Senarai Dokumen Diperlukan Untuk Buat Pasport Malaysia


Senarai Dokumen Diperlukan Untuk Buat Pasport Malaysia Semak Senarai Dokumen Diperlukan Untuk Buat Pasport Malaysia. Mendapatkan pasport Malaysia merupakan langkah penting untuk rakyat Malaysia yang ingin melakukan perjalanan ke luar negara. Sebelum anda melawat pejabat Jabatan Imigresen Malaysia, pastikan anda telah menyediakan dokumen-dokumen yang diperlukan untuk mengelakkan sebarang kesulitan.
Tanpa dokumen yang lengkap, proses permohonan anda mungkin akan ditangguhkan atau tidak dapat diproses.
Reka Bentuk Pasport Malaysia Senarai Dokumen Diperlukan Untuk Buat Pasport Malaysia, Reka Bentuk Pasport Malaysia – Kredit Papertotravel.com Pasport Malaysia hadir dalam reka bentuk yang menggabungkan elemen keselamatan dan identiti negara. Ia mempunyai ciri keselamatan tinggi seperti cip biometrik yang menyimpan data peribadi pemohon, menjadikan pasport ini lebih selamat daripada ancaman pemalsuan.
Bahagian hadapan pasport menampilkan lambang jata negara Malaysia, manakala warna merah yang melambangkan keberanian digunakan untuk kulit pasport. Di dalamnya, terdapat halaman yang memaparkan imej ikon-ikon kebangsaan Malaysia.
Senarai Dokumen Diperlukan Untuk Buat Pasport Malaysia Senarai Dokumen Diperlukan Untuk Buat Pasport Malaysia Berikut adalah senarai dokumen yang perlu disediakan berdasarkan kategori umur pemohon:
A. Pemohon Berumur 18 Tahun Ke Atas Lahir di Malaysia:
MyKad pemohon. Sekiranya tiada MyKad, pemohon perlu membawa Kad Pengenalan Sementara (JPN.KPPK 09). Lahir di Luar Negara:
MyKad pemohon. Borang W / Sijil Lahir / Sijil Perakuan Taraf / Pengesahan Taraf Warganegara (PTW). Dokumen perjalanan atau pasport yang digunakan semasa kembali ke Malaysia. Pemohon Warganegara Malaysia dari Sabah dan Sarawak (Permohonan kali pertama di Semenanjung Malaysia):
MyKad pemohon dan Sijil Lahir. MyKad mesti mempunyai tanda ‘H’ untuk Sabah dan ‘K’ untuk Sarawak. Jika tiada tanda, MyKad perlu diselaraskan terlebih dahulu di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Sekiranya tiada MyKad, Kad Pengenalan Sementara (JPN.KPPK 09 dan 11) dan Sijil Lahir diperlukan. Catatan: Permohonan akan dirujuk ke Pejabat Imigresen Sabah atau Sarawak, dan kelulusan akan dimaklumkan dalam tempoh 5 hari bekerja. Pegawai dan Anggota Tentera:
Kad Pengenalan Tentera atau MyTentera. Pegawai dan Anggota Polis:
Kad Pengenalan Tentera. Sijil Lahir. B. Pemohon Berumur Di Bawah 18 Tahun Lahir di Malaysia:
MyKad / MyKid pemohon. Sijil Lahir pemohon. MyKad ibu atau bapa (salah seorang perlu hadir bersama). Lahir di Luar Negara:
MyKad / MyKid pemohon. Borang W / Sijil Lahir / Sijil Perakuan Taraf / Pengesahan Taraf Warganegara (PTW). Dokumen perjalanan atau pasport yang digunakan semasa kembali ke Malaysia. MyKad ibu atau bapa (salah seorang perlu hadir bersama). Pemohon Warganegara Malaysia dari Sabah dan Sarawak (Permohonan kali pertama di Semenanjung Malaysia):
MyKad / MyKid pemohon dan Sijil Lahir. Borang W / Sijil Lahir / Sijil Perakuan Taraf / Pengesahan Taraf Warganegara (PTW). MyKad ibu atau bapa (salah seorang perlu hadir bersama). MyKad mesti mempunyai tanda ‘H’ untuk Sabah dan ‘K’ untuk Sarawak. Jika tiada tanda, MyKad perlu diselaraskan terlebih dahulu di JPN. Catatan: Permohonan akan dirujuk ke Pejabat Imigresen Sabah atau Sarawak, dan kelulusan akan dimaklumkan selepas 5 hari bekerja. Jika Ibu atau Bapa Telah Meninggal Dunia:
MyKad / MyKid pemohon. Sijil Lahir pemohon. Sijil Kematian ibu atau bapa. Surat sumpah hak penjagaan daripada penjaga yang sah. Kad Pengenalan penjaga yang sah atau Pasport (jika bukan warganegara). Sijil Lahir penjaga yang sah (jika perlu). Jika Ibu dan Bapa Bercerai:
MyKad / MyKid pemohon. Sijil Lahir pemohon. Surat Mahkamah mengenai hak penjagaan anak. MyKad ibu atau bapa yang diberi hak penjagaan yang sah atau Pasport (jika bukan warganegara). Jika Pemohon Adalah Anak Angkat:
MyKad / MyKid pemohon. Sijil Anak Angkat yang dikeluarkan oleh JPN. MyKad ibu atau bapa angkat atau Pasport yang sah (jika bukan warganegara). Jika Pemohon Telah Berkahwin:
MyKad pemohon. Sijil Nikah atau Surat Cerai (jika telah bercerai). Bagi rujukan yang terperinci, anda boleh rujuk laman web rasmi Jabatan Imigresen Malaysia.
Lokasi Buat Pasport Malaysia Permohonan pasport Malaysia boleh dilakukan di mana-mana cawangan Jabatan Imigresen Malaysia di seluruh negara. Pejabat imigresen ini biasanya terletak di ibu negeri, bandar besar, dan pusat-pusat komersial yang utama. Untuk mempercepatkan proses, anda juga boleh membuat janji temu secara dalam talian melalui sistem e-temujanji Jabatan Imigresen.
Selain itu, terdapat kios layan diri di beberapa lokasi yang membolehkan pembaharuan pasport dilakukan tanpa perlu ke kaunter. Lokasi utama bagi permohonan pasport juga termasuk pejabat di kompleks beli-belah yang ada UTC dan di lapangan terbang antarabangsa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/09/dokumen-diperlukan-untuk-buat-pasport.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dokumen Untuk Buat Passport Malaysia Senarai Dokumen Diperlukan

Dokumen Untuk Buat Passport Malaysia Senarai Dokumen Diperlukan

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 91 hits
Sebelum anda menghadirkan diri ke pejabat JJabatan Imigresen Malaysia untuk membuat passport Malaysia anda sebaiknya anda semak dahulu senarai dokumen untuk buat passport yang perlu anda sediakan Tanpa dokumen dokumen yang diperlukan permoh...
Senarai Lokasi Farmasi Ikhwan Gisb Seluruh Malaysia

Senarai Lokasi Farmasi Ikhwan Gisb Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 137 hits
Ikuti dimana lokasi Farmasi Ikhwan dalam Malaysia Farmasi Ikhwan di bawah GISB Holdings merupakan salah satu usaha perniagaan yang menyediakan pelbagai jenis ubat ubatan dan produk kesihatan kepada masyarakat Dengan komitmen terhadap kesiha...
Senarai Restoran Ikhwan Gisb Malaysia Dan Menu Restoran Ikhwan

Senarai Restoran Ikhwan Gisb Malaysia Dan Menu Restoran Ikhwan

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 93 hits
Ketahui senarai Restoran Ikhwan GISB Malaysia GISB Holdings adalah sebuah syarikat Bumiputera Islam yang terkenal dengan pelbagai perniagaan termasuk rangkaian restoran dan kafe di seluruh Malaysia Restoran di bawah GISB Holdings dikenali s...
Restoran Ikhwan Senarai Menu Lokasi Seluruh Malaysia

Restoran Ikhwan Senarai Menu Lokasi Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 103 hits
Restoran Ikhwan Senarai Menu Lokasi Seluruh Malaysia Restoran Ikhwan adalah salah satu restoran yang sangat terkenal di seluruh Malaysia dengan keenakan dan kesedapan sajian serta pelbagai menu untuk memenuhi citarasa pengunjung tempatan da...
Orang Malaysia Dan Ketagihan Gula Kenapa Kita Terlalu Sukakan Yang Manis

Orang Malaysia Dan Ketagihan Gula Kenapa Kita Terlalu Sukakan Yang Manis

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 85 hits
Tidak dinafikan rakyat Malaysia sememangnya mempunyai tabiat yang suka kepada makanan manis Dari teh tarik kuih muih hingga ke pencuci mulut yang beraneka jenis gula seolah olah menjadi rakan setia di setiap hidangan Tapi pernahkah kita ter...
Banyak Duit Rakyat Malaysia Ni

Banyak Duit Rakyat Malaysia Ni

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 99 hits
Desa HM Syukur di bawah Kerajaan Madani rakyat ada kuasa beli Buktinya 3 hari highway2 dlm negara jem melekat PLUS selatan ke utara bermula 14 15 dan 16 beratus ribu kenderaan bersesak2 menuju CIQ Bukit Kayu Hitam Durian Burung Pdg Besar da...
Tides Of Change Malaysia S Urgent Climate Reality Check

Tides Of Change Malaysia S Urgent Climate Reality Check

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 112 hits
Over the past couple of days Penang has been hit by strong winds swollen tides and heavy rain Trees crashed down in several areas like they did in Singapore The heavy rains have at least helped to fill up Penang s dams where water levels ha...
Buasir Otak Tv Roblox Sambutan Hari Malaysia Di Dataran Putrajaya Live

Buasir Otak Tv Roblox Sambutan Hari Malaysia Di Dataran Putrajaya Live

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 114 hits
Ada sambutan Hari Malaysia ke kat Dataran Putrajaya dalam game Roblox SinarHarian Putrajaya Square Jom tonton animasi ini
Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 188 hits
Be the First to Experience the Best of TIRTIR with an Exclusive Promotion this September AINZ TULPE the renowned Japanese beauty retailer is thrilled to be the first in Malaysia to introduce the highly coveted TIRTIR product line exclusivel...
Kenyataan Nur Jazlan Dangkal Lemah Bodoh

Bekal Sate

It Firm Name Ideas

Aroma Lavender Di Sekitar Kawasan Klcc Mengundang Persoalan Rupa Rupanya

Cara Mohon Lesen B Penuh Terbaru Jpj Umum Untuk Rakyat Malaysia

Diam Bukan Bermakna Kalah Atau Mengiyakan Fitnah Dewi Bakal Dedah Sesuatu Berserta Bukti

Hidup Di Perantauan

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang


echo '';
5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton


Nikmati Keenakan Lovns Coffee Dengan Keunikan Signature Cup

Restoran Nor Alwani Arifah Bandar Putra Segamat

Sempat Presiden Pas Menulis Catatan Kenagan Al Hamdulillah

Don T Be Unreasonable Over Transit Centre Palestinians Says Saifuddin

What Is Driving The Ringgit Rally

Vaksin Arexvy Untuk Melindungi Warga Emas Dari Penyakit Rsv Telah Diluluskan