Senarai Perdana Menteri Malaysia Biodata Ringkas


SENARAI PERDANA MENTERI MALAYSIA (1957-2022) DAN BIODATA RINGKAS
Tunku Abdul Rahman (PM Pertama) Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah adalah Perdana Menteri Malaysia yang pertama berkhidmat antara 1955 hingga 1970.
Beliau merupakan Ketua Menteri pertama Persekutuan Tanah Melayu dari tahun 1955 hingga 1957.
Beliau menyelia proses kemerdekaan yang memuncak pada 31 Ogos 1957 dan atas sebab inilah beliau mendapat gelaran Bapa Kemerdekaan atau Bapa Malaysia.
Tun Abdul Razak (PM ke-2) Tun Haji Abdul Razak bin Dato’ Hussein ialah seorang ahli politik Malaysia yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri Kedua Malaysia dari September 1970 hingga kematiannya pada Januari 1976.
Beliau dirujuk sebagai Bapa Pembangunan (Bapa Pembangunan) dan beliau yang bertanggungjawab menubuhkan Barisan Nasional, gabungan pemerintah parti politik yang memerintah Malaysia selama puluhan tahun sebelum tumbang pada Pilihan Raya Umum ke 14.
Beliau menambah keanggotaan parti dan gabungannya dalam usaha mewujudkan “Ketahanan Nasional” melalui kestabilan politik.
Tun Hussein Onn (PM ke-3) Tun Hussein bin Dato’ Onn ialah seorang ahli politik Malaysia yang berkhidmat sebagai PM ketiga Malaysia sejak kematian pendahulunya Abdul Razak Hussein pada Januari 1976 hingga persaraannya pada tahun Julai 1981.
Selain itu, beliau adalah Ahli Parlimen (MP) Sri Gading dari 1974 hingga 1981, mewakili Barisan Nasional (BN) dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO).
Beliau dikurniakan gelaran Bapa Perpaduan kerana terkenal menekankan isu perpaduan melalui dasar yang bertujuan untuk membetulkan ketidakseimbangan ekonomi antara pelbagai masyarakat yang terdapat di Malaysia.
Tun Mahathir Mohamad (PM ke-4 dan 7) Tun Dr. Mahathir bin Mohamad ialah seorang ahli politik, negarawan, pengarang, dan doktor yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-4 dan ke-7.
Beliau memegang jawatan dari Julai 1981 hingga Oktober 2003 dan kemudian dari Mei 2018 hingga Mac 2020 untuk jumlah kumulatif 24 tahun, menjadikannya PM paling lama berkhidmat di negara ini.
Pada tahun 2020, keengganan beliau untuk memulakan proses penyerahan peranan Perdana Menteri kepada Anwar menyumbang kepada krisis politik yang membawa kepada penyingkiran kerajaan Pakatan Harapan dan mendorongnya meletak jawatan.
Pada masa peletakan jawatannya, beliau adalah pemimpin negara yang paling lama berkhidmat di dunia.
Tun Abdullah Ahmad Badawi (PM ke-5) Tun Abdullah bin Ahmad Badawi ialah seorang ahli politik Malaysia yang berkhidmat sebagai PM kelima Malaysia dari 2003 hingga 2009.
Beliau juga merupakan presiden United Malays National Organisation (UMNO), parti politik terbesar (masa itu) dan mengetuai gabungan parlimen Barisan Nasional yang memerintah.
Beliau lebih mesra dipanggil sebagai Pak Lah dimana Pak bermaksud ‘Pakcik’, manakala Lah diambil daripada namanya ‘Abdullah’.
Pada 10 Julai 2008, beliau mengumumkan berundur sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri pada Jun 2009 dan menyerahkan kuasa kepada penggantinya, Najib Razak, semasa Perhimpunan Agung UMNO yang diadakan pada 1 April 2009.
Dato’ Sri Najib Abdul Razak (PM ke-6) Dato’ Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak berkhidmat sebagai Perdana Menteri Malaysia ke dari April 2009 hingga Mei 2018.
Beliau adalah anak kepada seorang lagi bekas perdana menteri, Abdul Razak Hussein dan merupakan Pengerusi gabungan Barisan Nasional (BN) dari April 2009 hingga Mei 2018 dan presiden Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) dari November 2008 hingga Mei 2018.
Beliau juga disebut sebagai Bapa Transformasi (Bapa Transformasi). Antara sebab utama kejatuhan BN dalam PRU ke 14 adalah skandal 1MDB yang dikaitkan dengan PM Malaysia yang ke-6 ini.
Tan Sri Muhyiddin Yassin (PM ke-8) Tan Sri Dato’ Haji Mahiaddin bin Md. Yasin lebih dikenali sebagai Muhyiddin bin Mohd. Yassin ialah seorang ahli politik Malaysia yang berkhidmat sebagai PM ke-8 darpada Mac 2020 hingga Ogos 2021.
Beliau dilantik sebagai PM di tengah-tengah krisis politik dan berkhidmat selama 17 bulan dan meletak jawatan selepas kehilangan sokongan parlimen, menjadikannya perdana menteri paling singkat dalam sejarah Malaysia.
Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob (PM ke-9) Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob telah berkhidmat sebagai PM Malaysia yang ke-9 sejak Ogos 2021.
Beliau merupakan Ahli Parlimen (MP) Bera sejak 2004 dan naib presiden Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), parti komponen gabungan Barisan Nasional (BN).
Beliau secara rasmi dilantik dan mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 21 Ogos 2021 berikutan peletakan jawatan pendahulunya Muhyiddin Yassin.
Beliau adalah Perdana Menteri Malaysia pertama yang dilahirkan selepas kemerdekaan Tanah Melayu pada tahun 1957.
Sumber infografik: Harakah Daily Rujukan: Wikipedia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/biodata-perdana-menteri-malaysia/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=biodata-perdana-menteri-malaysia

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Lokasi Perarakan Bagi Sambutan Hari Kemerdekaan Di Seluruh Malaysia

Senarai Lokasi Perarakan Bagi Sambutan Hari Kemerdekaan Di Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 222 hits
Tak lengkaplah sambutan Hari Kebangsaan atau Hari Kemerdekaan 31 Ogos tanpa perarakan Dengan adanya acara ini orang ramai boleh berkumpul bagi melihat lebih dekat perarakan berwarna warni yang bakal ditonjolkan Jika sebelum ini 2 tahun Mala...
Kita Masuk Pru 15 Lebih Bersedia Sebagai Kerajaan Menanti Anwar Calon Perdana Menteri

Kita Masuk Pru 15 Lebih Bersedia Sebagai Kerajaan Menanti Anwar Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 906 hits
Kegagalan kerajaan 22 bulan Pakatan Harapan yang ditadbir Tun Mahathir Mohamad telah menyedarkan KEADILAN dan PH untuk berbuat lebih baik sekiranya diberi peluang memerintah semula dalam Pilihan Raya Umum ke 15 Ketua Angkatan Muda KEADILAN ...
Senarai Lagu Patriotik Malaysia Sempena Hari Kebangsaan

Senarai Lagu Patriotik Malaysia Sempena Hari Kebangsaan

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 262 hits
kredit https www sinarharian com my Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua sahabat sahabat blogger Sebut sahaja Hari Kebangsaan yang kita sambut setiap tahun pada bulan 31 Ogos adalah tanda terima kasih kepada para pejuang negar...
Bank Negara Malaysia Octafx Dalam Senarai Amaran Pengguna Kewangan

Bank Negara Malaysia Octafx Dalam Senarai Amaran Pengguna Kewangan

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 199 hits
Melalui kemaskini terbaru yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia OctaFX adalah syarikat baru yang dimasukkan dalam senarai amaran pengguna kewangan Ini bagi memastikan orang ramai tidak melabur diperkhidmatan kewangan dan pelaburan yang tida...
Senarai Bantuan Untuk Rakyat Malaysia Bulan September 2022

Senarai Bantuan Untuk Rakyat Malaysia Bulan September 2022

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 189 hits
Bulan September 2022 rakyat Malaysia akan mendapat bantuan dari Kerajaan seperti dalam senarai Antara senarai bantuan untuk rakyat Malaysia bulan September 2022 adalah Senarai Bantuan Untuk Rakyat Malaysia September 20221 BKM Bantuan Keluar...
Senarai Terkini Panggung Wayang Di Malaysia Ada Yang Tak Pernah Dengar Pun

Senarai Terkini Panggung Wayang Di Malaysia Ada Yang Tak Pernah Dengar Pun

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 684 hits
Menonton wayang adalah salah satu aktiviti yang popular di kalangan rakyat Malaysia Terdapat beberapa buah panggung wayang di Malaysia yang sering menjadi pilihan ramai seperti TGV dan GCS tetapi tahukah korang sebenarnya ada banyak lagi pa...
Azalina Letak Jawatan Penasihat Pm Umum Pejabat Perdana Menteri

Azalina Letak Jawatan Penasihat Pm Umum Pejabat Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 98 hits
Azalina letak jawatan penasihat PM umum Pejabat Perdana Menteri Dikemas kini 35 minit yang lalu Diterbitkan pada 1 Sep 2022
Lokman Noor Adam Di Dakwa Kes Menghina Kerajaan Dan Perdana Menteri Di Facebook

Lokman Noor Adam Di Dakwa Kes Menghina Kerajaan Dan Perdana Menteri Di Facebook

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 120 hits
KUALA LUMPUR Bekas ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam akan dituduh di Mahkamah Kuala Lumpur pada Khamis kerana didakwa menghina kerajaan dan Perdana Menteri Bukit Aman dalam satu pemakluman berkata pertuduhan akan dibua...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat