Selepas Setahun Bersama Umno Pas Pro Liberal Kleptokrat



Tindakan Pas bersekongkol dengan pemimpin Umno yang masih terpalit pelbagai tuduhan rasuah tidak dapat diterima oleh rakyat Malaysia yang berfikiran waras.
Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke 14 lalu Pas bersungguh-sungguh menafikan mereka bekerjasama dengan BN dan meletakkan calon di setiap kerusi Melayu atau campuran menentang Pakatan Harapan (PH).
Katanya, Pas ketika itu berjaya mendapatkan undi rakyat dengan imej perjuangan suci mereka tetapi kemudian menggunakan mandat yang diperolehi untuk bekerjasama pula membebaskan kleptokrat.
“Pas menafikan sebelum ini mereka bersama kleptokrat. Kononnya kalau bersama, lebih baik bubar Pas daripada menyokong pengkhianat rakyat. Tetapi hari ini mereka angkat kembali pengkhianat yang menguasai kerajaan di bawah pemerintahan PM Muhyiddin sebagai permulaan untuk bebaskan kleptokrat daripada kes-kes rasuah.
“Inilah yang dinamakan pedagang agama. Mereka (Pas) sanggup bersatu (dalam Perikatan Nasional). Sebab itu skandal yang dilakukan pimpinan Pas tidak diambil tindakan oleh Pas Pusat,” katanya dipetik.
Justeru, Mahfuz meminta ahli dan penyokong Pas bermuhasabah serta menilai perjuangan parti agama itu yang kebelakangan ini mempunyai ‘saham besar’ dalam pembebasan beberapa ‘jerung’ perasuah di mahkamah.
Mengulas pelantikan Speaker dan Timbalan Speaker Dewan Rakyat yang sebelum ini dianggap Pas sebagai liberal, Mahfuz berkata, bukan sahaja ahli Pas di negeri kelahirannya Kedah, malah di seluruh negara terkejut dengan sokongan Pas itu.
Katanya, dukungan Pas ke atas pelantikan Datuk Azhar Azizan@Harun dan Datuk Seri Azalina Othman Said yang diusulkan Muhyiddin membuktikan parti itu telah bersetuju dengan agenda liberal.
“Saya lihat bukan sahaja di Kedah tetapi seluruh Malaysia ahli-ahli Pas terkejut dengan perubahan sikap yang menjurus ke arah liberal.
“Dulu Pas kecam Azhar waktu PH lantik dia jadi Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya tetapi hari ini Pas sokong pula orang yang dia kecam. Dan saya lihat rata-rata ahli Pas tidak gembira dengan perkembangan ini.
“Dulu masa saya keluar Pas, pernah dikatakan Mahfuz orang sudah lama mati cuma baru nak ditanam sahaja kerana melanggar sumpah laknat, baiah dan sebagainya.
“Datuk Kamaruddin Jaafar dilabel seolah-olah menceraikan isteri dengan talak tiga. Tetapi sekarang Pas terima (Kamaruddin sebagai sekutu). Membuktikan sebenarnya tiada masalah (langgar baiah) keluar Pas. Dan tindakan Pas ini menunjukkan bahawa dakwaan saya betul kerana mereka ini liberal (pragmatis),” katanya.
Bagaimanapun Mahfuz berpendapat, rakyat semakin bijak menilai putar belit Pas, khususnya di negeri lingkaran Melayu, Kedah, Kelantan dan Terengganu.
Mereka tidak lagi mudah termakan retorik politik. Biarpun kelihatan penyatuan Pas dan Umno agak kuat namun, katanya belum tentu pengundi kedua-dua parti akan mengundi mereka sekali lagi dalam PRU ke 15.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28870

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amanah Terus Subur Di Bumi Kelantan Selepas Pas Dan Umno Nikah Gantung

Amanah Terus Subur Di Bumi Kelantan Selepas Pas Dan Umno Nikah Gantung

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 303 hits
Program Ziarah Cawangan AMANAH dalam Dun Apam Putra peringkat Parlimen Rantau Panjang untuk penerangan isu isu semasa dan persiapan untuk PRU15 malam ni Malam tadi di kampung lain InsyaAllah akan diteruskan hingga selesai semua 68 cawangan ...
Prk Dun Slim Bersatu Mahathir Vs Umno Pas Bersatu Muhyiddin

Prk Dun Slim Bersatu Mahathir Vs Umno Pas Bersatu Muhyiddin

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 347 hits
Kumpulan daripada kem Dr Mahathir Mohamad berkata akan bertanding dalam Pilihan Raya Kecil DUN Slim Senator Marzuki Yahya berkata kem mereka akan meletakkan calon menentang Perikatan Nasional Ahli Majlis Presiden PH pula memberitahu bahawa ...
Polls Victory Assured If Ppbm Umno Pas Team Up Say Analysts

Polls Victory Assured If Ppbm Umno Pas Team Up Say Analysts

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 240 hits
Political analyst Kamarul Zaman Yusoff says it would be more workable for PPBM to join Muafakat Nasional than for Umno and PAS to join Perikatan Nasional PETALING JAYA Two political analysts agree that a convincing election victory will be ...
Kemenangan Terjamin Jika Ppbm Umno Pas Berganding Kata Penganalisis

Kemenangan Terjamin Jika Ppbm Umno Pas Berganding Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 305 hits
Robin Augustin PETALING JAYA Dua orang penganalisis politik bersetuju kemenangan pilihan raya yang meyakinkan akan terjamin buat Umno PPBM dan PAS sekiranya mereka berganding Namun kedua duanya memberitahu FMT keadaan semasa tidak memberi k...
Pas Hanya Bantal Peluk Umno

Pas Hanya Bantal Peluk Umno

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 421 hits
Fikir aku dalam PRU akan datang kawasan yg Umno letak calon orang Pas akan bagi undi penuh Kalau tidak 100 peratus pun 90 peratus hampir pasti Kenapa Dalam Pas sekarang hanya ada pentaksub Orang yang boleh berfikir dengan rasional sudah sem...
Ruu355 Adakah Pas Umno Mahukan Restu Mca Dahulu

Ruu355 Adakah Pas Umno Mahukan Restu Mca Dahulu

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 319 hits
Rakyat menilai jika PAS mula berhelah dalam perjuangan asalInilah masa yang tepat untuk PAS membawa Rang Undang undang Mahkamah Syariah 2016 atau RUU355 ke Parlimen dan bukannya berdolak dalih Ketua Penerangan Barisan Jemaah Islamiah Se Mal...
Umno Johor Buli Pas Tidak Pedulikan Bersatu

Umno Johor Buli Pas Tidak Pedulikan Bersatu

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 314 hits
Umno bukanlah rakan kongsi yang jujur dalam usaha gabungan antara Muafakat Nasional mahu pun Perikatan Nasional Ketua Pemuda Parti Amanah Negara Johor Muhammad Taqiuddin Cheman berpendapat Umno di negeri itu membelakangkan semangat setiakaw...
Buktikan Setiakawan Mahasiswa Pas Gesa Umno Serahkan Kerusi Dun Slim

Buktikan Setiakawan Mahasiswa Pas Gesa Umno Serahkan Kerusi Dun Slim

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 299 hits
Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia hari ini menggesa Umno menyerahkan kerusi DUN Slim kepada Pas atau Umno Pengerusi GAMIS Perak Asrul Henreng berkata inilah masanya Umno membuktikan semangat setiakawan mereka dan medan terbaik membuktikan...
Prk Slim Kita Lihat Bagaimana Umno Layan Pas Dan Peja

Prk Slim Kita Lihat Bagaimana Umno Layan Pas Dan Peja

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 233 hits
Pemuda AMANAH Negeri Perak mengucapkan tahniah kepada Gabungan Mahasiswa Semalaysia atas keberanian mereka menongkah arus menyatakan pendirian mereka agar Umno memandang serta menghargai Pas khususnya Keberanian ini merupakan satu usaha yan...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman