Semai Rasa Cinta Negara Dahulu Sebelum Sertai Pdrm Musa Hassan


M Update, 15/09/2020 – “Kalau hendak masuk polis, hati kena cekal, nombor satu kerana sayang dan cintakan negara dan bukan kerana nak cari makan. Kalau nak cari makan, jangan masuk polis,” tegas bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan.
Beliau berkata sikap sayangkan negara itu dapat membentuk anggota untuk menjalankan tanggungjawab dengan penuh amanah dan berintegriti sebagai barisan hadapan dalam memastikan keamanan dan kesejahteraan negara terus terpelihara.
“Siapa yang tidak boleh dibetulkan atau terlibat dalam penyelewengan, berhentilah…cari kerja lain yang boleh buat duit. Pasukan polis tempat orang yang sayangkan negara, yang hendak menjaga negara dengan betul dan menjaga masyarakat,” katanya kepada Bernama dalam temu bual khas sempena Sambutan Bulan Kebangsaan dan Hari Malaysia, di sini, baru-baru ini.
Musa Hassan yang berkhidmat dalam pasukan polis selama 41 tahun mengingatkan generasi muda yang ingin menyertai Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) harus mempunyai jiwa kental dan bukan melihat atas faktor gaji semata-mata. 
“Anggota polis perlu mempunyai semangat sayangkan negara, patriotik…kalau semangat itu tidak ada tiada gunanya, dengan adanya semangat sayangkan negara maka dia (anggota) akan bertindak lebih baik, tidak terlibat rasuah dan integriti akan kekal kerana dia tahu rasuah akan merosakkan keselamatan negara,”.
Tegas Musa, ketua bagi setiap unit dan jabatan dalam PDRM juga mesti dilantik dalam kalangan individu yang amanah, ikhlas dan tegas dalam melaksanakan tugas dan bukannya dalam kalangan yang hanya pandai mengampu.
Katanya, mereka perlu sedar bahawa keamanan dan kesejahteraan negara yang dikecapi hari ini tidak datang sendiri jika tiada pengorbanan daripada anggota pasukan keselamatan yang berjuang untuk negara sehingga ada yang terkorban nyawa demi mempertahankan tanah air. 
Selain itu, jelas beliau, cabaran yang dihadapi anggota PDRM juga berbeza berbanding dahulu seiring dengan kemajuan teknologi dan maklumat seperti penjajahan minda melalui medium internet.
“Ancaman pada masa sekarang lebih luas dan mengandungi unsur-unsur yang boleh merosakkan negara berbanding sebelum ketiadaan kemudahan internet,” katanya.
Sementara itu, bagi bekas Pengarah Jabatan Pengurusan PDRM Tan Sri JJ Raj berkata setiap anggota dan pasukan keselamatan negara harus menghayati erti kemerdekaan sepanjang masa dan bukan hanya ketika tiba sambutan berkenaan.
Raj yang merupakan antara warisan sejarawan polis negara berharap agar generasi baharu warga PDRM akan meneruskan perjuangan pasukan berkenaan untuk menegakkan intergriti, amanah dan bertanggungjawab serta membanteras segala bentuk rasuah.
Ujarnya kerjasama antara polis dan masyarakat melalui konsep Kepolisian Komuniti perlu terus dilaksanakan supaya dapat membantu dalam pencegahan jenayah.
Mengimbau kejadian serangan pengganas komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Raj yang kini berusia hampir 100 tahun dan selesai menjalani pembedahan mata baru-baru ini berkata peristiwa itu meninggalkan kesan yang amat mendalam terhadapnya.
Beliau yang ketika itu, Ketua Polis Daerah Pagoh masih dapat mengingat segala peristiwa yang berlaku hampir 50 tahun lalu itu turut sebak dan memberitahu Bernama bahawa ini mungkin temu ramah terakhirnya bersama media memandangkan kesihatan beliau yang tidak begitu mengizinkan. -BERNAMA
The post Semai Rasa Cinta Negara Dahulu Sebelum Sertai PDRM – Musa Hassan appeared first on M-Update.


source : M-Update

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2020/09/semai-rasa-cinta-negara-dahulu-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mp Charles Santiago Cermin Diri Terlebih Dahulu Sebelum Desak Menteri Air Dan Alam Sekitar Letak Jawatan

Mp Charles Santiago Cermin Diri Terlebih Dahulu Sebelum Desak Menteri Air Dan Alam Sekitar Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 411 hits
Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor meminta YB Charles Santiago cermin diri terlebih dahulu sebelum menuding kesalahan dan meminta YB Dato Sri Tuan Ibrahim Tuan Man Menteri Air dan Alam Sekitar meletakkan jawatan jika gagal mengambil tind...
Takut Ada Yang Kecil Hati Ini Kata Kata Terakhir Mira Filzah Sebelum Jadi Isteri Orang

Takut Ada Yang Kecil Hati Ini Kata Kata Terakhir Mira Filzah Sebelum Jadi Isteri Orang

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 478 hits
BAKAL memasuki fasa baharu dalam hidupnya pelakon Mira Filzah mengambil kesempatan memohon maaf kepada sesiapa sahaja yang pernah terlvka dengan dirinya Mira atau nama sebenarnya Nur Amirah Filzah Badioezaman 27 menerusi Instagram iaitu beb...
Calon Petahana Merangkak Di Kaki Ibu Sebelum Daftar Ke Kpu Kota Tanjung Balai

Calon Petahana Merangkak Di Kaki Ibu Sebelum Daftar Ke Kpu Kota Tanjung Balai

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 235 hits
Bakal calon petahana pada Pilkada Kota Tanjung Balai Sumut Muhammad Syahrial punya ritual khusus sebelum mendaftar ke Komisi Pemilihan Umum Jumat Dia merangkak tiga kali melewati kolong kaki ibunya untuk meminta restu
Jangan Minum Ayaq Ketum Sebelum Masuk Dewan

Jangan Minum Ayaq Ketum Sebelum Masuk Dewan

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 337 hits
Ini dia Timbalan Menteri Komunikasi yang kata Veveonah sengaja panjat pokok untuk naikkan viewer YouTube Kenyataan Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Zahidi Zainul Abidin terhadap penuntut Universiti Malaysia Sabah Veveonah Mo...
Ditemani Airin Benyamin Pilar Bagikan Masker Sebelum Mendaftar Ke Kpu

Ditemani Airin Benyamin Pilar Bagikan Masker Sebelum Mendaftar Ke Kpu

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 185 hits
Benyamin menjelaskan selama dua periode kepemimpinannya bersama Wali Kota Airin Rachmi Diany telah berhasil membawa perubahan dan kemajuan di Tangsel Terkait kinerja pembangunan misalnya skor Indeks Pembangunan Manusia Tangsel terus meningk...
Zikir Fatimah Setiap Malam Sebelum Tidur

Zikir Fatimah Setiap Malam Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 2312 hits
DAY 167 Selamat Menyambut Hari Kebangsaan yang ke 63 tahun Kisah awal di Seperti tahun tahun yang lepas aku menyambut di hadapan tv di dalam rumah je Tahun ini dalam norma baharu dan pertama kali dalam sejarah tiada perarakan besar besaran ...
Sebelum Ke Rutan Guntur Politikus Nasdem Andi Irfan Diisolasi 14 Hari Di Kpk

Sebelum Ke Rutan Guntur Politikus Nasdem Andi Irfan Diisolasi 14 Hari Di Kpk

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 263 hits
Kejaksaan Agung menetapkan politikus Partai Nasdem Andi Irfan Jaya sebagai tersangka perkara suap jaksa Pinangki Sirna Malasari dalam pusaran kasus Djoko Tjandra
Kes Samun Di Bachok Suspek Lepaskan Tembakan Sebelum Larikan Myvi

Kes Samun Di Bachok Suspek Lepaskan Tembakan Sebelum Larikan Myvi

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 318 hits
BACHOK 2 Sept Satu keluarga berdepan detik cemas apabila seorang lelaki bertindak melepaskan satu das tembakan ke jalan raya dalam kejadian samun berkumpulan di hadapan sebuah kedai motosikal di Jalan Kampung Sungai di sini pagi tadi Ketua ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis