September Malaysia Jahanam


Ramai sangat yang tanya apa yang bakal berlaku bulan September ini... mai sini aku jelaskan apa yang MUNGKIN berlaku berdasarkan ilmu SEBAB DAN AKIBAT. Tetapi ini hanyalah jangkaan kepada apa yang bakal berlaku akibat kejatuhan nilai Ringgit. Nak percaya atau tidak, terpulang....Seperti yang gua katakan "INI HANYA JANGKAAN" aka Ramalan Ekonomi.1. Ekonomi Malaysia merudum, disertai oleh pemerintah yang korup dan sistem beraja yang tidak berfungsi. Rakyat mendukung biawak hidup.
2. Nilai matawang sesebuah negara adalah disebabkan oleh "keyakinan" masyarakat dunia terhadap kebolehpercayaan sesebuah negara. Penurunan nilai matawang ringgit menandakan penurunan "keyakinan" kebolehpercayaan Malaysia dari segi kuasa ekonomi dan politik di pentas dunia.
3. Hal ini didorong oleh begitu banyak kejadian peringkat antarabangsa mutakhir ini, bermula dari pembelian kapal selam, serangan ke atas lahad datu, MH370, MH17, FGV ditarik kembali dari bursa saham, kapal terbang Air Asia terhempas, skandal 1MDB, perbelanjaan mewah PM dan isteri serta menteri-menteri, dan isu-isu besar lain yang tidak selesai.
4. Keyakinan pelabur luar terhadap ekonomi Malaysia turut menurun sehingga banyak kilang-kilang ditutup apabila pelabur memutuskan untuk menutup operasi di Malaysia. Penutupan operasi ini menyebabkan ramai orang menjadi penganggur, seterusnya mengurangkan kuasa beli dalam pasaran.

5. Pengurangan kuasa beli dalam pasaran menyebabkan persaingan antara peniaga menjadi semakin sengit. Peniaga yang gagal mencapai jualan melebihi kos operasi akan menanggung kerugian dan sekaligus terpaksa menutup operasi sehingga menyebabkan lebih ramai pekerja dipecat. proses 4 dan 5 berulang-ulang sehingga begitu ramai orang menjadi penganggur.
6. 2 dan 3 menyebabkan penurunan nilai Matawang Ringgit Malaysia sehingga menyebabkan masyarakat antarabangsa merasakan ianya satu kerugian untuk menyimpan RM kerana nilainya turun setiap hari. Jadi, masyarakat antarabangsa mula memulaukan RM. Dalam ertikata lain, RM tidak lagi diterima untuk berdagang di pentas antarabangsa.
7. Penurunan nilai RM menyebabkan jumlah RM yang diperlukan untuk mengimport sesuatu barangan bertambah. Ini bermaksud, kos operasi syarikat pengimport bertambah sehingga pilihan yang ada untuk terus kekal beroperasi adalah dengan menaikkan harga barangan atau meningkatkan kualiti jualan. 4 dan 5 menyatakan bahawa kuasa beli rakyat Malaysia berkurangan. Kedua-dua pilihan syarikat pengimport didapati tidak relevan sehingga memaksa mereka membuat pilihan untuk mencari jalan bagi meneruskan operasi atau mengambil jalan mudah untuk menutup operasi, sekaligus menyebabkan no. 5 berulang lagi.
8. Makanan di Malaysia banyak yang diimport. Kita mengimport buah-buahan dan sayur-sayuran mencecah ratusan juta rm setahun. Itu tidak termasuk daging dan kambing. Beras yang ditanam di Malaysia hanya cukup untuk menampung 30% dari keperluan rakyat Malaysia, oleh itu, selebihnya diimport dari luar negara. No 7 menyatakan syarikat pengimport mungkin perlu menaikkan harga barangan, jadi, harga makanan yang diimport mungkin melambung tinggi. Ubat-ubatan juga bakal melambung.
9. Masyarakat Malaysia banyak membazir makanan. Kedai makan saban hari membuang makanan, tidak termasuk hotel, dan juga perumahan. Pengurangan makanan dalam negara mungkin satu bentuk tarbiah daripada Allah swt supaya kita kembali belajar untuk menghargai rezeki dan jangan buang rezeki sewenang-wenangnya.
10. Bulan September ini dijangka meletup bom ekonomi sehingga menyebabkan berlakunya pengangguran besar-besaran, kekurangan import bahan makanan, ubat-ubatan dan keperluan-keperluan lain. Sekiranya ada sekalipun, harganya melambung.
11. Meletusnya bom ekonomi menyebabkan panik dalam masyarakat. Orang ramai berpusu-pusu mengeluarkan duit dari bank untuk membeli barangan keperluan. Malangnya, wang kertas yang wujud hanya 1.5-3% dari duit digital. Ini bermaksud, bank run atau bank kehabisan wang kertas bakal berlaku. Semua orang hanya boleh mengeluarkan 1.5-3% dari jumlah wang yang disimpan di bank, atau hanya 1.5-3% orang boleh mengeluarkan semua simpanannya di bank. Yang pasti, semua orang boleh mengeluarkan walau 10% simpanan di bank adalah insiden yang mustahil berlaku.
12. Kemungkinan juga bagi mereka yang mempunyai simpanan melebihi rm 10,000 akan disita sebahagiannya oleh kerajaan bagi menampung hutang negara.
13. Apabila bank run berlaku, pembelian panik berlaku sedangkan matawang RM tidak diterima di peringkat antarabangsa. Adakah cukup beras dan barang keperluan lain ketika itu..???Terbaru laporan daripada Arab Saudi (Mekah dan Madinah), semua Money Changer di sana tidak menerima Ringgit Malaysia lagi... lu orang carilah Najib anak Razak untuk jawap persoalan ini.... hahaha....



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ikutsukaakuisa.blogspot.com/2015/08/september-malaysia-jahanam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jahanam Malaysia

Jahanam Malaysia

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 74 hits
1 Kita telah lalui 4 Kerajaan dalam masa kurang 5 tahun BN PH PN dan PN BN 2 Propaganda politik yang kuat dicanang sekarang adalah negara jahanam dalam 22 bulan PH memerintah Katanya ekonomi merudum pelabur lari dan rakyat sengsara 3 Jangan...
Apakah Melaka Bakal Punyai Ketua Menteri Wanita Pertama Di Malaysia

Apakah Melaka Bakal Punyai Ketua Menteri Wanita Pertama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 325 hits
Suasana sebuah rumah kampung di tepi sebatang jalan itu kebiasaannya tenang sahaja Namun bersempena Pilihan Raya Negeri Melaka ini bendera berwarna biru gelap Perikatan Nasional terpacak di pagar rumah itu Rumah itu dijadikan bilik gerakan ...
Penang Wants Airport Included In Malaysia Singapore Vtl

Penang Wants Airport Included In Malaysia Singapore Vtl

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 195 hits
There were 107 flights a week between Penang International Airport and Changi Airport before the pandemic struck GEORGE TOWN Penang hopes the federal government will consider including Penang International Airport in the Vaccinated Travel L...
Beauty Around The World Bersama Guardian Malaysia Diskaun Sehingga 50

Beauty Around The World Bersama Guardian Malaysia Diskaun Sehingga 50

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 377 hits
Beauty Around The World Bersama Guardian Malaysia Diskaun Sehingga 50 Assalammualaikum semua Jom terokai dunia kecantikan bersama Guardian Guardian seperti fairy godmother yang mengetahui masa yang sesuai untuk muncul dengan tawaran istimew...
Kkmm Lancar Rangkaian 5g Malaysia Pertama Esok

Kkmm Lancar Rangkaian 5g Malaysia Pertama Esok

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 132 hits
Oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia yang juga Pengasas Rumah Prihatin Tan Sri Annuar Musa beramah mesra dengan sebahagian penerima sumbangan ketika hadir ke Majlis Penyampaian Bantuan Deepavali Rumah Prihatin di Rumah Prihatin Grand Seas...
Hiburan Dah Bantu Lebih 25 000 Rakyat Malaysia Tya Arifin Tolak Tepi Kerjaya Seni Utamakan Perniagaan

Hiburan Dah Bantu Lebih 25 000 Rakyat Malaysia Tya Arifin Tolak Tepi Kerjaya Seni Utamakan Perniagaan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 226 hits
Sejak bergelar sebagai seorang usahawan empat tahun lalu Tya Arifin yang juga merupakan seorang pelakon serta penyanyi ungkap rasa syukur kerana dapat membantu lebih 25 000 rakyat Malaysia ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Tya atau nam...
Rentasan 1005 Gempar Ternyata Malaysia Bakal Kembali Ke Zaman Klept

Rentasan 1005 Gempar Ternyata Malaysia Bakal Kembali Ke Zaman Klept

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 183 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 10051 1MDB DIKENDALI SEPERTI KEDAI KOPI CINA 2 PAS MEMANG PARTI SUKA MEMFITNAH KE 3 MENGAPA ANAK MUDA PERLU FASIH BAHASA MELAYU
Pelbagai Kekosongan Jawatan Terkini Air Asia Berhad Seluruh Malaysia November 2021 Gaji Rm4 800 Rm6 700

Pelbagai Kekosongan Jawatan Terkini Air Asia Berhad Seluruh Malaysia November 2021 Gaji Rm4 800 Rm6 700

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 294 hits
Pelbagai Kekosongan Jawatan Terkini Air Asia Berhad Seluruh Malaysia November 2021 Gaji RM4 800 RM6 700 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Ker...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024