Separuh Guru Bi Di Malaysia Tidak Mahir Bahasa Inggeris Ahli Akademik


Gambar hiasanPETALING JAYA: Seorang ahli akademik menggesa kesatuan guru kebangsaan mengakui pengajaran yang teruk adalah punca utama kepada kelemahan penguasaan bahasa Inggeris (BI) dalam kalangan pelajar.
“Guru sepatutnya menerima hakikat sesetengah daripada mereka tidak layak dan tidak mahir dalam bahasa itu,” kata Teo Kok Seong dari Universiti Kebangsaan Malaysia ketika mengulas gesaan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) supaya diadakan kajian komprehensif untuk mengetahui punca sebenar kelemahan penguasaan bahasa Inggeris di sekolah.

Presiden NUTP, Aminuddin Awang yang meminta kementerian dan pihak berkepentingan sektor pendidikan menjalankan kajian tersebut, berkata tidak adil menuding jari terhadap tahap penguasaan BI oleh guru.

“Pada tanggapan kami, selain kekurangan guru opsyen BI mungkin ada faktor lain seperti persekitaran, motivasi murid seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang tidak mewajibkan untuk lulus subjek BI dan sebagainya,” kata Aminuddin.
Aminuddin juga mempersoalkan arahan yang menghendaki guru bahasa Inggeris menduduki Ujian Bahasa Inggeris Malaysia (MUET) seperti yang dinyatakan dalam pekeliling yang dikeluarkan Kementerian Pendidikan pada 14 April lalu.

Bercakap kepada FMT, Teo berkata NUTP dapat membantu memperbaiki keadaan itu jika ia berhenti menyalahkan faktor lain dan mengakui kemahiran penguasaan yang lemah dalam kalangan guru adalah antara masalah utama.

Beliau berkata beberapa pelajar boleh berbahasa Inggeris dengan baik berbanding guru bahasa Inggeris mereka. “Ini fakta dan ramai ibu bapa tahu mengenainya.”

Beliau mendakwa “sekurang-kurangnya separuh” guru opsyen bahasa Inggeris tidak menguasai bahasa Inggeris dengan baik.
Guru opsyen bahasa Inggeris adalah mereka yang dilatih untuk mengajar bahasa tersebut. Guru bukan opsyen bahasa Inggeris adalah mereka yang dilatih untuk mengajar mata pelajaran lain tetapi ditugaskan untuk mengajar bahasa itu untuk mengatasi kekurangan guru.

Teo berkata ramai guru opsyen bahasa Inggeris dianggap layak kerana mereka lulus peperiksaan. Bagaimanapun, katanya, ini tidak bermakna mereka mahir dalam bahasa Inggeris.

“Inilah sebabnya mereka yang tidak mengambil ujian Bahasa Inggeris seperti MUET patut mengambilnya untuk mengetahui tahap kecekapan mereka.”

Ujian lain yang mereka boleh duduki, katanya, akan menjadi Rangka Kerja Bersama Eropah Rujukan Bahasa.
Bagaimanapun, beliau mengakui sikap pelajar terhadap pembelajaran bahasa Inggeris juga menyumbang kepada masalah ini.

“Ini terutamanya bagi pelajar yang tidak bertutur dalam bahasa Inggeris.

“Bagi kami, generasi yang lebih tua, kami belajar semuanya dalam bahasa Inggeris. Bagaimanapun, hari ini, mereka belajar Bahasa Inggeris hanya sebagai subjek. Jadi mereka tidak bercakap bahasa itu selain ketika berada dalam kelas bahasa Inggeris.

“Di sinilah guru-guru sepatutnya membantu. Tetapi apabila guru sendiri pada awalnya tidak mahir, pelajar akhirnya belajar bahasa Inggeris yang salah.”

Arshad Abd Samad, yang mengetuai Pusat Pemajuan Kompetensi Bahasa Universiti Putra Malaysia, bersetuju bahawa “ia mustahil” untuk membawa keluar guru daripada persamaan itu.

“Bagaimanapun, ini tidak bermakna guru-guru dipersalahkan semata-mata jika tahap penguasaan tidak sampai seperti yang dijangka,” katanya.

“Guru adalah sebahagian daripada ekosistem pendidikan yang kompleks. Untuk menangani isu ini, kita perlu melihat setiap bahagian sistem itu. ”

Beliau berkata guru memerlukan tahap kemahiran bahasa minimum tetapi ia lebih penting untuk memastikan mereka memiliki kemahiran pedagogi untuk mengajar bahasa.

“Kurikulum, latihan guru, pemilihan guru, persekitaran sekolah dan faktor lain turut memainkan peranan,” katanya.

Sumber: Free Malaysia Today

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/05/separuh-guru-bi-di-malaysia-tidak-mahir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpm Jawab Isu Viral Surat Arahan Duduki Muet Guru Guru Bahasa Inggeris

Kpm Jawab Isu Viral Surat Arahan Duduki Muet Guru Guru Bahasa Inggeris

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 464 hits
Keliru dengan dua pucuk surat arahan daripada Kementerian Pendidikan Malaysia guru guru Bahasa Inggeris seluruh Malaysia mula panik dan bertindak membuat laporan kepada NUTP Susulan dengan itu pihak KPM telah mengeluarkan satu kenyataan bag...
Ujian Muet Hanya Terpakai Kepada Guru Opsyen Bahasa Inggeris Kpm

Ujian Muet Hanya Terpakai Kepada Guru Opsyen Bahasa Inggeris Kpm

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 234 hits
PUTRAJAYA Arahan Kementerian Pendidikan supaya guru mengajar bahasa Inggeris menduduki Malaysian University English Test hanya terpakai kepada guru opsyen bahasa Inggeris Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Sektor Dasar dan Pembangunan Pendi
Mengapa Muet Untuk Guru Guru Bahasa Inggeris Jadi Satu Polemik Besar

Mengapa Muet Untuk Guru Guru Bahasa Inggeris Jadi Satu Polemik Besar

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 310 hits
Bulan Ramadan tahun ini kecoh pula di media sosial berkenaan keperluan untuk guru guru Opsyen Bahasa Inggeris perlu duduki ujian MUET Kesilapan media yang quote kata kata menteri pun satu hal Mula mula katanya kemudia timbul pula berita yan...
Kita Tidak Kekurangan Guru Bahasa Inggeris Dr Amin Senin

Kita Tidak Kekurangan Guru Bahasa Inggeris Dr Amin Senin

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 486 hits
PULAU PINANG 13 Mei Kementerian Pendidikan tidak menghadapi masalah kekurangan guru bahasa Inggeris seperti yang didakwa Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Sebaliknya Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Dr Amin Senin berkata isu yang dih...
Isu Utamanya Kekurangan Guru Bahasa Inggeris Bukan Muet Nutp

Isu Utamanya Kekurangan Guru Bahasa Inggeris Bukan Muet Nutp

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 392 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan seharusnya menyelesaikan isu pokok iaitu kekurangan guru bahasa Inggeris terlebih dahulu berbanding mengarahkan guru menduduki Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidma...
Contoh Soalan Kefahaman Bahasa Inggeris Ptd M41

Contoh Soalan Kefahaman Bahasa Inggeris Ptd M41

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 740 hits
Contoh Soalan Kefahaman Bahasa Inggeris PTD M41 Sedang mencari contoh soalan seksyen c kefahaman Bahasa inggeris untuk PTD M41 Panduan yang membolehkan anda bersedia dengan peperiksaan online di laman web SPA nanti memandangkan seksyen ini ...
Sambutan Hari Guru Kebangsaan Ke 48 Teks Ucapan Perdana Menteri Malaysia Yab Tun Dr Mahathir Bin Mohamad

Sambutan Hari Guru Kebangsaan Ke 48 Teks Ucapan Perdana Menteri Malaysia Yab Tun Dr Mahathir Bin Mohamad

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 501 hits
Sambutan Hari Guru Kebangsaan Ke 48 Teks Ucapan Perdana Menteri Malaysia YAB Tun Dr Mahathir Bin Mohamad Berikut merupakan pautan teks ucapan alu aluan untuk rujukan kita bersama terbaeekkk kipidap mknaceunlimited mknace blogger photography...
Guru Malaysia Antara Paling Berdedikasi Di Dunia Selamat Hari Guru

Guru Malaysia Antara Paling Berdedikasi Di Dunia Selamat Hari Guru

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 1004 hits
Guru Malaysia antara paling berdedikasi di dunia Selamat Hari Guru Pagi tadi berderu deru mesej whatsapp saya terima Ingatkan crush message hahaha Rupa rupanya ucapan Selamat Hari Guru dari my family Saya pun eh eh Ha ah la harini 16 Mei 20...
Ijazah Tidak Diperlukan Untuk Mahir Bahasa Pengaturcaraan Komputer Tim Cook

Ijazah Tidak Diperlukan Untuk Mahir Bahasa Pengaturcaraan Komputer Tim Cook

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 183 hits
Bahasa pengaturcaraan komputer boleh dipelajari seawal usia kanak kanak Dalam satu temu ramah bersama TechCrunch baru baru ini CEO Apple Inc Tim Cook menyatakan bahawa anda tidak memerlukan ijazah untuk mahir dalam bidang pengkodan aplikasi...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami