ismail Sabri waving to journalists upon his arrival at Bangunan Perdana Putra in Putrajaya after an audience with the King in Kuantan BernamaPETALING JAYA Political parties across the divide believe the Keluarga Malaysia initiative...
Keluarga Malaysia Erti Mendalam Keluarga Malaysia Usahawira

Keluarga Malaysia Erti Mendalam Keluarga Malaysia Usahawira

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 220 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam ucapan awam sulungnya menyeru semua pihak supaya bersepakat menyelamatkan Keluarga Malaysia Beliau menggunakan pendekatan Keluarga Malaysia kerana frasa itu sifatnya lebih inklusif merent...
Grs Terus Dipertahan Selaras Agenda Keluarga Malaysia Bung Moktar

Grs Terus Dipertahan Selaras Agenda Keluarga Malaysia Bung Moktar

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 223 hits
Timbalan Pengerusi I GRS merangkap Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin KOTA KINABALU Gabungan Rakyat Sabah akan terus dipertahan selaras dengan agenda Keluarga Malaysia yang menuntut kebersamaan semua pihak dalam mengh...
Jika Zahid Jadi Pm Dap Perlu Sedia Terima Kluster Mahkamah

Jika Zahid Jadi Pm Dap Perlu Sedia Terima Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 164 hits
agendadaily com11 8 2021Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi dikatakan antara calon Perdana Menteri baharu Dalam politik pelbagai kemungkinan boleh berlaku ia termasuk jika Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjadi Perdana Menteri bah...
Dap Penghalang Utama Perpaduan Malaysia

Dap Penghalang Utama Perpaduan Malaysia

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 301 hits
Pendapat saya tentang kepelbagaian kaum di Malaysia Saya menerima hakikat bahawa Malaysia terdiri dari masyarakat berbilang kaum dan agama Namun Kita semua hendaklah memahami konsep multiculturalisme si Malaysia berdasarkan fakta sejarah da...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally