Seperti Tinggal Di Reban Ayam Bantulah Mereka


JIKA dilihat dari jauh, kediaman yang dihuni pasangan suami isteri berstatus orang kurang upaya (OKU) dalam kategori lembam bersama dua anaknya seakan sebuah reban ayam atau bangsal buruk.
Mana tidaknya, ia dibina daripada kepingan zink, tidak berpintu dan hanya ditutup dengan kain, malah bahagian dapur juga tidak berlantai.
Sudah hampir enam tahun Ramzi Mat Ropi, 31 dan isterinya, Siti Aishah Kamarudin, 23, menghuni bangsal terletak di Kampung Belanga, di Kuala Krai itu bersama dua anak mereka yang kini berusia dua dan lima tahun.
Bulan lalu, Siti Aishah yang sarat mengandung terjerlus ke dalam tanah disebabkan tiada lantai di bahagian dapur dan hanya meniti kayu sahaja menyebabkan berlakunya komplikasi terhadap kandungan.
Siti Aishah berkata, disebabkan insiden itu dia terpaksa melahirkan anak ketiganya awal dua minggu dari tarikh jangkaan dan bayi perempuan yang kini berusia 14 hari itu kini dijaga oleh abangnya yang tidak mempunyai anak.
“Kejadian berlaku ketika kami lepas makan malam dan saya ingin mengemas pinggan mangkuk untuk dibawa ke dapur dan disebabkan keadaan cahaya yang agak suram (hanya menggunakan sebiji mentol sahaja), saya gagal memijak pada kayu dan terjerlus ke bawah.
“Perut berasa sangat sakit dan keesokannya saya terus dibawa ke Hospital Kuala Krai sebelum diarahkan untuk menyegerakan kelahiran kerana kandungan agak berisiko,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Siti Aishah berkata, sepanjang menghuni bangsal itu sudah beberapa kali mereka didatangi haiwan berbisa, termasuk ular memandangkan lokasi sekitarnya agak bersemak.
Katanya, banjir yang berlaku pada 1 Disember lalu turut melanda rumahnya dan mereka sekeluarga belum lagi mendiami bangsal berkenaan kerana dia berpantang di rumah orang tuanya di Sungai Durian, Kuala Krai.
“Beberapa hari lalu, suami ada memeriksa keadaan rumah dan menjumpai ular sawa di celah timbunan kain baju yang kotor kerana ditenggelami air.
“Sebab itu, kami masih belum berani untuk datang membersihkan rumah,” katanya sambil memberitahu mereka sekeluarga bergantung sepenuhnya kepada elaun bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM400 sebulan.
Mereka menerima kunjungan dari kumpulan aktivis masyarakat, Cempaka Merah Asnaf Society, yang diwakili Che Norhayati Mohamed untuk menyerahkan bantuan makanan harian.
Che Norhayati berkata, pihaknya akan cuba membantu membaik pulih bangsal yang didiami Siti Aishah sekeluarga dengan sedikit dana yang diperoleh menerusi sumbangan orang ramai.
“Kerja baik pulih ini akan dibuat secepat mungkin kerana kami bimbangkan keadaan mereka, terutama dua anak yang masih kecil disebabkan rumah itu tidak memiliki pintu serta lantai dapur yang mengundang bahaya kepada mereka,” katanya.
Che Norhayati berkata, sesiapa yang ingin membantu keluarga itu boleh menghubunginya di talian 01125466362.
The post Seperti tinggal di reban ayam, bantulah mereka… appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/orang-susah-kuala-krai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tulisan Tangan Dokter Seperti Cakar Ayam Ini Alasannya

Tulisan Tangan Dokter Seperti Cakar Ayam Ini Alasannya

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 248 hits
Sumber gambar alodokter comAgan pernah membaca tulisan resep dari petugas medis Dokter misalnya Tulisan tangan dokter itu umumnya misterius sulit dimengerti oleh orang awam seperti ane dan mungkin cuma dapat dimengerti oleh sesama petugas m...
Jokowi Diminta Waspadai Politisi Rabun Ayam Dan Ikan Lele

Jokowi Diminta Waspadai Politisi Rabun Ayam Dan Ikan Lele

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 266 hits
Endang mengingatkan Jokowi untuk lebih hati hati terhadap dua jenis politisi tersebut Ini sebenarnya sudah dilakukan mantan Gubernur DKI Jakarta itu dengan menolak usulan masa jabatan presiden diperpanjang hingga dua periode ataupun diubah ...
8 Petua Mudah Lembutkan Ayam Pencen Yang Anda Masak Boleh Cuba Selalu

8 Petua Mudah Lembutkan Ayam Pencen Yang Anda Masak Boleh Cuba Selalu

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 314 hits
Pernah beli ayam pencen kat pasar malam atau kat pasar basah Berkemungkinan besar paling lekeh anda akan beli ayam 3 atau 4 kali dalam seminggu Adalah sesuatu yang ajaib sekarang jika dalam tempoh seminggu anda tak masak atau tak makan ayam...
Kini Sukses Dan Kaya Raya Sule Ternyata Pernah Jualan Ayam Goreng Di Tempat Ini

Kini Sukses Dan Kaya Raya Sule Ternyata Pernah Jualan Ayam Goreng Di Tempat Ini

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 215 hits
Namun di balik kesuksesannya seperti sekarang Sule sempat merasakan menjadi pedagang Sebelum berkarier di Jakarta Sule pernah berjualan ayam goreng di rumahnya yang berada di Cimahi Jawa Barat
Ayam Brand Perkenalkan Saba Mackarel Flakes Dalam Sajian Ready To Eat Yang Sihat Mudah Enak

Ayam Brand Perkenalkan Saba Mackarel Flakes Dalam Sajian Ready To Eat Yang Sihat Mudah Enak

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 537 hits
Ayam Brand satu jenama sardin yang sinonim di Malaysia dengan tin ikonik berwarna kuning dan merah serta kepelbagaian sajian tuna di pasaran kini menambah Saba Mackerel Flakes dalam senarai hidangan sedia untuk dimakan yang juga menyihatkan...
Kajian Universiti Harvard Mengatakan Kulit Ayam Sihat Dimakan Seriuslah

Kajian Universiti Harvard Mengatakan Kulit Ayam Sihat Dimakan Seriuslah

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 293 hits
Sumber gambar dari RasaSebelum ini kita sering dimomokkan bahawa kulit ayam tidak sihat dimakan kerana kandungan kolestrolnya yang tinggi menjadi punca penyakit jantung Namun lain pula hasil kajian yang dilakukan oleh Universiti Harvard men...
Resep Sayur Sup Ayam Enak

Resep Sayur Sup Ayam Enak

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 461 hits
RESEP MEMASAK Sup ayam adalah sup yang terbuat dari ayam yang dicampur dengan berbagai bahan makanan lainnya Sup ayam terdiri dari kaldu yang dimasukkan potongan ayam atau sayuran Pada kesempatan ini kami akan bagi resep sup ayam yang enak ...
Hujan Hujan Makan Sup Ayam Di Selatan Timur Soho Seafood

Hujan Hujan Makan Sup Ayam Di Selatan Timur Soho Seafood

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 490 hits
Makan Sup Ayam Alhamdulillah Masih bernyawa harini Sementara aku tunggu tayar kereta aku diservis jomlah pekena sup Ayam aku tertarik sebab nampak sup keting kat depan tu tapi dah habiss pulak Jadi try Sup Ayam jela Ui lepas hujan kan nikma...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara