Selepas Demonstrasi Di Beberapa Bandar Indonesia Presiden Jokowi Pun Bersuara



SELEPAS gelombang demonstrasi berlaku di berbagai bandar Indonesia, Presiden Joko Widodo membuka mulut bersuara berhubung dengan Undang-Undang KPK yang baru saja diluluskan.

Presiden sedang mempertimbangkan untuk mengeluarkan Peraturan Pemerintah sebagai pengganti Undang-Undang KPK (Perppu). Pertimbangan ini disampaikan oleh Jokowi di Istana Negara pada hari Khamis (26/09) setelah bertemu dengan sejumlah tokoh negara.


"Undang-undang KPK telah diluluskan oleh DPR, banyak input diberikan kepada kami, terutama masukannya adalah dalam bentuk penerbitan Perppu. Tentunya kita akan segera menghitung perhitungan," kata Presiden Jokowi.

Walau bagaimanapun, bekas Datuk Bandar Solo itu tidak mengesahkan bila mahu menggunakan pilihan Perppu untuk membatalkan Undang-undang KPK. "Sebaik mungkin, dalam masa yang sesingkat mungkin," katanya.

Di tempat yang berasingan, seorang pelajar di Universiti Halu Oleo (UHO), Kendari, Sulawesi Tenggara terbunuh semasa demonstrasi di Parlimen Daerah Sulawesi Tenggara pada hari Khamis (9/26).
Seperti yang dilaporkan oleh agensi berita Antara, pelajar bernama Randi dibawa ke Hospital Tentera Dr. Ismoyo pada jam 16:18 Wita, dan menjalani rawatan selama kira-kira lima minit.

Kepala Hubungan Masyarakat Regional Sulawesi Selatan, AKBP Harry Golden Hart, mengatakan ada luka di dada korban.
"Terdapat parut di dada kanan, kami tidak mengesahkan kecederaan kerana apa," kata Harry ketika ditemuramah oleh Kompas TV.

Selain Randi, tiga pelajar lain yang identitinya belum dikenal pasti juga didapati cedera teruk, menurut Antara.

Di Sumatera Selatan, para pelajar yang menjadi anggota Perikatan Pertahanan Sumatra Selatan menyelamatkan diri ketika terlibat dalam bentrokan dengan pasukan keamanan ketika melakukan tindakan di luar gedung DPRD Sumatra Selatan, Palembang, Selasa (9/24/2019). Tindakan untuk menolak petikan Rang Undang-undang Kanun Jenayah dan menolak Undang-Undang KPK berakhir dengan kekacauan.

Presiden Jokowi, yang berjanji untuk bertemu dengan pelajar pada hari Jumaat (9/27), berkata beliau akan mengingatkan Ketua Polis Negara Tito Karnavian untuk tidak menggunakan kekerasan terhadap penunjuk perasaan.

"Ia akan memanggil terus kepada Ketua Polis Negara dalam menangani demokrasi dengan cara yang tidak menindas, dan boleh diukur, tetapi jika anarkis seperti malam tadi, ia perlu tegas," katanya.

Sementara itu, bekas Ketua Hakim Mahkamah Perlembagaan, Mahfud MD, yang mengambil bahagian dalam mesyuarat itu berkata, presiden mempunyai hak penuh untuk mengeluarkan Perppu untuk membatalkan Undang-undang KPK.

Beberapa pilihan telah dibincangkan seperti semakan perundangan dan semakan kehakiman di Mahkamah Perlembagaan.
"Kemudian terdapat satu lagi pilihan, yang cukup kuat untuk disuarakan, yang lebih baik untuk mengeluarkan Perppu supaya ditangguhkan terlebih dahulu, sehingga ada suasana yang baik untuk membincangkan bahan itu," kata Mahfud MD.

Beliau juga berkata, Perppu dikeluarkan kerana subjektiviti presiden.
"Ini adalah hak subjektif presiden, mengikut undang-undang negeri, ia tidak boleh diukur dengan apa yang dikatakan presiden. Ini adalah keadaan masyarakat, saya mesti mengambil tindakan, dan itu biasa, tidak ada persoalan tentang rakyat," katanya.
(IH Jakarta)

Hibur Hibur Sikit..



Ibnu Hasyim: Imbas gambar  kenangan lama..Satu-satunya mesjid di bandar utama Dili, Masjid Annur. Malangnya, dunia Islam hampir lupa pada 1% umat Islam yang berada di Timor Leste. Bahkan dunia seumpama tidak pernah peduli bahawa Perdana Menteri T imor Leste pada 1999 adalah seorang Muslim – Dr. Mari Altakiri. Dikatakan juga 'suatu sejarah menarik tetapi hilang dalam lipatan masa'.

Ibnu Hasyim, beberapa hari lepas semasa berada di pusat kota Dili.. di kaki lima jalan.. Di belakangnya seorng wanita bertudung..




E-Buku IH-47: T/Leste, Medan-Aceh, S'baya, Bali.

Bab 2Islam, Timor Leste & Aku siri 9Pemisahan T/Leste Sama Pemisahan S'pura-M'sia? siri 10Sejarah & Operasi Seroja T/Leste, Siapa Untung? siri 11Haji Alfonso, Bukti Timor Leste Terima Islam.. siri 12Timor Leste: 247 Muslim Diusir Keluar Negaranya siri 13Perjuangan Islam T/Leste Bagai Kucing Ini.. siri 14Mengapa Anak Timor Leste Ini Pilih Islam? siri 15Jalan Darat Dari Dili T/Leste Ke Kupang Indonesia siri 16

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/09/selepas-demonstrasi-di-beberapa-bandar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Jokowi Dan Gubernur Aceh Nonaktif Irwandi Yusuf Dilaporkan Ke Polisi

Presiden Jokowi Dan Gubernur Aceh Nonaktif Irwandi Yusuf Dilaporkan Ke Polisi

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 143 hits
Koalisi NGO HAM melaporkan Presiden Joko Widodo ke polisi terkait peredaran benih padi IF8 yang belum bersertifikasi dan dinyatakan ilegal beredar pada masyarakat Jumat sekira pukul 15 30 WIB
Presiden Jokowi Terima Surat Pengunduran Diri Menpora Imam Nahrawi

Presiden Jokowi Terima Surat Pengunduran Diri Menpora Imam Nahrawi

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 163 hits
Pun Jokowi berpesan kepada seluruh jajaran untuk berhati hati dalam penggunaan anggaran APBN Kan semuanya diperiksa sesuai perundang undangan BPK Kalau ada penyelewengan itu urusannya bisa dengan penegak hukum katanya
Tersangka Kasus Suap Menpora Imam Nahrawi Akan Lapor Presiden Jokowi

Tersangka Kasus Suap Menpora Imam Nahrawi Akan Lapor Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 201 hits
Jangan sampai kemudian ini membuat justifikasi seolah olah saya bersalah tidak akan kami kita bersama sama buktikan nanti di proses pengadilan ujar dia
Jokowi Ajak Masyarakat Jadikan Batik Duta Budaya Indonesia

Jokowi Ajak Masyarakat Jadikan Batik Duta Budaya Indonesia

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 144 hits
Pernyataan Jokowi tersebut dikemukakan saat memberikan sambutan pada puncak peringatan Hari Batik Nasional di Istana Mangkunegaran Solo Rabu
Presiden Jokowi Lantik Dedy Ermansyah Jadi Wagub Bengkulu

Presiden Jokowi Lantik Dedy Ermansyah Jadi Wagub Bengkulu

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 124 hits
Presiden Joko Widodo melantik Wakil Gubernur tepilih Dedy Ermansyah sebagai Wakil Gubernur Bengkulu di Istana Negara Jakarta Senin Dedy terpilih jadi wagub berdasarkan hasil voting anggota DPRD Provinsi Bengkulu
Hari Ini Saya Berjalan Jalan Ramai Tak Puas Hati Dengan Presiden Jokowi

Hari Ini Saya Berjalan Jalan Ramai Tak Puas Hati Dengan Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 232 hits
Baru baru ni Ohmedia ada di Twitter ada Retweet satu perkongsian video dari Presiden Indonesia Pak Jokowi yang dilihat berada di sekitar Istana Bogor bersama cucunya Jan Ethes Jokowi menaikkan video terbabit pada Sabtu lepas yang hanya ingi...
Jokowi Minta Ruu Kuhp Ditunda Dpr Tuding Menkum Ham Tak Jelaskan Detail Ke Presiden

Jokowi Minta Ruu Kuhp Ditunda Dpr Tuding Menkum Ham Tak Jelaskan Detail Ke Presiden

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 200 hits
Wakil Ketua Komisi III DPR Erma Ranik mengkritisi Menteri Hukum dan HAM Yasonna Laoly Menurut dia Yasonna tidak menyampaikan RUU KUHP ke Presiden Joko Widodo secara detail
Presiden Jokowi Ingatkan Masyarakat Jangan Anti Dengan Asing Dan Aseng

Presiden Jokowi Ingatkan Masyarakat Jangan Anti Dengan Asing Dan Aseng

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 157 hits
Presiden Joko Widodo mengatakan Indonesia saat ini sedang mempercepat kemajuan bangsa Yaitu dengan cara mengelola perbedaan Termasuk kata dia mampu mengelola orang asing untuk bekerja sama
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Investment Grade 5 Lots From Bonhams 2024 Autumn Stafford Sale

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Menu Dinner Pak Zain Discharged

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Baru Draf La Benggong Rupanya

Doa Naik Kapal Laut


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khasiat Jus Tembikai Rahsia Awet Muda Dan Ceria Sepanjang Hari

Resepi Mooncake Halal

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group