Selangor Sebagai Hab Warisan Digital


 

Kalau ada sebuah negeri yang boleh menjadi hab warisan digital di negara ini, negeri tersebut tentunya Selangor. Meskipun ada orang akan mempertikaikan dengan tanggapan Selangor tidak sepertinya Kedah, atau Terengganu; jauh pula dari Kelantan dan Negeri Sembilan yang memiliki gaya, jati diri dan warna budaya serta warisan unik tersendiri; hakikatnya Selangor negeri dengan warisan yang luar biasa. Keluarbiasaan Selangor ini bahkan mesti disimpan atau dipulihara, dan Selangor boleh mengorak langkah dengan melakukannya secara digital.
Kita tidak perlu pergi jauh-jauh. Ambil sahaja warisan yang dipunyai Selangor dari segi dialek dan bahasa. Banyak kini warisan bahasa ini tidak diketahui. Ia perlu disimpan dan Selangor tidak dapat tidak mesti terkehadapan dalam melakukannya dari segi digital.
Sebagai contoh, Selangor satu masa dahulu di abad ke-18 dan 19, dikenali dengan ‘Orang Buket’. Mereka adalah penghuni asli Selangor. ‘Orang Buket’ ini ada empat kelompok yang terdiri dari Orang Klang, yang mendiami kawasan Bukit Kuda, bukit bukau Dulang-Dulang, Berwang, Laiang dan Sungai Batu. Manakala kelompok kedua lebih dirujuk sebagai Orang Selangor yang mana mereka menghuni hala ke Kuala Garing, Batu Hangus, dan Ulu Garing. Kelompok ketiga boleh ditemukan di sekitar Jugra dan Kajang, dan mereka dinamai sebagai Orang Langat. Terakhir, adalah kelompok Orang Beranang yang berhimpun di kawasan Sungai Lui tidak jauh dari Hulu Langat. Saya difahamkan yang bahasa atau dialek bahasa Melayu kaum atau suku Orang Buket ini disebut sebagai Bahasa Blandas.
Orang Buket, tinggal lebih dalam ke darat; dan ini berlainan pula dengan kaum Melayu yang menumpu tinggal di pesisir pantai dan mereka dikenal sebagai Orang Laut. Bahasa pertuturan Orang Laut adalah Bahasa Besisi. Tentu sahaja ada perbezaan ketara antara kedua-dua bahasa ini.
Misalnya Bahasa Besisi menyebut Burung sebagai Chim, atau Hitam sebagai Heram, Anjing disebutkan Choh, Perempuan dipanggil Kedul, sedang Lelaki disebut sebagai Lemul. Terdapat lagi sebutan-sebutan lain untuk perkataan Hujan iaitu Gemah, Pendek itu Jelay, Air adalah Doh, Pagi ditutur sebagai Cherung dan aneka macam lagi.
Untuk Orang Buket, Lelaki adalah Remien; manakala Wanita adalah Moi. Esok dituturkan sebagai Nisum. Semalam pula adalah Nehher. Makan menurut bahasa Orang Buket adalah Cha-Cha, dan Minum dalam bahasa mereka disebut dengan Bini.
Apa yang saya sentuh di atas semakin terhakis hari ini dan kurang diketahui generasi baharu. Justeru menyelamatkan pengetahuan atau warisan ini harus dilakukan tanpa lengah lagi.
Malahan kepentingan Selangor melakukan usaha digital budaya dan warisan ini tidak dapat lagi dibendung. Selangor unik kerana ia menjadi tempat tumpuan orang datang atau dagang; dan pusat pertembungan pelbagai bangsa, kaum dan orang dari serata Alam Melayu yang memberikannya kelainan sentuhan magis.
Bukan itu sahaja, Selangor juga menjadi tumpuan Orang Cina, Orang India, dan menjadi dambaan Orang Eropah. Semua itu jika disorot memberikan kita sejuta macam kemungkinan yang tidak terhingga.
Tokoh-tokoh bersejarah Selangor hendaklah diabadikan, bukan setakat menjadikan nama mereka di sekolah atau jalan. Bahkan perlu ada tim pengkaji yang didanai untuk menyelidik, dan memuatnaikkan maklumat figur sepertinya Sultan Asahan dari Sumatera yang melabur dalam ladang kopi di Selangor.
Tidak ramai yang tahu Selangor pernah menjadi pengeluar kopi dan ada ladang besar dimiliki penjajah British bernama JM Lyon. Jika itu belum cukup melongokan, bagaimana kalau saya sebutkan di Kajang pernah ada sejarah lebih sepuluh orang bangsa Amerika dengan kerahan hamba 60 Orang Kulit Hitam (dipanggil Negro secara menghina di sana) datang menerokai kawasan perlombongan di Sungai Tangkas, Kajang.
Siapa pula tahu sejarah Syed Mashhor, Arab kacukan berasal dari Pontianak yang ikut memainkan peranan penting dalam perang saudara di negeri ini di hujung abad ke-19. Kita sudah biasa mendengar tentang Kapten Yap Ah Loy di Kuala Lumpur (yang dulu adalah bahagian Selangor), tetapi mungkin belum pernah mengetahui perihal Si Sen Ta ketua kelompok Ka Tu In, seorang Cina yang berpengaruh sehingga digelar Kramat.
Justeru, jika saya menyebutkan Selangor sebagai hab warisan digital bukanlah main dan gurau. Ini kerana Selangor memang padat dan tepu dengan pelbagai warisan yang bagaikan mutiara berkilauan menanti digilapi.
Tidak bersalahan dengan gerakan yang dipacu kerajaan negeri memandangkan pada 2021, Menteri Besar Amirudin Shari melancarkan Inisiatif Infrastruktur Digital Pintar (SDI) Smart Selangor dengan mengisytiharkan kesediaan negeri ini untuk beralih ke inovasi digital dalam memastikan sistem penyampaian lebih cepat kepada orang ramai. Hasrat Amirudin sangat murni iaitu menjadikan Selangor Negeri Pintar di Asean menjelang 2025.
Untuk itu, tidak terbiar begitu sahaja, Amirudin menyebutkan pula dalam tahun 2022 bahawa antara kemudahan yang menggunakan inisiatif teknologi pintar itu termasuk Smart Selangor Parkir (SSP), e-kupon dan e-pembayaran warganegara (CEpat). Selangor awal-awal menjadi negeri pertama melaksanakan pembayaran tempat letak kereta digital e-kupon menggantikan kertas kupon yang dimansuhkan sepenuhnya. Ini meletakkan Selangor sebagai negeri dengan inisiatif paling bersungguh untuk menjadi sebuah negeri pintar.
Tentulah kemajuan digital Selangor tidak harus terhenti pada aspek tata-kelola dan kecanggihan pentadbiran atau perjalanan kerajaan. Apa gunanya negeri moden bergaya dan berteknologi tinggi namun rompong isi budaya dan sejarahnya.
Saya percaya Selangor harus mengorak langkah menjadi pelopor kepada hab warisan digital. Selangor boleh memulai dengan apa yang dimilikinya. Negeri ini sangat kaya (tentu segi materi) dan kaya (dari sudut budaya dan warisan) yang mana kekayaan ini bukan sahaja perlu dimodal dan diperaga tetapi wajib dipulihara secara digital agar mudah diakses di masa hadapan. Pada 2023, Amirudin selaku menteri besar mengambil tanggungjawab untuk memodenkan pentadbiran dan menggerakkan segenap tenaga dalam mendigitalisasikan prasarana kerajaan. Tidaklah bersalahan sekiranya Selangor yang maju ini menjadi teladan contoh untuk negeri-negeri berbudaya dan berwarisan. Dalam hal ini Selangor dapat menjadi ‘abang’ untuk negeri lain dari aspek ini.
Selangor, ‘rumah’ kepada banyak universiti terkemuka dan bertaraf penyelidikan boleh memanfaatkan pengkaji dan saintis yang mendiami negeri ini. Ayuhlah Selangor, hab warisan digital sekarang! - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/05/selangor-sebagai-hab-warisan-digital.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Kenalkan Sistem Pengairan Subak Bali Sebagai Warisan Dunia Di Wwf

Jokowi Kenalkan Sistem Pengairan Subak Bali Sebagai Warisan Dunia Di Wwf

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 67 hits
Jokowi memperkenalkan tradisi lokal pengelolaan air di Bali bernama Subak pada pembukaan forum air dunia
Putin Mengatakan Matlamat Pembangunan Akan Dicapai Selepas Disumpah Sebagai Presiden

Putin Mengatakan Matlamat Pembangunan Akan Dicapai Selepas Disumpah Sebagai Presiden

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 84 hits
Russia akan mengatasi segala rintangan dan mencapai matlamat pembangunannya kata Vladimir Putin semasa beliau disumpah sebagai presiden Russia pada hari Selasa Putin meraih 87 28 peratus undi dalam pilihan raya presiden Russia 2024 yang ber...
Jim Parsons Mayim Bialik Kembali Sebagai Sheldon Amy Dalam Gambar Siri Finale Young Sheldon

Jim Parsons Mayim Bialik Kembali Sebagai Sheldon Amy Dalam Gambar Siri Finale Young Sheldon

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 100 hits
CBS telah kongsikan gambar rasmi pertama dari finale Young Sheldon yang menampilkan penampilan istimewa alumni The Big Bang Theory Jim Parsons dan Mayim Bialik Foto foto itu memberikan pandangan pertama kepada peminat kemunculan semula Jim ...
Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 139 hits
Teringat dulu kenangan sewaktu mempunyai baby 90 hari Di tahun 2020 saya sudah mula tawarkan servis penulisan Ghostwriter kepada pelanggan Masa mempunyai baby saya reda Yer lah bila mempunyai anak kecil ni masa terhad berada di depan laptop...
Mula Kembali Fokus Blog Sebagai Medium Jualan Dan Informasi

Mula Kembali Fokus Blog Sebagai Medium Jualan Dan Informasi

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 120 hits
Memulakan kembali perjalanan sebagai seorang peniaga online sepenuh masa dengan tuntutan masa yang singkat dan sibuk agak sukar Rupanya payah menguruskan bisnes dan menjadi suri rumah dan cuba yang terbaik melaksanakan setiap tanggungjawab ...
Sivasangari Dinobatkan Sebagai Atlit Bulan Sukan Dunia

Sivasangari Dinobatkan Sebagai Atlit Bulan Sukan Dunia

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 119 hits
KUALA LUMPUR Bintang skuasy wanita negara S Sivasangari telah dihormati sebagai Atlet Bulan April oleh The World Games sebagai pengiktirafan terhadap pencapaiannya yang luar biasa di London Classic yang berlangsung baru baru ini di mana bel...
Mendagri Tegaskan Musrenbangnas Sebagai Wadah Sinkronisasi Pembangunan Pemerintah Pusat Daerah

Mendagri Tegaskan Musrenbangnas Sebagai Wadah Sinkronisasi Pembangunan Pemerintah Pusat Daerah

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 116 hits
Mendagri menjelaskan pentingnya penerapan prinsip top down dan bottom up dalam menyusun rencana pembangunan
Abang Jo Hints At July 19 Signing For Bank Takeover

Dua Survey Dapati Najib Terlalu Popular Lalu Ada Pihak Halang Pembebasan Nya

Govt Committed To Building Sungai Bakap Tamil School

Covid 19 No More Quarantine Orders From July 15

M Sia Tong Sampah Pelacur Orang Cina X Problem

Former Court Of Appeal Judge Named New Suhakam Chair

Penjawat Awam Terima Ganjaran Rm100 000 Lapor Kes Rasuah

Majukan Diri Tanpa Hutang



8 Fakta Biodata Scha Elinnea Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Jazmy Juma Khan

Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda


Keisya Levronka Tersemogakan Chord

Doa Akhir Tahun

Sa Dah Masak

Rabokki

Rekomendasi Oleh Oleh Khas Solo Yang Enak Baik Tradisional Dan Kekinian

Hiburan Rujuklah Kembali Dari Berkahwin Dengan Wanita Lain Ibu Mentua Saran Inara Kembali Bernikah Dengan Virgoun