Senarai 32 Nama Negara Yang Tidak Lagi Wujud Pada Hari Ini


Senarai 32 nama negara yang tidak lagi wujud pada hari ini
Disebabkan ada sesetengah negara digabungkan, dipisahkan atau ditukar nama, senarai negara yang "hilang" semakin meningkat.
Sebenarnya, terlalu banyak nama negara yang sudah tidak wujud jika ingin disenaraikan secara komprehensif, namun kali ini kami kongsikan nama-nama negara berikut yang mungkin agak popular dan biasa didengari tetapi kini sudah tiada:
Abyssinia
Antara empire berkuasa paling lama bertapak di muka bumi ini. Dahulunya juga digelar "Empire of Ethiopia" dimana kuasa takluknya juga merangkumi Egypt, Sudan, Yaman dan Saudi Arabia. Merupakan nama asal Ethiopia sehingga awal kurun ke-20. Afrika Barat Daya
Antara negara yang memiliki paling banyak harimau bintang. Negara ini menemui kebebasan pada tahun 1990 dan menukar namanya menjadi Namibia. Nama Namibia diperolehi daripada padang pasir "Namib" antara padang pasir tertua di muka bumi. Kebanyakan puak yang ada di Namibia masih lagi tidak mengamalkan pakaian sehingga kini.

Austria-Hungary
Empayar pemerintahan monarki yang juga dikenali sebagai Empayar Austro-Hungarian yang bermula seawal 1867. Negara ini bukan hanya mempunyai Austria dan Hungary, malah sebahagian Republik Czech, Poland, Itali, Romania dan Balkan. Empayar ini runtuh pada penghujung Perang Dunia Kedua.

Basutoland
Basuto-Land berasal dari bahasa "Bantu" yang digunakan oleh masyarakat Shoto. Sebab itulah negara ini digelar "Basuto" oleh penjajah British pada waktu itu. Apa-apa pun, Basuto-land merupakan nama lama bagi Lesotho sebelum tahun 1966
Bengal
Bengal adalah sebuah kerajaan berautonomi dari tahun 1338 hingga 1539. Dahulunya dikenali sebagai "Gangaridai" oleh masyarakat Greece dan Rom. Kini ia bertukar menjadi sebahagian dari Bangladesh dan India. 
Burma
Burma telah menukar nama secara rasmi kepada Myanmar pada tahun 1989 namun masih banyak negara yang tidak mengiktiraf perubahan nama itu, termasuklah Amerika Syarikat.
Catalonia
Wilayah berautonomi di Sepanyol ini merdeka dari 1932 hingga 1934 dan 1936 hingga 1939. Peminat bola pasti tahu tentang negara ini. Jadi kami tidak mahu bercerita banyak tentang negara yang sudah tidak wujud tetapi terkenal ini.

Ceylon
Ceylon asalnya adalah nama kepada sejenis rempah resepi kari yang menggunakan kelapa, limau dan tepung dalam menghasilkannya. Rempah ini dikatakan amat "pedas" dan "panas". Sebab itulah negara ini diberi nama Ceylon sebelum ini. Nama Ceylon kini ditukar menjadi Sri Lanka sejak tahun 1972.
Champa
Kerajaan ini terletak di kawasan tengah dan selatan Vietnam dari kurun ke 7 hingga 1832. Jangan terkejut kerana negara ini asalnya juga digelar sebagai "Nagara Champa". Masyarakat di sana juga ada dikalangan Melayu-Polinesia. Harap-harap di sana tak ada lah makcik bawang seperti di Malaysia.
Corsica
Menurut sejarah, Kepulauan Mediterranean ini pernah dikuasai oleh pelbagai negara namun pernah beberapa kali merdeka untuk seketika. Kini, ia berada di bawah pentadbiran Perancis.
Czechoslovakia
Negara ini telah mengalami banyak peristiwa hitam seperti peristiwa peperangan, melalui zaman komunisme, dan zaman revolusi velvet. Pada tahun 1993, negara ini berpecah secara aman menjadi Republik Czech dan Slovakia.

Empayar Uthmaniyyah
Juga dikenali sebagai Empayar Turki, ia bermula sekitar tahun 1300 dan berkembang hingga merangkumi wilayah kontemporari Rusia, Hungary, Balkan, Afrika Utara dan Timur Tengah. Kerajaan ini dibubarkan pada 1923 apabila Turki mengisytiharkan kemerdekaannya.
Gran Colombia
Sebuah negara Amerika Selatan yang merangkumi Colombia, Panama, Venezuela dan Ecuador antara tahun 1819-1830. Negara ini dibubarkan setelah Venezuela dan Ecuador memilih untuk berpisah.
Hawaii
Walaupun mempunyai kerajaan sendiri selama beberapa ratus tahun lamanya, Hawaii tidak diiktiraf sebagai sebuah negara bebas sehinggalah tahun 1840-an. Namun, pada tahun 1898, negara ini telah diilhakkan kepada Amerika Syarikat.
Jerman Timur & Jerman Barat
Kedua-dua negara ini bergabung dan membentuk Jerman yang bersatu pada tahun 1989 .

Kesatuan Republik Sosialis Soviet (USSR) 
Pada tahun 1991, negara ini berpecah dan membentuk 15 buah negara baru iaitu Armenia, Azerbaijan, Belarus, Estonia, Georgia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Latvia, Lithuania, Moldovia, Rusia, Tajikistan, Turkmenistan, Ukraine, and Uzbekistan.
New Granada
Negara Amerika Selatan ini merupakan sebahagian daripada Gran Colombia dari 1819-1830 dan dimerdekakan dari 1830-1858. Pada tahun 1858, ia dikenali sebagai Grenadine Confederation sebelum ditukar menjadi the United States of New Granada pada tahun 1861 dan United States of Colombia pada 1863. Akhirnya, ia menjadi Republik Colombia pada 1886.
Newfoundland
Antara tahun 1907 hingga 1949, Newfoundland hanya wujud sebagai sebuah wilayah berautonomi. Sesudah itu, Newfoundland bergabung menjadi satu wilayah di bawah pentadbiran Kanada.
Pakistan Timur 
Sebelum ini Pakistan Timur adalah pembahagi antara India dan Bengal. Ianya Digelar sebagai Pakistan Timur antara 1947 hingga 1971. Wilayah yang berasal dari Pakistan ini akhirnya ditukar nama menjadi Bangladesh.

Parsi
Empayar Kerajaan Parsi berkembang dari Laut Mediterranean sehinggalah ke India. Parsi Moden mula diasaskan pada abad ke-16 yang anda kenali kini sebagai Iran.
Prussia
Pada tahun 1660, Prussia merupakan sebuah duchy dan menjadi sebuah kerajaan pada abad berikutnya. Jajahannya yang paling luas meliputi dua pertiga bahagian Utara Jerman dan Barat Poland. Prussia yang menjadi sebuah unit persekutuan Jerman menjelang Perang Dunia Kedua dibubarkan sepenuhnya apabila perang tamat.
Republik Arab Bersatu
Antara 1958 hingga 1961, negara bukan jiran iaitu Syria dan Mesir bergabung untuk membentuk sebuah negara bersatu. Pada tahun 1961, Syria mengambil keputusan meninggalkan pakatan itu namun Mesir masih menggunakan nama Republik Arab Bersatu tersebut sehinggalah 10 tahunberikutnya.
Rhodesia
Sebelum tahun 1980, Zimbabwe dikenali sebagai "Rhodesia Selatan" yang dinamakan bersempena seorang diplomat British iaitu Cecil Rhodes. Apabila Rhodesia Utara menukar nama kepada Zambia, Rhodesia Selatan turut mengikut jejak langkah menukar nama kepada

Siam
Asalnya negara ini memang menggunakan nama "Siam" oleh Raja Mongkut Siam sebelum tahun 1939. Ianya bertukar nama kepada "Thailand" pada tahun 1939. Dan kemudiannya ditukarkan kembali kepada "Siam" selama dua tahun sekitar tahun 1946 sehinga 1948. Pada tahun 1949, "Siam" ditukar buat kali terakhirnya kepada "thai-land" atau "Thailand" sehingga kini. 
Sikkim
Kini merupakan bahagian paling utara di India, Sikkim merupakan sebuah monarki bebas dari awal kurun ke-17 hingga tahun 1975. Walaupun Sikkim kini sebahagian dari India, namun rakyatnya tidak berkulit gelap. Sikkim sangat hampir dengan sempadan Bhutal, China, Bangladesh dan Nepal. Lihat gambar di bawah ini. Inilah wajah penduduk Sikkim India masakini.

Tanganyika dan Zanzibar
Kedua-dua negara Afrika ini bergabung pada tahun 1964 untuk menjadi Tanzania. Perkataan Tanganyika dan Zanzibar tidak lagi digunakan sebagai nama kawasan, daerah atau negeri tapi digunakan sebagai simbolik darah asal masyarakat Tanzania. Lebih kurang seperti suku-suku di negeri sembilan.
Texas
Republik Texas memperoleh kemerdekaan daripada Mexico pada tahun 1836 dan menjadi sebuah negara bebas sehinggalah diilhakkan kepada Amerika Syarikat bermula 1845.
Tibet
Kerajaan ini mula diasaskan sekitar abad ke-7 sebelum dijajah China pada tahun 1950. Sejak itu, ia dikenali sebagai Wilayah Autonomi Xizang China. Mungkin China menjajah tibet kerana sukakan Gunung Everest atau mungkin juga Tibet mudah dijajah China kerana rakyatnya amat sukakan menari dan minum arak di mana Tibet amat terkenal dengan minumal nasional berakohol mereka iaitu "Chang".
Transjordan
Negara ini menjadi kerajaan bebas Jordan pada tahun 1946. Sebelum ini dikenali sebagai Transjordan semasa perang dunia pertama. "Trans" pada nama Transjordan tidak bermakna rakyat mereka adalah dikalangan gay.

Vietnam Selatan 
Negara ini wujud dari tahun 1954 hingga 1976 sebagai sebuah wilayah anti komunis di Vietnam. Dulu, Vietnam utara pernah membantu dengan Vietnam Selatan untuk melawan puak haluan kiri di Vietnam Selatan yang menjadi persengketaan di antara dua negara ini. Akhirnya Vietnam Selatan menyerah kalah kepada Vietnam Utara. Peperangan ini menyebabkan Vietnam kerugian hampir $200 bilion.
Vermont
Pada 1777, Vermont mengisytiharkan kemerdekaannya dan menjadi negara bebas sehingga 1791. Setelah itu, ia menjadi negeri pertama menyertai Amerika Syarikat selepas tiga belas koloni.
Yugoslavia
Yugoslavia telah berpisah menjadi Bosnia, Croatia, Macedonia, Serbia and Montenegro dan Slovenia pada awal tahun 90-an. Pada tahun 1946, Yugoslavia ada nama lainnya iaitu "Federal People's Republic of Yugoslavia". Kawasan jajahan Yugoslavia merangkumi Zadar, Rijeka dan Istria.
Zaire
Zaire menukar namanya menjadi Republik Demokrasi Congo pada tahun 1997. Asalnya negara ini ditadbir oleh satu-parti secara total yang dipimpin oleh diktator ala-ala-ala tentera bernama Mobutu Sese Seko.ILU
Sumber :  ILUMINASI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2019/03/senarai-32-nama-negara-yang-tidak-lagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Tips Senarai Nama Anak Dan Maksud Dalam Islam

8 Tips Senarai Nama Anak Dan Maksud Dalam Islam

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 348 hits
Assalamualaikum dan Salam Alam Maya Menanti kelahiran bayi merupakan saat saat yang terindah dalam kehidupan manusia terutamanya Suami Isteri yang bakal bergelar Ibu Bapa Sumber daripada Facebook yang di forward oleh wifey berkaitan dengan ...
Tiru Negara Maju Begini Usul Hotman Paris Ke Pemerintah Soal Pencemaran Nama Baik

Tiru Negara Maju Begini Usul Hotman Paris Ke Pemerintah Soal Pencemaran Nama Baik

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 228 hits
Pengacara kondang Hotman Paris Hutapea menyoroti banyaknya kasus pencemaran nama baik yang terjadi di tanah air Hotman berpandangan kasus pencemaran nama baik sebaiknya tidak masuk ke dalam perbuatan pidana tetapi masalah perdata murni
Senarai Nama Dan Jumlah Nabi Dan Rasul

Senarai Nama Dan Jumlah Nabi Dan Rasul

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 770 hits
Assalamualaikum Hi Semua Senarai Nama dan Jumlah Nabi dan RasulSenarai Nama dan Jumlah Nabi dan Rasul Apa khabar Sihat Pada hari ini sis ingin kongsikan senarai nama dan jumlah nabi dan rasul yang mungkin kita tidak tahu atau terlepas panda...
Kdn Sudah Ada Senarai Pendek Nama Bagi Mengisi Jawatan Kpn Tkpn

Kdn Sudah Ada Senarai Pendek Nama Bagi Mengisi Jawatan Kpn Tkpn

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 261 hits
SEMENYIH Kementerian Dalam Negeri sudah menyenarai pendek beberapa nama bagi mengisi jawatan Ketua Polis Negara dan Timbalannya kata Menterinya Tan Sri Muhyiddin Yassin Beliau berkata senarai nama berkenaan dijangka diserahkan kepada Perdan...
Saya Dicu Lik Dide Ra Dan Dirog Ol Berkali Kali Selama 5 Hari Allahu Kejamnya

Saya Dicu Lik Dide Ra Dan Dirog Ol Berkali Kali Selama 5 Hari Allahu Kejamnya

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 234 hits
Saya Dicu lik Dide ra dan Dirog ol Berkali kali Selama 5 hari Allahu Kejamnya Seorang pekerja kedai makan mendakwa dia telah diculik dan dikurng dalam sebuah rumah oleh seorang lelaki berusia lewat 20 an bermula Khamis 28 Februari lalu hing...
Sambutan Hari Jadi Abang

Sambutan Hari Jadi Abang

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 355 hits
Assalamualaikum hai semua Baru baru nie sempat Abang Man plan mengejut Sambutan Hari Jadi Abang Punya lah lewat nak buat sambutan hari jadi Abang sebab memang bulan lepas Abang Man sibuk sangat dengan event dan berniaga luar Sampai tak semp...
7 Quotes Inspiratif Hari Perempuan Internasional Dari Para Selebriti Dunia

7 Quotes Inspiratif Hari Perempuan Internasional Dari Para Selebriti Dunia

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 198 hits
7 Quotes inspiratif untuk hari perempuan internasional dari para selebriti dunia Antara lain Priyanka Chopra Meghan Markle sampai Taylor Swift
Hari Perempuan Internasional Ditandai Dengan Pakaian Ungu Ini Alasannya

Hari Perempuan Internasional Ditandai Dengan Pakaian Ungu Ini Alasannya

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 223 hits
Hari perempuan internasional ditandai dengan pakaian ungu Ini alasannya Ungu dinilai sebagai warna yang merepresentasi keadilan dan harga diri
Selamat Hari Wanita Sedunia

Selamat Hari Wanita Sedunia

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 435 hits
Bismillahhirahmannirrahim As Salam and greetings to dear readers Walaupun dah petang tapi tetap jugak nak buat post ucapan Selamat Hari Wanita Sedunia buat readers blog picisan Mrs A yang bergelar wanita dan yang sebenar benarnya wanita buk...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago