Selepas Himpunan Anti Icerd Retorik Umno Pas Dominan


Oleh LIM HONG SIANG 

Sesungguhnya, himpunan anti-ICERD yang diadakan pada 8 Disember 2018, melanggar logik akal.

Kerajaan persekutuan telah menyatakan bahawa Malaysia tidak akan meratifikasi ICERD, lantas mereka yang ghairah turun ke jalan raya, hilang sasaran untuk “membantah”, kecuali untuk menegakkan “hak berhimpun”.

Lebih-lebih lagi, ICERD adalah satu konvensyen untuk menolak diskriminasi perkauman. Mereka yang menolak ICERD juga menolak perkauman, kononnya. “Kita telah menolak diskriminasi, lantas kita tidak perlu meratifikasi ICERD” – demikian alasannya. Tetapi, kita akan tergagap apabila kenyataan itu diolah sebaliknya – jikalau benar kita menolak diskriminasi, mengapa tidak kita meratifikasi ICERD?

Lagipun, ICERD membenarkan langkah afirmatif. Ia berbalik kepada pertikaian yang dicungkil, kononnya kedudukan istimewa bumiputera yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan akan tergugat seandainya ICERD diratifikasi.

Persoalannya, apakah Perkara 153 ini “diskriminasi” atau “afirmatif”? Jikalau afirmatif, maka ia diizinkan mengikut ICERD. Tiada yang harus dibimbangi, melainkan jikalau ada yang menganggap “kedudukan istimewa” ini sebagai perkauman, iaitu mengistimewakan satu kaum ke atas satu kaum yang lain.

Justeru, kita akan mendapati hujah kita saling bercanggah seandainya kita jujur dengan diri sendiri.
Jikalau kita berterus-terang, himpunan anti-ICERD ini amat berjaya, dari segi mobilisasinya – sungguhpun dari segi logiknya, ia langsung tidak masuk akal.

Persoalannya, mengapa himpunan ini berjaya dimobilisasi, sungguhpun dengan logik yang saling bercanggahan?

Sekilas pandang, kerajaan Pakatan Harapan tidak membuat persiapan yang menyeluruh sebelum mengumumkan hasrat untuk meratifikasi ICERD.

Banyak fakta yang diputar-belit dan dimanipulasi namun ia gagal disanggah atau dipatahkan oleh pemimpin kerajaan dengan sebaik-baiknya.

Misalnya, ICERD hanya berkaitan dengan “diskriminasi perkauman”, tetapi ada pula yang membawa hujah pengiktirafan LGBT, mengheret agama dengan isu murtad dan sebagainya andainya ICERD diratifikasi – untuk menimbulkan kekeliruan.

PH gagal menyanggah tuduhan ini secara berkesan dengan fakta, atau merungkaikan kegelisahan yang ditimbulkan, sebaliknya terperangkap dalam kekeliruan yang mengelirukan.

Seandainya dikupas dengan lebih mendalam, situasi “kelam-kabut” dalam PH ini disebabkan tiada persefahaman, atau tiada muafakat dicapai dalam kalangan parti komponen. Andainya isu “kedudukan istimewa” ini diajukan kepada parti komponen PH, barangkali kita mendapat tafsiran yang berbeza, antara pemimpin PPBM dengan pemimpin DAP.

Malah, saya yakin pemimpin dan akar umbi AMANAH dan PKR mempunyai penafsiran tersendiri terhadap konsep “kedudukan istimewa bumiputera”.

Keadaan menjadi keruh apabila sesetengah pemimpin terlalu selesa dengan kerangka politik lama.

Daripada mencari titik pertemuan atau muafakat ketika berbeza pandangan, sesetengah pemimpin pula ghairah untuk memberi kenyataan semata-mata untuk menyedapkan hati penyokong tradisional.

Masih ada yang mahu menjadi juara dalam kelompok masing-masing. Ia membuka ruang seluas-luas kepada Umno-Pas untuk mengambil kesempatan dan menyerang dengan hujah perkauman dan agama yang sempit.

Ia sekadar pengalaman yang bakal berulang seandainya kita tidak mengambil iktibar daripada pengajaran ini. Topik identiti etnik, agama, budaya, bahasa dan sebagainya antara isu yang paling sukar dirungkai dalam masyarakat majmuk.

Mekanisme penerangan PH hampir lumpuh ketika berdepan dengan serangan Pas-Umno; sedangkan ia seharusnya dijana lebih awal, untuk menyebarkan fakta, melobi, mengolah persetujuan rakyat majoriti sebelum sebarang keputusan dibuat.

Kerajaan PH harus sedar, bahawa kini ia tersepit di antara kelompok yang mendesak untuk perubahan, dengan kelompok yang mahu mengekalkan status quo. Kedudukan ini menyebabkan ia gagal memenuhi tuntutan kedua-dua pihak yang ekstrem.

Sudah tentu ada kelompok yang mendesak agar kepelbagaian diraikan, dan ada juga kelompok yang mendesak agar kepentingan kaum dan agama lebih ditekankan.

Persoalannya, apakah naratif kerajaan baru ketika berdepan dengan isu ini? Dalam suasana “Malaysia Baru” ini, bukankah pemimpin PH seharusnya lebih yakin dan berani untuk berdepan dengan pembangkang dan NGO – sama ada “konservatif” mahupun “liberal”, ketika melakar wawasan untuk Malaysia akan datang?

Bukankah ini zaman terbaik untuk menyuburkan budaya debat, mencetuskan pertembungan idea di ruang awam, agar seluruh rakyat mampu mempertimbangkan hujah semua pihak, sebelum menentukan halatuju kita pada masa depan?

Kerajaan PH tidak wajar memandang remeh pergolakan wacana yang sedang berlaku, di mana ia didominasi dengan retorik yang dibawa Pas-Umno. Adalah tanggungjawab PH juga untuk mengekalkan kesinambungan agenda reformasi, selepas menyempurnakan misi menawan Putrajaya.

Jikalau agenda reformasi gagal terlaksana, andainya ruang wacana gagal dibuka sebebas-bebasnya– tatkala PH berkuasa – agak-agak bila lagi ia akan termakbul?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/12/selepas-himpunan-anti-icerd-retorik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Ikrar Terus Bersama Umno Selepas Dikritik Bahtera Bocor

Pas Ikrar Terus Bersama Umno Selepas Dikritik Bahtera Bocor

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 338 hits
FMT Reporters PETALING JAYA Selepas presiden dan naib presiden PAS mengkritik Umno secara berasingan baru baru ini parti Islam itu hari ini bertukar nada dengan berikrar akan terus bersama Umno tanda solidariti antara 2 parti Melayu Islam t...
Hanipa Sindir Lori Kassim Baba Di Himpunan Bantah Icerd

Hanipa Sindir Lori Kassim Baba Di Himpunan Bantah Icerd

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 308 hits
MALAYSIAKINI Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Hanipa Maidin hari ini menggunakan ruang sesi soal jawab di Dewan Negara untuk menyindir perhimpunan bantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kau...
After Sinking Ship Slap In The Face From Hadi Umno Now Says Not Merging With Any Party Calls Pas Outsider

After Sinking Ship Slap In The Face From Hadi Umno Now Says Not Merging With Any Party Calls Pas Outsider

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 341 hits
Umno will remain single and will not merge with any other party to stay afloat said its secretary general In a tweet Annuar Musa said I hope outsiders including PAS will no longer resort to empty talk about merging with Umno Umno has not de...
Anti Icerd Rally Demonstrates The Malay Chinese Divide

Anti Icerd Rally Demonstrates The Malay Chinese Divide

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 345 hits
Amy Chew CNA They came by car train and buses from across the country in the tens of thousands turning the Malaysian capital Kuala Lumpur into a sea of white last Saturday to rally against the International Convention on the Elimination of ...
The Anti Icerd Rally An Ice Cold Reminder For All Malaysians

The Anti Icerd Rally An Ice Cold Reminder For All Malaysians

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 345 hits
The rally was a step forward in freedom of expression but a step backwards in everything else It was a cold reminder of the side effects that were caused by our previous leaders policies and behaviour Despite the new dawn in governance we a...
Semakin Umno Pas Rapat Semakin Ramai Ahli Pas Kelantan Lari

Semakin Umno Pas Rapat Semakin Ramai Ahli Pas Kelantan Lari

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 368 hits
ARIF ATAN Naib Pengerusi AMANAH Kelantan Ustaz Che Ibrahim Mohamed memberitahu pihaknya bersedia untuk menerima ribuan penyertaan bekas ahli dan penyokong Pas mulai Januari ini Menurutnya hubungan mesra Pas dan Umno setakat ini mengundang r...
Selepas Ini Ahli Umno Tak Perlu Terhegeh Hegeh Lagi Nak Menyertai Bersatu

Selepas Ini Ahli Umno Tak Perlu Terhegeh Hegeh Lagi Nak Menyertai Bersatu

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 298 hits
Satu satunya perkara terbaik yang diumumkan dalam ucapan Tun Mahathir Mohamad sempena perasmian Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu malam tadi ialah jaminan bahawa bekas ahli UMNO yang menyertai parti itu selepas PRU14 tidak akan dibenarkan m...
Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 396 hits
JOM PENYOKONG UMNO MASUK PAS Daftar atas talian di ALMARHUM TUN RAZAK BERPESAN PADA 1973 JIKA BERLAKU APA APA PADA UMNO PILIHAN ORANG MELAYU ISLAM IALAH PASJANGAN biarkan isu ketuanan Melayu jadi perdebatan Syed Saddiq dan Dr Asyraf Wajdi a...
Kerjasama Umno Pas Punca Pemimpin Umno Sabah Berhijrah

Kerjasama Umno Pas Punca Pemimpin Umno Sabah Berhijrah

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 323 hits
Kerjasama Umno Pas punca pemimpin Umno Sabah berhijrah Posted By December 14 2018lBimbang Umno menjadi terlalu Islamik dan rapat dengan PAS menjadi sebab utama pemimpin Umno Sabah bertindak keluar parti menurut sumber Mereka menyatakan beka...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision